Моніторинг стану підготовки робітничих кадрів професійно-технічної освіти Сумщини


Скачати 78.9 Kb.
Назва Моніторинг стану підготовки робітничих кадрів професійно-технічної освіти Сумщини
Дата 30.04.2013
Розмір 78.9 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи


Моніторинг стану підготовки робітничих кадрів

професійно-технічної освіти Сумщини

Чижова Ірина Олександрівна,

Матвієнко Олена Миколаївна,

Навчально-методичний центр професійно-

технічної освіти у Сумській області

Економіка України в останні 3-4 роки дедалі більше потребує робочої сили, яка здатна швидко адаптуватись до змін на ринку праці та вимог роботодавців. Такі кадри передусім мають готуватися в системі професійно-технічної освіти.

Однією з функцій системи є урівноваження попиту та пропозиції на ринку праці за рахунок підняття престижу робітничих професій.

Ринок праці являє собою механізм, що забезпечує узгодження ціни та умов праці між роботодавцями і найманими працівниками. Потребу (попит) у кваліфікованих робітниках, рівень їх компетенції визначають роботодавці, а пропозицію – заклади професійно-технічної освіти.

Відповідно до цього необхідно удосконалювати і формувати новий зміст професійно - технічної освіти, визначати алгоритм інноваційного стилю діяльності, формувати позитивний імідж професійно-технічних навчальних закладів.

Однією із складових даної роботи повинні стати маркетингові дослідження. Вони дозволять закладу професійно-технічної освіти та системі в цілому вчасно реагувати на динаміку ринку праці.

В умовах стрімкого розвитку виробництва, при якому постійно відбуваються зміни технологічних процесів, попит на ринку праці змінюється якісно. Тому головними умовами ефективного функціонування закладу ПТО в умовах переходу до ринкової економіки мають бути гнучкість та мобільність. І це стосується всіх сфер діяльності закладу.

Маркетингове дослідження - це безперервний процес збору, опрацювання та комплексного аналізу інформації про фактори зовнішнього середовища з метою вироблення ефективних стратегічних і поточних рішень щодо формування конкурентних переваг окремих професій та (або) навчального закладу в цілому.

Маркетингові дослідження є одним з найпотужніших інструментів накопичення інформації і своєрідного обліку як засобу систематичного вимірювання та вивчення ринкових явищ і процесів. Використання маркетингових досліджень сприяє ефективному управлінню діяльністю в умовах ринку та забезпеченню конкурентоспроможності закладу професійно-технічної освіти.

Актуальність проблеми пояснюється тим, що формально в Україні розпочато процес становлення та розвитку маркетингу і використання маркетингових досліджень в процесі управління. Але, насправді, він потребує значного вдосконалення через те, що ґрунтується більше на теоретико-методологічних напрацюваннях, аніж прикладному і практичному застосуванні цих досліджень. Особливо це стосується освітньої галузі країни, і, зокрема, професійно-технічної освіти.

Професійно-технічний навчальний заклад повинен насамперед працювати над вирішенням двох основних задач:

  1. Задоволення попиту роботодавців у робітничих кадрах.

  2. Забезпечення якості підготовки робітничих кадрів.

Оптимальне застосування цих критеріїв у практичній діяльності кожного суб’єкту дозволить йому стати конкурентоспроможним.

Отже, метою запровадження системи визначення рейтингу професійної підготовки є:

  • підвищення ефективності та результативності діяльності закладів професійно-технічної освіти;

  • забезпечення прозорості та об'єктивності оцінювання діяльності ПТНЗ по кожному напряму підготовки;

  • забезпечення конкуренції, підвищення мотивації ефективності праці;

  • забезпечення ефективної трансформації ПТНЗ до навчальних закладів світового рівня.

Рейтингове оцінювання підготовки робітничих кадрів є важливим фактором як для споживачів освітньо-виробничих послуг, тобто учнів при прийнятті рішення про вибір професії, так і постачальників цих послуг - самих ПТНЗ, оскільки показує не тільки сильні, але й „вузькі місця”, на які слід звернути увагу та провести заходи щодо усунення проблем.

У 2010 році професійно-технічним навчальним закладам Сумської області було запропоновано визначати рейтингові місця напрямів професійної підготовки згідно з інтегрованим показником. Опитування, на основі якого розраховується рейтинг, забезпечило отримання репрезентативної інформації від цільової групи молоді.

Масове опитування молоді охоплювало респондентів, що за своїми характеристиками становлять визначену цільову групу:

• за віковими параметрами це є респонденти віком 17-20 років;

• усі опитані були учнями випускних груп;

• обсяг вибірки опитуваних кожного навчального закладу залежав від загальної кількості учнів та числа напрямків, за якими ведеться підготовка. В середньому з одного напрямку у професійно-технічних навчальних закладах було опитано 10 учнів.

Усього в дослідженні 2010 року опитано 780 учнів з 25 закладів ПТО.

Показники визначення рейтингу було розділено на 2 групи:

  1. показники рівня викладання;

  2. показники матеріальної бази.

Дані групи включали такі індикатори рейтингу:

1. Рівень викладання спецдисциплін.

2. Кількість практичних занять.

3. Рівень отримання практичних навичок у період проходження виробничої практики.

4. Рівень забезпечення підручниками (спецдисциплін).

5. Рівень забезпеченості комп’ютерною технікою.

6. Рівень забезпеченості обладнанням навчальних кабінетів.

7. Рівень забезпеченості обладнанням майстерень (лабораторій).

Перші три індикатори визначають рівень викладання за напрямом підготовки, а інші – матеріальну базу.

Розрахунок рейтингової оцінки передбачає два етапи. На першому етапі проводиться визначення оцінок виділених індикаторів за напрямами професійної підготовки, на другому – обчислення параметричних коефіцієнтів.

Підсумком моніторингу стало визначення рейтингових оцінок якості підготовки робітничих кадрів у ПТНЗ області з певних напрямів економічної діяльності:

R = ∑ Іi / n

де n – кількість індикаторів рейтингу (в нашому випадку n = 7).

Розраховані рейтингові оцінки представлені в табл. 1.

Таблиця 1

Напрям підготовки

Рейтингова оцінка

Місце в рейтингу

Швейне виробництво

2,90

10

Торговельно-комерційна діяльність

3,01

9

Сфера послуг

3,26

8

Горомадське харчування

3,27

7

Загальні для всіх галузей економіки

3,28

6

Будівельні, монтажні і ремонтно-будівельні роботи

3,34

5

Залізничний транспорт

3,36

4

Автомобільний транспорт

3,38

3

Сільське господарство

3,39

2

Загальні професії електротехнічного виробництва

3,52

1


Найвищу рейтингову оцінку за результатами опитування отримали професії електротехнічного виробництва (електрогазозварник, слюсар-ремонтник; електрозварник ручного зварювання, слюсар-електромонтажник та ін.) – 3, 52 бали, а найменшу – професії швейної напряму. Це свідчить про ряд як об’єктивних, так і суб’єктивних причин: нестабільність попиту на ринку праці на окремі професії легкої промисловості, зруйновану колишню систему побутового обслуговування населення, недосконалу система адаптації у доросле життя випускника закладу, недостатню поінформованість про потребу у робітничих кадрах.

В ході дослідження виникло протиріччя – незважаючи на те, що професія має один з найвищих рейтингів, виявлено дуже низький відсоток учнів, які бажають працювати за отриманою професією. Наприклад, лідер рейтингу «загальні професії електротехнічного виробництва» - лише близько 39% учнів мають намір працювати за професією. Це дуже низький відсоток, особливо в порівнянні з залізничним транспортом, де становить 80% при четвертому місці в рейтингу. Це можна пояснити загальноекономічними умовами в країні та розвитком окремих галузей, їх модернізацією, удосконаленням умов праці, високою та стабільною оплатою праці і соціальної захищеності працівника. Але це питання державного рівня. Хоча навчальні заклади профтехосвіти і виконують соціальну функцію, та нам не слід забувати, що головна мета системи – підготовка кваліфікованого робітника, а вже через професію – адаптація молодої людини у самостійному житті.


Висновок

Створення високого іміджу напрямку підготовки, високої його репутації, як серед учнів, так і серед фахівців та роботодавців, безумовно, є справою багатьох років, або й десятиріч наполегливої та послідовної праці колективів навчальних закладів.

Ми живемо в час швидкого розвитку технологій і від вміння оперативно впроваджувати кращі з них в освітній процес, від розроблення перспективних та тривалих технологій формування громадської думки та підтримки сформованого позитивного іміджу робітничої професії залежатиме те, як будуть змінюватися усі можливі майбутні рейтинги.

У цьому контексті важливість маркетингових досліджень та управління ними є безперечною, тому що без них неможливо реально вплинути на ефективне співвідношення попиту і пропозиції на ринку праці і забезпечити старт для відродження галузі.

Сподіватимемося, що встановлення найпрестижніших серед напрямів підготовки області сприятиме стимулюванню розвитку системи професійно-технічної освіти Сумщини, а атмосфера неформального змагання слугуватиме покращенню якості професійної освіти та зростанню її престижності в очах молодих людей.
Література

1. КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Р І Ш Е Н Н Я 28.08.2008  Протокол N 9/1-3   Сучасні тенденції розвитку професійно-технічної освіти: пріоритети та завдання

2. Крушельницька Я. В. К 84 Фізіологія і психологія праці: Підручник. - К.: КНЕУ, 2003. - 367 с.

3. Волкова М.М., Звездова А.Б., Маркетинговые исследования в области образовательных услуг.- http://www.dis.ru/market/thems/arhiv/1999/6/volkova.

4. Освітній менеджмент: Навчальний посібник / За ред. Л.Даниленко, Л.Карамушки. – К.: Шкільний світ, 2003. – 400 с.

Схожі:

ЖИТОМИРСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
України від 23. 04. 08 р. №359 «Про затвердження державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних робітничих професій»...
СУЧАСНИЙ СТАН ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ
У 2010 р. Урядом країни приділялася значна увага питанню підготовки робітничих кадрів
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
України від 29 серпня 2008 року №790 «Про організацію Всеукраїнських конкурсів фахової майстерності серед учнів професійно-технічних...
КОМПЛЕКСНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ З ПРЕДМЕТУ «ТЕХНОЛОГІЯ ПРИГОТУВАННЯ...
Чування з’явилось багато приватних, орендних, спільних підприємств з високим рівнем обслуговування, із застосуванням новітніх технологій,...
Регіональні Навчально(науково)-методичні центри (кабінети) професійно-технічної освіти
Науково-методична робота професійно-технічної освіти у регіоні координується регіональним Навчально(науково)-методичним центром (кабінетом)...
Державний стандарт професійно-технічної освіти
Слічний Ю. О. методист навчально методичного центру професійно-технічної освіти у Вінницькій області
Державний стандарт професійно-технічної освіти
Рейдель Ельмір Аронович – викладач Запорізького центру професійно-технічної освіти
Державний стандарт професійно-технічної освіти
Шевчук Л.І., директор Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників...
Державний стандарт професійно-технічної освіти
Шевчук Л.І., директор Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників...
Методичні рекомендації до виконання практичних робіт з курсу «Професійна педагогіка»
Тема: Професійно технічні навчальні заклади – основа формування кваліфікованих робітничих кадрів
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка