Заходу


Скачати 171.87 Kb.
Назва Заходу
Дата 11.02.2014
Розмір 171.87 Kb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Історія > Методичні рекомендації

Відділ освіти Тульчинської районної державної адміністрації


Районний методичний кабінет

методичний кабінет

Тульчинської ЗШ І – ІІІ ступенів № 1


Тульчин!

Ти весь в історії іскристий...”

Методичні рекомендації

для вчителів історії





м. Тульчин – 2014 рік
Методична розробка підготовлена Поваляєвою Аллою Анатоліївною, вчителем - методистом Тульчинської ЗШ І – ІІІ ступенів№1

Рукопис рецензували : Савчук Н.І., методист Вінницького ОІПОПП, Давикоза С.С., керівник районного методичного об’єднання учителів історії та основ правознавства.

Рукопис схвалений до друку методичною радою відділу освіти Тульчинської районної державної адміністрації.


Відповідальний за випуск – Поваляєва А.А.

Хто зберіг любов до краю

І не зрікся роду,

Той ім’я не вмре ніколи

В спогадах народу.

О.Олесь




Тема заходу : “ Тульчин! Ти весь в історії іскристий ”
Мета заходу :

  • поглибити знання учнів про історію рідного краю;

  • розвивати усне мовлення дітей;

  • виховувати почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, розуміння причетності до всіх подій, які відбувалися в малій батьківщині;

  • формувати розуміння нетлінності духовних скарбів народу, глибоку повагу до землі -годувальниці, до рідної України, її творців; виховувати духовно багату особистість;

  • використовувати міжпредметні зв’язки ( уривки з творів О.С.Пушкіна, місцевих поетів: В.Багрія, В.Смірнової, М. Ясакової, фрагменти музичних творів), сприяти, щоб виховний захід набув більш образного, емоційно забарвленого, цікавого змісту.

Обладнання:

  • святково прикрашений зал;

  • наявність спеціально обладнаного приміщення (класу), кількість ігрових столів має відповідати чисельності команд;

  • на кожному столі сигнальний пристрій, який сповіщає ведучого про готовність команди відповідати;

  • викладка літератури про історію рідного краю,героїв Великої Вітчизняної війни, людей праці;

  • література: Т. Підласко “Тульчин”, В.Святелик «Історія Тульчина XVI-XVIII ст. Від появи міста до часів гайдамаччини», Д.Малахов “По Брацлавщині”; поетичні збірки В.Багрія, Н.Шаварської, Л.Маслової, М.С.Ясакової, Н.Погребняк та інші;

  • вислови: ”Тульчин! Ти весь в історії іскристий...” П.Тичина, “Рідне місто моє старовинне, як той човен пливе у віки “ В.Багрій ;

  • аудіозапис пісень: В.Багрій “Пісня про Тульчин”, М.Леонтович “Щедрик”;

  • ігрове поле для 2 –х команд гри “Брейн-ринг”, аркуші паперу, учнівські ручки.




  1. Організаційний момент ( 1 –2 хв.)




  1. Мотивація виховного процесу . Повідомлення теми і мети заходу та ознайомлення з правилами гри.


Вчитель:

  • Діти! Сьогодні у наш храм науки на гру “ Брейн – ринг” за темою ” Тульчин! Ти весь в історії іскристий...” завітала мудра правителька – КЛІО. І разом з нею ми здійснимо уявну подорож у цікаві, далекі героїчні часи \ історії Тульчинського краю, доторкнемося до сивої давнини, згадаємо тих, хто дбав про завтрашній день – майбуття. Це буде нелегко зробити нашим командам. Вам потрібно буде використати свої знання, щоб вірно давати відповіді на запитання ваших друзів, історичних героїв, які завітають на гру . Тож запрошую нашу давню приятельку.

Кліо:

- Рада Вас вітати, діти, на сьогоднішньому святі . Кліо звуть мене – історії давня Богиня. І, сьогодні й на роки хочу побажати Вам завжди: Допитливі, цікаві будьте , та тільки не байдужі .

В країну знань історії, велику путь

Долайте вперто друзі!

Усе, що пізнано колись,

Завчіть, збагніть глибоко:

Країна ця , як неба вись,

Красою вабить око.
Вчитель:

- Ми дуже вдячні тобі, Кліо, що ти завітала до нас, допоможеш ознайомити учасників гри з історичними особами, подіями, які пов’язані з минулим нашого краю . Шановні учасники гри “Брейн – ринг“, я попрошу капітанів представити свої команди. У презентації, привітанні мають бути відображені назва, емблема, пов’язані з темою заходу. Капітани представляють команди .
Кліо :

- Кмітливі , завзяті , до минулого не байдужі, поспішайте хутчіш в історію друзі!
Вчитель:

- Учасники гри! Назвіть обґрунтовані версії, щодо походження назви міста Тульчин.
Гравці обмірковують, відповідають.

Визначення правильності відповіді , оцінювання.

Вчитель:

  • Кожне укріплене місто на Україні у XVII ст.. мало своє «серце» - замок. Замок був і в Тульчині. Один із польських письменників, який мешкав у XVII ст., описує його «як досить оборонний захист з дерев’яними укріпленнями, парканом і валом, так щоб від татарського нападу там можна було боронитися добре». У самому замку містився польський Домініканський костел, побудований у 30-х роках XVII ст.. власником Тульчина.

Запитання:

  • Де знаходився вищезазначений замок, вкажіть яка це сучасна територія?

  • Що вам відомо про цю архітектурну споруду та забудову довкола неї?

- Назвіть прізвище власника Тульчина, що збудував Домініканський костел?

Гравці відповідають. Оцінювання відповіді.
Звучить поезія М. Ясакової

Крапинка краю калинового,


Перлинка рідної землі.

Немов красою зачарований

Тульчин всміхається мені .

І я спілкуюся з ним трепетно

Тривожу пам’ять давнини.

Козацький дух лелечим клекотом

Заставить вдуматись – хто ми .

Як тут жили, сміялись й плакали

Вмирали гордими, йшли на поклін.

Над згарищем ворони каркали,

Й знов піднімалися з руїн .
Душа нескорена в піснях кохалася,

В синів плекала божий дар .

Зі світом “ Щедриком “ віталася,

Пісень збираючи нектар .
Краплиночка землі подільської,

Моєї долі оберіг!

Піснями й славою синівською

Ти зачаровуєш усіх .
Перед учасниками гри і глядачами з’являється історичний герой – О.В.Суворов. Виходить із книгою “Наука перемагати “ і звертається до глядачів із словами : ”Піт кров береже”, ”Важко в навчанні – легко в бою “.
Суворов:

  • Я , Олександр Васильович Суворов , російський полководець, прибув до вашого міста в березні 1798р., будучи призначеним головнокомандуючим 80 тисячною Південно - Західною армією .

ЯКЕ ЗВАННЯ В МЕНЕ БУЛО В ЦЕЙ ЧАС ?ДО ЯКОГО ВІЙСЬКОВОГО ПОХОДУ Я ГОТУВАВ СВОЮ АРМІЮ?
Гравці обмірковують. Відповідають.
Суворов :

- Молодці! Чудо – богатирі!
Вчитель:

- Діти, будьте уважні, зараз ви почуєте наступне запитання. Не зберігся до наших днів чудовий парк ,в якому любив відпочивати фельдмаршал О.В.Суворов. Красу цього парку можна уявити, відвідавши дендропарк “Софіївка”, що в Умані , в них багато подібного . У тульчинському парку колись були каскади, фонтани, альтанки, мармурові сходи, розкішні купальні . Вперше в Україні тут були посаджені пірамідальні тополі, завезені з Італії . Отже, запитання: ЯК НАЗИВАЄТЬСЯ ЦЕЙ ПАРК ?
Кліо:

- Вельмишановні гравці, а чи знаєте ви коли та з якої причини великий російський полководець О.В.Суворов залишив м. Тульчин, після зворушливого прощання з “ чудо – богатирями” на центральній площі міста?
Кліо :

- Діти, а тепер давайте знову зазирнемо в одну із славетних сторінок історії Тульчинського краю , бо ж герої минулого уже завітали до нас.
Дівчина пушкінського періоду
Над Тульчином синела неба просинь

Багряной россыпью кружился листопад.

Была та тихая и ласковая осень,

Которой Пушкин был всегда безмерно рад.

Катила волны тихая Тульчинка,

Шумели липы возле дома над рекой.

А Пушкин, Пестель, Басаргин и Глинка

Шумели, спорили в беседе молодой.

Виходять діти-актори у стилізованих костюмах Пушкіна, Пестеля, Басаргіна і Глінки.

Пушкін:

- Наслышан я о прелестях украинских песен. Да признаться и сам их охотно слушаю. Такая задушевность, такая дивная прелесть мелодии, и в легкой ,плавной украинской речи. Тихая украинская ночь.
Тихо лунає українська народна пісня .
Пестель:

- Я так люблю твои стихи и оды,

В них солнце и грядущей бури шквал.
Пушкін:

-„Утро провел с Пестелем; умный человек во всем смысле этого слова. Один из оригинальных умов, которые я знаю”.

Снесем, иль нет главу свою,

Из полновесного стакана.

Твое здоровье, Пестель, пью,

И рвусь, и злюся на тирана...
Пушкін, Пестель, Басаргін, Глінка:

- Ваше здоровье, господа,

За Россию без тиранов!
Дівчинка пушкінського періоду

- Но там где раннее весна

Блестит над Каменкой тенистой

И над холмами Тульчина

Где Витгенштейновы дружины

И степи Буга облегли,

Дела иные уж пошли.

Там Пестель … для тиранов

И рать … набирал

Холоднокровный генерал.

И Муравьев его склонил

И полон дерзости и сил

Минуты вспышки торопил.

Вчитель:

Увага, запитання! Місцеві жителі пишаються Домініканським костелом, що збудований за зразком собору Святого Петра в Римі. Як доля звела П.І.Пестеля з цим архітектурним шедевром ?

Гравці відповідають.

Учениця читає вірш В.Смірнової “Полковник Пестель”

Была зима .Метель сурово выла.

Колючим снегом сыпала сполна,

Сугробами дороги заносила,

Гуляла над холмами Тульчина.

Стонал в долине ветер неутешно.

Желтела в млосном хаосе луна,

В ту злую ночь полковник Пестель спешно

Навеки уезжал из Тульчина.

Не уезжал, жандармы увозили,

Замкнув его свободу в кандалы,

И на ветру его оковы стыли,

И смерть смотрела из холодной мглы.

Помчалась в ночь дорожная кибитка,

Но узник в ней еще того не знал,

Что новый царь уверенно и прытко

Его судьбу со смертью повенчал.

Он вспоминал в пути тульчинский домик

И липы, над прохладною рекой,

Подаренный поэтом тайный томик,

Беседы с ним вечернею порой.

Он вспомнил ту, что так и не узнала,

О ком грезил часто до зари ,

Ту тайну, что женой другого стала – Волконскую –Раевскую Мари.

И видел в дреме он родные лица,

И снова мама Павликом звала…

Но помнил он, что это только снится,

Что впереди – горячие дела.

И были впереди еще допросы,

И царской милостью удушливость петли

Последний дождь, холодный и раскосый,

И скорбный гнев истерзанной земли .

Мишель Бестужев, братья Муравьевы,

Юшневский, Барьятынский, где они?

Лишь сохранить бы «Русской правды» слово

Тем, кто увидит светлой доли дни!

Но знал он то, что никогда не струсит,

И что друзей не выдаст никогда,

И горячо он верил, что над Русью

Взойдет пленительного счастия звезда.
Глінка , Басаргін :

- Александр Сергеевич, прочтите нам свои творенья, откройте тайны ”Фонтана любви, печали “.

Інсценізація

Уривок із “ Бахчисарайського фонтана” О.С.Пушкіна читає учениця
Недавно юная Мария

Узрела небеса чужые;

Недавно милою красой

Она цвела в стране родной.

Седой отец гордился ею

И звал отрадою своею.
Для старика была закон

Ее младенческая воля.

Одну заботу ведал он:

Чтоб дочери любимой доля

Была, как вешний день, ясна,

Чтоб и минутные печали

Ее души не омрачали.

Чтоб даже замужем она

Воспоминала с умиленьем

Девичье время, дни забав,

Мелькнувших легким сновиденьем.

Все в ней пленяло: тихий нрав,

Движенья стройные, живые

И очи томно – голубые.
Природы милые дары

Она искусством украшала:

Она домашние пиры

Волшебной арфой оживляла.

Толпы вельмож и богачей

Руки Марииной искали.

И много юношей по ней

В страданье тайном изнывали.

Но в тишине души своей

Она любви еще не знала

И независимый досуг

В отцовском замке меж подруг

Одним забавам посвящала.

Давно ль? И что же! Тьмы татар

На Польшу хлынули рекою:

Не столь ужасной быстротою

По жатве стелется пожар.

Обезображеный войною,

Цветущий край осиротел;
Исчезли мирные забавы;

Унылы села и дубравы,

И пышный замок опустел

Тиха Мариина светлица...

В домовой церкви, где кругом

Почиют мощи хладным сном,

С короной, с княжеским гербом

Воздвиглась новая гробница...

Отец в могиле, дочь в плену.

Скупой наследник в замке правит

И тягостным ярмом бесславит

Опустошенную страну .
Запитання:

- Як прочитаний уривок із “ Бахчисарайського фонтану “

О.С.Пушкіна пов’язаний з історією Тульчина?
Виходить історичний герой – І. Котляревський:
- Я прибув у Тульчин погожого лютневого дня, коли зима вже крокувала назустріч з весною. Сонце посилало на землю свої промені, які несли тепло і зігрівали її. Починав плакати сірий сніг біля будинку. Вітер обвівав обличчя свіжою прохолодою. У невеличкому місті мені довелося служити ад’ютантом командуючого корпусом генерала Мейендорфа. Маючи веселу вдачу, я не раз зустрічав серед жителів міста живих героїв свого твору, який був надрукований у 1789 р. ХТО Я, КОЛИ, І В ЯКИХ СПРАВАХ ПЕРЕБУВАВ У ТУЛЬЧИНІ ? ЯКИЙ ТВІР ЗГАДУЄТЬСЯ ?
Учні відповідають.

Учениця читає вірш В.Багрія “ Чародію України”

ЧАРОДІЮ УКРАЇНИ

У 1806 р. під час російсько – турецької

війни український письменник

І.Котляревський зупинився в Тульчині.
Як війська запилені російські

Йшли війною на турецький стан,

В Тульчині спинявся Котляревський,

Полкового штабу капітан...
Може, тут, де авто нині їде

І стоять тополі на межі

Вікопомні строки ”Енеїди”

Забриніли у поетовій душі.
Може, тут з своїм Енеєм спритним

Стрівся у далекі ті літа

Й змалював троянців колоритно,

Як на ярмарок тульчинський завітав.
Може, в Мазурівку він ходив зі ставки,

Був у захваті від нашого села,

Бо ж в такому і його Наталка

В незрадливій юності жила...
Я стою і у душі радію,

Й дяка виповняється в мені


Вічному Вкраїни чародію,

Що був у нашім Тульчині .
Вчитель:

-На початку війни з Наполеоном (1812р.), у Правобережній Україні, за наказом російського царя Олександра І почала створюватися козацька дивізія. Штаб дивізії розмістився у м.Тульчині.

Запитання:

Хто очолив цю козацьку дивізію ?

Учасники гри відповідають.
Вчитель:

- За завданням Тимчасової комісії давніх актів, на Поділлі, у вересні 1846 року побував Т.Г.Шевченко . Через які населені пункти нашого краю пролягав шлях Кобзаря до Кам’янця – Подільського?

Кліо:

- Багато портретів на Поділлі створив близький друг Т.Г.Шевченка, відомий український художник. Він викладав малювання у Немирівській гімназії, а в 1855 році був запрошений в Тульчин, у маєток Потоцького для написання копій з тульчинських палацевих картин. Назвіть прізвище цієї людини – творця?
Учні міркують, відповідають.
Вчитель:

-Життя діячів , героїв українського визвольного руху др.половини XVIII століття – І. Гонти та М.Залізняка було дуже тісно пов’язане з Тульчином.
Запитання:

-Яку роль у житті ватажків Коліївщини відіграло місто Тульчин ? Відповідь обґрунтуйте.
Вчитель:

- Композитор К.Стеценко, перебуваючи в 1920 році в Тульчині із капелою, яка давала два концерти, залишив про цю людину чудові спогади: “Він насправді велика величина в музичних колах, з великими здібностями і талантом: він в музиці, немов різник, який створює самі найтонші музичні шедеври...” В Тульчині є невеликий будинок, в якому довгий час жила сім’я відомого українського композитора, творця хорового співу .
Тихо звучить мелодія із творів Леонтовича.
Запитання:

Назвіть прізвище цієї людини та музичні твори, які він створив? У яких роках композитор проживав у м. Тульчині.
Учениця декламує вірш В.Багрія “Леонтович знову в Тульчині “.
У Тульчині на площу гомінливу

Леонтович бронзовий прийшов,

А кругом пісні, як літні зливи,

І слова подяки линуть знов.
І Всміхається пісняр у вуса:

З-за гори злітають голуби,

Бережком дівча співає русе

Й виганяє качура з води.
Сонце й небо творять дивні чари,

Мак від пісні сонячно проснувсь,

Хлібороб веселий дід – дударик

Щиро композитору всміхнувсь...
Як стихає гомін вечоровий

У затишнім нашім Тульчині,

Леонтович сходить з п’єдесталу,

Йде по місту і збира пісні .

Вчитель:

- Який подвиг здійснив у період Великої Вітчизняної війни наш земляк, уродженець с. Мазурівка, випускник Тульчинської ЗШ І-ІІІ ступенів №2 - М.Д.Кучерявий?
Вірш” Встреча” Д.Скляра, який присвячений матері Героя Радянського Союзу Кучерявій Надії Василівні , читає учень.
ВСТРЕЧА

Смотрели на вас, повинуясь,

Три сотни внимательных глаз.

И может, быть очень волнуясь,

Вы свой начинали рассказ.
И трудно вам было, не скрою.

Но мать комсомольца – героя

Себя по-геройски вела.

Ваш сын и не думал о славе,
Когда уходил на войну,

Погиб Николай Кучерявый,

Спасая друзей и страну.

Не мог поступить он иначе
В бою на румынской земле.

Он с сердцем родился горячим

В родном украинском селе.

-За Родину!- вырвалось громко
Отчаянный крик из груди…

Из бронзы, в родной Мазуровке,

На солнце сынок ваш глядит.

И кажется выше он ростом
И шире в плечах, и стройней.

Я знаю, что это не просто

Из бронзы иметь сыновей.

Прорезались глубже морщины
( А наш завершился урок),

И мягко ложились слезинки

На вышитый старый платок.

Взрослели в тот вечер ребята,

Так сильно затронула речь.

Их завтра запишут в солдаты,

Им мир на планете беречь.
Тихо звучать єврейські мотиви і на їх фоні.

Запитання:

- Чиєю кров’ю і слізьми був политий шлях з Тульчина до Печери? Що ви знаєте про ці події?
Вчителька:

- Герої не вмирають. Вони живуть у пам’яті й справах наступних поколінь. Будьмо патріотами, любімо свою багатостраждальну матір – Україну. Сьогодні вона як ніколи потребує нашої допомоги.

Вчителька:

- Всі ми із вами знаходимося у храмі мудрості – школі. Пройдуть роки, століття. Невпізнаним стане наше життя, зникне багато сьогоднішніх професій, але поки існує людство, збережеться на Землі цей храм мудрості, пізнання та високе звання – Учитель.

Запитання:

-У якому році було засновано Тульчинську ЗШ І-ІІІ ступенів №1 ? Що вам відомо про діяльність цього освітнього закладу ?



  1. Узагальнення та систематизація набутих знань.

  2. Підведення підсумків гри “Брейн - ринг”. Слово журі.

  3. Нагородження учасників пам’ятними сувенірами.


Вчитель :

- Наша мандрівка в минуле підходить до завершення. Діти, чи сподобалася вам наша гра та зустріч із історичними героями? Я думаю, кожен з вас ще більше дізнався про минуле нашого краю, помислами доторкнувся до її героїчних подій.

Команда переможців показала високий рівень знаннь з історії рідного краю. Якщо ви на уроках, у позакласний час будете уважними, допитливими, не байдужими до нашого сьогодення, минулого, то будь-які труднощі вам будуть усім під силу. А для цього потрібно докласти багато зусиль.

Любі діти, пам’ятайте завжди, хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього. Ніколи не забувайте – чиї ви діти, яких батьків. Пам’ять – одна з найважливіших властивостей людини. Так, як не можна забувати власного батька і матір, бо вони дали нам життя, дім в якому ми народилися і зростаємо, так не можна забувати свій народ, його історію. Ми – частина народу. Потрібно пам’ятати і знати історію нашого краю, її трударів, бо це - першооснова. Люди не є людьми, якщо вони не мають ні мови, ні пісні, ні роду, ні пам’яті. Пам’ятаймо про це! Ви, сьогоднішні юнаки та дівчата – творці майбутнього, своєї держави. Любіть свою Батьківщину, шануйте історію свого народу!

Кліо :

- А тепер, хороші діти, час прийшов вас залишити і до себе запросити:

По моїй країні знань ходіть,

Все взнавайте, та глядіть,

Завше пам’ятайте, що незвична

Ця країна предковічна!

Учениця декламує вірш В.Осадчого “Тульчин”
ТУЛЬЧИН

Бруківки мальовнича кладениця,

Дубів і лип ошатна таїна

Дві річечки, Тульчинка і Сільниця,

За брамою нового Тульчина.
Турецький погляд місяця – розкоса

Ще пам’ята, як гострені ножі

В загоні у Максима Кривоноса

І месника народного Ґанджі
З солдатами прощався на майдані

Суворов тут ні світ і ні зоря

Всі нагороди склав на барабані

З наказу августійшого царя.

З ярма волівши визволить народи,

Розбити їх окови кам’яні

Полковник Пестель – первісток свободи,

Виносив ”Руську правду” в Тульчині.
Дві річечки, Тульчинка і Сільниця,

Дві посестри горячої землі

І жайвір Леонтовича сріблиться

У сонця на пшеничному чолі.







Схожі:

Виховного заходу
Коротка анотація: дана розробка вміщує досвід викладача правознавства по проведенню виховного заходу
Виховний захід на тему: «Подорож океаном комп’ютерних знань»
Етап планування виховного заходу. На даному етапі йде підбір питань, завдань для заходу, місця і часу проведення
Міністерство освіти і науки України Донецька облдержадміністрація...
У методичній розробці виховного заходу поданий цикл зимових свят українців: святкування Різдва, Щедрого вечора та Водохреща
Тематичне спрямування заходу

ВСТУП
Природа та сутність застави, як запобіжного заходу. Проблеми застосування в юридичній практиці
Тема конференції (семінару)
Вищий навчальний заклад (установа), відповідальний за проведення заходу (адреса, телефон)
Позакласного заходу з мови
Мета: вшанувати пам’ять славнозвісних просвітителів слов’ян – Кирила та Мефодія
Тема конференції (семінару)
Вищий навчальний заклад (установа), відповідальний за проведення заходу (адреса, телефон)
Тема конференції (семінару)
Вищий навчальний заклад (установа), відповідальний за проведення заходу (адреса, телефон)
Тема конференції (семінару)
Вищий навчальний заклад (установа), відповідальний за проведення заходу (адреса, телефон)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка