ДОНЕЦІКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНВ АДМІНІСТРАЦІЯ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
НАВЧАЛЬНО - МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПРОФТЕХОСВІТИ
У ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ
ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
ДИМИТРОВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ ЛІЦЕЙ
Методична розробка уроку
теоретичного навчання з предмету "Технологія приготування їжі з основами товарознавства» по темі: " Приготування вареників"
розробила старший викладач:
ІВАНОВА ТАМАРА ІВАНІВНА
М. димитров, 2013 рік.
Вступ
Бінарний урок, як одна з форм інтеграції. У загальному сенсі бінарне навчання - це така організація учбового процесу, яка одночасно організовує пізнавальну діяльність і формування практичних умінь, навичок. Це навчання є новим синтетичним видом навчання, якому властиві закономірності, що раніше не вивчалися педагогікою. Головний сенс навчання полягає в підготовці людини до самостійної практичної діяльності. Бінарне навчання — процес індуктивно-дедуктивний : від частковостей до узагальнення і від узагальнень до нових частковостей. Бінарна форма навчання по своїй структурі і характеру істотно відрізняється від інших видів навчання, оскільки при ній забезпечується не лише цілісний зв'язок теорії з практикою, але і об'єднуються теми опорних знань. Основу бінарного навчання складає крокова організація пізнавальної і практичної діяльності учня.
Відкритий бінарний урок по темі: «Приготування вареників» проведено у технологічній лабораторії ДПГЛ з двох предметів: «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» старшим викладачем Івановою Т.І. та «Виробниче навчання» майстром в/н другої категорії Клименко Л.А. Заняття проходило в групі № 8-11, ІІ курс навчання за професією «Кухар» у вигляді театралізованої вистави. Технологічна лабораторія перетворилася у «Пузату українську хату», яка незвичайно, святково прибрана, організовані робочі місця для роботи учнів, бригадним методом, згідно теми уроку. Учні, майстер та викладач одягнені в українські національні костюми, хустки оригінально пов’язані та прикрашені великими бантами. Присутні перетворилися у щирих українців, звучали не тільки веселі, ай жартівливі кулінарні пісні: «Ой вареники !», «А мій милий вареничків хоче!» На знімку педагоги Клименко Л.А. та Іванова Т.І. під час проведення обласного відкритого бінарного заняття
Мотивація уроку: В кожній хаті на Україні вареники варять й нині
Вареники у сметані – вареники не погані !
«Затверджую»
Заступник директора з НВР
…………….. Меркулова О.О.
План учбового заняття
Дисципліни: «Технологія приготування їжі з основами товарознавства»
«Виробниче навчання»
Тема
програми: «Приготування прісного тіста та виробів з нього»
Тема
учбового
заняття: «Приготування вареників»
Термін
учбового
заняття: 180 хвилин
Тип
учбового
заняття: Комбінований
Вид
Учбового Бінарний
заняття:
Викладач: Іванова Т.І
Майстер в/н: Клименко Л.А.
Головні Практично-орієнтований, проблемний, з елементами ділової
методи гри, комп’ютерних технологій
навчання
Форми
організації Індивідуальна, колективна, фронтальна
діяльності
учнів:
Методична
мета: Показати методику проведення бінарного уроку, як однією із
форм реалізації міжпредметних зв’язків і інтеграції учбових
дисциплін
Навчальна Вивчити технологію приготування вареників, вимоги до якості.
мета: Впровадити інновації у технологічний процес, навчити учнів
правильним трудовим прийомам, закріпити теоретичні знання
практичними навичками
Розвиваюча Формувати художній смак, індивідуальні особливості учнів,
мета: прагнення до поглиблення знань з теми уроку
Виховна Прищеплювати любов до обраної професії. Виховання
мета: інтересу до національних обрядів і традицій, патріотизму,
колективізму, почуття прекрасного
Міжпредметні «Устаткування підприємств харчування», «Гігієна та
зв’язки: санітарія», «Облік та калькуляція», «Організація
виробництва», «Основи товарознавства»
Засоби Дидактичний матеріал, сировина, інвентар, посуд,
навчання: обладнання, мультимедійне устаткування, комп’ютер
Критерії рівня формування знань, вмінь, навичок:
Знати: Види тіста, характеристику прісного тіста, технологію приготування вареників з різними начинками, вимоги до якості, подавання
|
Вміти: готувати тісто для вареників, формувати, ліпити, варити, подавати вареники дотримуючись вимог до якості та кваліфікації учнів – кухар ІІІ розряду.
|
Структура учбового заняття
І етап. Організаційний ………......................... 2 хв.
№
п/ч
|
Назва етапу
уроку
|
Діяльність
викладача та майстра в/н
|
Діяльність
учнів
|
1.1
|
Організаційний
момент
|
Перевірка наявності учнів, конспектів по предмету: «Технологія приготування їжі з основами товарознавства, щоденників в/н, санітарного стану учнів, сан одягу, готовність лабораторії до заняття. Виявлення домашнього завдання
|
Рапорт бригадира про готовність лабораторії
та групи до уроку
|
ІІ етап. Повторення вивченого матеріалу…………….15 хв.
На другому етапі учні виконують роль дослідників: з Інтернету вибрали для вареників цікаві рецепти начинок, приготували їх вдома, дослідили їх смак на уроці, отримали оцінки.
№
п/ч
|
Назва етапу уроку
|
Діяльність викладача та майстра виробничого навчання
|
Діяльність учнів
|
2.1
|
Опитування
|
Активізують розумову діяльності шляхом опитування учнів (викладач) та дегустація начинок (майстер в/н)
|
Пропонують начинки,
відповідають на питання викладача
|
2.2
|
Оцінювання
|
Оцінюють з урахуванням відповідей та результатів дегустації
|
Знайомляться з аналізом та підсумками домашньої роботи.
|
ІІІ етап. Вивчення нового матеріалу………………. 53 хв.
Підлітки виступають у своїй ролі(учнів)
Повідомлення теми, плану, мети уроку
3.1
|
Україна – Батьківщина вареників з вишнями
|
Розповідає викладач історію вареників на підставі слайдів по творах М.В. Гоголя «Вечори на хуторі біля Диканьки», «Вій»
|
Розглядають, слухають, доповнюють
|
3.2
|
Мотивація уроку
В кожній хаті на Україні вареники варять нині. Вареники у сметані, вареники не погані
|
Рекламує вареники за допомогою слайдового показу та коментування. Пропонує послухати пісню про вареники
|
Розглядають, слухають заохочуються до вивчення теми
|
Ввідний інструктаж з метою підготовки учнів до самостійного приготування вареників………………45 хв.
3.3
|
Інвентар, посуд, сировина
|
Викладач:
Демонструє слайди, коментує, задає питання
|
Розглядають,
Розгадують загадки
|
3.4
|
Розпізнавання сировини,
підготовка до виробництва
|
Демонструє слайди, коментує, проводить фронтальне опитування
|
Розпізнають сировину, надають товарознавчу характеристику сировині, відповідають
|
3.5
|
Тісто на вареники
|
Викладач:
демонструє слайди, пояснює, запитує
|
Майстер в/н показує трудові прийоми
|
Спостерігають, працюють із збірником рецептур
|
|
|
Способи замісу тіста;
Приготування прісного тіста;
Приготування тіста на кефірі;
Приготування дріжджового тіста;
Приготування тіста по-домашньому;
Вимоги до якості тіста;
Поради технологів.
|
|
3.6
|
Інновації у приготуванні вареників
|
Викладач: демонструє слайди,
розповідає
|
Майстер в/н демонструє трудові прийоми
|
Вивчають, запам’ятовують
|
3.7
|
Формування вареників
|
Демонструє
слайди,
пояснює
|
Майстер в/н вчить трудовим прийомам
|
Уважно спостерігають,
вивчають
|
Формою, багато порційною;
Джгутом;
Штамповою ;
Різцем;
Індивідуальною вареничницею.
|
3.8
|
Ліпка
вареників
|
Демонструє
слайди, пояснює
|
Виконує
особистий показ
|
Спостерігають, записують у зошитах
|
Традиційне;
Фігурне;
Косичкою;
Трояндою;
Трикутником;
Квадратом;
Курзе;
У вигляді кола;
Вимоги до якості вареників;
Поради кулінарів.
|
3.9
|
Варка
вареників,
подавання
|
Демонструє
слайди, рекомендує
|
Майстер в/н демонструє трудові прийоми
|
Спостерігають, працюють в парах, відповідають
|
|
Перевірка засвоєних знань за допомогою опорних карток технологічної послідовності та підведення підсумків ввідного інструктажу
|
IV етап. Застосування теоретичних знань ………90 хв.
Учні у ролі кулінарів
4.1
|
Інструктування
по БЖД
|
Майстер інструктує учнів перед роботою з інвентарем та устаткуванням
|
Розписуються у журналі по безпеці праці
|
4.2
|
Підготовка до самостійної роботи
|
Майстер в/н видає картки-завдання на приготування вареників
З картоплею шкварками та цибулею;
З грибами;
З м‘ясом;
З капустою та грибами
З сиром;
З вишнями;
З черничкою
З полуницею
|
Отримують карти, вивчають
|
4.3
|
Самостійна робота учнів
|
Викладач та майстер в/н проводять поточний інструктаж
|
Готують вареники,
сервірують столи
|
V етап. Закріплення нового матеріалу. Заключний інструктаж…………………………………………20 хв.
5.1
|
Театралізоване приставляння по темі: «А мій миленький вареничків хоче!»
|
Викладач пропонує співати пісню.
|
Учні слухають, співають
|
5.2
|
Дегустація і оцінювання
|
Майстер в/н дегустує, викладач задає питання
|
Учні слухають, відповідають
|
5.3
|
Вареники, як хобі.
Загадки, прислів’я
Пам’ятники вареникам
|
Викладач демонструє слайди, коментує,
задає питання, робить висновки.
|
Слухають, відгадують загадки, пропонують прислів’я
|
5.4
|
Підсумки уроку
|
Майстер в/н аналізує активність учнів, дякує за участь в уроці
|
Слухають,
|
Домашнє завдання…………………………………………………………………………..5 хв.
Вивчити по підручнику Н.А Анфимова стор 36
Продовжити накопичення матеріалу з Інтернету та преси згідно теми уроку
Викладач: Іванова Т.І.
Майстер в/н: Клименко Л.А
Методичні вказівки до бінарного уроку
Урок включає чотирі етапи. На першому етапі виявлено присутність учнів, наявність конспекту з предмету: «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» та щоденників в/н, санітарного стану учнів, сан одягу, готовність лабораторії до заняття. Виявлено домашнє завдання
На другому етапі, учні виконали роль дослідників: з Інтернету вибрали для вареників цікаві рецепти начинок, приготували їх вдома, дослідили їх смак на уроці, отримали оцінки. Оцінювання проведено з урахуванням відповідей та результатів дегустації , яке супроводжував слайдів показ на тему «Начинки». Цікавою була начинка з «Піском» Учні з радістю поділилися секретами приготування її. Після дегустації підведено підсумки дослідницької роботи, виявлені найсмачніші начинки, які рекомендовано для приготування вареників На першому етапі уроку з метою активізації розумової діяльності учнів впроваджено такі методи:
комп’ютерні технології
практичні прийоми
ділова гра
фронтальне опитування
Третій етап уроку почався з ввідного інструктажу, який став підготовчою базою до самостійної роботи учнів. Вивчення нового матеріалу супроводжувалося поєднанням лекційного матеріалу з демонстрацією презентації, де відбулося знайомство учнів з історією походження вареників, згідно творів М.В. Гоголя «Вечори на хуторі біля Диканьки», «Вій» та мультимедійних слайдів. Рекламу вареників проведено за допомогою пісень, з метою зацікавленості учнів. На протязі уроку учні активно працювали: вирішували проблемні ситуації, відповідали на питання, доповнювали матеріал уроку Цікавинками з Інтернету, озвучували схеми та опорні конспекти, заповнювали таблиці. . Комп’ютерна презентація – це файл, в якому зібрані матеріали, які демонструються на екран, згідно послідовності уроку. Презентація по темі уроку «Приготування вареників» складається із 29 слайдів, де зібрано матеріал, який бачать та чують учні та примітки для педагогів. За допомогою слайдів викладач знайомила присутніх з новинками виробництва вареників, концентрувала увагу на особливо важливих способах замісу та формування виробів. На протязі повідомлення нових знань, впроваджувалися інновації у процес ліплення та доведення до готовності борошняних виробів. Учні знайомилися з порадами та досвідом роботи кулінарів, новаторів, передовиків закладів ресторанного господарства. Слайдів показ використовувався на уроці, також з метою контролю знань. Учні розпізнавали сировину та давали їй товарознавчу характеристику, розповідали про санітарні вимоги до посуду, обладнання. Слайдів показ дав змогу на ввідному інструктажі приділити велику увагу не тільки технології приготування вареників , а й вимогам до їх якості. Дуже цінним на даному бінарному уроці було те, що учні не тільки почули, а й декілька раз побачили технологічний процес приготування та подавання вареників: спочатку за допомогою комп’ютерної презентації, а потім із особистого показу майстра виробничого навчання Клименко Л. А Майстер в/н впевнено демонструвала практичні прийоми приготування різноманітних видів тіста для вареників. Учні були в захваті від незвичайних форм та видів українських улюбленців. Здивували їх вареники у вигляді: троянд, птахів, голубів, букетів – вони радували зір, збуджували апетит, прикрашали святковий стіл, надавали як фізіологічну так і естетичну насолоду.
Щоб кожен жив, як вареник в маслі !
,
. Якість засвоєних на уроці знань було перевірено за допомогою опорних сигналів – «Щоб кожен жив, як вареник в маслі !». Згідно умов його викладач називала призвище учняі та номер зображення на опорному сигналі, а учень швидко озвучував його.Такий сучасний метод опитування дозволив виявити рівень теоретичних знань учнів та приступити до самостійної роботи
Четвертий етап. Застосування теоретичних знань. Учні у ролі кулінарів - самостійно приготували вареники, сервірували столи та запропонували педагогам для дегустації та оцінювання такі вареники: з картоплею шкварками та цибулею; з грибами; з м‘ясом; з капустою та грибами; з сиром; з вишнями; з черничкою; з полуницею. Викладач та майстер в/н провели поточний інструктаж, оцінили якість роботи учнів. На даному етапі були використані такі методи: контролю, порівняльні, ігрові, дегустаційні, практичні.
П’ятий етап. Закріплення нового матеріалу. Заключний інструктаж На даному етапі використані такі методи:
Театралізоване приставляння по темі: «А мій миленький вареничків хоче!» Співали всі учні групи
Дегустаційний-вареники дегустували всі - педагоги, гості, учні – висловлювали свої думки, а оцінювали педагоги, повідомляли рівень знань та вмінь учнів
Вареники, як хоб - слайдів показ, дивилися всі присутні на уроці
Загадки, прислів’я – кулінарний поєдинок – ігровий метод цікавий для учнів за фахом «Кухар»
Пам’ятники вареникам – слайдів показ, здивував учнів, розширив їх кругозір
Підсумки уроку проведено педагогами у доступній формі, названі активні учні та ті, яким потрібно підвищитипрацездатність, проявити старанність та зацікавленість матеріалом уроку.
У якості домашнього завдання учням рекомендовано продовжити пошук в Інтрнеті фірмових рецептів для вареників, на підставі національних традицій та оригінальних способів їх подавання. Виготовити кожному учню накопичення матеріалу з Інтернету та преси згідно теми уроку.
Висновок
На бінарному уроці виконувалися наступні
функції:
" повторення матеріалу попередніх уроків;
" відновлення раніше отриманих знань, необхідних для вивчення нового;
" аналіз отриманих раніше знань;
" поглиблення і розширення знань;
" узагальнення і систематизація;
" контроль і оцінювання рівня засвоєння;
" застосування раніше отриманих знань в нових умовах.
методи:
" словесної передачі інформації і слухового сприйняття інформації;
" наочної передачі і зорового сприйняття інформації;
" передачі інформації за допомогою практичної діяльності;
" емоційні;
" пізнавальні;
" усні;
" інтерактивні.
Прийоми:
" бесіда;
" повідомлення студента;
" інструктаж; інтерактивні фрагменти;
" практичні завдання;
" слайдів показ
Засоби:
" Комп'ютери,
" проектор,
" презентація,
" комплекти завдань для самостійного приготування вареників
За допомогою перелікованих методів, прийомів, засобів була досягнута на уроці висока працездатність учнів, забезпечувалася вона за рахунок постійної постановки перед учнями проблем, які необхідно було вирішувати для виконання завдання. Психологічна атмосфера підтримувалася невимушеною бесідою, обговоренням виробничих проблем. Перевантажень не було, оскільки постійно проходила зміна функцій уроку та учбової діяльності вихованців
Використовувалися запасні методичні ходи для слабкіших груп - під час опитування - навідні питання, під час практики - індивідуальне пояснення нового матеріалу
|