Уроку. Узагальнення і систематизація знань з теми «Складносурядне речення»


Скачати 95.76 Kb.
НазваУроку. Узагальнення і систематизація знань з теми «Складносурядне речення»
Дата15.04.2013
Розмір95.76 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Бухгалтерія > Урок
Тема уроку. Узагальнення і систематизація знань з теми «Складносурядне речення»
Мета уроку: узагальнити і систематизувати вивчений матеріал про складносурядні речення;

удосконалити пунктуаційні навички, вміння аналізувати, систематизувати, доводити й обґрунтовувати ;

розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання;

виховувати почуття поваги до українського художнього слова, його краси і сили.

Обладнання: презентація, яблука, саморобні «гроші»-бали, картки із завданнями, тести.
ХІД УРОКУ:

І. Привітання. Емоційне налаштування учнів.

ІІ. Оголошення теми уроку. Запис у зошити. Колективне формулювання мети уроку, очікувань учнів від уроку.

Доброго дня, дорогі діти! Усміхніться, побажайте всім присутнім гарного настрою, а собі удачі! І записуємо тему уроку. Сьогодні у нас передостанній урок з теми, наступний – контрольна робота, тому ми повинні старанно попрацювати. Давайте разом сформулюємо мету уроку. А чого ви очікуєте від уроку?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

А щоб ви не тільки підготувалися до контрольної роботи, а й трішки розважилися, ми вирушимо на ярмарок! Об’єднайтеся у дві групи і вибирайте «воза», на якому поїдете. Як раніше на ярмарок їздили? Волами… Кіньми… А ще пішки… Ми поїдемо на возах… Отже, вмощуйтесь зручненько і поїхали. Та будьте уважними, щоб усе побачили, почули, нічого не прогавили, добре скупилися і повернулися назад з високими балами. Ваш бал за урок – це середнє арифметичне оцінки за групову і самостійну роботи. Рушаймо.

ІV. Виконання творчих завдань.
1.Прослухайте текст. Яка його тема? Відшукайте ССР. Доведіть, що воно складносурядне. Визначте засоби зв’язку, смислові відношення між частинами.
Дорога, верст за десять до містечка Сорочинців кипіла народом, який поспішав із усіх навколишніх і далеких хуторів на ярмарок. З ранку ще тягнулися незмінною низкою чумаки з сіллю й рибою. Гори горщиків, закутаних у сіно, повільно рухалися, здається, нудьгуючи своїм ув'язненням і темрявою, місцями тільки якась розписана яскраво миска або макітра хвалькувато висловлювалася з високо накопиченого на возі тину й привертала розчулені погляди прихильників розкоші. Багато перехожих поглядали із заздрістю на гончаря, а він повільними кроками йшов за своїм товаром, турботливо обкутуючи глиняних своїх франтів і кокеток ненависним для них сіном.

Одиноко в стороні тягнувся на стомлених волах віз, навалений мішками, прядивом, полотном і різною домашньою поклажею, за яким брів його господар…

Микола Гоголь

Що таке ССР? Як пов’язуються частини ССР? Які змістові відношення можуть бути між частинами ССР, поєднаного сурядними сполучниками? Протиставними? Зіставним? Розділовими?

Усього 2б

Вози отримали по _____б. – їдемо далі…

2. Випишіть ССР (перший віз – перше ССР речення з початку, другий – друге). Складіть схему. Виконайте синтаксичний розбір речення. (1 з воза - на аркуші А3)

Благословилося на світ. Виткнуло заспаний писок сонце, стьобнуло промінням по зелених луках, степах, по садках, по левадах.

І видно: аж ген до того ліска, куди око дістає, дорогою вози потягнулися. Гарби, вози, возенята… А на возах і зозулясті кури, і вівця кручена, і теля мекає, і порося верещить. І їдуть, їдуть, їдуть… І дорога вже не дорога, а строката величезна гадюка, жива і покручена, що за отой лісок , не поспішаючи, полізла.

А наш віз вискакує з тої гадюки, торохтить по грудках, і шелестить під колесами свіженька трава… 6б (по 3б за речення)

Остап Вишня

3. Такою побачив дорогу до ярмарку Остап Вишня. А якою бачите її ви? Уявити вам допоможуть слайди. Продовжте речення так, щоб утворилися ССР. Намагайтеся будувати зв’язний текст. (Перевіряємо. Кількість правильних речень поділити на 2 = кількості балів)

От що вийшло у мене. Виїхали ми ще до сходу сонця, і дорогу нам освітлював лише тьмяний місяць. Небо поступово посвітліло, однак сонечко ще не зійшло. Аж ось випливла з-за горизонту велика вогняна куля, і ми побачили журавлиний ключ, почули щемне «курли-и-и». Журавлі відлітали у теплі краї, а весною вони повернуться веселиками з радістю на крилах.

Біля старого дерев’яного вітряка дорога повернула в ліс і перед нами постало чарівне царство кольорів і звуків. То гілочка хрусне під колесами, то пташка спросоння скрикне… За невеликим озерцем ми проминули млинок, опинилися на узліссі, а далі дорога вивела нас на околицю містечка, до ярмарку.

7 речень= 7б

4. От і добралися ми аж до самого ярмарку. Але ж тут ворота зачинені! Щоб відчинити – код потрібен! Шукаємо код, а заразом і правила повторимо. Виконуємо тест. Записуємо підряд усі правильні відповіді і отримаємо шестизначне число, яке є кодом.

І Складним називається речення, яке складається з …

1.двох або більше простих речень, об’єднаних за змістом, інтонацією, за допомогою сполучників або без них;

2. двох або більше простих речень, одне з яких обов’язково двоскладне, а інші односкладні;

3. з двох або більше простих односкладних речень, пов’язаних за змістом.

ІІ. Прості речення в складносурядному …

  1. підпорядковуються одне одному, з’єднуються сурядним зв’язком;

  2. незалежні одне від одного, поєднуються інтонаційно;

  3. незалежні одне від одного, поєднуються сурядним зв’язком.

ІІІ. У ССР кома не ставиться перед сполучниками…

  1. і, й, та, а, але, однак, або, зате, ні-ні, то-то тощо;

  2. і (й), та (і), чи, або, якщо є спільний другорядний член речення або спільне слово для обох простих речень;

  3. а, але, зате, однак, якщо прості речення дуже поширені.

ІV. У ССР тире ставиться, якщо його частини з’єднані сполучниками…

  1. і(й), та і є однотипними за значенням (питальні, окличні)

  2. і (й), та, та й, а й виражають швидку зміну подій, протиставлення;

  3. або, чи, чи…чи, або…або, то…то.

V. Крапка з комою у складносурядних реченнях ставиться, якщо…

1. його складові поєднані повторюваними розділовими сполучниками;

2. між його складовими частинами існує причиново-наслідковий зв’язок, і вони поєднані сполучниками і (й), та (і);

3. його складові дуже поширені (ускладнені), мають у собі розділові знаки, далекі одне від одного за змістом і з’єднані сполучниками і (й), та, а, але, проте, однак.

VІ. Лише дві частини мають ССР, які виражають…

  1. протиставлення чи причиново-наслідкові відношення,

  2. одночасність, послідовність подій,

  3. чергування явищ, подій.

КОД: 132231 3б

5. От і потрапили ми нарешті на ярмарок! І чого ж тут тільки не побачиш! І не протовпишся: той купує, той торгує, той божиться, той прицінюється…(Г. Квітка-Основ’яненко). Але ми з вами якось проберемось крізь натовп і все добряче роздивимося А це що? Пунктуаційний аукціон.

Розставити розділові знаки, обґрунтувати їх:

1Сонце було при заході, а з півночі піднімалась, заходила темна туча. 2Незабаром і сонце пірнуло в хмари і зосталось палахкотіти лише розвироване провалля вогню. 3Сонце змовкло – і все засмутилось. 4 Де-не-де біля вирв синіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець. 5 Навкруги була пустка і не видно було жодної живої душі. 6 Із вирію летять, курличучи, ключі; а з моря вітер дме гарячий, нетерпливий. 6 б

V. Узагальнення.

1. От і поповнилися вози грошима-балами!

Що ж ми з вами повторили, згадали? За що отримали бали?

А тепер злазьте з воза і виконуємо самостійно тестову роботу в зошитах.

2.А яблучок соковитих не бажаєте? 6. Щоб отримати їх, треба доповнити другу частину ССР першою так, щоб між ними А) ставилася кома, Б) кома не ставилася: … і погасли останні вогні в будинках.

і світанок на обрії ясніє.

або ластівка черкне крилом воду.

і смугами зривалася пилюка. 4б

VІ. Підсумок уроку. Справдилися ваші очікування?

1. Виставлення оцінок.

2. «Незакінчене речення»: На сьогоднішньому уроці я… Найважче мені було… Мені сподобалося… Я хотіла б…

VІІ. Домашнє завдання: ліквідувати виявлені в знаннях прогалини, підготуватися до контрольної роботи.

ТЕСТ-КОД

(запишіть підряд цифри-відповіді і отримаєте потрібний код – шестизначне число)

І Складним називається речення, яке складається з …

1.двох або більше простих речень, об’єднаних за змістом, інтонацією, за допомогою сполучників або без них;

2. двох або більше простих речень, одне з яких обов’язково двоскладне, а інші односкладні;

3. з двох або більше простих односкладних речень, пов’язаних за змістом.

ІІ. Прості речення в складносурядному …

  1. підпорядковуються одне одному, з’єднуються сурядним зв’язком;

2. незалежні одне від одного, поєднуються інтонаційно;

3 незалежні одне від одного, поєднуються сурядним зв’язком.

ІІІ. У ССР кома не ставиться перед сполучниками…

  1. і, й, та, а, але, однак, або, зате, ні-ні, то-то тощо;

  2. і (й), та (і), чи, або, якщо є спільний другорядний член речення або спільне слово для обох простих речень;

  3. а, але, зате, однак, якщо прості речення дуже поширені.

ІV. У ССР тире ставиться, якщо його частини з’єднані сполучниками…

  1. і(й), та і є однотипними за значенням (питальні, окличні);

  2. і (й), та, та й, а й виражають швидку зміну подій, протиставлення

  3. або, чи, чи…чи, або…або, то…то.

V. Крапка з комою у складносурядних реченнях ставиться, якщо…

1. його складові поєднані повторюваними розділовими сполучниками;

2. між його складовими частинами існує причиново-наслідковий зв’язок, і вони поєднані сполучниками і (й), та (і);

3. його складові дуже поширені (ускладнені), мають у собі розділові знаки, далекі одне від одного за змістом і з’єднані сполучниками і (й), та, а, але, проте, однак.

VІ. Лише дві частини мають ССР, які виражають…

  1. протиставлення чи причиново-наслідкові відношення,

  2. одночасність, послідовність подій,

  3. чергування явищ, подій.

Тест для самоперевірки з теми «Складносурядне речення»

  1. Правильним є твердження:

А Між частинами ССР завжди ставиться кома.

Б Частини ССР обов’язково поєднуються сурядними сполучниками.

В Частини ССР залежні одна від одної.

2. Знайдіть ССР:

А Народу, що втратив мову, більше нічого вже втрачать.

Б Помолюсь крадькома на твоє праслов’янське обличчя; і зоря покладе на мовчання моє печать.

В Пам’ятай, що книги – це тисячолітня мудрість людини.

3. Назвіть сполучники, що передають єднальні відношення у ССР:

А ні…ні, але, не тільки, а й, однак.

Б і, й, та, чи, ні…ні

В та, і , й, ні…ні, ані…ані

4. Знайдіть ССР з єднальними відношеннями:

А Щастя твоє летить, і радість розгорнула крила, і погожий день обіймає по-батьківському.

Б Прийдуть ще дні для журби, а днів для щастя дуже мало…

В. Уже за вирій відлітає літо і звідти не повернеться ніколи.

5. Назвіть сполучники, що пов’язують частини ССР з розділовими відношеннями:

А ні…ні, але, не тільки, а й, однак.

Б чи, або, або…або, чи…чи, то…то

В але, зате, однак, проте.

6. Укажіть ССР з розділовими відношеннями:

А Вночі небо належить Всесвіту, а вдень – землі, розцвітає її барвами і живе її життям.

Б І де вже тут до казки-ласкавиці, як дощ січе, як упадає грім .

В Чи ти – любов, чи ти – розрада, чи тільки відгомін любові…

7. Назвіть сполучники, що пов’язують частини ССР з протиставними відношеннями:

А але, проте, зате, однак, та (= але)

Б а лише, і зате, або, і однак

В і тільки, або, і тому, не тільки, а й

8. Укажіть ССР з розділовими відношеннями:

А Дощ пройшов – і Київ зеленіє.

Б Можна п’яніти від усього, але найприємніше оп’яніння від любові.

В Так не дивно буває на світі: друг найближчий – і ворог же твій.

9. Укажіть ССР із зіставними відношеннями:

А Герой пішов, а пам’ять про нього не загинула.

Б Давно вже настала зима, а снігу все ще не було.

В На столі з-під рушника виглядає житній хліб, а рядом темніє пучок польових волошок.

10. У якому ССР допущено пунктуаційну помилку?

А Ішли дощі, цвіли мої діброви і ранок бив загонисте крило, як синя птиця.

Б Сіріє за вікном звичайний день, а в рушниках волошками сміється.

В Забувають діти мову матерів, глянь: від того болю світ аж посірів.

11. Перед сполучником і не потрібно ставити кому в реченні:

А Земля ще спить і сниться їй весна, така квітуча, сонячна, рожева.

Б Перед наметом догоряла ватра і козаки сиділи на землі.

В Достигла нива колосиста і зріють яблука в саду.

12. Яке ССР відповідає схемі [ ], а [ ].

А Одну я любив за веселість, другу за вроду кохав, а третій за сонячний усміх квітками дорогу встилав.

Б Поки бджоли облітаються, дід заносить вулики в ольшаник, а Дмитрик допомагає йому.

В Почався дощик, а пожежа не вщухала, а вирувала, клекотіла.

КВИТАНЦІЯ-РАХУНОК




І віз

ІІ віз




Повторення: 2б








2. Синтаксичний розбір

речення 6б







3. Творча робота 7б








  1. КОД










  1. Пунктуаційний аукціон.










Усього 24б










«Яблучка»








Схожі:

Уроку: узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів....
Тема уроку. Узагальнення та систематизація знань учнів з теми «Лінійні рівняння з однією змінною»
Уроку : узагальнення й систематизація знань з теми
Учні повинні застосовувати навички читання для пошуку необхідної інформації на англійській мові
Конспект уроку узагальнення та систематизація знань учнів 7  класу...
АКЦЕНТУАЦІЯ ПРОЦЕСІВ КОНВЕРСІЇ ПРИ ВИВЧЕННІ МОРФОЛОГІЇ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ 57
Черкаський інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
Навчальна: узагальнення і систематизація знань з теми «Початкові хімічні поняття»
УРОК № ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ
За допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи...
Тема: Узагальнення й систематизація знань з теми: «Прикметник»
Обладнання: дошка, карта подорожі,зошити, картки для індивідуальної роботи, картки самооцінки,ілюстрації, плакати
Уроку: Узагальнення і систематизація знань учнів про радіанну міру...
Мета уроку: Узагальнення і систематизація знань учнів про радіанну міру вимірювання кутів і дуг. Формування умінь визначати радіанну...
Тема: Головні члени речення. Узагальнення та систематизація вивченого. Мета
Отже, епіграфом нашого уроку є така народна мудрість: «Найдорожчий діамант – чистої води, найдорожча людина – чистої душі»(Українське...
Узагальнення і систематизація знань з теми «Текстовий редактор MS WORD»
Обладнання: персональні комп’ютери, програмне забезпечення MS WORD, комп'ютерна презентація, картки з завданнями
Урок №1 Тема : Складносурядне речення. Його будова
Складні речення поділяються на складносурядні, складнопідрядні, складні безсполучникові та складні речення з різними видами зв’язку....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка