Урок з розвитку зв*язного мовлення «Стаття в газету на морально етичну тему «Повага й любов до рідного слова»


Скачати 51.96 Kb.
Назва Урок з розвитку зв*язного мовлення «Стаття в газету на морально етичну тему «Повага й любов до рідного слова»
Дата 11.02.2014
Розмір 51.96 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
АНОТАЦІЯ

Урок з розвитку зв*язного мовлення «Стаття в газету на морально – етичну тему «Повага й любов до рідного слова», 11 клас.

Нині не авторитетно й не переконливо звучить слово на захист рідноі мови й

культури. Варто уважно прислухатися до думки людей, яким наболіло може

більше , ніж іншим, бо більше передумали : скільки і чому ми втрачаємо там,

де , здавалося б, маємо тільки знаходити, використовуючи неабиякі можли-

вості вільного розвитку рідноі мови.Нехай розвиток зв*язного мовлення допоможе нам у цьому.



УРОК З РОЗВИТКУ ЗВ*ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СТАТТЯ В ГАЗЕТУ НА МОРАЛЬНО – ЕТИЧНУ ТЕМУ. . «ПОВАГА Й ЛЮБОВ ДО РІДНОГО СЛОВА ?..»

11 КЛАС

Одного разу натрапила на слова В.О. Сухомлинського : «Без поваги, без лю-

бові до рідного слова не може бути ні всебічноі людської вихованості, ні ду-

ховноі культури …»

Чому ж останнім часом відчувається зневага і занепад української мови ?Свід

ченням цього є тривожні подіі в Парламенті, голодування справжніх патріо-

тів на Майдані.

На Украіні традиційно велика повага до людей інших національностей, до іх-

ніх мов і літератур.І коли віддячують тим же, таких людей завжди розуміють,

ідуть ім назустріч. Не пригадую випадку, коли б до дитини, яка раніше укра-

інськоі мови не вивчала, але поважає нашу культуру ( це йде, як правило, від

батьків ), ставилися недоброзичливо, чи упереджено із-за того, що пізнання

нового для неі слова дається ій непросто. Така людина, хоч мала, хоч велика,котра , попри все, прагне оволодіти мовою тих, серед кого живе, - завжди викликає прихильність. І навпаки, при недбалому ставленні , особливо – зверх-ньому, зневажливому і слово нове ій дається важко, і люди до неі наче несправедливі, безпричинно упереджені, і стосунки батьків зі школою не такі щирі й зацікавлені.

Так, у нашій краіні, як, мабуть, і в кожній, поважають російську, єврейську,

польську, білоруську, мови всіх народів. Згідно з етикою, культурною люди-

ною є та, котра знає мову народу, на територіі якого вона проживає.

Суто по-людському тут можна поспівчувати тим, хто свідомо обмежує себе :

недооцінка української мови надзвичайно серйозна прогалина в загальній

культурі людини. Скільки вона втрачає, проживаючи на територіі іншої краї-

ни. Люди позбавляють себе можливості прилучатися до живоі спадщини сві-

товоі культури великого народу, до живого неперекладеного на іншу мову,

а отже, не розтраченого у своій першооснові Кобзаревого слова, творінь Ско-

вороди, Франка, Лесі Украінки.

І тут у нас далекувато до гараздів, бо ж призабуває рідну мову навіть дехто

з українців. Я – українка, я люблю Украіну і гидко дивитись, як народ зі шкі-

ри лізе, щоб доконати рідну мову. Батько й мати українці, а сина записують

росіянином, віддають у «руську» школу…

Банальна ситуація. Пролунав дзвінок на урок. Я зупинилась біля дверей ідаль

ні. Минуло кілька хвилин уроку, а чути безтурботний гомін.

  • Куди поспішати ? Що, не встигнемо наслухатися про високу майстер-

ність Шевченка ?- саркастично висловила своє ставлення до видатного поета

старшокласниця.

  • Аніж вислуховувати докори : не любите українську літературу, то кра-

ще «пасувати» , - в*ідливо підкинула інша. – У російській школі ця сільська

мова взагалі ні до чого.

  • Не зрозуміла, - втрутилася я. – Поясніть.

Четверо дівчат спокійно дожовували пиріжки.

  • Справді, а кому ця мова потрібна ? – зневажливо лінькувато процідила

третя старшокласниця, - от англійська, французька !..

  • Якщо вам легше спілкуватися англійською, будь ласка , - я ледве стри-

мувала себе. Спробуємо зрозуміти, звідки у вас неповага до материнської мо-

ви.

Годі доводити , що «шанувальниць» французької, котрі зневажають мову ма-

тері, не може поважати жоден культурний француз. Так само, як і англієць,

японець, хоч би й «шанувальниці» знали іхні мови краще них.

На жаль, не перевелися ще і , либонь, не скоро переведуться ті росіяни, фран-

цузи, англійці, які завжди напоготові підлити масла у вогонь. Нещодавно слу

хаю телевізор, і милозвучним голосом «доброзичливець» просторікує : «Укра

іна не здатна протистояти процесові нейтралізаціі своєі мови, культури. Що казати про робітничий Донбас чи татарський Крим, коли в Києві більшість розмовляє російською мовою…»

У такій ситуаціі необхідно збагнути себе, свою роль, своє місце в нелегких не

відворотніх процесах сьогоднішнього дня. Або іншими словами – в повернен

ні від ненормального до норми.

Заходжу в маршрутку. Звертаюся до водія із проханням стати на зупинці.

Той тричі перепитує з осоружним українським акцентом, вдаючи, що не вто-

ропає, коли мовлять до нього не російською.

Вдома знову з телевізора чую виступ депутата, який говорить українською

мало не як іноземець, з більш ніж яскраво вираженим російським акцентом.

Тут уже не просто ріже слух – змушує червоніти.

Люблю бувати у Львові. Не раз замислювалась : чому в місті, де стільки сто-

літь люди гнули спину під чужинцями, зберегли більшу любов і повагу до

слова рідного, ніж у столиці ? Адже тут у школах навіть плакати сповіщали

про те, що заборонене рідне слово, як, до речі, і на цісарській Буковині. За не

послух – напоготові різка. Чому ж цей край у плані національноі гордості на

більшій висоті, чому ж тут шкільна форма – вишиванка ?!

Ми без іноземців самі продовжуємо себе «окупувати» , одягати кайдани на

свою національну совість і свідомість. На жаль, і понині не завжди в спромо

зі позбавити себе тієї «окупаціі» , по інерціі добровільно орієнтуючись на все

могутнього депутата, який звертається українською з російським акцентом.

Звісно, не все одразу робиться. Однак прикро, що сьогодні досить часто мож-

на зіткнутися зі зневажливим ставленням до української мови не лише з боку

окремих росіян, чи представників інших народів. Хіба справді так уже рідко

бачимо, коли сам українець має свою мову мало не за другорядну, неавтори-

тетну, сільську…Тож хочеться перефразувати слова глибоко національного

і водночас глибоко інтернаціонального, багатьма любимого поета Василя Си-

моненка : «Велика, священна і прекрасна любов до рідноі мови жила,живе і буде вічно жити в усіх чесних і щирих серцях»

Хай же буде щодо рідного слова за Симоненком :

І тобі рости й не в*януть зроду,

Квітувать в поемах і віршах,

Бо в тобі – великого народу

Ніжна і замріяна душа.

ВЧИТЕЛЬ УКРАІНСЬКОІ МОВИ

КОЛЕСНИК О. В.

м. Кривий Ріг

Схожі:

Уроку розвитку зв'язного мовлення, урок-дослідження
Тема. Письмовий твір-роздум (стаття) публіцистичного стилю на морально-етичну тему „У чому щастя людини? (2 уроки)
Урок з розвитку зв’язного мовлення. Твір на тему: «Моє село.»
«Текст», вчити розрізняти типи текстів, складати тексти – розповіді за планом та опорними словами на визначену тему; збагачувати...
Урок розвитку зв’язного мовлення Твір з елементами опису зовнішності людини «Моя матуся»
Мета: вчити писати твір з елементами опису зовнішності людини (мами); збагачувати активний словниковий запас; розвивати мовлення...
Урок на тему: Письмо великої букви Й. Свято Йорданя
Мета: вчити писати велику букву Й, слова з нею. Формувати навички каліграфічного письма, самоконтролю. Розвивати вміння спостерігати,...
Урок розвитку мовлення в 11 класі Підготовка до написання твору роздуму...
Методи: метод випереджального навчання, метод наукового дослідження, метод дискусії, активний метод навчання — робота в малих групах,...
Урок подорож
Мета: 1 формування вміння визначати групи слів за значенням, доречно вживати омоніми, синоніми й антоніми у мовленні; 2 розвивати...
В. Винниченко політик і письменник
В. К. Винниченка, біографія якого є надзвичайно цінним матеріалом для розмірковувань на світоглядну та морально-етичну тему
Леонід Лупан. Його поетична творчість
Леоніда Лупана, проаналізувати зміст його поетичних творів; розвивати культуру зв’язного мовлення, уміння аналізувати поезію, робити...
Тема уроку
Удосконалювати в учнів навички влучно й грамотно висловлюватися на морально-етичну тему, сприймати на слух аудіо-, відеоматеріал,...
Київщина територія успіху
Мета: підкреслити вагоме значення рідного краю у розвитку України, виокремити здобутки нашої області, розвивати пам’ять, зв’язне...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка