«Лексикологія. Фразеологія» учня/учениці 5 класу Вчитель: Соловій Ярослава Іванівна


Скачати 134.48 Kb.
Назва «Лексикологія. Фразеологія» учня/учениці 5 класу Вчитель: Соловій Ярослава Іванівна
Дата 10.02.2014
Розмір 134.48 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
КЗ «Хортицький національний навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр» ЗОР

Навчальне портфоліо

з української мови

з теми:

«Лексикологія. Фразеологія»

учня/учениці 5 класу

Вчитель: Соловій Ярослава Іванівна

м. Запоріжжя, 2013 р.

Дата ___________________________________________________________________________________

Лексичне значення слова.

Вправний художник.

Уставте пропущені букви і з’єднайте їх по черзі на аркуші, щоб вийшов малюнок.

сонечко.jpg

Е И Н Т

Д Ґ Ж Ь А З

Л Ч С І

Г М В



  1. Бер…гиня

  2. Пр…щеплювати

  3. Підні…жя

  4. Пен…юар

  5. Карка…ня

  6. Хвас…ливий

  7. Х…зяїн

  8. …шити

  9. …колихнути

  10. Ізоляц…я

  11. Пі…відра

  12. І…мігрант

  13. Ні…ті

  14. Вугі…ля

  15. Межиріч…я

  16. Ві…тяти

  17. Про…авити

  18. С…ло



Оцінка________________

Дата ____________________________________________________________________________________

Вживання багатозначних слів у прямому і переносному значеннях.

Вправний редактор.

Запишіть слова у дві колонки:

Гостре слово, сумна дівчина, рожевий шовк, пташині крила, холодна зустріч, теплий хліб, слово вилетить, гострий ніж, солодкий сон, усміхнене обличчя, горів ліс, золоте серце, летить птах, водити за носа, солодкий подарунок, виє вовк, крила літака, гірке життя, золоті сережки, сумна погода, холодна вода, все горить у руках, тепле привітання, водити за руку, усміхнене сонце, гірка перчина, рожеві мрії, виє завірюха.

Слова з прямим значенням

Слова з переносним значенням





















































































Оцінка_______________

Дата __________________________________________________________________

Усний твір-оповідання про випадок із життя.

Вправний оповідач.

Прочитайте початок твору, доберіть заголовок та продовжіть текст так, щоб вийшло оповідання про випадок із життя.

___________________________________________________________їжаки.png

Як тільки трохи стемніло, Сергійко побіг на вулицю на те місце, де вчора зустрів їжачка. Постояв трохи і вже хотів іти далі. Як раптом побачив, як через дорогу поспішав їжачок, а за ним котилися ще два маленькі колючі клубочки…

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________

Оцінка ______________

Дата __________________________________________________________________

Контрольна робота.

Письмовий твір.

Вправний письменник-початківець.

Складіть оповідання про цікавий випадок із життя на основі власного досвіду на тему «Ці кумедні тварини». В оповіданні використайте слова і словосполучення: давно, недавно, незабаром, пухнастий, вирішити, лагідні оченята, кумедна хода, бешкетник.

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

Оцінка _______________

Дата _____________________________________________________________

Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми.

Вправний дослідник-мовознавець.

Продовжіть синонімічні ряди:

  1. Барвистий (насичений різними яскравими барвами) – барвний, кольористий (розм.), квітчастий, пишнобарвний, розцвічений ,__________________________

____________________________________________________________________

  1. Всюди – скрізь, кругом, повсюди, поспіль, геть (має підсилювальне значення),

____________________________________________________________________

  1. Охоче – радо, залюбки, заохотки, _______________________________________

  2. Багато – багацько, видимо-невидимо, пребагато, достолиха (розм.), шмат (розм.), без ліку (має підсилювальне значення), незліченно, ____________________________________________________________________

Доберіть антоніми:

Лягти – _______________________

Далеко – ______________________

Реальний – ____________________

Пам’ятати –____________________

Білий – _______________________

Говорити –____________________

Плакати – ____________________

Світло – ______________________

З’ясуйте значення омонімів:

Кілька –_______________________________________________________________

Качка – _______________________________________________________________

Ласка – _______________________________________________________________

Ліра – _______________________________________________________________

Лава – _______________________________________________________________

Оцінка _______________

Дата _____________________________________________________________

Письмовий твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому стилі.

Вправний літератор–початківець.

Складіть і запишіть твір-розповідь за поданим початком:

Життя, по-моєму, не може бути без жартів. ___________________________ smile boy.png

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________ __ _________________________________________________________________________________________

Оцінка ______________

Дата _____________________________________________________________

Письмовий переказ тексту, що містить опис тварини.

Вправний переповідач.

Прослухайте прочитаний учителем текст, визначте його тему та головну думку. Складіть і запишіть план тексту. За складеним планом напишіть переказ.

(Заголовок)

План переказу

  1. ______________________________________________________________________________________

  2. ______________________________________________________________________________________

  3. ______________________________________________________________________________________

  4. ______________________________________________________________________________________

  5. ______________________________________________________________________________________

  6. ______________________________________________________________________________________

  7. ______________________________________________________________________________________

  8. ______________________________________________________________________________________

  9. ______________________________________________________________________________________

  10. ______________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

Оцінка ______________

Дата _____________________________________________________________

Вживання фразеологізмів та їх лексичне значення.

Вправний мовознавець-початківець.

Визначте, який із поданих фразеологізмів відповідає слову:



  • ніколи

  1. тоді як рак свисне;

  2. дійти до краю;

  3. бити байдики;

  • бідувати

  1. у чорта на болоті;

  2. не меду пити;

  3. змотувати вудочки;

  • викрити

  1. хоч око виколи;

  2. кури не клюють;

  3. зірвати маску;

  • дошкуляти

  1. грати на нервах;

  2. намолоти дурниць;

  3. намотати собі на вус;

  • приборкати

  1. як корова язиком злизала;

  2. обламати роги;

  3. язиком чесати;

  • перемогти

  1. терпіти скруту;

  2. дійти до краю;

  3. узяти гору;

  • перебільшувати

  1. за холодну воду не братися;

  2. бути на сьомому небі;

  3. робити з мухи слона;

  • сумний

  1. мов у воду опущений;

  2. горить у руках;

  3. нести хрест;

  • швидко

  1. мов у воду опущений;

  2. як корова язиком злизала;

  3. узяти гору;

  • голодний

  1. і крихти в роті не було;

  2. одного поля ягоди;

  3. кинути тінь;

  • втікати

  1. вскочити в сливки;

  2. накивати п’ятами;

  3. грати першу скрипку;

  • щасливий

  1. сім п’ятниць на тиждень;

  2. злий геній;

  3. бути на сьомому небі;

  • байдуже

  1. в свинячий голос;

  2. море по коліна;

  3. ловити гав;

  • вередувати

  1. дерти носа;

  2. пекти раків;

  3. варити воду.



Оцінка ______________

Дата _____________________________________________________________

Письмовий твір-опис предмета в науковому стилі.

Вправний експерт-початківець.

Складіть науковий опис однієї з рослин: лікарської ромашки, проліска, нарциса, волошки або якоїсь іншої, виділивши такі ознаки:

  • багаторічна чи однорічна рослина;

  • лікарська чи декоративна;

  • висота рослини;

  • її стебло;

  • листки (форма і колір);

  • квітки (колір і кількість).

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

Оцінка ______________

Дата _____________________________________________________________

Відповідь на уроці української мови(за даним планом або таблицею) у науковому стилі.

Вправний доповідач.

  1. Вдумайтеся в тему майбутньої відповіді.

  2. Повторіть необхідні теоретичні відомості, потрібні для розкриття теми.

  3. Доберіть власні приклади і пояснення до кожного пункту плану чи таблиці.

  4. Згрупуйте інформацію відповідно до запропонованого плану, установіть послідовність у викладі думок.

  5. Не забудьте зробити висновок з усього сказаного.

  6. Для переходу від однієї думки до іншої використовуйте типові для наукового стилю слова і словосполучення: по-перше, по-друге, окрім того, отже, таким чином, наприклад, як бачимо, винятком може бути та ін.

  7. Дотримуйтеся не дуже швидкого темпу вимови, робіть паузи, логічний наголос на важливих моментах вашої відповіді.

Оцінка ______________

Дата _____________________________________________________________

Відгук на доповідь товариша.

Вправний рецензент.

  1. Щоб дати змістовний відгук, уважно слухайте відповідь товариша.

  2. Відповідь товариша зіставляйте з тим, що могли б ви сказати з цього питання.

  3. Оцінюйте почуте не лише за змістом, але й за якістю його вираження.

  4. У відгуку обов’язково потрібно звернути увагу на те:

  • чи повністю розкрито тему;

  • чи потребує відповідь товариша доповнень, уточнень, підтвердження прикладами;

  • чи не було порушень у послідовності викладу;

  • чи вдалий початок і кінець відповіді;

  • чи було припущено фактичних і граматичних помилок (якщо так, то яких);

  • чи достатньо виразним було усне мовлення товариша;

  • якої загальної оцінки заслуговує відповідь.

Запам’ятай!

  1. Відповідь на уроці має відповідати запитанню.

  2. Матеріал потрібно викладати чітко, повно й послідовно.

  3. Теоретичні положення необхідно підтверджувати самостійно дібраними прикладами.

Оцінка ______________

Дата _____________________________________________________________

Тематична контрольна робота №7 з теми:

«Лексикологія. Фразеологія»

Оберіть правильний варіант відповіді на кожне з наступних запитань:

  1. У якому рядку слова в словосполученнях ужиті тільки в прямому значенні?

  1. Усміхнене сонце, ляпає язиком, гострий погляд;

  2. рожевий шовк, водити за руку, краяти серце;

  3. усміхнені діти, холодне повітря, дзвонити по телефону.

  1. У якому рядку всі слова є синонімами?

  1. Лагідний, дивний, сумирний;

  2. безмежний, безкрайній, безконечний;

  3. дбайливий, старанний, жагучий.

  1. Укажіть рядок, у якому всі антонімічні пари дібрані правильно.

  1. Сухий – мокрий, знайти – загубити, тямовитий – розумний;

  2. гіркий – солодкий, балакучий – мовчазний, старанний – недбалий;

  3. боязливий – безстрашний, сумний – здоровий, замерзлий – розталий.

  1. Усі слова якого рядка є синонімами слова старанний?

  1. Ретельний, дбайливий, сумлінний, пильний;

  2. поважний, серйозний, солідний, статечний;

  3. лагідний, тихий, смирний, сумирний.

  1. У якому рядку прислів’я містить антонім?

  1. Хто опарився на молоці, той і на воду дує.

  2. Добре роби – добре й буде.

  3. Багатому щастя, а вбогому трясця.

  1. Укажіть рядок, у якому всі словосполучення є омонімічними.

  1. Вода з ключа – журавлиний ключ – ключ від дверей;

  2. співає завірюха – співає дівчина – співає сопілка;

  3. вити гніздо – вити на місяць – вити вовком.

  1. У якому рядку слова в словосполученнях ужиті тільки в прямому значенні?

  1. Тепла зустріч, гримить грім, гірке життя;

  2. коштовний камінь, ідуть дощі, теплий клімат;

  3. золотий медальйон, солодке яблуко, дихати повітрям.

  1. У якому рядку всі слова є синонімами?

  1. Дорогий, коштовний, вартий;

  2. молодий, юний, мрійливий;

  3. прикрий, дошкульний, вразливий.

  1. Укажіть рядок, у якому всі антонімічні пари дібрані правильно.

  1. Сухий – мокрий, обмежений – безмежний, високий – малий;

  2. веселий – злий, білий – чорний, холодний – гарячий;

  3. старий – юний, важкий – легкий, бідний – багатий.

  1. У якому рядку всі слова є синонімами до слова шановний?

  1. Хоробрий, величний, ретельний;

  2. дбайливий, старанний, сумирний;

  3. поважний, статечний, солідний.

  1. Укажіть рядок, у якому прислів’я містить антонім?

  1. Яка заможність, така й скупість.

  2. Учення – світло, а невчення – темрява.

  3. Сонце блищить, а мороз тріщить.

  1. У якому рядку всі слова або словосполучення є омонімічними?

  1. Галька – галька – галка;

  2. палити багаття – палити цигарку – полити квіти;

  3. бити байдики – бити в набат – бити кулаком.

Оцінка ______________

Мої успіхи з вивчення теми: «Лексикологія. Фразеологія»


Високий рівень

Достатній рівень

Середній рівень

Низький рівень
Умовні позначення:



Схожі:

УЧНЯ / УЧЕНИЦІ 5 – КЛАСУ
Космос \всесвіт\ сукупність усіх форм матерії як єдине ціле; уся система світобудови Земна куля з усім, що на ній є
Тема. Не з іменниками. Мета
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів на позначення осіб, предметів і явищ
Анкета учениці (учня) №1

Тема. Відмінювання іменників ІІІ і ІV відмін. Мета
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів на позначення осіб, предметів і явищ
Урок №4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень
Урок №2 Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень
Тема: Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні Мета: Удосконалювати
Внутрішньо предметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів, що мають будову безсполучникових складних...
Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні та присвійні. Мета
Лексикологія і фразеологія: засвоєння прикметників-означень, фразеологізмів із прикметниками. Прикметники-синоніми та антоніми
Конспект уроку з української мови у 9 класі Розділові знаки у безсполучниковому...
Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів, що мають будову безсполучникових складних речень
Та загальні тенденції розвитку
Тренер – Гончарук Оксана Іванівна, вчитель української мови та літератури, «спеціаліст вищої категорії», «вчитель-методист» Кіцманської...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка