Методичні вказівки до розрахункової частини
Розрахункова частина до курсової роботи складається з комплексної контрольної роботи.
Розрахункова частина представляє собою наскрізну задачу і охоплює всі основні операції, пов’язані з вивченими темами. Кінцевим етапом контрольної роботи є заповнення фінансової звітності. Пропонується фінансову звітність заповнити лише за один місяць, а саме за березень 2012 року.
Підприємство ВАТ „Комфорт” займається виготовленням меблів і випускає гарнітур „Трембіта”, гарнітур „Елегія”, кухню „Люкс”.
До наведених господарських операцій необхідно скласти бухгалтерські проводки, в таблицях - зробити розрахунки. Замість зірочок необхідно проставити останній номер залікової книжки.
При виконанні завдання необхідно вирішити питання про первісну вартість запасів. Потрібно звернути увагу, що первісна вартість запасів складається із сум, що сплачується згідно з договором постачальнику, транспортно-заготівельних витрат та інших витрат, які, згідно з П(С)БО 9 „Запаси”, включаються у вартість запасів. Так, зокрема, при визначені вартості списаної тирсоплити потрібно розрахувати у табл. 5 суму ТЗВ шляхом розрахунку середнього процента:
Сума ТЗВ= Середній відсоток ТЗВ х вартість відпущених запасів
+ Сума ТЗВ за
поточ. місяць
Сума ТЗВ на поч. місяця
= Середній
Вартість придбаних
+ запасів у поточ. місяці за
обл. цінами
Залишок запасів на поч. місяця за обл. цінами відсоток ТЗВ
При списані запасів, зокрема, „Дошки обрізної” (табл. 1) необхідно застосувати методсередньозваженої вартості. Оцінка за цим методом базується на припущені, що запаси використовуються у тій послідовності, у якій вони надходили на підприємство, тобто одиниці запасів, які надійшли першими , відпускаються також першими до вичерпання партії у натуральному вимірнику.
Завдання передбачає застосування різних методів нарахування амортизації. Для цього дається виписка з рахунку 10 „Основні засоби” (табл. 2) Для кожного варіанту існує свій метод, який повинен передбачати розрахунок суми амортизації за березень місяць 2012 року. Зокрема, прямолінійний метод передбачає розрахунок суми амортизації шляхом ділення первісної вартості за мінусом ліквідаційної вартості на очікуваний термін роботи. Метод прискореного зменшення залишкової вартості передбачає, що річна сума амортизації визначається як добуток залишкової вартості об’єкту на початок звітного року та норми амортизації, яка обчислюється, виходячи із строку корисного використання об’єкту і подвоюється. Ліквідаційна сума при цьому не береться до уваги. Кумулятивний метод передбачає, що сума амортизації визначається як добуток вартості, яка амортизується, та кумулятивного коефіцієнта. Кумулятивний коефіцієнт розраховується діленням кількості років, що залишається до кінця очікуваного строку використання об’єкта, на суму чисел років його корисного використання. Виробничий метод передбачає, що нарахування амортизації здійснюється на основі сумарного виробітку за весь період його експлуатації у відповідних одиницях виміру (в нашому прикладі у гривнях). При цьому передбачається, що за весь період експлуатації буде виготовлено продукції на 80 млн. грн. Кількість виготовленої продукції за березень визначається за даними журналу операцій. Результати заповнюються у табл. 4.
При заповнені табл. 6 необхідно врахувати, що бригада фрезерувальників використовує форму оплати праці із застосуванням КТУ (коефіцієнту трудової участі). Тому спочатку необхідно розрахувати заробіток кожного працівника за тарифом, а потім вже застосувати до цього заробітку КТУ. Наступним кроком є визначення коефіцієнту відрядного приробітку. Кінцевим етапом є визначення фактичного заробітку членів бригади. При утриманні із заробітку необхідно застосувати ставки, які діяли з 01.01.2012 року. Єдиний соціальний внесок склав 40,67 %
В таблиці 8 розраховується зведений облік витрат в розрізі виробів.
В таблиці 7 розраховується собівартість реалізованої продукції шляхом визначення коефіцієнту відношення фактичної собівартості продукції до ціни реалізації.
Таблиця 1
Аналітична картка обліку руху матеріалу „Дошка обрізна 20 мм.”
|
Дата
|
Придбано
|
Вибуло
|
Залишок
|
К-сть
(м.куб)
|
Ціна
(грн.)
|
Сума
(грн.)
|
К-сть
(м.куб)
|
Ціна
(грн.)
|
Сума
(грн.)
|
К-сть
(м.куб)
|
Ціна
(грн.)
|
Сума
(грн.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
65
|
1150
|
74750
|
1.
|
03.03
|
90
|
10**
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
10.03
|
|
|
|
80
|
|
|
|
|
|
3
|
14.03
|
30
|
960
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
17.03
|
40
|
930
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
20.03
|
|
|
|
95
|
|
|
|
|
|
6
|
21.03
|
|
|
|
40
|
|
|
|
|
|
6
|
25.03
|
20
|
10*0
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
27.03
|
|
|
|
2*
|
|
|
|
|
|
8
|
29.03
|
50
|
980
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Таблиця 2
Виписка з рахунку 10 „Основні засоби”*
Варіант
|
Дата
введення*
|
Вид
|
Первісна вартість
|
Прогнозована ліквідаційна вартість
|
Термін служби
|
Метод нарахування амортизації
|
1
|
05.05.2003
|
Будівля цеху
|
2467000
|
23000
|
50
|
Прямолінійний
|
2
|
06.05.2003
|
Будівля адміністрації
|
4560000
|
2000
|
40
|
Прямолінійний
|
3
|
07.08.2009
|
Комп’ютерна техніка
|
51400
|
1000
|
5
|
Прискорення зменшення залишкової вартості
|
4
|
08.05.2010
|
Верстати та обладнання
|
4968000
|
12000
|
10
|
Виробничий*
|
5
|
04.09.2007
|
Легковий автомобіль
|
156500
|
7900
|
15
|
Кумулятивний
|
6
|
15.10.2005
|
Вантажний автомобіль
|
296560
|
2500
|
15
|
Кумулятивний
|
7
|
04.10.2007
|
Сотові телефони
|
27600
|
250
|
4
|
Прискорення зменшення залишкової вартості
|
8
|
06.07.2005
|
Меблі офісні
|
266300
|
8400
|
15
|
Прямолінійний
|
9
|
08.07.2005
|
Виробничий інвентар та приладдя
|
1478000
|
980
|
10
|
Виробничий*
|
10
|
09.07.2006
|
Інструменти
спецпризначення
|
390000
|
1090
|
10
|
Виробничий*
|
Таблиця 3
Розшифрування сальдо 23 рахунку „Виробництво”
|
На 01.03.
|
На 01.04
|
НЗВ Гарнітур „Трембіта”
Сировина і матеріали
Заробітна плата з відрахуваннями
Загальновиробничі та інші прямі витрати
|
22060
16000
14100
|
2**30
15*00
5000
|
НЗВ Гарнітур „Елегія”
Сировина і матеріали
Заробітна плата з відрахуваннями
Загальновиробничі та інші прямі витрати
|
23600
14780
15500
|
13*00
5450
9400
|
НЗВ Кухня „Люкс”
Сировина і матеріали
Заробітна плата з відрахуваннями
Загальновиробничі та інші прямі витрати
|
12890
5670
7500
|
1**90
9790
3570
|
Всього
|
132100
|
|
Таблиця 4
Розрахунок амортизації за вибраним варіантом
|
|
За період
|
В т.ч. березень
|
2003
|
|
|
2004
|
|
|
2005
|
|
|
2006
|
|
|
2007
|
|
|
2008
|
|
|
2009
|
|
|
2010
|
|
|
2011
|
|
|
|
2012
|
|
|
Таблиця 5
Розрахунок транспортно-заготівельних витрат
|
Показники
|
Вартість тирсоплити
|
ТЗВ
|
1
|
Залишок на початок місяця
|
41*00
|
*500
|
2
|
Поступило за місяць
|
|
|
3
|
Вибуло за місяць
на виготовлення Гарнітуру „Трембіта”
Гарнітуру „Елегія”
Кухні „ Люкс”
|
|
|
4.
|
Залишок на кінець місяця
|
|
|
Таблиця 6
Розрахунково-платіжна відомість по бригаді фрезерувальників зайнятих у виробництві гарнітуру „Трембіта”
Табельний номер
|
Розряд
|
Годинна тарифна ставка
|
Відпрацьовано годин
|
Заробіток за тарифом
|
КТУ
|
Розрахунковий заробіток з КТУ
|
Відрядний приробіток
|
Фактичний заробіток членів бригаді
|
Утримання із зарплати
|
Всього на руки
|
|
|
|
|
101
|
1
|
10,6
|
140
|
|
1,2
|
|
|
|
|
|
|
|
102
|
2
|
12,3
|
180
|
|
0,7
|
|
|
|
|
|
|
|
103
|
5
|
12,8
|
165
|
|
1,5
|
|
|
|
|
|
|
|
104
|
4
|
10,6
|
160
|
|
1,1
|
|
|
|
|
|
|
|
105
|
3
|
13,0
|
150
|
|
0,8
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього
|
Х
|
Х
|
|
Х
|
|
|
13*20
|
|
|
|
|
Журнал господарських операцій
№ з/п
|
Зміст господарської операції
|
Кореспонденція
|
Сума
|
Дт
|
Кт
|
1
|
Надійшла на підприємство від постачальника „Дошка обрізна 20 мм.” (табл.1)
ПДВ
|
|
|
?
|
Меблева фурнітура (без ПДВ)
ПДВ
|
|
|
42400
8480
|
Тирсоплита
ПДВ
|
|
|
34**70
?
|
2
|
Отримано рахунок за транспортування тирсоплити
ПДВ
|
|
|
6560
?
|
3
|
Нарахована заробітна плата за розвантаження тирсоплити
|
|
|
2760
|
4
|
Нараховано єдиний соціальний внесок
|
|
|
?
|
5
|
Сума ввізного мита і митних зборів по оп. 7
|
|
|
1200
|
6
|
Зареєстровано збільшення статутного капіталу
|
|
|
150000
|
7
|
Поповнено статутний капітал засновником шляхом внесення програмного забезпечення
|
|
|
10500
|
8
|
10.03 Відпущено дошку обрізну на виготовлення ( табл. 1 )
|
|
|
?
|
20.03 Відпущено дошку обрізну на виготовлення:
21.03 Відпущено дошку обрізну на виготовлення:
|
|
|
?
?
|
9
|
Придбано комп’ютерне устаткування
ПДВ
|
|
|
32000
?
|
10
|
Отримано рахунок за підключення комп’ютерного обладнання
ПДВ
|
|
|
1000
?
|
11
|
Введено в експлуатацію комп’ютерне устаткування
|
|
|
?
|
12
|
Зараховано на баланс безоплатно отриманий верстат (справедлива вартість 3*000 грн, залишкова вартість за документами – 22000 грн.)
|
|
|
?
|
13
|
Списано місячну суму амортизації по оп.12
|
|
|
700
|
14
|
Списано будівельні матеріали на закінчення складу готової продукції
|
|
|
15000
|
15
|
Нарахована заробітна плата робітникам за спорудження складу
|
|
|
2*060
|
16
|
Нараховано єдиний соціальний внесок оп.15
|
|
|
?
|
17
|
Отримано і сплачено рахунок за оренду машин і механізмів, задіяних в процесі будівництва
ПДВ
|
|
|
42370
?
|
18
|
Оплачено проценти за кредит, взятий для спорудження складу
|
|
|
1450
|
19
|
Введено в дію будівлю складу (на 01.03 сума незавершеного будівництва склала 521,0 тис грн.)
|
|
|
?
|
20
|
Відпущено тирсоплиту :
На гарнітур „Трембіта”
На гарнітур „Елегія”
На кухню „Люкс”
|
|
|
13**50
8**00
3**60
|
21
|
Списано транспортно -заготівельні витрати
по відпущеній тирсоплиті (табл. 5)
На гарнітур „Трембіта”
На гарнітур „Елегія”
На кухню „Люкс”
|
|
|
?
?
?
|
22
|
Отримано рахунок за поточний ремонт будівлі цеху і списано витрати по його здійсненню
|
|
|
5**0
|
23
|
Отримано рахунок за модернізацію вантажного автомобіля і списано витрати по його здійсненню
|
|
|
17320
|
24
|
Відпущено фурнітуру на виготовлення:
- гарнітуру „Трембіта”
- гарнітуру „Елегія”
- кухні „Люкс”
|
|
|
14350
30730
15180
|
25
|
Отримано рахунок за електроенергію по виробничому цеху
|
|
|
36350
|
26
|
Списано вартість комп’ютера, знищеного внаслідок короткого замкнення
|
|
|
1430
|
27
|
Списано знос по знищеному комп’ютеру
|
|
|
1460
|
28
|
Отримано відшкодування від страхової компанії по комп’ютеру
|
|
|
1200
|
29
|
Відпущено термоплиту на виробництво кухні „Люкс”
|
|
|
17850
|
30
|
Списано з балансу фрезерний верстат внаслідок ліквідації за залишковою вартістю
|
|
|
1230
|
31
|
Списано суму зносу по верстату
|
|
|
27560
|
32
|
Нараховано ПДВ на суму залишкової вартості
|
|
|
246
|
33
|
Нараховано зарплату робітникам, які займались ліквідацією
|
|
|
500
|
34
|
Нараховано єдиний соціальний внесок на зарплату по оп.33
|
|
|
?
|
35
|
Оприбутковано запасні частини
|
|
|
356
|
36
|
Нараховано амортизацію по необоротних активах за березень 2012
адміністративного призначення
загальноцехового призначення
в т.ч. вибраного за варіантом( табл. 2,4)
|
|
|
18700
35300
?
|
37
|
Придбано і введено в експлуатацію програмне забезпечення для ведення складського обліку
|
|
|
1580
|
38
|
Нараховано:
заробітну плату робітникам основного виробництва за виготовлення гарнітуру „Трембіта в т.ч. по бригаді фрезерувальників ( табл. 6)
нараховано єдиний соціальний внесок
|
|
|
14**00
?
|
39
|
Нараховано заробітну плату робітникам основного виробництва за виготовлення гарнітуру „Елегія” та
нараховано єдиний соціальний внесок
|
|
|
110000
?
|
40
|
Нараховано заробітну плату робітникам основного виробництва за виготовлення
кухні „Люкс” та
нараховано єдиний соціальний внесок
|
|
|
8*500
?
|
41
|
Нараховано заробітну плату адміністрації цеху та
нараховано єдиний соціальний внесок
|
|
|
10790
?
|
42
|
Нараховано заробітну плату адміністрації підприємства та
нараховано єдиний соціальний внесок
|
|
|
24300
?
|
43
|
27.03 Списано дошку обрізну на загально цехові потреби (табл. 1 )
|
|
|
?
|
44
|
Видано з каси під звіт на відрядження
|
|
|
1500
|
45
|
Представлено авансовий звіт по відрядженню, витрати за яким списані на збутову діяльність
|
|
|
1450
|
46
|
Повернуто залишок невикористаного авансу в касу
|
|
|
?
|
47
|
Списано матеріали на дослідження та розробки
|
|
|
3650
|
48
|
Випущена з виробництва і відвантажена на склад готова продукція, в т.ч.:
- Гарнітур „Трембіта” 48 шт. за плановою собівартістю 7700 грн на 1 шт.
- Гарнітур „Елегія” 48 шт. за плановою собівартістю 6100 грн. на 1 шт.
- Кухня „Люкс” 51 шт. за плановою собівартістю 4100 грн. на 1 шт.
|
|
|
|
49
|
Списано загальновиробничі витрати
(всі витрати вважати змінними)
|
|
|
?
|
50
|
Відкориговано планову собівартістю на суму фактичної собівартості (табл.8)
|
|
|
?
|
51
|
Протягом місяця відвантажено продукцію,
в т. ч.
|
|
|
|
Гарнітур „Трембіта” 42 шт. за ціною 13700 (без ПДВ) за 1 шт.
|
|
|
?
|
ПДВ
|
|
|
?
|
Гарнітур Елегія 47 шт. за ціною 11760 (без ПДВ) за 1 шт.
|
|
|
?
|
ПДВ
|
|
|
?
|
Кухня „Люкс” 48 шт. за ціною 10800 (без ПДВ)
|
|
|
?
|
ПДВ
|
|
|
?
|
52
|
Покупцями в якості часткової оплати представлений короткостроковий вексель
|
|
|
97800
|
53
|
Відображено собівартість реалізованої продукції (табл. 7)
|
|
|
?
|
54
|
Списана фактична собівартість продукції на фінансовий результат
|
|
|
?
|
55
|
Нарахована амортизація складу готової продукції
|
|
|
15000
|
56
|
Нарахована заробітна плата робітникам складу
|
|
|
10500
|
57
|
Нараховано єдиний соціальний внесок
|
|
|
?
|
58
|
Списано витрати на збут
|
|
|
?
|
59
|
Списано адміністративні витрати
|
|
|
?
|
60
|
Списано інші витрати операційної діяльності
|
|
|
?
|
61
|
Нараховано і списано податок на прибуток від звичайної діяльності
|
|
|
?
|
62
|
Списано фінансовий результат від операційної діяльності
|
|
|
?
|
63
|
Списано витрати від іншої звичайної діяльності
|
|
|
?
|
64
|
Списано доходи від іншої звичайної діяльності
|
|
|
?
|
65
|
Визначено і списано результат від іншої звичайної діяльності
|
|
|
?
|
66
|
Списано фінансові витрати
|
|
|
?
|
67
|
Списано фінансові доходи
|
|
|
?
|
68
|
Визначено і списано резльтат від фінансових операцій
|
|
|
?
|
69
|
Списано витрати від надзвичайної діяльності
|
|
|
?
|
70
|
Списано доходи від надзвичайної діяльності
|
|
|
?
|
71
|
Нараховано і списано податок на прибуток від надзвичайної діяльності
|
|
|
?
|
72
|
Визначено і списано результат від надзвичайної діяльності
|
|
|
?
|
Таблиця 7
Рух готових виробів за березень
Показники
|
Гарнітур „Трембіта”
|
Гарнітур „Елегія”
|
Кухня „Люкс”
|
За цінами реалізації
|
За фактичною собівартістю
|
За цінами реалізації
|
За фактичною собівартістю
|
За цінами реалізації
|
За фактичною собівартістю
|
1. Залишок готової про-дукції на 01.03
|
3 шт х 10700 грн.
|
3 шт х
8350 грн.
|
5 шт. х 8760 грн.
|
3 шт х
7000 грн.
|
6 шт. х 7500 грн.
|
6 шт. х 4700 грн.
|
2. Надійшло з вироб-ництва
|
|
|
|
|
|
|
3. % фактич-ної собівар-тості до планових цін
|
|
|
|
4. Відван-тажено виробів
|
|
|
|
|
|
|
5. Залишок готової продукції на 01.04.
|
|
|
|
|
|
|
Статті витрат
|
НЗВ на
01.03
|
Витрати за місяць
|
НЗВ на 01.04
|
Фактична собівартість
випущеної з виробництва продукції
|
Гарнітур „Трембіта”
|
|
|
|
|
1. Сировина і матеріали
|
|
|
|
|
2. Заробітна плата з відрахуваннями на соц.страх.
|
|
|
|
|
3. Загальновиробничі витрати та інші прямі витрати
|
|
|
|
|
Всього
|
|
|
|
|
Гарнітур „Елегія”
|
|
|
|
|
1. Сировина і матеріали
|
|
|
|
|
2. Заробітна плата з відрахуваннями на соц.страх.
|
|
|
|
|
3. Загальновиробничі витрати та інші прямі витрати
|
|
|
|
|
Всього
|
|
|
|
|
Кухня „Люкс”
|
|
|
|
|
1. Сировина і матеріали
|
|
|
|
|
2. Заробітна плата з відрахуваннями на соц.страх.
|
|
|
|
|
3. Загальновиробничі витрати та інші прямі витрати
|
|
|
|
|
Всього
|
|
|
|
|
Таблиця 8
Визначення фактичної собівартості випущеної з виробництва продукції
|