|
Скачати 451.91 Kb.
|
Урок 1 Тема Леся Українка. Розповідь і життя поетеси, її мужність і силу духу. Відображення прагнень і мрій у поетичних творах. Мета: ознайомити учнів з цікавими фактами біографії і творчістю Лесі Українки; визначити роль окремих чинників, що впливали на формування особистості поетеси, допомогти усвідомити, що сила духу - конструктивне начало в житті людини; удосконалювати навички працювати в парах і малих групах, висловлювати власні судження щодо почутого, передавати відчуття; виховувати повагу до творчих особистостей і зацікавленість їхнім життям; розкрити зміст, тему та ідею виучуваних поезій; учити аналізувати образ ліричної героїні. Цілі. Учні знатимуть: основні факти життя Лесі Українки; чинники, що впливали на формування її особистості; зміст, тему, ідею виучуваних поезій; сутність технології «вільне читання». Учні вмітимуть: розповідати про особистість Лесі Українки; проводити лінії між її життям і своїм; за технологічною карткою планувати навчальну діяльність; працювати в парах, малих групах; брати участь у бесіді; ставити питання за змістом поезії і "повільно" прочитувати її. Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу – Відкриття через портрет. Обладнання: фото Лесі Українки різних років, роздатковий матеріал (технологічна картка з теми, цілі і план уроку), додатки до уроку, магнітофон. Методи, прийоми і форми роботи: "Кольоровий настрій", бесіда, читання поезій, учнівські повідомлення, створення психологічного портрета, укладання понятійної таблиці, "повільне читання", "Мікрофон - 1", "Мікрофон - 2", "Незакінчене речення", "Гронування", робота в парах і малих групах. Епіграф: Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає... Леся Українка Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності. 1. З'ясування емоційної готовності учнів до уроку. ("Кольоровий настрій".) 2. Актуалізація суб'єктного досвіду й опорних знань. а) Бесіда
б) Читання улюблених поезій уголос. Коментування вибору. 3. Вчитель. У звичайному житті вона слабосила дівчина, у літературі – титан духу, «дочка Прометея». Хто ж вона, Лариса Петрівна Косач, знана в усьому світі як Леся Українка. Про це ми говоритимемо на сьогоднішньому уроці. II. Цілевизначення і планування. 1. Представлення вчителем концепту теми. 2. Колективне цілевизначення і планування діяльності на уроці. 3. З'ясування учнівських очікувань. "Мікрофон ": "Від сьогоднішнього уроку я очікую" 4. Бесіда про особистісну значущість теми. III. Опрацювання навчального матеріалу. 1. Слово вчителя. Німецький письменник Ґете зазначав: "Хто хоче розуміти поета, мусить піти в його країну". Отож і ми, друзі, щоб зрозуміти цю незвичайну поетесу, помандруймо дорогами, що простелилися перед Лесею. (Учитель звертає увагу восьмикласників на схему на дошці – додаток 1) Кажуть, що талановиті люди, як зорі, полишають свій слід у свідомості майбутніх поколінь. Сподіваюся, що Леся Українка залишить свій слід у ваших серцях. 2. Представлення виконаних випереджувальних завдань – робота в групах.
І група - "Портрет". Форма роботи «Відкриття через портрет». Учні демонструють портрети різних років (додаток 2)і дають відповіді на запитання:
II група - "Риси характеру". Орієнтовний виступ представника групи. 1. Характер Лесі Українки настільки прекрасний, наскільки й складний. Перша риса - скромність. За спогадами, щоб опублікувати перші вірші дівчинки, їх доводилося забирати в неї ледь не силоміць. І біографію свою до друку авторка поетичної збірки "На крилах пісень" також нізащо не хотіла подавати1. Друга особливість - самокритичність. "Характер мій якийсь скритний, мені це не подобається, завжди стараюся бути якось щиріше, вільніше". У цій автохарактеристиці йдеться і про іншу рису - стриманість, заглибленість у внутрішній світ. Третя властивість - сила волі і цілеспрямованість: "Хіба тільки яка диявольська сила мене затримає, коли я не дійду свого". Леся сповідувала християнське милосердя. Була чутливою до чужого горя, намагалася підтримати в біді і скруті: "Я звикла приймати чужі болі і жалі. Мої друзі, що звертаються до мене в хвилини смутку, - тим більше притягують мене до себе". Одна з рис її вдачі - прагнення діяти. "Перед собою маю роботу без кінця, не маю коли і вгору глянути". Ось як оцінювали Лесин характер близькі люди. Мати: "Леся - прекрасна дитина, така без кінця добра, поблажлива до всіх, дуже здібна, як до науки, так і до мистецтва". Сестра Ольга: "Як би тяжко вона не страждала, перш за все думала про те, щоб не засмутити, не турбувати інших тим стражданням, не заважати комусь, не обтяжувати, навпаки - розвеселити жартом, заспокоїти, підтримати, підбадьорити... Така була все своє життя, від малку до останньої хвилини життя". ІІІ група. «Фізична слабкість Лесі Українки і сила її духу» Орієнтовний виступ. І. Я. Франко писав у статті про Лесю Українку: «Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої хворої дівчини». Сама поетеса говорила: Хто вам сказав, що я слабка, Що я корюся долі? Хіба тремтить моя рука, Чи пісня й думка кволі? Фізично хвора (невиліковний в той час туберкульоз кісток), Леся цілком і повністю усвідомлювала високу місію митця – давати надію зневіреним, підтримувати в них силу духу, кликати до гідного людського життя, а не плакати, страждати: Я на гору круту, кремяную Буду камінь важкий підіймать. І, несучи вагу ту тяжкую, Буду пісню веселу співать. … Так, я буду крізь сльози сміятись, Серед лиха співати пісні, Без надії таки сподіватись, Буду жити! Геть думи сумні! У цих словах – уся Леся Українка. А допомагала вона своєму народові, рідним та близьким не лише полум’яним словом. Ось невелика частина її практичних діянь:
Та все ж справою її життя, захопленням, покликанням і божим даром була її поезія. Як я умру, на світі запалає Покинутий вогонь моїх пісень, І стримуваний пломінь засіяє, Вночі запалений, горітиме удень.
IV група - "Захоплення, обдаровання, освіта". Орієнтовне повідомлення представника групи. Можна сказати, що Леся Українка - це суцільне захоплення: красою природи, мелодійністю рідної мови, гармонією української пісні, Шевченковим "Кобзарем", самобутністю волинської вишиванки, силою і могуттям органної музики, красою і грізністю морської стихії, обдарованістю рідного народу, його героїчною історією. А почалося все, як це не дивно, із захоплення декламацією. Леся в шість років розучувала напам'ять і декламувала будь-який вірш, котрий "попадається їй під руки", найохочіше - "Русалку" Адама Міцкевича в перекладі П.Куліша. Шестирічною вона вишила батькові сорочку. У наступні, вже доросліші роки, Леся вишивала багато, навіть тоді, коли хвора рука була вся перебинтована. Пришпиливши полотно до пов'язки, продовжувала роботу. Наприклад, на Різдво Христове 1883 р. вона вишила значну частину узорів на подарованих мамою гостям сорочках. Ішов тоді дівчини всього-на-всього 12-й рік. А в перервах вони висаджувала квіти на клумбу. Леся Українка дуже захоплювалася народною піснею. Хоча в дитинстві вона ще могла досконало опанувати складні мелодії та все одно цілими днями й вечорами допізна захоплено виспівувала їх. Полюбляла Лариса й випікати булочки, навіть могла позмагатися в цьому з бабусею. Дуже любила танцювати, плавати, бігати наввипередки, бавитися в різноманітні ігри. З першим літуванням у Колодяжному Леся прикипіла душею до волинських пущ її дібров. її зачаровувала таємнича велич ста- резних лісів, їх безмежні простори, первозданність і розмаїття рослинного світу.
IV група -"Оточення". Учень називає людей з Лесиного оточення і коротко характеризує їх. (додаток 3) 3. Створення психологічного портрета поетеси. "Гронування": "Леся Українка як особистість - це...". обдарована ? талановита Леся Українка ? ? ? 4. Зачитування висловлювань поетеси. ♦ Виберіть особистісно значущі для вас слова і запишіть їх у власний зошит і зошит товариша.
IV. Рефлексивно-оцінюювальний етап.
"Незакінчене речення", "Мікрофон": «Леся Українка для мене…» "На сьогоднішньому уроці я відчув... зрозумів... усвідомив... А тепер хочу почути думку..."
Домашнє завдання. Обов'язкове загальне. 1. На основі матеріалу підручника (с. 135, 136) доповнити візитну картку письменниці. 2. Вивчити напам'ять поезію "Хотіла б я піснею стати...". Обов'язкове на вибір. Написати есе на одну з тем: "Леся Українка - мій ідеал людини"; "Чим зацікавила мене постать Лесі Українки"; "У чому неповторність Лесі Українки"; "Внутрішній світ мій і Лесі Українки". За б а ж а н н я м. 1. Дібрати мелодію, яка відображала б внутрішній світ Лесі Українки. 2. Створити асоціативний малюнок "Внутрішній світ мій і Лесі Українки" (варіант: "кольоровий портрет" характеру). Урок 2. Тема. Потужне ліричне начало, романтичність поезії Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі». Волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви поезії «Хотіла б я піснею стати». Мета. Допомогти учням краще усвідомити ідейно-художній зміст поезій Лесі Українки, її громадянські, мистецькі погляди, художню майстерність; розкрити зміст, тему та ідею виучуваних поезій; учити аналізувати образ ліричної героїні. розвивати навички виразного читання, аналізу поетичних творів, висловлювати свої судження про них; виховувати життєвий оптимізм, цілеспрямованість, гуманізм. Цілі. Учні знатимуть: ідейно-художній зміст, основні мотиви поезій; особливості віршованої мови творів і вимоги до виразного читання; власний рівень володіння діяльнісними вміннями; сутність технологій "читання із зупинками", "читання з передбаченням". Учні вмітимуть: виразно читати поезії, аналізувати вірші за поданими питаннями, проводити аналогії між зображеним у творі і| баченим у реальному житті; знаходити в тексті художні засоби, розкривати їхню роль. Тип уроку. Комбінований. Урок – творча лабораторія. Обладнання. Портрет Лесі Українки, збірки поезій, Методи, прийоми і форми роботи: «Словесний настрій», «Очікування», бесіда, читання поезій, "повільне читання", асоціативні малюнки,створені учнями, "Мікрофон", "Незакінчене речення", робота в групах. Хід уроку І. Мотиваційний етап. 1. З'ясування емоційної готовності учнів до уроку - «Словесний настрій» 2. Актуалізація суб'єктного досвіду і опорних знань. а) Озвучення записів у таблиці "Візитна картка письменниці". б)- Презентація асоціативних малюнків "Внутрішній світ мій і Лесі Українки",. в) Гра «Так – Ні» 1. Леся Українка – це псевдонім Л. П. Косач. (так) 2. Уроки гри на фортепіано Леся брала в М. Лисенка. (так) 3. Леся в дитинстві не дружила з ровесниками. (ні) 4. Леся навчалася в київському університеті. (ні) 5. Перша збірка називалася на крилах пісень. (так) 6. Леся Українка писала лише вірші. (ні) 7. У сім`ї Косачів було 6 дітей. (так) 8. І. Франко був другом родини Косачів. (так) 9. Сергій Мержинський був чоловіком Лесі Українки. (ні) 10. Леся Українка перекладала твори європейської літератури українською мовою. (так). 11. Леся Українка не була в Єгипті. (ні) 12. Поховано поетесу в Грузії. (ні) - прослуховування дібраних мелодій; - ознайомлення в парах з написаними есе, озвучення кількох із них. в) Прослуховування вивченої напам'ять поезії. г) Словесне оцінювання учнями своїх товаришів: - На мою думку, найкраще поезію прочитав… II. Цілевизначення і планування. 1. Оголошення вчителем концепту уроку. 2. Визначення особистісної значущості виучуваного матеріалу.
3. «Очікування». Коротко записати «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку» 4. Обговорення й узгодження цілей і плану роботи. Ш. Опрацювання навчального матеріалу. 1.Створення асоціативного ряду до слів зоря, пісня. 2.Слово вчителя. Про письменника ми довідуємося не лише зі спогадів, біографічних та автобіографічних матеріалів, а й із його творів. Якою ж постає Леся Українка у своїх віршах? 3.Робота зі змістом поезії "Ви щасливі,пречистії зорі..." а) Виразне читання вірша вчителем. б) 3'ясування емоційного враження від твору - "Що ви відчули, читаючи поезію?" в) Визначення теми та ідеї вірша. "Незакінчене речення": - "Думаю, це поезія про...», - «Нею Леся Українка хотіла сказати..." г) "Повільне читання" вірша (учні під керівництвом учителя вчаться знаходити у творі приховані запитання, ставити власні і, відповідаючи на них, складати зв'язну розповідь-аналіз):
- Зорі - холодні і тверді, "неначе з кришталю". Авторка не така. А яка ж? Очевидно, м'яка, тобто душевна, вразлива. І ці риси завдають їй болю, туги, жалю. Чи поетеса прагне позбутися їх?
4. Робота зі змістом поезії "Хотіла б я піснею стати...". а) Виразне читання вірша заздалегідь підготовленим учнем. б) З'ясування емоційного враження від твору -"Що ви відчули, читаючи поезію?" в) Прослуховування аудіозапису однойменного романсу Кирила Стеценка. г) Визначення теми та ідеї вірша. "Незакінчене речення": -"Думаю, це поезія про... Нею Леся Українка хотіла ствердити..." г) "Повільне читання" вірша (робота проводиться за алгоритмом прочитання попереднього твору). - "Хотіла б я піснею стати..."...Для чого? З якою метою? - Відповідь є у вірші: "Щоб вільно по світі літати...". Але воно породжує нове запитання: для чого це потрібно ліричній героїні? - Щоб вітер розносив луну... Луну, тобто якісь слова? Хто автор їх? Про що вони? Відповіді поки що немає. Лише перелік бажань ліричної героїні, яка хоче... "аж під яснії зорі полинути співом дзвінким, Упасти на хвилі прозорі, Буяти над морем хибким..." - Пошукаємо відповідь у третій строфі: "Лунали б тоді мої мрії [тобто слова, у яких мрії?] /1 щастя моє таємне, / Ясніші, ніж зорі яснії, / Гучніші, ніж море гучне". Тут відповіді також нема. Зате є кілька нових запитань: чому щастя таємне? про що ці мрії? Можемо стверджувати, що про щось велике, бо вони лунали б гучніше, аніж море, і світили б ясніше, аніж зорі. Про що ж ця поезія? (Відповіді учнів.) 5. Робота в групах. - Перша група: Визначити художні засоби, з’ясувати їх роль у вірші «Ви щасливі, пречистії зорі…»
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап. 1.Висловлювання власних суджень учнів. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
2.Чи справдилися ваші очікування від уроку».
Оцінювання участі учня в роботі малої групи
Обов’язкове: Поезію «Хотіла б я піснею стати» вивчити напам’ять. Підготувати невелику зв'язну розповідь про хвилини (якщо такі були), коли відчуття краси природи допомогло перебороти сум, біль (за бажанням). Урок 3. |
Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить» Мета Обладнання: портрет Л. Українки, презентація «Леся Українка», картки для індивідуальної роботи, книжки з казками, кросворд |
Леся Українка «Мрії» Обладнання: портрет Лесі Українки, «дерево запитань», ілюстрації з папки «Леся Українка» |
Тема: Урок навчання грамоти. Леся Українка “Вишеньки” Мета Мета : удосконалювати навички читання віршованих творів,ознайомити з життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем... |
Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871р... М. Старицький, М. Лисенко. Все це сприяло ранньому входженню Лесі в літературу: в дев'ять років вона вже писала вірші, у тринадцять... |
Леся Українка. «Давня казка» Ідея вільної творчості, вільнолюбства... З`ясувати погляди поетеси на призначення мистецтва і митця; розглянути проблему морального вибору людини та розуміння нею життєвих... |
Тема: Леся Українка “ Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини Мета: засвоїти зміст твору; продовжити формувати вміння роботи з текстом; вчити грамотно |
Леся Українка. «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, віру в себе та власні сили, прагнення до гармонії з собою та світом, любов до природи... |
Енциклопедія Українознавства Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) (*25 (13) лютого 1871, м. Новоград-Волинський — 1 серпня 1913, м. Сурамі, Грузія) — українська... |
Леся Українка. Драма-феєрія «Лісова пісня» Новоромантик протиставляє натовпу не героя, не вибрану особу, а суспільство свідомих осіб, у якому він, цей натовп, розчинився б... |
Урок № Тема : В. Симоненко. Розповідь про письменника. «Лебеді материнства» Так писав Василь Симоненко – великий син України, її геніальний поет. Його світлій пам'яті і ніжному палкому слову присвячується... |