Тема: Україна очима М.Гоголя і Р.М.Рільке (за повістю «Тарас Бульба» та оповіданням «Пісня про правду») 7 клас
Мета:
Узагальнити знання за темою, повторити поняття про повість та оповідання, поглибити розуміння учнями ідейного наповнення образів в творах Гоголя і Рільке.
Удосконалення здатності до самостійності мислення, розвиток логічного мислення, навичок роботи в групі, оволодіння виразовими засобами мови, розвиток уяви, фантазії.
Формування патріотичного світогляду, здійснювати духовне збагачення учнів.
Тип уроку: узагальнення і систематизації
Основні терміни і поняття для вивчення: повість, оповідання, сюжет
Обладнання: інтерактивна дошка, презентації, відео, колаж, ілюстрації учнів до творів
Хід уроку
Етап уроку
|
Прийоми і методи
|
Зміст діяльності
|
Організація початку уроку
|
Оптимізуюча модель
|
1.Вітання
2.Запис теми уроку
|
Підготовка учнів: повідомлення теми (проблеми). Узагальнення окремих фактів, понять і явищ
|
Вступне слово вчителя
1.Асоціація на дошці
2.Інтерв’ю з автором
3.Перевірочний тест «Знайди помилку»
|
про інтерес письменників до історії України
1.Підібрати по рядах ознаки до поняття «повість»: перша команда – поняття, друга – питання до нього.
2.Учні розігрують діалог Гоголя і Рільке про витоки інтересу письменників до історії України
3. Виправити помилки в роздрукованих текстах
|
Повторення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань
|
1.Узагальнююча
презентація
2. «Портрет»
|
1.Перегляд і обговорення презентації «герої Гоголя і Рільке»
2.Виступ учня в ролі Кобзаря з декламацією Рільке «Пісня про Правду» . Вгадати героя, прокоментувати його роль в творі
Звучання бандури
3.З поданих понять утворити порівняльну схему на магнітній дошці, розмістивши їх в логічній послідовності: КОЗАКИ, НЕВДАХА, ГЕРОЇ, ХУДОЖНИК, ЗАХИСНИКИ, МАЛООСВІЧЕНІСТЬ, ПОЛКОВНИК, КОБЗАР, ОСВІТА, СЕЛЯНИ, УКРАЇНЦІ.
4.Скласти усно в парах портрет сім’ї Тараса Бульби та Петра Якимовича
План
Склад сім’ї;
Навчання дітей;
Професія батьків;
Життєві інтереси;
Стосунки в сім’ї;
Доля членів сім’ї;
Місце в долі України.
|
Приведення одиничних знань у систему (самими учнями)
|
Практична робота в групах
|
1.Підготовлені вдома цитати згрупувати в таблицю за планом
М.Гоголь
|
Р.М.Рільке
|
Епоха
|
|
|
Побут та звичаї
|
|
|
Ідеали та характери
|
|
|
Загальне прагнення
|
|
|
Висновок
|
Незалежно від соціального стану, рівня освіти та культури, українців в творах Гоголя та Рільке об’єднує почуття відповідальності за долю України, прагнення захищати Вітчизну. Їхній подвиг не буде забутий, про нього прийдешнім поколінням заспівають носії Слова Божого – кобзарі, тобто митці, поети.
|
2. Виступи в групах з висновками до таблиць, обговорення результатів
|
Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
|
1.Незакінчене речення
|
1.Продовжити речення «Я зрозумів, що…», «Мене здивувало…», «Я буду…»
2. Заключне слово вчителя про актуальність творів обох письменників, патріотизм майбутніх громадян та їх активну громадянську позицію
|
Інформація про домашнє завдання
|
|
Підготуватися до контрольної роботи
Перечитати повість О.Пушкіна «Дубровський»
|
М.Гоголь
|
Р.М.Рільке
|
Епоха
|
Бульба был упрям страшно. Это был один из тех характеров, которые могли только возникнуть в грубый ХV век, и притом на полукочующем Востоке Европы, во время правого и неправого понятия о землях, сделавшихся каким-то спорным, нерешенным владением, к каким принадлежала тогда Украйна.
|
Польські пани /зауважив я насамперед/ господарювали в південній Росії та в тих малолюдних, тихих степах, що відомі під ім'ям України.
…слава Бульби, Остряниці й Наливайка вже й так увічнилась!
|
Природа
|
Степь чем далее, тем становилась прекраснее. Тогда весь юг, все то пространство, которое составляет нынешнюю Новороссию, до самого Черного моря, было зеленою девственною пустынею.
|
Кургани — то поховища минулих родів, які перекочувалися степом, ніби скам'янілі, сонні хвилі. І в цій країні, де могили — мов ті гори, люди — як безодні. Глибокий, темний, мовчазний нарід, і його слова — лише хисткі, непевні містки над справжнім буттям. Інколи темні птахи здіймаються з курганів. Часом буйні пісні вибухають з цих людей, зникаючи в їхній глибині — як птахи губляться в небесах. В усіх напрямках усе видається безмежним.
|
Побут та звичаї
|
Все в светлице было убрано во вкусе того времени; а время это касалось ХVI века, когда еще только что начинала рождаться мысль об унии. Все было чисто, вымазано глиною. Вся стена была убрана саблями и ружьями. Окна в светлице были маленькие, с круглыми матовыми стеклами, какие встречаются ныне только в старинных церквах. На полках, занимавших углы комнаты и сделанных угольниками, стояли глиняные кувшины, синие и зеленые фляжки, серебряные кубки, позолоченные чарки венецианской, турецкой и черкесской работы, зашедшие в светлицу Бульбы разными путями, чрез третьи и четвертые руки, что было очень обыкновенно в эти удалые времена.
|
Лише по темнуватих кутках осель стоять старі ікони, мов дороговкази Божі, і тьмяний блиск їхнього світла випромінює з рямців, як заблукана дитина зоряною ніччю. Ті ікони - єдина зупинка, єдиний надійний дороговказ: жодне житло без них не стоїть.
|
Характери
|
Бульба был упрям страшно.
Вообще он был большой охотник до набегов и бунтов; он носом слышал, где и в каком месте вспыхивало возмущение, и уже как снег на голову являлся на коне своем.
А вы, хлопцы, хотите умирать? - продолжал он, обращаясь к своему полку, - умирать так, как умирают честные козаки? А может быть, вы думаете еще пожить да залечь дома на печь, да и лежать там, покамест не приберет враг? Что ж лучше, спрашиваю я вас, молодцы: воротиться ли до дому, чтобы каждый день колотила вас жинка, и, напившись, пропасть где-нибудь под тыном, как собака, - или всем, как верным лыцарям, как братьям родным, лечь вместе на поле и оставить по себе славу навеки?
|
Стомившись на одній праці, він, тричі перехрестившись, змінює її на другу, і над його шитвом чи молотком, як і над його малюванням, однаково царює побожність.
Лише коли всі знову сіли до столу, й Петро помітив спорожніле місце, то пішов у святий куток і запалив свічку перед Знаменською — одну тонесеньку свічку.
“Чи всі ж можуть іти на війну?”
|
Народні ідеали
|
Эта странная республика была именно потребность того века. Охотники до военной жизни, до золотых кубков, богатых парчей, дукатов и реалов во всякое время могли найти здесь себе работу. Одни только обожатели женщин не могли найти здесь ничего, потому что даже в предместье Сечи не смела показаться ни одна женщина.
- За веру! - За Сечь!За славу и христиан!
|
Тимчасом ішов Остап, сліпий старець, ближнім селом, починаючи жалібно-ніжним голосом свою пісню про Правду...
“Чи всі ж можуть іти на війну?”
|
Висновок
|
Незалежно від соціального стану, рівня освіти та культури, українців в творах Гоголя та Рільке об’єднує палке бажання захищати Вітчизну. Їхній подвиг не буде забутий, про нього прийдешнім поколінням заспівають носії Слова Божого – кобзарі, тобто митці, поети.
|
Гоголь
Бульба был упрям страшно. Это был один из тех характеров, которые могли только возникнуть в грубый ХV век, и притом на полукочующем Востоке Европы, во время правого и неправого понятия о землях, сделавшихся каким-то спорным, нерешенным владением, к каким принадлежала тогда Украйна.
Степь чем далее, тем становилась прекраснее. Тогда весь юг, все то пространство, которое составляет нынешнюю Новороссию, до самого Черного моря, было зеленою девственною пустынею.
Все в светлице было убрано во вкусе того времени; а время это касалось ХVI века, когда еще только что начинала рождаться мысль об унии. Все было чисто, вымазано глиною. Вся стена была убрана саблями и ружьями. Окна в светлице были маленькие, с круглыми матовыми стеклами, какие встречаются ныне только в старинных церквах. На полках, занимавших углы комнаты и сделанных угольниками, стояли глиняные кувшины, синие и зеленые фляжки, серебряные кубки, позолоченные чарки венецианской, турецкой и черкесской работы, зашедшие в светлицу Бульбы разными путями, чрез третьи и четвертые руки, что было очень обыкновенно в эти удалые времена.
Бульба был упрям страшно.
Вообще он был большой охотник до набегов и бунтов; он носом слышал, где и в каком месте вспыхивало возмущение, и уже как снег на голову являлся на коне своем.
А вы, хлопцы, хотите умирать? - продолжал он, обращаясь к своему полку, - умирать так, как умирают честные козаки? А может быть, вы думаете еще пожить да залечь дома на печь, да и лежать там, покамест не приберет враг? Что ж лучше, спрашиваю я вас, молодцы: воротиться ли до дому, чтобы каждый день колотила вас жинка, и, напившись, пропасть где-нибудь под тыном, как собака, - или всем, как верным лыцарям, как братьям родным, лечь вместе на поле и оставить по себе славу навеки?
Эта странная республика была именно потребность того века. Охотники до военной жизни, до золотых кубков, богатых парчей, дукатов и реалов во всякое время могли найти здесь себе работу. Одни только обожатели женщин не могли найти здесь ничего, потому что даже в предместье Сечи не смела показаться ни одна женщина.
- За веру! - За Сечь!За славу и христиан!
Рільке
Польські пани /зауважив я насамперед/ господарювали в південній Росії та в тих малолюдних, тихих степах, що відомі під ім'ям України.
…слава Бульби, Остряниці й Наливайка вже й так увічнилась!
Кургани — то поховища минулих родів, які перекочувалися степом, ніби скам'янілі, сонні хвилі. І в цій країні, де могили — мов ті гори, люди — як безодні. Глибокий, темний, мовчазний нарід, і його слова — лише хисткі, непевні містки над справжнім буттям. Інколи темні птахи здіймаються з курганів. Часом буйні пісні вибухають з цих людей, зникаючи в їхній глибині — як птахи губляться в небесах. В усіх напрямках усе видається безмежним.
Лише по темнуватих кутках осель стоять старі ікони, мов дороговкази Божі, і тьмяний блиск їхнього світла випромінює з рямців, як заблукана дитина зоряною ніччю. Ті ікони - єдина зупинка, єдиний надійний дороговказ: жодне житло без них не стоїть.
Стомившись на одній праці, він, тричі перехрестившись, змінює її на другу, і над його шитвом чи молотком, як і над його малюванням, однаково царює побожність.
Лише коли всі знову сіли до столу, й Петро помітив спорожніле місце, то пішов у святий куток і запалив свічку перед Знаменською — одну тонесеньку свічку.
“Чи всі ж можуть іти на війну?”
Тимчасом ішов Остап, сліпий старець, ближнім селом, починаючи жалібно-ніжним голосом свою пісню про Правду...
“Чи всі ж можуть іти на війну?”
М.Гоголь
|
Р.М.Рільке
|
Епоха
|
|
|
Природа
|
|
|
Побут та звичаї
|
|
|
Характери
|
|
|
Народні ідеали
|
|
|
Висновок
|
|
Літературний диктант «Вірно-невірно»
Гоголь та Рільке були близькими друзями. –
Р.М.Рільке двічі відвідав Україну.+
Повість «Тарас Бульба» входить до збірки «Миргород». +
-
В М.Гоголя російське коріння. –
Р.М.Рільке відвідав Київ, Полтаву і Харків.+
Гоголь викладав історію в Петербурзькому університеті.+
Р.М.Рільке – австрійський поет 19-20 ст.+
М.Гоголь – російський поет 19 ст. –
Рільке ніколи не був у Петербурзі. –
Якби Гоголь не став письменником, він став би актором. +
Оповідання Рільке «Пісня про Правду» входить до збірки «Про Господа Бога та інше». +
З творчістю Гоголя російських читачів познайомив О.Пушкін. +
КОЗАКИ
НЕВДАХА
ГЕРОЇ
ХУДОЖНИК
ЗАХИСНИКИ
МАЛООСВІЧЕНІСТЬ
ПОЛКОВНИК
КОБЗАР
ОСВІТА
СЕЛЯНИ
УКРАЇНЦІ
Склад сім’ї;
Навчання дітей;
Професія батьків;
Життєві інтереси;
Стосунки в сім’ї;
Доля членів сім’ї.
|