|
Скачати 143.02 Kb.
|
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 8 Тема: Розв’язування диференціальних рівнянь при заданих крайових умовах та з частинними похідними. Мета: Придбання навичок роботи з методами вирозв’язку диференціальних рівнянь і систем диференціальних рівнянь в системі MathCad. Теоретичні відомості Розв’язку диференціальних рівнянь і систем диференціальних рівнянь. Нелінійні диференціальні рівняння та системи з такими рівняннями, як правило, не мають аналітичних методів розв’язку. Для їх розв’язку застосовуються чисельні методи, реалізація яких в системі MathCad здійснюється низкою функцій. Так для знаходження розв’язків звичайних диференціальних рівнянь, представлених в звичайній формі Коші, в MathCad передбачені наступні функції: • rkfixed (y, x1, x2, n, F) - повертає матрицю рішень методом Рунге-Кута системи звичайних диференціальних рівнянь з початковими умовами у векторі y, праві частини яких записані у символьному векторі F на інтервалі від x1 до x2 при фіксованому числі кроків n. • Rkadapt (y, x1, x2, n, F) - повертає матрицю рішень методом Рунге-Кута із змінним кроком для системи звичайних диференціальних рівнянь з початковими умовами у векторі y, праві частини яких записані в символьному векторі F на інтервалі x1 до x2 при фіксованому числі кроків n; Функція rkfixed повертає матрицю з р +1 стовпцями (р - кількість рівнянь або порядок рівняння) і n рядками: перший стовпець (в MathCad - нульовий стовпець) - це n значень аргументу x від x1 до x2, наступні стовпчики - значення ординат розв’язку. Можна розв’язати завдання більш точно (швидше), якщо зменшувати крок там, де похідна змінюється швидко, і збільшувати крок там, де вона веде себе більш спокійно. Для цього передбачена функція Rkadapt. Але, незважаючи на те, що вона при вирішенні диференціального рівняння використовує непостійний крок, функція Rkadapt надає відповідь для точок, що знаходяться на однаковій відстані, заданому користувачем. Аргументи і матриця, яка повертається функцією Rkadapt, такі ж, як при rkfixed. Диференціальні рівняння пов'язують аргументи, функції і похідні. Результат - це функція, яка при підстановці перетворює рівняння в тотожність. Дифрівняння має нескінченну безліч рішень. Для одержання частинного розв’язку із загального використовуються початкові умови. Для цього розв’язку в MathCad потрібно задати:
Приклад пошуку розв’язку диференціального рівняння першого порядку: Для пошуку матриці рішень дифрівнянь вищого порядку треба правильно задати вектор початкових умов і вектор F в символьній формі. Нехай дано диференціальне рівняння третього порядку з початковими умовами . Приклад пошуку рішення даного рівняння в системі MathCad має вигляд: Крайова задача формулюється так: нехай на відрізку [a,b] потрібно знайти рішення диференціального рівняння (для простоти виклад будемо вести на прикладі дифрівняння другого порядку): , при граничних умовах у(а) = А, у(b) = В. У цьому випадку Mathcad пропонує використовувати функцію sbval, щоб знайти відсутні початкові умови в точці а.
Після того, як ці відсутні початкові умови будуть отримані, можна вирішувати звичайну задачу з початковими умовами - завдання Коші, використовуючи будь-яку з функцій, описаних вище. Приклад розв'язання крайової задачі: Порядок виконання практичної роботи: Завдання 1
Завдання 2. Розв'язати задачу Коші для системи ОДУ при заданих початкових умовах на відрізку [0, 2] c кроком h = 0.2 за допомогою функції rkfixed. Побудувати графіки функцій u(t) і v(t).
Завдання 3. На відрізку [a, b] с використанням функцій load, score и sbval перетворити краєву задачу: = f(x, y, y’) при граничних умовах y(a) = А, y(b) = В до задачі Коші і знайти розв’язок заданного дифрівняння в 10 проміжних точках за допомогою функції rkfixed.
Завдання 4 Розв'язати диференціальне рівняння вищого порядку, використовуючи функцію rkfixed і функцію Rkadapt. Побудувати графіки знайденої функції та її похідних в одних осях.
Контрольні питання:
Зразок виконання роботи: Графіки? |
Тема. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ РІВНЯНЬ ВИЩИХ СТЕПЕНІВ Заняття 1 Розв'язування рівнянь виду (х+а)(х+b)(х+с)(х+d) = А за умови, що а + b = с + d, або а + с = b + d, або а + d = b + с, де А Розв'язування... |
Тема уроку: Розв’язування тригонометричних рівнянь Навчальна: ознайомити учнів з іншими способами розв'язування тригонометричних рівнянь; навчити раціонально вибирати метод їх розв'язування;... |
Урок №105 Тема. Розв'язування задач за допомогою рівнянь Раціональні числа і дії над ними Тема Рівняння. Розв’язування рівнянь з однією змінною |
Урок №63 Тема Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратний тричлен. Розв'язування рівнянь, що зводяться до квадратних рівнянь та їх використання для... |
Розв’язування найпростіших тригонометричних рівнянь Мета: Повторити властивості тригонометричних функцій та загальні розв’язки найпростіших тригонометричних рівнянь, розвивати вміння... |
Урок №73 Тема. Системи двох лінійних рівнянь із двома змінними та... Ня щодо залежності кількості розв'язків системи лінійних рівнянь від співвідношення коефіцієнтів a, b, c цих рівнянь; вироблення... |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |
Тема. Розв’язування тригонометричних рівнянь Мета: узагальнити і систематизувати матеріал за темою “Розв'язування тригонометричних рівнянь ”, розвивати логічне мислення, уяву,... |
Тема. Рівняння. Мета: освітня Вироблення навичок розв’язування рівнянь за правилами знаходження невідомих компонентів додавання, віднімання і множення; формувати... |
УРОК №71 Тема уроку. Системи рівнянь Мета уроку: формування понять: «система рівнянь з двома змінними»; «розв'язки системи лінійних рівнянь з двома змінними»; «ознайомлення... |