Іменник як частина мови: загальне значення


Скачати 85.29 Kb.
Назва Іменник як частина мови: загальне значення
Дата 03.04.2013
Розмір 85.29 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи




Тема: Іменник як частина мови: загальне значення,

морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: повторити і поглибити знання про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників;

формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях;

розвивати дослідницький інтерес та творчі вміння;

виховувати повагу до рідного слова, любов до України.
Тип уроку: інтелектуальна гра-дослідження.
Обладнання: підручники, зошити, дошка, проекти, роздатковий матеріал, картки, завдання індивідуальні, презентація, комп'ютер.
Хід уроку
І. Організаційний момент.

1) Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота.

Слайд 1

2) Тема уроку: записують у зошит.

3) Мета уроку.

Слайд 2
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слайд 3

Епіграф на екрані: Не талант знати – талант працювати (Народна творчість)

Учитель читає епіграф.

- Як ви, діти його розумієте?

Учитель. Є така китайська мудрість: «Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам’ятаю. Дай можливість діяти, і я навчуся!»

Так, сьогодні ми з вами на уроці будемо вчитися працювати, і не просто працювати, а досліджувати граючись.

Для цього ми з вами поділились на групи і обрали капітанів, придумали цікаві назви.

І група – Всезнайки

ІІ група – Умійки

ІІІ група – Ерудити.

Слайд 4

IV. Актуалізація опорних знань.

  1. Слово вчителя.

Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав – іменник?

Іменник взяв собі на плечі

Велике діло визначати речі…

До речі, назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький, який іменник називав речівником.

  1. Бесіда.

  • Як ви думаєте, чому саме таку назву спочатку отримав іменник?

  • Що ми називаємо іменником?

  • На які запитання він відповідає?

  • У якому розділі науки про мову ми вивчаємо іменник? (у морфології)

Учитель. Молодці!
V. Сприймання і усвідомлення учнями навчального матеріалу.

Слайд 5

  1. Слово вчителя.

Зверніть увагу на дошку, запишіть до зошитів визначення.

Морфологія (від грецьк. morphe – «форма» та logos «вчення») – це один з розділів граматики, що вивчає поділ слів на класи та зміну форм слів.

  1. Отже, розпочнемо наше дослідження.

Слайд 6

Завдання 1: з’ясувати, які морфологічні ознаки має іменник?

Кожна група отримує проект, користуючись карткою-путівником, ви маєте розшифрувати, яку саме морфологічну ознаку має іменник.

Увага! Група, яка виконає завдання першою, отримує три зірочки, другою – дві, а третьою – одну.

Слайд 7-8

Завдання№1 Група 1.

1.Розгляньте проект.

2.Дайте назви об’єктам, впишіть їх під малюнками.

3.Поставте до слів запитання.

4.До якої частини мови вони належать ?

5.Визначте рід кожного слова.

6.Зробіть висновок.

7.Вкажіть морфологічну ознаку, позначте її угорі.

Слайд 9-12

Завдання№1 Група 2.

1.Розгляньте проект.

2.Дайте назви об’єктам, впишіть їх під малюнками.

3.Поставте до слів запитання.

4.До якої частини мови вони належать ?

5.Провідміняйте слова у табличці під малюнками.

6.Зробіть висновок.

7.Вкажіть морфологічну ознаку, позначте її угорі.
Слайд 13-14

Завдання№1 Група 3.

1.Розгляньте проект.

2.Дайте назви об’єктам, впишіть їх під малюнками.

3.Поставте до слів запитання.

4.До якої частини мови вони належать ?

5.Визначте число кожного слова, впишіть над малюнками.

6.Зробіть висновок.

7.Вкажіть морфологічну ознаку, позначте її угорі.


Виступи груп.

Учитель. Молодці! Нагородження зірочками.

Друге завдання для груп трішки складніше. Якщо ви щойно розгадували готовий проект, то тепер самі маєте його створити, щоб назвати інші морфологічні ознаки іменника. Уважно читайте картку-путівник, щоб правильно виконати завдання.

Слайд 15-16

Завдання№2 . Група 1.

1. Розгляньте проект і картки.

2.Поставте запитання до слів, розмістіть картки на проекті відповідно до запитань.

3. Зробіть висновок.

4. Вкажіть морфологічні ознаки, позначте їх угорі.

Слайд17-18

Завдання№2 . Група 2.

1. Розгляньте проект і картки.

2.Особливу увагу зверніть на першу літеру, розмістіть картки на проекті.

3. Зробіть висновок.

4. Вкажіть морфологічні ознаки, позначте їх угорі.

Слайд19-20

Завдання№2 . Група 3.

1. Розгляньте проект і картки.

2. Поставте запитання до слів, визначте частину мови. Розмістіть картки на проекті за такими ознакам:

а) у першу - назви узагальнених понять : якостей, властивостей, дій, процесів;

б) у другу - назви понять, що сприймаються органами чуття: назви людей , тварин, предметів, явищ.

3. Зробіть висновок.

4. Вкажіть морфологічні ознаки, позначте їх угорі.

Виступи груп.

Молодці! Нагородження зірочками.

Слайд 21

Зверніть увагу на екран. Отже, ми чудово попрацювали. Після нашого дослідження можемо назвати морфологічні ознаки іменника.

Час дізнатись про синтаксичну роль!

Слайд 22

Завдання 2: з’ясувати синтаксичну роль іменника у реченні.

Кожна команда отримує картку із реченням. Прочитайте і запишіть речення у зошити. Знайдіть іменники. Підкресліть підмет, присудок, другорядні члени речення.

Чим виступає іменник у реченні?

Слайд 23
1Картка Україна – це наша Батьківщина.

2Картка Ми вивчаємо рідну мову.

3Картка Мова живе у душі.
– Речення записують на дошці, 1 учень із групи виходить і коментує, підкреслює члени речення.

І група – підмет і присудок, ІІ група – додаток,

ІІІ група – підмет і обставина.

Чудова робота! Отже, який можемо зробити висновок після нашого дослідження?

Слайд 24
Розгорніть підручники на ст.76, звірте свої висновки за таблицею.
VI. Застосування знань, умінь, навичок.

  1. Слово вчителя.

Десь придбав собі іменник

Новий ранець і щоденник…

Що побачить наш іменник –

Все записує в щоденник,

За порядком укладає,

Бо «Абетку» добре знає.

Ось в редакції «Квіткова»

Вийшла книжечка чудова.

І радіє світлячок –

Є «Тлумачний словничок»!

Вже стоїть він у вітрині

У книжковім магазині.


Діти, перед вами є картка із вітриною редакції «Квіткова». Пригадайте, які ще словники є в українській мові? Впишіть у картку (на виконання 1 хвилина). Отримує зірочку та команда, яка першою виконає завдання.

Наступне завдання пов’язане з укладанням словничка. Спробуймо і ми укласти словничок за допомогою підказок-віршиків (записуємо іменники у дві колонки російською та українською мовами).

Слайд25 - 28
1. Як сказав ти? Потолок?

Ти замерз? Чи дуже змок?

Якщо в тебе є оселя,

Певне, чув ти слово «стеля»?

2. Олю, форточку б відкрити –

Надто парко, - мовить Рита.

І сама не розуміє,

Що сказать як слід не вміє.

Дощ пішов і знявся вітер,

Зачиніть кватирку, діти.

3. Скільки можна називать

Ліжко покручем «кровать»?

Час уже запам’ятать,

що це ліжко – не кровать.

4. В чому шафа винувата

Що її прогнали з хати?

Замість неї, наче граф,

Примостивсь пихатий «шкаф».

2. Бесіда.

  • Який словничок ми з вами уклали?

  • До якої частини мови належать ці слова?

Визначте рід іменників у правій та лівій колонках. Зробіть висновок.

Слайд 29

Учитель. Молодці!

Уведіть слова в речення, запишіть у зошити. У якому творі-

описі ми вже використовували ці слова? (Опис приміщення)

Якими членами речення виступають ці слова, яка їх синтаксична роль?

3. Слово вчителя.

Хай земля усіх годує

Чистим зерном без полови!

І чай нас усіх частує

Щире ставлення до мови.

Пам’ятаємо українські слова, не користуймось суржиком .
Якщо є час, то… Хвилинка-веселинка.

Завдання: послухайте усмішки із шкільного життя. Які морфологічні ознаки у них порушені?

1. - Васильку, провідміняй іменник трактор.

- Трактор, тракториця, трактореня. (Порушено правила відмінювання)

2. – Оленко, якого роду слово «карта»?

– Якщо Олегова – чоловічого, а якщо Тетянчина – жіночого. (Правило визначення роду. Закінчення –а – це жіночий рід).

3. - Як на твою думку, Івасю, слово «штани» – в однині чи в множині?

- Верхня частина в них – однина, а нижня – множина. (Порушено правила визначення числа)

Усі команди отримують по зірочці.

Підведемо підсумок нашої роботи.

- Капітани, скільки зірочок отримали ваші команди? Вітаємо переможців. Вони отримують право наступного уроку готувати проект та цікаві завдання. Будуть моїми помічниками.

Усі сьогодні чудово та плідно працювали.

VII. Підсумок уроку.

1. Бесіда.

  • Яку тему ми сьогодні опрацювали?

  • Що досліджували?

  • Які морфологічні ознаки має іменник?

  • Яку синтаксичну роль виконує в реченні?

  • Що найбільше сподобалось на уроці?

  • Який вид роботи викликав у вас труднощі? Чому?

  • Яке загальне враження від сьогоднішньої роботи? Покажіть за допомогою міміки.

  1. Слово вчителя

Урок наш уже скінчився.

Кожен, мабуть, дуже втомився,

Бо ж працював сумлінно,

Щоб отримати за тему «відмінно».
Учитель оцінює роботу учнів.

Слайд 30
VIII. Домашнє завдання на картках отримують групи

Високий рівень:

  • створити проект – іменники, що вживаються тільки в однині та тільки в множині;

  • іменники назви істот та неістот (підібрати загадки про рослинний і тваринний світ України).

§13, ст. 74-77, вивчити правила.

Впр. 128, ст. 75 (І завдання - низький рівень; І і ІІ завдання - середній + достатній рівні).

Додаток 1. Цікавинки
Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.
Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
Терміни «чоловічий», «жіночий», «середній» рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст. до н.е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на три роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній термін – «середній рід».
Граматична дисциплінованість виявляється й у відмінках. Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30, а датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.

Схожі:

Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки,...
...
Прислівник як частина мови Мета
Мета: ознайомити семикласників із частиною мови – прислівником. Поглибити і засвоїти матеріал про загальне значення цієї частини...
Урок української мови. 3 клас Загальне поняття про іменник. Іменники,...
Тема: загальне поняття про іменник. Іменники, що означають назви істот та неістот
Тема. Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Властивості, синтаксичну роль; розвивати вміння робити спостереження над мовними явищами, будувати алгоритм та працювати за ним,...
Урок української мови у 6 класі Тема. Займенник: загальне значення,...
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку. Метод передбачення
Частина мови. Іменник. 6 клас Іменники І відміни. Однина
Шевченко) Слава навіки Вітчизні моїй. (Сосюра) Привітай же, моя ненько, моя Україно, моїх діток нерозумних, як свою дитину. (Шевченко)...
1. «Мовознавство загальне в часткове, теоретичне і прикладне»
Мовознавство поділяється на конкретне (часткове) і на загальне. Загальне в свою чергу поділяється ще на два підвиди – власне загальне...
Загальне поняття про іменник. Іменники. Що означають
Водночас відбувається еволю­ція змісту, форм і методів навчання, яка спонукає до впровадження новітніх технологій. Серед них найперспективнішою...
1 Картка опису цифрового ресурсу – презентації „Займенник як частина мови. Особові займенники”
Пояснювальна записка до презентації „Займенник як частина мови. Особові займенники.”
Уроку
Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка