Урок засвоєння нових знань


Скачати 87.83 Kb.
НазваУрок засвоєння нових знань
Дата18.12.2013
Розмір87.83 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Астрономія > Урок
Падають, падають зорі…

(Малі тіла Сонячної системи)
Мета уроку: поглибити знання учнів про малі тіла Сонячної системи; формувати й розвивати в учнів наукові знання, які необхідні для розуміння процесів, що відбуваються в космосі;

  • розвивати вміння працювати з додатковою літературою;

  • розкрити сутність астрономічних явищ через ознаки реалій і поезії, формувати уміння бачити спільне в конкретному й абстрактному розвиваючи при цьому індукційне та дедукційне мислення;

  • виховувати працелюбність, наполегливість.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, зразки метеоритів, стаття з газети «Наддніпрянська правда».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку:

I. Організаційний момент (Психологічне настроювання учнів).

Подивіться, будь-ласка, на зоряне небо. Сотні років люди любувались і будуть любуватися цією незрівнянною красою (зоряне небо проектується на екран). Давньогрецький філософ Сенека говорив: «Якщо б на Землі зірки можна було бачити тільки з одного місця, туди б нескінченним потоком йшли мешканці нашої планети».

II. Мотивація й актуалізація навчальної діяльності.

Пам’ятаєте пісню яку виконує Буйнов «Падают, падают… листья», а у нас падають падають зорі…, але тему про зорі ми розглядатимемо пізніше, а сьогодні ми продовжимо вивчати будову Сонячної системи, то в чому ж річ? Як ви думаєте, чому обрана така лірична назва до сьогоднішньої теми уроку? (З давніх давен люди майже всі небесні світила називали зорями)

(Тому, що зорі про які сьогодні йтиме мова належать нашій Сонячній системі)

Ви мабуть чули вислів «фізики-лірики». Таким ліриком був відомий вчений-фізик Лев Давидович Ландау, слова якого ми візьмемо за епіграф нашого уроку:

«Гріш ціна вашій фізиці, астрономії,

якщо вона застеляє для вас

все останнє: шелест лісу, фарби

надвечір'я, дзвін рим…»

А скільки пісень створено народом і поетами про зорі, скільки порівнянь і прислів’їв.

– Очі мов зіроньки на небі;

  • Очі сині, сині мов зіроньки;

  • Ясна мов зіронька.

Людська фантазія падаючу зірку пов’язувала із закінченням долі кожної особистості і т. п.

Отож сьогодні ми з’ясуємо звідки ж беруться такі загадкові й такі прекрасні, описані народом й поетами, падаючі зорі.

IV.Вивчення нового матеріалу.

Перш ніж стати падаючою зіркою небесне тіло довго мандрувало Сонячною системою. Цей посланець Космосу несе нам важливу інформацію і є загадкою для вчених.

Ось впала перша зірка (учитель відкриває зворотній бік першої зірки, прикріпленої скетчем до дошки)

Суцільних ліній я не маю

Між планетами гуляю

Навколо Сонця держу путь

Мене всі поясом зовуть

Учитель: Тож яка група буде займатись цією загадковою зірочкою?

Учитель, звертаючись до класу: Вам були роздані заздалегідь завдання для роботи в групах підготувати розповідь про відповідні малі тіла Сонячної системи у вигляді презентацій. Учитель звертається до учнів: А ви, будь ласка, уважно слухайте, конспектуйте. За матеріалами презентацій буде проведена самостійна робота. Зверніть увагу на:

1. Назву

2. Місце розташування

3. Будову

4. Причинно-наслідкові зв’язки

Тож просимо до уваги виступаючих. (Поки виступаючі готуються до презентації, учениця читає вірш «Астероид»).

Астероид

В путях надмарсовых стремлюсь вкруг солнца я,

Земле неведомый и тёмный астероид.

Расплавленный металл – живая кров моя,

И плоть моя – трепещущий коллоид.
Приникнуть не могу к тебе, земной двойник,

Отвеян в пустоту дыханием Дракона.

Лишь здали гляжу на солнцев светлый лик,

И недоступно мне земное лоно.
Завидую тебе: ты волен, слабый друг,

Менять свои пути, хотя и в малом круге,

А мой удел – чертить всё тот же вечный круг

Всё в той же безконечно-скучной вьюге.

Федор Сологуб
Учні відповідають, демонструючи презентацію про астероїди.

Запитання вчителя: Чому ваша група називається саме так? (Групи обирають назви відповідно назвам тіл Сонячної системи, про які готують доповіді. Наприклад, група «Церера», чи група «Хейла-Боппа»…)

Знову посланець з космосу прилетів, давайте подивимось, що він собою представляє. (Учитель відкриває зворотній бік другої зіроньки.)

Розмірковуйте гуртом

Який звір висить на небі

З головою і хвостом?

Літератори читають вірш про комети поки учні готуються до презентації (економія часу):


  Комета

 
Какое роскошное диво!
 Почти занимая полсвета,
 Загадочна, очень красива
 Парит над Землёю комета.

 И хочется думать:
 - Откуда
 Явилось к нам светлое чудо?
 И хочется плакать, когда
 Оно улетит без следа.

 А нам говорят:
 - Это лёд!
 А хвост её - пыль и вода!
 Неважно, к нам Чудо идёт,
 А Чудо прекрасно всегда!

 Автор: Г.Сапгир
Запитання учителя після презентації: Наведіть приклади комет, що названі на честь українських астрономів. (На честь Герасименка, Скоритченка, Черних). Слова подяки.

Сьогодні у нас прямо зоряний дощ. Знову зірка впала. Учитель відкриває завдання наступної зірки:

В космічній куряві літав

Ніхто не бачив і не знав

Що ж ви розкажете тепер

Якщо я блимнув і помер?
(Поки виступаючі готуються до розповіді – вірш «Космическая пыль».)
Космическая пыль

Как глобус, шар земной пылится.

Оставив в небе тонкий след.

Летят к нам быстрые частицы.

Иных миров, иных планет.

Тех, что за облачною дымкой

Горят в космической дали,

Стремясь хоть малою пылинкой

Коснуться жителей земли.

Л. Татьяничева

Запитання від учителя: «Чому під час польоту боліда в атмосфері Землі виникає сильний гуркіт?» (Відповідь – під час польоту боліда виникає потужна ударна хвиля, яка створює в атмосфері звукові коливання). Дякуємо за розповідь.

А яку наукову загадку нам приготував слідуючий посланець?

Це не казка і не сон

Лечу до вас з вогнем – Дракон.

Мій хвіст великий – на півнеба

Вам голова моя лиш треба.

Заслуховуємо виступ IV групи на тему: «Метеорити. Астроблеми» – поки учні готуються звучить вірш «Голубой метеорит».  
 Голубой метеорит

 Где-то в космосе
 Летит
 Голубой метеорит.

 Ты идёшь,
 А он летит.
 Ты лежишь,
 А он летит.
 Ты заснул,
 Но всё летит
 В космосе
 Метеорит.

 Ты помалу подрастёшь,
 Станешь астрономом,
 И однажды вечером
 Ты пойдёшь к знакомым.

 Вдруг репродуктор
 Говорит:
 "В тайгу упал метеорит".
 Весь мир взволнован,
 Мир шумит:
 - В тайгу упал метеорит!

 Наутро
 Скажешь ты друзьям,
 Простившись со столицей:
 "Я не приду сегодня к вам,
 Я в полдень вылетаю сам
 С одной из экспедиций".

  ...Тебе сегодня
 Восемь лет,
 Перед тобой
 Весь белый свет,
 Но где-то
 Во Вселенной
 Летит,
 летит,
 летит,
 летит
 Твой голубой метеорит -
 Подарок драгоценный.

 Так вот:
 Пока он мчится,
 Поторопись учиться.

 Эдуард Асадов
Питання до класу після виступу учнів: Як перекладається слово «Астроблема»? (Астроблема від грец. - «зоряні рани») Учитель дякує учням за виступ.

Учитель, звертаючись до класу: В мене є цікаве для вас завдання. В наш час стало модним випускати фільми – хіт-паради. Наприклад, хіт-парад дикої природи. Астрономи не лишились осторонь і створили фільм «Сім чудес Сонячної системи». На разі ми подивимось фрагмент цього фільму, оскільки він безпосередньо стосується теми нашого уроку. Виявляється, що пояс астероїдів у даному хіт-параді займає 4 місце. Переглядаючи даний фільм дайте відповідь на запитання: «Яка існувала раніше гіпотеза про походження поясу астероїдів і яка існує на даний час?».

Перегляд фрагменту відеофільму «Сім чудес Сонячної системи» –

тривалість 4,5 хв.

Обговорення фільму – гіпотези походження поясу астероїдів. А також:

Учитель: в кінці фрагменту ви бачили як астероїд впав на Землю. Які жахливі наслідки! Як ви гадаєте, можливо саме таким буде «кінець світу» про який сьогодні ведуть мову всі ЗМІ, а також мережа Інтернет так і «рябить» різноманітними прогнозами (Обговорення). (Можливий варіант відповіді: Якби подібне «диво» летіло до нашої Землі вже давним би давно астрономи всіх країн помітили б це у свої телескопи, адже ведуться на разі цілодобові астрономічні спостереження).

А ось до нашого селища дійсно навідався космічний пришелець. Що це був за пришелець зараз дізнаємось (На екран за допомогою мультимедійного проектора проектується слайд зі статтею про метеорит, який впав поблизу рідного селища). Учень класу зачитує статтю.

Спогади учителя. Я була десь такою як ви, коли впав біля селища цей метеорит. Пам’ятаю, як виїжджали на місце події, як збирали з Володимиром Дмитровичем зразки. Пам’ятаю також сильно випалену землю. Взагалі вважаю, що мені як вчителю астрономії пощастило, оскільки за свого життя бачила дві комети: Хіякутакі і Хейла-Боппа, а також метеорит. Люди буває проживають все життя і нічого подібного не бачать. А тепер ми подивимось зразки «Калінінського» метеорита. (Учитель роздає групам зразки). Не кожному учневі, повірте, так щастить, що він сам може потримати в руках «пришельця із космосу». Звідки ж то він прилетів до нас? (риторичне питання).

V. Закріплення. Отже на разі пересвідчимось як ви засвоїли матеріал презентацій. Тому виконаємо тестову самостійну роботу (Питання для самостійної роботи заздалегідь роздруковані – вчитель їх роздає, відповіді містяться на слайді вчительської презентації, користуючись ними учні виконують взаємоперевірку).

Після проведення самостійної роботи вчитель збирає зошити для виставлення оцінок і власної перевірки в позаурочний час.

Останнє завдання – робота з підручником. Завдання для учнів класу. Учитель: Коли я навчалася в школі, то вчила, що Сонячна система налічує 9 планет, а ми з вами вчимо 8. Чому це так? Давайте звернемося по допомогу до підручника і дізнаємося у чому тут справа і чому Плутон втратив свій статус.

Самостійна робота з підручником (ст. 94 – II абзац зверху: «У 1952 р…» і до кінця). Обговорення.

VI. Аналіз відповідей учнів, роботи в групах; оцінювання.

VII. Домашнє завдання: Вивчити §11 (Астрономія 11 кл., М. П. Пришляк).

Додаток 1 Самостійна робота

Тести
Початковий рівень

1) Астероїд – це

А. Пилинка, яка згоряє у повітрі.

Б. Мала планета.

В. Мале тіло, яке обертається навколо Сонця і має хвіст.

Г. Камінь або металічний уламок, який з великою швидкістю падає на Землю.

2) Комета – це

А. Пилинка, яка згоряє у повітрі.

Б. Мала планета.

В. Мале тіло, яке обертається навколо Сонця і має хвіст.

Г. Камінь або металічний уламок, який з великою швидкістю падає на Землю.

3) Метеорит – це

А. Пилинка, яка згоряє у повітрі.

Б. Мала планета.

В. Мале тіло, яке обертається навколо Сонця і має хвіст.

Г. Камінь або металічний уламок, який з великою швидкістю падає на Землю.


Середній рівень

4) Скільки типів астероїдів виділяють?

А. 2 Б. 3 В. 4 Г. 5

5) Які бувають види метеоритів?

А. Залізні, кам’яні, залізо-кам’яні.

Б. Залізні, нікелеві, залізо-нікелеві.

В. Кам’яні, нікелеві, кам’яно-нікелеві.

Г. Залізні, кам’яні, кам’яно-нікелеві.

6) Комета складається з

А. Ядра, голови, хвоста.

Б. Ядра, коми, хвоста.

В. Коми і хвоста.

Г. Голови і хвоста.

Достатній рівень

7) «Місцем проживання» астероїдів є:

А. Пояс Койпера і хмара Оорта.

Б. Пояс Коперника і хмара Оорта.

В. Пояс Койпера і пояс астероїдів між Марсом і Юпітером.

Г. Пояс Коперника і пояс астероїдів між Марсом і Юпітером.

8) Метеори виникають з

А. Астероїдів і космічного пилу.

Б. Комет і космічного пилу.

В. Метеоритів і комет.

Г. Астероїдів і комет.

9) Метеорити складаються з таких елементів:

А. Заліза, сірки, оксисену.

Б. Заліза, гідрогену, карбону.

В. Карбону, калію, нітрогену.

Г. Гелію, фосфору, алюмінію.

Високий рівень

10) Радіант – це

А. Траєкторія комети.

Б. Точка, з якої вилітають метеорити.

В. Радіус кратера.

Г. Уявна точка, з якої вилітають метеори.

11) Чому хвіст комети завжди спрямований від Сонця?

А. В результаті дії сонячного вітру.

Б. В результаті дії відцентрової сили.

В. Внаслідок притягання до Юпітера.

Г. Внаслідок дії магнітного поля Сонця.

12) Чим відрізняються метеор і метеорит?

Схожі:

Урок засвоєння нових знань
Мета: засвоєння знань про види та причини дефектів тіста; формування вмінь при виготовленні різноманітних кондитерських виробів;...
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослин­них форм
Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці
Уроку. Урок засвоєння нових знань. Обладнання
Мета: Ознайомитись з різноманітністю плазунів, їх особливостями та роллю в природі
Урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними наслідковими, допустовими
ТЕМА: Фізичні та хімічні властивості
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (за методикою особисто орієнтованого навчання)
Урок засвоєння нових знань
Серед граматичних категорій час – найхарактерніша ознака дієслова, що відрізняє його від іменних частин мови
Урок засвоєння нових знань. Методи і прийоми: «розповідь»
Тема уроку: Анна Ахматова. Риси акмеїзму в її творчості. Поема «Реквієм» (пізня поезія Ахматової)
Урок засвоєння нових знань
Мета: викликати зацікавленість особистістю та творчістю американського письменника, розвивати навички виразного читання, цитування,...
Конспект відкритого уроку з англійської мови в 6 класі з теми «Погода. Одяг.»
Тип уроку: комбінований (урок засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок)
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка