Уроку


Скачати 57.97 Kb.
НазваУроку
Дата25.12.2013
Розмір57.97 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Бухгалтерія > Урок
Розробка уроку для 7 класу з теми «Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори»

Розробила: вчитель фізики та математики Миропільського навчально-виховного комплексу Краснопільської районної ради Сумської області Петренко Віра Андріївна
7 клас

Тема уроку. Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори

Мета уроку. Сформувати уявлення учнів про дисперсію світла, про спектральний склад білого світла, кольори та їх сприймання. Розвивати самостійність учнів. Виховувати почуття прекрасного, любові до природи.

Тип уроку. Комбінований.

Обладнання. Скляні призми, світлофільтри, портрет І. Ньютона, картонні круги,які розділені на сектори та пофарбовані в різні кольори,надіті на вістря, паперові зірочки.

Хід уроку

І.Повторення та перевірка домашнього завдання

Даний етап уроку проводиться у вигляді змагання. Правила змагання: вчитель читає питання, хто знає відповідь - піднімає руку. Перший, хто підняв руку має право відповіді. За правильну відповідь отримує зірочку . Якщо відповідь не правильна, право відповіді дістає інший. Кількість зірочок буде впливати на вашу оцінку, яку учні отримають в кінці уроку.

Питання до змагання.

  1. Назвіть природні джерела світла.

  2. Назвіть штучні джерела світла.

  3. Сформулюйте закони відбивання світла.

  4. Чому від яскравого сонячного світла можна закритись непрозорим предметом?

  5. Чому ми бачимо своє зображення в дзеркалі або поверхні води, але не бачимо його в білому листку паперу?

  6. Назвіть відомі вам оптичні прилади.

  7. Оптичні прилади людина використовує дуже давно. Без них не можна було б вивчати небесні тіла та мікроорганізми. Але задовго до цього у самих живих організмах природа створила оптичний прилад. Назвіть його?

  8. Чому з підводного човна, що занурений у воду, можна бачити те, що відбувається на поверхні моря?

  9. Кут між падаючим і відбитим променями дорівнює 20°.Під яким кутом падає світло на поверхню?

10. Я налив у чашку чаю,
Ложку з цукром опустив —
І зненацька помічаю:
Хтось її переломив.

Хто цей злодій? Де сховався?

Ложку з жалем вийняв я

І безмежно здивувався:

Ціла ложечка моя.

Та лише у чай проникне —

Знов ламається вона.

Що це? Може, чарівник я?

Може, ложка чарівна?

  1. Що необхідно зробити, щоб побачити всю фігуру у дзеркалі, що висить вертикально на стіні, якщо ви бачите себе тільки до колін?

  2. Що швидше біжить: людина чи її тінь?

  3. Закон поширення світла.

  4. Яке природне явище свідчить про прямолінійний закон поширення світла?

II. Створення проблемної ситуації

Уявіть собі літній сонячний день. І раптом на небі з'явилась хмаринка, пішов дощик, який начебто не помічає, що сонце продовжує світити. Такий дощик в народі називають «сліпим». Дощик іще не встиг закінчитись, а на небі вже засяяла різнобарвна веселка. Чому вона з'явилася? Відповідь на це питання ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.

  1. Повідомлення теми та мети уроку

  2. Вивчення нового матеріалу

Виявляється, що й у лабораторних умовах можна спостерігати подібне до веселки дивовижне явище. Зараз ви отримаєте скляні призми, подивіться крізь них на денне світло. Що ви бачите?

Явище, яке ви спостерігали і називається дисперсією. Дисперсія — розкладання світла на кольори, явище що свідчить про складну природу світла.( Показуємо портрет Ньютона)

Ще великий англійський вчений Ісаак Ньютон проводив подібний дослід. Через вузький отвір у вікониці він пропускав пучок світла, який проходив через скляну призму. На екрані Ньютон отримував смугу з райдужним забарвленням, так названий спектр сонячного світла. Кольорів у спектрі багато, але умовно виділяють сім кольорів: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий. Дуже легко запам'ятати за допомогою такої фрази: «Час обіду—жуй зубами гарні, свіжі фрукти».

Висновок, отриманий Ньютоном був однозначним: біле світло є сумішшю всіх кольорів спектра.

Чому ж кольори розділяються після проходження через призму? Пояснення просте: ми знаємо, що світло заломлюється і в результаті промені відхиляються від початкового напрямку. Очевидно, що різні «складові» білого світла заломлюються по-різному і тому відхиляються на різні кути: фіолетове світло на найбільший кут, червоне — на найменший. І тому, промені різного кольору потрапляють на різні ділянки.

Якщо ж світло всіх кольорів спектра направити на одну ділянку, отримаємо знову біле світло. Це можна зробити за допомогою ще одної призми, розміщеної «догори ногами», що й робив Ньютон. Отже, додаванням різних кольорів спектра можна отримати біле світло.

(Основні висновки записуються учнями в зошит).

Чому ж при однаковому сонячному світлі ми бачимо стіну білою, автомобіль—чорним, а листя дерев—зеленим? На перші два питання можна відповісти відразу. Стіна відбиває майже все сонячне світло, а пофарбована

поверхня автомобіля майже не відбиває світло. І ви знаєте, що чорні поверхні сильно нагріваються, бо вони світло поглинають.

Що ж стосується зеленого листя, то воно відбиває світло вибірково: добре відбиває зелену складову білого сонячного світла та досить слабо всі інші частини спектра. Тому відбите світло вже не є білим, воно набуває зеленого відтінку. Саме таким чином ми можемо пояснити дію червоної чи якоїсь іншої фарби.

Ну, а тепер ви можете відповісти на питання, яке було поставлене на початку вивчення сьогоднішньої теми: чому ж з'являється веселка після дощу.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Давайте подумаємо над наступними питаннями.

  1. Якого кольору буде аркуш білого паперу, якщо на нього подивитись крізь синє скло?

  2. А якщо ми подивимось крізь синє скло на зелене листя?

  3. Яким здаватиметься чорний кіт, якщо на нього дивитись крізь синє скло?

( Учням роздаються світлофільтри різних кольорів і пропонується розглянути через них предмети різного кольору).

  1. Якого кольору парасольку краще вибирати для захисту від Сонця?

  2. Чому на світлофорі використовують три кольори: червоний, жовтий та зелений?

  3. Який колір мають небо і Сонце для спостерігача, що перебуває у космосі?

А тепер ми з вами зробимо такий дослід. У мене є кілька кругів, розділених на сектори та пофарбованих у різні кольори. Я буду по черзі насаджувати круги на вістря і їх розкручувати. Ви поспостерігайте, як будуть змінюватись кольори кругів, а потім розповісте про свої спостереження.

( Діти розповідають про свої спостереження ).

VI. Підсумок уроку

Що ж нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?

Зараз я прочитаю вам вірш про чудове природне явище, але в моєму вірші є не закінченні фрази. Ваше завдання закінчити фрази, вставити пропущенні слова.

Білеє світло любої пори Можна розкласти на ... . Колір червоний, мов кров цебенить, Прапором в небі яскравим ....

Життя на планеті—оранжево-світле, Соняшником, чорнобривцем .... Жовті поля урожаєм багаті, Хліб і достаток будуть у ... .
Явір зелений з гори виглядає, Потребу у спокої задовольняє. Неба блакить і озер, річок ... Манять в бездонну свою далечінь.

Колір фіалки — фіолетово-... . Взимку відтінок такий має... .

Життя було б безбарвно білим, Якби не було світлу діла. До явища з ім'ям ... Така моя цікава версія.

VII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника.

Для тих хто хоче мати високі бали завдання таке.

Пасічник Рудий Панько з твору М. В. Гоголя «Вечори на хуторі біля

Диканьки» розповідав: «За Києвом явилось нечуване чудо. Усі пани й

гетьмани збиралися дивуватися цьому чуду: раптом стало очевидно далеко в

усі кінці світу. У далині засинів Лиман, за Лиманом розливалося Чорне море.

По ліву руку було видно землю Галицьку». Що це таке? Розкажіть про це

явище.

VIII. Оцінювання

До оцінювання залучаються учні та враховується кількість зірочок отриманих під час змагання, проведеного на початку уроку.

Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку виробничого навчання
Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання  
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка