Складові їжі. Енергетична цінність їжі. Принципи вибору їжі. Контроль за якістю їжі. Практична робота ( вибір якісної їжі)


Скачати 137.89 Kb.
Назва Складові їжі. Енергетична цінність їжі. Принципи вибору їжі. Контроль за якістю їжі. Практична робота ( вибір якісної їжі)
Дата 19.10.2013
Розмір 137.89 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
“ Складові їжі. Енергетична цінність їжі. Принципи вибору їжі. Контроль за якістю їжі. Практична робота ( вибір якісної їжі)”
( розробка уроку з основ здоров'я, 4 клас)


Підготувала

учитель початкових класів

Стародубівської ЗОШ І-ІІІ ст.

Жижома В.П.
Тема. Складові їжі. Енергетична цінність їжі. Принципи вибору їжі. Контроль за якістю їжі. Практична робота ( вибір якісної їжі).
Мета. Продовжити формувати вміння правильно добирати їжу, знати складові їжі, встановлювати взаємозв'язок між харчовою цінністю продуктів та фізичним розвитком, самопочуттям, вчити дітей планувати свої дії щодо визначення якості їжі, значення води для організму людини; виховувати прагнення берегти власне життя.

Обладнання:

  1. таблиця “ Складові їжі”

  2. робочий зошит

  3. ілюстрації до теми

  4. картки

  5. прислів'я на дошці:

“ Борщ та каша — їжа наша”, “ Гадай не гадай — борщ наливай: миску з'їси — здоров'я додаси”,, “ Людина не живе, щоб їсти, а їсть, щоб жити”

на картах: “ Здоров'я — всього голова ”, “ Здоров'я — найбільший скарб у житті”, “Нема щастя без здоров'я , “ Хто здоровий, той багатий, а недужий — бідний”, “ У здоровому тілі — здоровий дух”, “ Бережи здоров'я змалку, щоб бути здоровим до останку”.

Хід уроку

І. Організаційний момент

  • У нас на уроці присутні гості — вчителі 4 класів шкіл Першотравневого району. Привітайтесь, будь-ласа.

  • - А тепер поверніться один до одного, посміхніться один одному, щоб нм було приємно спілкуватись. Сідайте.


ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя.

- Урок я хочу почати з загадки:

а) Що це таке?

Коли воно є, - марно тратимо, не дбаємо, а коли його не стане — віддали б усе, щоб повернути назад.

  • Здоров'я — це найголовніший скарб, який може мати людина. Про значення здоров'я народ добре сказав в своїх прислів'ях. Прочитайте, які прислів'я на ваших картках.

б) Картки з прислів'ями на геометричних фігурах.

в)- на запитання “ Що таке здоров'я?” сучасна наука налічує близько 300 визначень

  • А як би ви відповіли на це запитання? ( відповіді дітей)

  • г) — Давайте підійдемо до нашого куточка і ще раз скажемо, що таке здоров'я.

  • Біля куточка “ Здоров'я — найдорожчий скарб”

  • - А ви хочете бути здоровими?

- Повторюйте за мною:

Я хочу бути здоровим!

Я можу бути здоровим!

Я буду здоровим!

  • - А що найбільше впливає на зміцнення і збереження здоров'я

  • е) Щоб краще зрозуміти, що таке здоров'я вчені виділили частини, з яких складається здоров'я і назвали їх.

  • Робота з таблицею “ Складові їжі”

  • Назвіть, які складові здоров'я знаєте. Ми вивчаємо фізичну складову. Що ми розуміємо під фізичною складовою

Фізична складова здоров'я - маса тіла, зріст, відповідає віку.

Гра “ Мікрофон”

  • це гармонійний розвиток людини, тобто....

  • це правильна постава, коли....

  • це нормальний прикус, коли....

  • щоб зуби були здоровими, їх треба чистити 2 рази на день, а саме....

  • лікар, який лікує зуби, називається....

  • це працюють внутрішні органи, а саме виділення сечі має бути...,( -4 рази), а випорожнення .....( 1-2 рази0

2. Слово вчителя.

  • Говорять “ Людина не живе, щоб їсти, а їсть, щоб жити”

  • Що ви зрозуміли з цього вислову?

  • Для чого треба їсти?

  • Щоб рости, мати силу, не хворіти- треба їсти щодня. Щодня ви повинні вживати у своєму раціоні білки, жири, вуглеводи, мінеральні речовини, воду, вітаміни. Це такі речовини, що входять до складу продуктів харчування і їх називають Складові їжі.



Складові

їжі


білки

вуглеводи

жири

мінеральні речовини

вітаміни

вода

line 10


line 11line 12line 13line 14line 15


  1. З'єднайте частини речень і прочитайте . Яке значення мають білки, жири , вуглеводи для людини.



Білки




Забезпечують організм енергією .Витрачаються на роботу м'язів, органів дихання, серця.

Жири




Є будівельним матеріалом для організму. З них утворюються і ростуть нові клітини, завдяки їм людина росте.

Вуглеводи




Відновлюють витрати теплової енергії ( тепла). Вони ідуть на зігрівання тіла.




  1. Хвилинка релаксації

  • А тепер робота в парах. Поверніться один до одного, торкніться долонями свого сусіда, усміхніться одне-одному й подумки подаруйте йому чудовий настрій, тепло своїх долонь іншим, нам також стає добре, тепло і затишно на душі.

  1. Робота в парах.

-В конвертах — малюнки продуктів. Один учень відбирає продукти, в яких знаходиться білки ( жири, вуглеводи) рослинного походження, другий- тваринного.

- Назвіть, в яких продуктах знаходяться білки ( жири, вуглеводи) рослинного ( тваринного) походження.

  1. Звіт про виконану роботу.

  2. Фізультхвилина ( на стор.5)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь учителя

До складових їжі відносять мінеральні речовини. Це кальцій, фосфор, натрій, калій, залізо, фтор, йод, мідь. Найпоширеніші кальцій, фосфор, калій, натрій, залізо. Їх в організмі людини багато. Усі вони містяться в харчових продуктах. Завдяки кальцію і фосфору кістки і зуби стають міцними та здоровими. Кальцій і фосфор є в молоці, сирі, яйцях, круп'яних виробах.

Фтор, йод, мідь потрібні організму в малій кількості. Фтор сприяє зміцненню кісток і зубів; йод потрібен ля обміну речовин; мідь працює для кровотворення.

  1. Робота з книгою.

  • Прочитайте про мінеральні речовини на с. 24-25

  1. Бесіда за прочитаним.

  • Як інакше називають мінеральні речовини?

  • Яких мінеральних речовин багато в організмі?

  • Де знаходяться мінеральні речовини?

  • Завдяки яким мінеральним речовинам кістки і зуби стають міцними?

  • В яких продуктах є кальцій і фосфор?

  • Яких мінеральних речовин організму треба в малій кількості?

  • Що робить фтор?

  • Для чого потрібен йод?

  • Для чого працює мідь?

  1. Відгадування ребуса.

autoshape 16



  1. Складання сенкану

Вода

чиста, холодна

шумить, руйнує, напуває

Вода — велика сила.

Без води не буде життя на землі.

  • Отже, вода — складова їжі.

  • Розкажіть, що знаєте про воду.

  1. Міні-вікторина.

  • Скільки може прожити людина без води?

  • Як потрапляє вода в організм людини?

  • Чи можна пити сиру воду з річок, плотин?

  • В якій російській казці хлопчик перетворився на козлика?

  1. Мовчазне читання с. 25

  • Скільки літрів рідини потрібно вжити людині за добу?

  1. Розповідь учителя про вітаміни.

  • Щоб мати здоров'я слід правильно їсти,

Вживати поживне і тільки корисне.

Не їсти надміру, не шкодити тілу.

І пам'ятайте про .......( вітаміни)
Вітаміни — це остання складова їжі. Слово “ вітаміни” походить від латинського слова “ віта” - життя. Назва ця не випадкова. Якщо людині бракує вітамінів, людина тяжко хворіє. А особливо вітаміни потрібні дитячому організму.

Вітаміни — це такі речовини, сьогодні їх відомо близько 20. Вони мають складну будову, а називають їх просто буквами латинського алфавіту: А, В, С, D тощо.

Якщо їх достатньо в організмі, людина може довго працювати, не втомлюється, не дратується через дрібниці. У неї бадьорий настрій, хороший зір, гарна шкіра, блискуче волосся, міцні зуби.

  • В яких продуктах містяться вітаміни і для чого вони потрібні діти розкажуть самі.

  1. Сценка “ Ми корисні для людини”

Виходять діти, на голівках у них шапочки з назвами вітамінів A,B,C,D.

Добрий день!

Впізнали нас?

Ми — вітаміни,

Дуже корисні для людини.

Вітамін А.

Я-вітамін А, сприяю росту, допомагаю нормальному зору. Мене багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб'ячому жирі.

Вітамін В.

А я — вітамін И, дуже потрібний для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення. Мої товариші — хліб, крупи, горох, квасоля, м'ясо, картопля, буряк.

Вітамін С.

Я-вітамін С, запобігаю простуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту. Багаті мною капуста, картопля, помідори, щавель, цибуля, шипшина, хрін, лимон, чорна смородина, настій хвої.

Вітамін D.

А я — вітамін D, зміцнюю кістки, запобігаю рахіту. Живу у молоці, вершковому маслі, риб'ячому жирі, яйцях, житньому хлібі.

Всі вітаміни разом:

Хто дружити з нами буде -

Всі незгоди позабуде,

Виросте міцним, здоровим,

Переможе всі хвороби!

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Слово вчителя

  • Я хочу вам сказати, що не тільки зараз стали приділяти велику увагу здоров'ю. З давніх - давен український народ цінував здорову їжу, а відомо це з прислів'їв.

а) Прочитаймо їх з дошки.

  • Які продукти харчування найкорисніші?

  • В яких продуктах найбільше білків, жирів, вуглеводів, вітамінів?

б) -Про овочі і фрукти складено багато загадок.


З мене листя обдирають,

мене квасять, в борщ кидають,

пироги зі мной печуть

і в салат мене кладуть. ( капуста)
Для зеленого борщу

кисле листя посічу.

Що за листя, всі впізнали,

коли борщ покуштували. ( щавель)


Той, хто їсть його, той знає,

всіх мікробів він вбиває.

Овоч цей корисний дуже,

та від нього сліз калюжа. ( цибуля)
Із землі вона росте

і брунатний колір має.

Її смажать і печуть, її варять і товчуть.

Овоч цей всі люблять дуже.

Як же він зветься, друже? ( картопля)


Круглий, та не місяць, зелений, та не діброва, з хвостом, та не миша. ( кавун)

  • А хто з вас хоче загадати загадки про овочі та фрукти?

в) — А ще ми з вами вчили українську народну казку “ Ходить гарбуз по городу”. Давайте проінсценізуємо її, проспіваємо. ( Інсценізація пісні)

  1. Виступ медичної сестри.

Без їжі людина не може жити. Наше здоров'я залежить від того, як швидко, часто і що ми їмо, наскільки ретельно пережовуємо їжу. Отже, щоб бути здоровим, потрібно знати правила харчування.

Харчування дітей вашого віку має бути раціональним. Що це означає? Воно повинно бути різноманітним з достатньою кількістю вітамінів, але не надмірним.

Усі харчові продукти ( рослинного або тваринного походження) мають бути доброякісними і свіжими. Їжа повинна мати приємний смак, запах і вигляд. Необхідно знати, коли її готували. На куплених пакеті, консервній банці, пляшці треба перевірити дату виготовлення і умови зберігання.

Харчові продукти спеціального приготування, а саме солодощі ( тістечка, торти), копчені ковбаси, м'ясні і рибні консерви можуть бути небезпечними для дітей.

Особливо корисними є всі види круп, овочі, м'ясо, риба, молочні продукти.

Небажано приправляти страви гострими спеціями. Овочі для салатів слід нарізати дрібно, заправляти рослинною олією чи сметаною і посипати зеленню петрушки або кропу з додаванням подрібненого часнику.

Слід привчатись до сироїдіння: листочок-два свіжої капусти, почищена картоплинка, або “ грушка” топінамбуру, невелика морквина.

У жодному разі не можна їсти багато солодощів і солодких напоїв, особливо в проміжках між їжею. Замість них рекомендується випити півсклянки яблучного або морквяного соку, багатого на вітаміни.

  1. Робота в зошитах “ Основи здоров'я” с.7 завдання 3

  • Зараз ми пересвідчимося, чи можна вживати в їжу продукти: кефір, сік, торт. Виконайте завдання і прийміть рішення: вживати можна або термін прострочений.

V. Науково-практична конференція.

  • Шановні гості, запрошуємо вас здійснити подорож у дитинство і пограти разом з нами. Просимо вас побути кореспондентами газет і журналів. А діти помріють і уявлять себе дорослими, ким вони стануть, коли виростуть.

Теоретична частина

  • Розпочинаємо науково — практичну конференцію “ Обережно Їжа!”

До конференції ми підготували виставку , де можна побачити дари природи з наших подвір'їв, крупи, макаронні вироби.

Тут зібрались кореспонденти газет і журналів, які хочуть поставити запитання лікарям та вченим України про те, як правильно харчуватись, яка їжа корисна, а яка, навпаки, - шкідлива.

На конференції присутні вчителі шкіл першотравневого району ( оплески), а також запрошено відомих людей, які зробили вагомий внесок в науку харчування, чим зберегли здоров'я мільйонів людей.

Маю честь представити вам гордість нашої країни, вчених, людей, які регулярно проводять лекції у різних частинах світу:

  1. Штипір Дарина Станіславівна — доктор медичних наук, завідувач терапевтичним відділенням лікарні № 3. Маріуполя.

  2. Пінчук Ростислав Сергійович — лікар-дієтолог, професор медичних наук, завідуючий кафедрою “ Дитяче харчування” в Донецькому медичному інституті.

  3. Васильєва Наталія Павлівна - представник наукового центру харчування дітей м. Києва.

  4. Павловська Віолетта Вікторівна — телеведуча програми “ Гарний сніданок”

  5. Савалюк Олександр Миколайович — шеф- кухар телепрограми “Пекельна кухня”

  6. Аніськіна Марина Павлівна — завідувачка Першотравневої санепідемстанції.

  • Головна мета нашої конференції з'ясувати, які продукти корисні — друзі, а які продукти шкідливі — наші вороги.

  • Шановні кореспонденти,задавайте ваші питання.


Газета “ Добрий ранок”

  • Зранку їсти не хочеться. Дехто з дітей п'є чай з бутербродом, а дехто йде до школи голодним. Що робити?

Штипір Д.С.

Розумію вас! Якщо зранку немає апетиту, організм все одно потребує білків та вуглеводів, щоб надати тілу силу та енергію. Бутерброд з маслом — це нормально, але не обов'язково. Каша — це найкращий сніданок. Тоді довго не захочеться їсти. У нас шкільний сніданок розпочинається о 10.15. Якщо вдома не поснідати або просто попити чаю, голодний мозок не зможе працювати 2 перших уроки. Увага на уроках знижується, діти гірше виконують завдання. Наприклад, чи поїде машина, якщо в неї пустий бак? Ні! Так само зі сніданками.

Журнал “ Корисний сніданок”

  • Хочу спитати про користь дитячих йогуртів, сухих сніданків.

Пінчук Р.С.

Виробники продуктів добре знають, що діти часто вередують, не хочуть їсти, відмовляються від молочного. Ось що вони придумали. В дитячі йогурти, десерти, сухі сніданки додають цукру і різні добавки. Смак продуктів змінюється і нагадує скоріш смак цукерок. Потім діти вимагають саме ці йогурти, а батьки думають , що це корисно. Краще ві звичайну кашу додати ягоди, шматочки фруктів, мед, горіхи, як це колись робили наші прабабусі і прадідусі.

Газета “ В здоровому тілі — здоровий дух”

  • Взимку так мало вітамінів. Які продукти краще вживати?

Васильєва Н.П.

Це всі овочі та фрукти. Любите яблука? Без них неможливо бути здоровим. Пам'ятайте! 1 яблуко на день, і лікар тобі не потрібен. Я хочу пригостити вас яблуками, щоб ви не боліли. А особливо хочу відзначити квашену капусту, моркву, буряк. Вони корисніші, ніж звичайні овочі.

Простий приклад: це коза може собі дозволити жувати траву, тому що в неї довжина кішок становить35 метрів, за цей час зелень встигає сквашуватись. А у людини довжина кишечника всього 5 метрів, їжа не встигає сквашуватись. Тому організму треба допомогти, тобто їсти квашену капусту, яблука, моркву, буряк, пити чай з лимоном.

Журнал “ Українці- здорова нація”

  • Які продукти корисні для мозку?

Павловська В.В.

Щоб краще сприймати інформацію, треба розпочинати день з їжі, що містить вітаміни групи В. Запам'ятайте, японці щодня вживають рибу або морепродукти. Вони вважають, що 1 день без риби — страждає мозок.

Запам'ятовуванню найкраще сприяє морква зі сметаною! Курага, родзинки, печені яблука покращують пам'ять. Якщо стомились, можна з'їсти банан, морепродукти.

Журнал “ Здорова дитина”

  • Скажіть, будь ласка, невже люди в усьому свті не замислюються про здорове харчування?

Савалюк О.М.

Як зробити здоровими людей в Україні — це найболючіша проблема. Тому що виробникам не заборонено придумувати нові рецепти з домішками. Та нам треба пам'ятати, що українські страви завжди сприяли зміцненню здоров'я. Наприклад, налічується понад 30 рецептів борщу ( з м'ясом, грибами, з куркою, квасолею, борщ зелений, борщ червоний тощо)

Газета “ ХХІ століття”

  • Що ж робити , коли на упаковці вказано Е-120?

Аніськіна М.П.

Всі ці Е — попередження про небезпечність продукту, а вибір — за вами. Простий приклад: вчені взяли три групи мишей. Першу групу годували виключно сухариками, другу -сумішшю продуктів, третю — натуральною їжею. Миші першої групи прожили лише 3 тижні.
Практична частина

1. - На цьому теоретична частина закінчена. Розпочинаємо практичну частину нашої конференції.

Розділимося на дві групи. Кожна група отримує завдання. У вас на партах лежать інструкції-попередження про значення Е.

а) Розпочинаємо операцію “ Пошук”

І група - перевірити чіпси, стріляючі цукерки, льодяник.

ІІ група — перевірити спрей, драже, жуйку.

б) - Оголошуємо результати практичної частини конференції.

Перша група досліджувала......

З'ясувалося, що .....

Друга група досліджувала......

З'ясувалося, що .....

в) - Настав час запитати, чи змінилося ваше ставлення до продуктів, які містять Е?

  • В класі 6 учнів. Підніміть руку, хто любив .......

  • А тепер підніміть руку, хто не буде більше вживати.....

Гра “ Так-ні”

  • Перевіримо , чи правильно ви все зрозуміли на сьогоднішньому уроці. Я читаю твердження, а ви оберіть “ так” чи “ні”

  • Корисно об'їдатися цукерками та тістечками.

  • Необхідно вживати корисну та свіжу їжу, яка зберігає ваше здоров'я.

  • Ви повинні їсти 26 разів на день.

  • Треба їсти різноманітні продукти- м'ясо, рибу, молоко.

  • Ви повинні їсти більше овочів та фруктів, тому що в них багато вітамінів.

  • Борщ — національна страва українців.

  • Треба мити руки перед їжею.

  • Краще недоїдати, ніж переїдати.

VІ. Підсумок уроку

  • Урок закінчено. Які ваші враження від уроку?

  • Як ви гадаєте, чи знадобляться у майбутньому знання, які сьогодні ви здобули на уроці?

  • Пропоную урок закінчити словами:

Здоров'я — це сила!

Здоров'я — це клас!

Хай буде здоров'я

У вас і у нас!

Інструкція -попередження про значення Е


Е-100

Напади астми

Е-103

Утворення злоякісних пухлин

Е-101

Спричиняє дерматит

Е-110

Алергійні реакції

Е-129

нудота

Е-127

Захворювання щитовидної залози

Е-128

Спричиняє рак і викликає генетичні зміни в клітинах організму

Е-330

Утворення злоякісних пухлин

Е-903

Захворювання печінки, нирок

Е-2

Напади астми

Е-235

Нудота та діарея




Схожі:

Пригоди здорової їжі” (Nutri Ventures (Cyber Group Studios)
Зелене світло” (Green Light), займайтеся мистецтвом та кулінарією із головними героями мультика “Тельмо та Тула” (Telmo and Tula)...
ВИРОБНИЧА ПРОГРАМА ТА ТОВАРООБОРОТ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧУВАННЯ ТУРИСТІВ...
Оскільки самостійне приготування їжі в місцях перебування туриста не тільки утруднене, а й нерідко неможливе, то існує необхідність...
Їжа – джерело енергії, тепла, росту, здоров’я, сну людини
Сьогодні ми поговоримо про енергетичну цінність їжі, її складову та гігієну харчування. Будемо вчитися вибирати їжу, корисну для...
Їжа – джерело енергії, тепла, росту, здоров’я, сну людини
Сьогодні ми поговоримо про енергетичну цінність їжі, її складову та гігієну харчування. Будемо вчитися вибирати їжу, корисну для...
Правильно кажуть: «голод не тітка». Потрапивши на острів якось треба...

Дихання І варіант І рівень
А якісний склад їжі Б артеріальний тиск В інтенсивність реабсорбції Г вміст СО2 у крові
Дуже важливо з'ясувати причини отруєння шляхом опиту очевидців, потерпілого,...
Дуже важливо з'ясувати причини отруєння шляхом опиту очевидців, потерпілого, ретельного огляду місця події (наявність залишків їжі,...
ДИМИТРОВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ ЛІЦЕЙ
Технологія приготування їжі з основами товарознавства по темі: " Приготування вареників"
Білети для підсумкової атестації з предмету “Технологія приготування...
Скласти технологічну карту на 10 порцій м’яса смаженого великим куском (рец. 579/2)
Безпека повсякденного життя. Електрика в побуті. Чи завжди безпечне наше житло?
Завжди слідкувати за тим, щоб крани на газовій плиті піс­ля закінчення приготування їжі були правильно закриті
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка