Тема: Додавання від’ємних чисел .
Мета: Вивести правило додавання раціональних чисел з однаковими знаками; виробити вміння застосовувати це правило для розв’язування вправ. Розвинути пізнавальний інтерес, виховувати цікавість, прагнення до знань.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Я хочу розпочати наш урок із казки «Пряник і колосок», яку написав своєму сину відомий педагог В. О. Сухомлинський.
Вранці, до сходу сонця Людина взяла білий пряник і пішла в поле. Зірвала колосок у полі, вийняла з нього зернята, і спробувала на зуб, посміхнулася і заховала колосок у кишеню. Ось там і зустрілися Пряник і Колосок.
Хто ти такий? - запитав Пряник.
Я Колосок.
Ой, який ти колючий! Яка з тебе користь? Посміхнувся Колосок, поворухнув своїми вусиками і відповів:
Без мене не було б ні хліба, ні сухаря, ні тебе, Прянику.
Отже, - каже Пряник, - все від тебе. Але хто ж над тобою старший?
Праця, - відповідає Колосок, - вона все дає. Але праця в руках Людини. Праця і Людина - найголовніше.
Отже, я вас закликаю до наполегливої праці на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтелектуальна розминка. (слайд №2)
Які числа називаються цілими? Раціональними?
Як називаються числа більше нуля? А менше нуля?
Де використовують від’ємні числа?
Що називається модулем числа а ?
Знайти серед чисел від’ємні
7,6 ; -0,9 ; 0 ; -(-3); -(+6); -0,87 .
Обчислити:
7+0,08 0,23+7
0,48+0,2 7+0,05+0,8
2,01+1,3+0,09 2
Вказати правильну рівність: (слайд 3)
|-7| = 7 ; |56| =-56; |-58| = 58; |-3| = 3; |-8,2| = 8; |0| = 0; || = 1,2.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (слайд 5)
Проблемне запитання 1: Нехай у березні фермер узяв у банку кредит 5 тис. грн., а у квітні - ще З тис. грн. Скільки грошей фермер заборгував банку? (відповіді учнів)
Проблемне запитання 2: Увечері температура повітря була 10 градусів морозу, а за ніч знизилася ще на 7 градусів. Яка температура повітря стала вранці? (відповіді учнів)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Тоді за березень і квітень разом фермер узяв 5 + 3 = 8 (тис. грн.) кредиту. Оскільки кредити є боргами фермера перед банком, то позначатимемо їх від'ємними числами: -5 тис. грн.; -З тис. грн.; -8 тис. грн. Тоді суму кредитів у тисячах гривень за 2 місяці можна записати так:
(-5) + (-3) = -8.
Який знак має сума двох від 'ємних чисел?
Знайдіть модулі доданків і модуль суми. Яка існує залежність між ними?
Бачимо, що сумою чисел -5 і -3 є від'ємне число; модуль суми дорівнює сумі модулів доданків: |-8| = |-5| + |-3|. Тому відшукання суми чисел -5 і -3 можна записати так:
(-5) + (-3) = -(1-51 + |-3|) = -(5 + 3) = -8.
2. Домовимося зменшення величини виражати від'ємним числом, а збільшення — додатним. Якщо температура зменшилась на 7°С, то можна сказати, що вона змінилась на -7°С.За допомогою від'ємних чисел зміну величини температури протягом ночі можна записати так: -10 + (-7) = -17.
3. Щоб додати два від’ємних числа, треба: (слайд 6)
1) знайти модулі доданків;
2) додати модулі доданків;
3) перед отриманим числом поставити знак (-).
Приклади:
4. Розглянемо координатну пряму. (слайд 7)
Якщо до числа a додати додатне число b, то точка з координатою a переміститься по координатній прямій на b одиничних відрізків праворуч.
Якщо до числа a додати від’ємне число b, то точка з координатою a переміститься по координатній прямій на b одиничних відрізків ліворуч.
Завдання: за допомогою координатного променя до числа -3 додати число -9.
-3+(-9) = -12 (слайд 8)
V. Первинне закріплення знань.
1. Обчислити усно. Заповнити таблицю . (слайд 9)
a
|
-5
|
-8
|
-0,5
|
-1,2
|
-16
|
-1,5
|
-80
|
-0,5
|
b
|
-3
|
-9
|
-0,7
|
-0,8
|
-38
|
-3
|
-190
|
-0,35
|
a+b
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Виконати обчислення і розкодувати слово. (слайд 10)
1) -18 + (-43); 6) -11,1 +( -14);
2) -142 + (-36); 7) -+ (-2) ;
3) -13,7 + (-11,9); 8) -+ (- ) ;
4) -11,1 + (-140,9); 9) -+ (- 4 ) ;
5) -375 + (-6,32);
-6
|
-152
|
-3
|
-381,32
|
-26,6
|
-3
|
-178
|
-25,1
|
-61
|
-4
|
-3
|
|
|
Б
|
Р
|
А
|
Х
|
М
|
А
|
Г
|
У
|
П
|
Т
|
А
|
VІ. Історична довідка.
Відомо, що додатні і від’ємні числа біли відомі ще давнім індусам. Брахмагупта індійський математик, який жив у VII столітті. Одним з перших він почав використовувати додатні та від’ємні числа. Додатні числа він назвав «майно», від’ємні – «борг».
майно+майно є майно
богр+богр є борг
VІІ. Формування вмінь та навичок.
Робота в парах за рівнем складності. (слайд 12,13)
Високий рівень складності .
Завдання: До суми чисел -2,75 і -1додайте число, протилежне .
Достатній рівень складності.
Завдання: Знайти значення виразу а+в+с+ (-1204), якщо а= -756; в= -; с=-.
Середній рівень складності.
Завдання: Протягом першої половини дня температура змінилася на -1,5°С, а протягом другої – на -3,5ºС. На скільки градусів змінилася температура повітря протягом дня?
Самостійна робота з самоперевіркою. (слайд 14,15)
1 варіант
|
2 варіант
|
1) -10+(-7)
|
-12+(-5)
|
2) -7,14+(- 12,4)
|
-4,6+(- 16,4)
|
3) -15,25 + ( - 255,05)
|
-12,75 + (- 388,02)
|
4) -2+ ( -3 )
|
- 3+ (- 4)
|
5) -0,2+(-3)
|
- 2+ ( -2,5)
|
VІІІ. Підсумок уроку
Метод «Хвилинка хвальби». Кожен учень повинен продовжити речення, яке починається такими словами: «Сьогодні я хочу похвалити себе за те, що…» (слайд 16)
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати §28 підручника Г.П. Бевз «Математика 6 клас», вивчити правило; виконати №1004(в,г,д), 1007 (в), скласти казку про числа (додатково)
|