Я і Україна (2 клас)
Тема: Тварини: комахи, птахи, звірі.
Мета: ознайомити учнів із різноманітним світом тварин;
формувати поняття: комахи, птахи, звірі;
навчити їх розпізнавати за зовнішніми ознаками;
розвивати творчість;
виховувати бережливе ставлення до всього живого – природи.
Обладнання: папки з проектами, підготовлені дітьми: «Птахи», «Комахи», «Звірі», презентація, музика (спів птахів у лісі), годівничка, кошик з насінням для птахів, плакати з висловами, інтерактивна дошка.
Хід уроку
На дошці вислів: «Все живе на землі має одну колиску, ім’я якій - Природа»
І. Організація класу до уроку.
- Встаньте, діти, усміхніться,
І до сонця потягніться,
До сусіда поверніться,
Один одному всміхніться.
Гостей наших привітаймо,
І навчання починаймо.
1 учениця: - Ми вам раді, гості добрі,
І вітаєм щиро вас.
Всіх запрошуєм ласкаво,
На урок у другий клас.
- Тема нашого уроку «Тварини: комахи, птахи, звірі.»
Девіз: «Все живе на землі має одну колиску, ім’я якій - Природа»
Учитель: - Дитинство кожної людини починається з казки. І наш урок починається з казки.
А придивись, будь ласка,
У лісі всюди казка.
Вона блукає лісом.
Прислухайся, будь ласка,
У лісі всюди казка.
С. Бабій
Учитель: - А ось і наша героїня казки.
Маша!
Так-так, діти! Це Маша. У Маші, діти, дуже багато питань до вас.
Маша задає питання: - Як його звати? Чим займається? І як почувається? А це хто? Де живе і що жує? (питання читає вчитель)
ІІ. Основна частина уроку
Учитель: - А тепер, діти, ваше завдання допомогти Маші. Вам треба познайомити її з різноманітним світом тварин, навчити розрізняти птахів від звірів, комах від птахів. Навчити Машу любити і берегти природу. Ну, що допоможемо Маші, діти?
Учитель: - Команда «Горобчики» підготувала матеріал про птахів. Надаємо їм слово (виходять учні)
1 учень: - Коли ми готували проекти з теми «Птахи», то дізналися дуже багато корисного і цікавого.
2 учень: - Я дізнався про будову птахів. Птахи мають голівку, 2 лапки, крила, а тіло їх вкрито пірячком, а ще дзьоб – це головні ознаки, за якими їх відрізняють від інших тварин.
3 учень: - А я дізнався, що є зимуючі птахи – це горобчики, ворона, сорока, синиця. Їм зимою холодно і голодно, тому наша допомога їм дуже потрібна.
4 учень: - А чим же полюбляють ласувати пташки?
Я дізнався, що:
Синиця – гарбузовим і соняшниковим насінням та насінням динь, кавунів, обрізками сала.
Горобець – крихтами хліба, насінням соняшника.
Снігур – насінням клена, ясена, лободи, зерновими відходами.
5 учень: - А я знайшов багато загадок про птахів. Давайте разом відгадаємо їх.
Загадки
1. Маленький хлопчик у сірій свитині по дворах стрибає, крихти збирає.
(горобець)
2. Біла латка, чорна латка по дереву скаче (сорока)
3. Хто дуже голосно кричить «Кар-р-р?» (ворона)
6 учень: - А я знайшов гарний вірш.
ЖАЙВІР
В. Павловський
У балкитнім, чистім небі
Цяточка сіренька.
-Яка дивна Божа пташка!-
Каже мені ненька.
Сипле зернами на поле
Пісеньку сріблясту,
Людям радісно віщує доброту і щастя!
7 учень: - А ще птахи вміють розмовляти. Не вірете? То послухайте!
Рольова гра «Діалог»
(годівничка, біля неї горобець і синичка)
Синичка: - Добрий день, горобчику!
Горобець: - Добрий день, синичко – синя птичко!
Синичка: - Бажаю смачного обіду.
Горобець: - Дякую!
Синичка: - Дозволь приєднатися до тебе.
Горобець: - Сідай край годівнички і пригощайся.
Синичка: - Дякую. З великою радістю пообідаю.
1 учень: - А у мене є ще цікавинки про птахів. Так, деякі птахи у людей стали символами:
Лебідь – символ вірності та любові;
Ворона та сова – символи мудрості;
Голуб – символ миру.
А ще я дізнався, що птахам поставили памятники!
В Америці – чайкам, у Франції – голубам, у Японії – лебедю, в США – горобцю.
2,3,4 учні: - А зараз давайте усі пограємо.
Гра «Продовж прислівя»
Де багато пташок, там немає…….(комашок).
-
Зруйнуєш гніздо пташине, не буде в тебе…..(родини).
Зозуля стала кукувати………(морозу не бувати).
Учитель: - Молодці команда «Горобчики». Дуже гарний та цікавий матеріал підготували.
Гра «На увагу»
Учитель: - Кожній команді роздані малюнки з зображенням птаха. Завдання: стрілочками вказати частини тіла птаха.
Перевірка: порівняти свою відповідь з відповіддю, яка з’явилася на інтерактивній дошці.
Самооцінювання дітьми (зелені долоні – відповідь вірна, жовті – якщо є одна помилка, червоні – якщо відповідь невірна).
Учитель аналізує відповіді дітей.
Учитель: - А що ж цікавого нам приготувала команда «Бджілки». Вони працювали над проектом «Комахи».
1 учень: Фізхвилинка
Бджілки вікна відчинили,
І швиденько полетіли.
Хто на луки, хто на поле.
Мед у вулик носять бджоли.
Команда до вулика!
(діти сідають, виходять по черзі учасники)
2 учень: - А чи знаєте ви, що на землі комах у 250 мільйонів разів більше ніж людей!? Загальна маса у 30-40 разів більша, ніж маса всіх людей.
3 учень: - А ще комахи від птахів ї звірів відрізняються своєю будовою: у них 4 крила, аж 6 лапок, вони мають 3 вусика.
4 учень: - За розміром комахи невеликі. Це бджоли, коники, мурахи, метелики та багато інших.
5 учень: - А чому ж так багато комах ви спитаєте?
6 учень: - Комахи дуже швидко розмножуються. Нюх у них дуже добрий. Це допомагає їм у пошуках їжі.
2 учень: - А я знайшов у журналі, як погоду визначити за поведінкою комах:
Якщо бджоли вилітають рано-вранці – на ясну погоду.
Бджоли скупчилися на стінах вулика – на спеку.
Припинився рух мурашок коло мурашника – чекай непогоду.
А якщо не вірите – перевірте!
Учитель: - Дякую команді «Бджілка» за цікаві повідомлення і розповіді про комах.
Гра «Хто швидше»
Учитель: - Кожній команді роздані малюнки з зображенням комах. Завдання: вказати на кількість частин тіла (лапок, крил, вусиків).
Перевірка: порівняти відповіді з правильною відповіддю на інтерактивній дошці.
Самооцінка дітей (зелені долоні – відповідь вірна, жовті – якщо є одна помилка, червоні – якщо відповідь невірна).
Учитель аналізує відповіді дітей.
Учитель: - А що ж нам підготувала команда «Зайчики»?
Гра «Мікрофон»
Учитель бере інтерв’ю у кожного члена команди.
1 учень: - Ми теж багато прочитали книг, перегорнули купу журналів, щоб знайти цікаве про звірів.
2 учень: - Звірі – це лисиця, вовк, заєць, їжак, білка і багато інших. Відрізняються від птахів і комах своєю будовою. У них 4 ноги, а тіло вкрите хутром, живуть у лісі.
3 учень: - А я знайшов цікаву чистомовку про їжачка, послухайте.
Ок-ок-ок – ось колючий їжачок.
Ми-ми-ми – приготувався до зими.
Чок-чок-чок – повна хата грушечок.
Ок-ок-ок – частуватиме діточок.
4 учень: - А я знайшов і підготував прислів’я та приказки про звірів.
Зайця ноги носять, вовка зуби годують.
Вовк лисиці не рідня, а повадка в них одна.
Ведмедя пасічником зробили.
5 учень: - А зараз послухайте повідомлення про звірів, я їх прочитав в енциклопедії.
Білка – справжній повітряний акробат, легко пересувається по деревах, допомагає їй в цьому пухнастий хвіст. Живиться білка насінням хвойних дерев, жолудями, грибами, горіхами, ягодами.
Їжак – невелика тварина, його тіло вкрите голками. Живиться комахами, мишами, зміями.
Зайці – живляться рослинами. Ховаються в ямах під кущами.
6 учень: - А ще ми прочитали і знаємо багато чудових казок про звірів.
Відгадайте в якій казці дуже багато звірів зустрілися? («Рукавичка»)
Учитель: - Молодці діти, хороші пізнавальні повідомлення ми почули про звірів.
ІІІ. Закріплення матеріалу.
Учитель: - А зараз я хочу перевірити як ви засвоїли матеріал.
Гра «Як тварина заблукала»
Розгляньте картинки на дошці і назвіть тварину, що є зайвою у кожному ряду. Поясніть свій вибір.
Синиця, горобець, лебідь, метелик (птахи мають 2 лапки, дзьоб, тіло вкрите пір’ям ).
Бджола, коник, мураха, ворона (комахи мають 2 вусики, 6 ніг).
Лисиця, зайчик, бджілка, їжак (звірі мають 4 ноги, тіло вкрите хутром).
Учитель: - Молодці!
Підсумок: - Як ви гадаєте, діти, ми відповіли на питання нашої героїні Маші? Вона навчилася відрізняти комах від птахів, птахів від звірів? Багато цікавого вона дізналася про різноманітний світ тварин.
ІІ. Творчо-емоційні вправи.
Учитель: - Заплющте очі і уявіть себе комахою чи пташкою, або звіром. Про що б вони попросили людей, щоб зберегти природу?
Інтерактивна гра «Мікрофон»
(Діти по черзі висловлюють свої прохання, а потім демонструють плакати)
НЕ вирубуйте ліси – без лісу ми загинемо.
НЕ розорюйте гнізда – нехай виросте наше потомство.
НЕ ловіть метеликів, не знищуйте красу навколо себе.
Всі хором: - Будь природі другом!
Підсумок: (музика, ліс)
Домашнє завдання: разом з батьками зробіть годівничку і підгодовуйте птахів. Їм зараз холодно і голодно, і ваша допомога дуже потрібна їм.
Учитель: - Слова цього віршика повинні надихати вас на добрі справи, і Машу теж.
Он повзе мурашка, ось хлюпоче річка.
Не ламай ромашку, не топчи травичку.
В зелені діброва, в китицях калина.
Глянь, яка чудова наша Україна!
Учитель: - Що ж збираємось, любі діти!
Нагулялись вже у лісі.
Птахів, звірів і комах
Ми зустріли.
Час до класу повертатись,
До наступного уроку готуватись.
|