Урок-дослідження


Скачати 133.88 Kb.
Назва Урок-дослідження
Дата 10.12.2013
Розмір 133.88 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Трагедія людини: конфлікт почуттів та обов‘язку

(за повістю М.Гоголя “Тарас Бульба”)


Мета:

  • продовжити роботу над повістю М.В.Гоголя “Тарас Бульба”, прослідкувати зображення історичних подій в Україні, побуту та звичаїв Запорізької Січі;

  • показати протиставлення життєвого вибору в долях синів Тараса Бульби: цілісність натури Остапа та роздвоєність Андрія,

  • вчити учнів уважно читати текст, зупиняючись на деталях, обґрунтовувати свої думки прикладами з твору і логічно їх викладати; розвивати навички аналізу літературного персонажа;

  • поглибити поняття про повість, визначити основні ознаки цього жанру літератури; поглибити вивчене про образ-персонаж;

  • виховувати людяність, гуманізм, любов до України, повагу до її захисників; формувати громадянську позицію учнів.


Обладнання: текст повісті М.Гоголя “Тарас Бульба”, портрет письменника,

ілюстрації до повісті Є.Кибрика, уривки з арії Лисенка “Тарас

Бульба”, картки для індивідуальних завдань, опорна таблиця.

Тип уроку: урок-дослідження

Епіграф


...Життя людини цінується не за

тривалістю, а за змістом. Важливо не те, чи

довго, а чи правильно ти прожив...Будемо

вимірювати його вчинками, а не часом.

Сенека


Проблемне питання:

Хто з героїв повісті М.Гоголя може бути ідеалом для сучасної молоді?


План уроку





  1. Організаційний момент.

  2. Вступне слово вчителя



“... Переді мною прояснюються і проходять по­етичними рядами часи козацтва... Чи мало­російські пісні, які в мене тепер під рукою, навіяли мені їх, чи на душу мою зійшло яс­новидіння минулого, тільки я чую багато та­кого, що нині рідко трапляється...”

Уважно придивіться до цих портретів... Тут Гоголь ще молодий, він тільки-но розпочав свій життєвий шлях. А тут він уже на схилі літ, задумливий і серйозний. Глибокий і вдумливий погляд митця і туга, що прихована в його очах. Про ж думав Гоголь, автор повісті «Тарас Бульба»? Що хвилювало його душу? Чи дивився він лише у минуле, чи вдивлявся у майбутнє?

Вітчизна? Батьківщина? Чи може жити людина без свого коріння, без пам‘яті про предків, без відповідальності перед народом і країною? Що ж таке вітчизна для людини?

Над цими питанням ми будемо працювати протягом усього уроку, розглядаючи образи повісті. Зіставляючи героїв, ми з‘ясуємо, коли ж людина переступає ту межу, з-за якої вже нема вороття, а яка може називатися патріотом своєї країни.
Як і колись, так і тепер, на порозі третього тисячоліття, розуміння якостей справжньої людини не змінилося. Найголовнішого очима не побачиш, бо воно не лежить на поверхні. Отже спробуємо заглянути в тайну душі людської.....


  1. Оголошення теми та мети уроку. Запис епіграфу.


Повідомити :

  • на уроці присутня учениця, яка за допомогою пензля і фарби розкриє своє бачення образу –символу Людини, патріота рідної землі.

  • у тематичних папках ви знайдете необхідну додаткову інформацію, завдання для індивідуально - групова форма роботи..

  1. Робота по темі уроку




  • Працюючи над твором, ми вживаємо термін “повість”. Що таке повість? Дайте визначення цього літературного жанру.



Повість – епічний жанр, в якому розповідається про події з життя одного двох головних дійових осіб. Для повісті характерні ознаки :


  • тривалий час дії,

  • чотири – шість дійових осіб;

  • докладність розповіді про події та персонажів

  • широкі детальні описи;

  • прозова форма.


  • Визначте тему повісті “Тарас Бульба”. Які події привернули увагу автора?


Історична довідка

Українське козацтво. Запорізька Січ — козацька республіка

Козацтво: виникнення, заняття, військове мистецтво.
Українське козацтво — визначне явище в європейській історії. (Слово «козак» тюркського походження і означає «вільна людина».) Головна історична умова виникнення українського козацтва — підневільне становище України під владою сусідніх держав Литви і Поль­щі, позбавлення її державності, соціальне гноблення, а також прагнення здобути волю і державну незалежність України. Перші письмові згадки про українських козаків відносяться до 15 ст. Людям потрібна була земля і воля, якої вони не знаходили в обжитих місцях України. У ті середньовічні часи на півдні сучасної України знаходилися безмежні степи, які мали назву Дике поле. І з 14 ст. ці благодатні землі почали засвоювати українські козаки. Спочатку вони займалися промислами, полюванням, рибальством.

Ця велика територія України дістала назву Запорожжя, центром якого була Запорозька Січ.

Українські козаки виробили своєрідне військове мистецтво й славилися по всьому світі як кмітливі та відважні воїни. Вони мали на озброєнні шаблі, мушкети, пістолі, списи, луки й стріли, якими вони вправно володіли. Самі вміли виготовляти порох. У військових діях на морі козаки широко використовували бойові човни “чайки”
Робота з текстом

  • Спробуємо увійти в дім Тараса. Зрозуміти сімейну атмосферу допомагає й інтер‘єр, адже це малий світ, у якому живуть герої. Яка була оселя ?



1.Остап і Андрій в рідному домі.

  • Прочитайте перший опис Остапа і Андрія. Що спільного в їхній зовнішності після виходу з академії? Як характеризує їх Тарас?

  • Як Тарас перевіряє синів на фізичну міць? Хто із синів бився з батьком і як показав себе?

  • Як Тарас оцінює молодшого сина, котрий не взяв участі в бійці?

  • Яку “науку “ лише визнавав Тарас єдино правильною для своїх синів? Куди він повіз їх задля опанування цієї “науки”?

  • Порівняйте ставлення батька й матері до своїх синів. Хто кого більше любив? Як ви гадаєте чому? Знайдіть підтвердження своїм словам у тексті.

К А Р Т К А – А Н К Е Т А



Що може розказати про себе сам Остап? ( розповідь від першої особи)



  1. Прізвище.

  2. Ім‘я.

  3. По батькові.

  4. Вік.

  5. Національність.

  6. Походження.

  7. Які риси характеру притаманні.

  8. Що цінуєте в людях.


К А Р Т К А – А Н К Е Т А



Що може розказати про себе сам Андрій? ( розповідь від першої особи)


  1. Прізвище.

  2. Ім‘я.

  3. По батькові.

  4. Вік.

  5. Національність.

  6. Походження.

  7. Які риси характеру притаманні.

  8. Що цінуєте в людях.



2. Навчання Остапа і Андрія ( за змістом ІІ розділу).

  • Розкажіть як навчався Остап в академії, які риси характеру виявилися? Як він ставився до покарань? До товаришів?

  • Як навчався Андрій? Чим він відрізняється від Остапа? У чому виявилась його спритність, хитрість? Яке почуття ще в академії полонило його?


3. Опанування козацької науки.

  • Як хлопці поводили себе в Запорізькій Січі? Як їх сприйняли козаки?

  • Зачитайте, як билися Остап і Андрій під час облоги Дубно? Що єднає і що різнить героїв в цих описах?



Після цього фрагменту повісті розповідь про героїв розпадається на дві окремі сюжетні лінії. Хоча й раніше між Остапом та Андрієм були деякі відмінності в рисах характерів, але вони разом навчалися, разом прибули на Січ, опанували нелегку козацьку науку, взяли участь у перших боях. Однак під час облоги Дубно різниця між героями виявляється вже не лише на моральному рівні, а й на рівні вчинків. Вони вже не лише мислять і відчувають по-різному, а й по-різному діють.

Якщо згадати, яке значення Гоголь надавав слову “діло” , “справжнє діло” в описах козаків, то тепер вчинки героїв стають визначальними в їхній характеристиці.


  1. Перше кохання Андрія (коментоване читання)


Найбільше почуття, що є у серці людини – кохання. Коли воно народжується, то світ здається прекраснішим, небо блакитнішим, люди привітнішими. Воно може змінити людину, зробити її щасливою або дуже нещасною.


  • Прочитайте епізод про те, як Андрій пробрався до прекрасної полячки. (Зі слів “Прекрасна полячка злякалася...”)

  • Як ви думаєте, а яке кохання доля приготувала Остапові?

  • В повісті автор зображує штрихами сімейне життя Тараса. Чи щасливий у своєму коханні був старий козак? Чи вірна в нього подруга?



— Гоголь пише про те, що «багато різних почуттів пробудилося й спалахнуло в молодих грудях козака». Про які почуття тут йдеться? Чи відчував Андрій сумніви, вагання? Чи подумав він про те, що, допомагаючи ворогам, він зра­джує батьківщину? Яка думка керувала його діями?

— Визначте позитивні й негативні риси Андрія, які виявилися під час його перебування у Дубно. (Здатність на сильні почуття, вірність у коханні, співчуття голодуючим і разом з тим — забуття свого «діла», служіння батьківщині, батька й брата, козацької честі.)

— Як Андрій сприйняв чужу церкву, олтар, музику органа? Зачитайте цей фрагмент і дайте оцінку героєві. Чи була міцною його віра?

— У повісті показані два переодягання – Андрія і Тараса Про що свідчать зміни одягу головних героїв?

  • Зачитайте портрет Андрія під час битви козаків проти поляків. Яку виразну деталь його вбрання підкреслює автор? (Зав'язаний на руці дорогий шарф, гаптований руками першої красуні.) Що символізує ця деталь?

  • Козаки билися за віру й за батьківщину. А за що бився Андрій?


— Зачитайте і прокоментуйте епізод останньої розмови батька з Андрієм. Чи дав батько йому шанс покаятися, спокутувати свій гріх? Як повівся Андрій? Чому він мовчав? Яке останнє слово вимовив перед смертю? Порівняйте ці з тим, що кажуть славні козаки-запорожці, гинучи в бою.

— Як відреагував Остап на смерть Андрія?

— Чому Остап хотів поховати його, а Тарас відмовився?

  • Що означала для лицаря смерть без належного поховання? (Смерть без поховання — знеславлення лицаря і перешкода на шляху його душі до Бога.)



Робота біля дошки


Порівняльна характеристика Андрія та Остапа

( на дошці учні готують схему порівняльної характеристики за допомогою роздаткового матеріалу)

Образ Тараса Бульби





  • Як Тарас ставиться до звістки про зраду Андрія?

  • Що відчував Тарас під час страти сина?

  • Страта Андрія – це вияв сили чи слабкості Тараса Бульби?



Образ автора




Образ автора в літературному творі – художній двійник реальної особистості. Образ автора – особливий. Він відрізняється від героїв, створених ним, хоча й виражає свою позицію через їх зображення. Образ автора треба відрізняти від самого письменника.


Наприклад, про письменника може бути відомо досить багато: і його портрет, і біографія, і моральні якості, і особ­ливості характеру, і його творчість тощо. Образ автора не має чіткої оформленості й характерологічної закінченості. З художнього твору ми не можемо дізнати­ся не лише про його зовнішність чи життя, а й зробити більш-менш певні висновки про його характер. І все ж таки позиція автора дуже важлива для розуміння всього твору. Ця позиція виявляється у виборі теми, героїв, у мові твору, його

  • Чи розуміє автор Андрія як людину?

  • Чи бере автор на себе роль судді? ( не автор, а Тарас – той хто має на це право)

  • На вашу думку, які герої подобаються авторові? На боці яких із них його симпатії?


КАРТКА



Дати характеристику позиції автора у повісті “Тарас Бульба”
Зразок відповіді .

Автор у повісті «Тарас Бульба» виступає як патріот, глибокий знавець рідної культури, традицій, мови. У зображенні образів і подій часів Запорозької Січі він утверджує ідеї вірності рідній землі та християнським ідеалам. Автор висту­пає у повісті як історик, що об'єктивно оцінює минуле, він не ідеалізує, а показує суперечливість подій та образів. Історичні події автор переосмислює, шукає в них ідеї, актуальні для сучасності — духовна єдність народу, служіння батьківщині. Він з болем пише про війни, загибель людей, якої б нації й віри вони не були. Однак він показує й історичну обумовленість подій і вчинків героїв. Він змальовує по­двиги козаків-запорожців у кращих традиціях фольклору, показує їх відданість вітчизні до останнього подиху. Автор — не пасивний споглядач подій, він живий учасник історії. Автор розуміє душу своїх героїв і закликає читачів не засуджувати, а зрозуміти їх. Саме тому повість «Тарас Бульба» викликає так багато думок і вражень. Кожне покоління прочитує її по-різному, і в цьому велика заслуга автора-філософа.


К А Р Т К А



Написати міні-твір, використовуючи матеріал для довідок.

Хто з героїв повісті М.Гоголя може бути ідеалом для сучасної молоді?

Картини української природи



Природа у повісті М. Гоголя «Тарас Бульба» є не лише фоном для подій, вона сама виступає як живий учасник історії. Герої живуть із природою одним життям. Пейзажні описи допомагають Гоголю показати самобутність України, її природну красу. Через описи природі Гоголь розкриває душевний стан персонажів, розповідає про їхні думки й почуття, висловлює своє ставлення до подій та образів.

  • Символом чого виступає степ у повісті? (Образ степу є символом неповторної краси України, символом широти й волі, яких завжди прагнули українці, прикладом природної гармонії.)

  • Як Дніпро пов‘язаний з образом Запорізької Січі? (символ волі, бурхливої історії, одвічної зміни життя)



УЗАГАЛЬНЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
Робота за схемою (підсумок роботи на уроці – узагальнююча таблиця)

Робота з музичним твором


Створюючи літературний образ, письменник використовує різні художні засоби: це і епітети, і порівняння, і метафори... Але кожен вид мистецтва створює художній образ властивими тільки йому засобами. У музиці – сполученням звуків різної висоти, сили, тембру.

Музика і література, народжені життям, різними засобами виражають події, почуття, переживання людей. Література дає цікаві сюжети, без неї не можуть існувати ні балет, ні вокальна музика, ні опера.


  • Чи відомо вам, що за сюжетом повісті “Тарас Бульба” написана опера? (Це одна іменна опера укр..композитора Миколи Віталійовича Лисенка)

  • Розкажіть про створення цієї опери.

(Твору, подібного опері “Тарас Бульба”, в українській музиці не було. Здійснюючи свій намір, Лисенко у 1878 році побував на місці Запорозької Січі. Композитор власними очима побачив стародавнє селище, де колись була Січ, пороги Дніпра. І тоді остаточно зміцнів його намір написати оперу . Робота над твором продовжувалась більше 10 років. Але в опері є розбіжність з повістю: не загинув Тарас, не потрапив в руки ворогів Остап. Смерть і помсту вони несуть шляхті. Запорожці святкують перемогу, славлять Тараса і Остапа).
Прослухайте уривок з опери і скажіть, чи вдалося композитору передати глибину національного характеру героя?

(Заклик до бою за рідну землю, гуркіт – це гнів народний, образ рідної землі, неозорих українських ланів)

Робота з ілюстраціями

  • Чи співпадає ваше уявлення про Остапа, Андрія, Тараса з тим, якого ви бачите на репродукції художника?



Робота з картиною


В образотворчому мистецтві художній образ створюється за допомогою нанесення різних кольорів на полотно.

На нашому уроці працювала художниця, яка повинна була передати красу душі українського народу за допомогою фарби та пензля.


( учениця показує картину, а учні висловлюють свою думку.)


  • Що намальоване на картині?

  • Що символізує калина?


(Символ – предмет або слово, яке умовно виражає суть певного явища. Калина в Україні – символ рідної землі, символ дівочої краси й долі.

Букетами калини прикрашали весільний караван і страви, а вінком – голову молодої. Весною калина розквітає як дівчина.

Душа дівчини подібна до краси рідної природи. Чистота людського серця, кохання бере своє коріння в рідній землі. В народі існують образи-символи –хлопець –дуб, дівчина – калина.

Рушник символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові до всіх, хто не черствіє душею. Він щедро простелений друзям, рідним, гостям. “Дати рушники” традиційно означало згодитися на шлюб і готуватися до весілля.)
(Від малюнку перейти до моральної краси, духовного багатства людини).
Справді, мистецтво бути Людиною складне, і ним оволодіти під силу не всім. Сподіваю­ся, що і зустріч з героями повісті, і на­ша з вами розмова, і ваші роздуми допоможуть кож­ному з вас у майбутньому осягнути високе мистецтво — бути Людиною.
Якщо ти залишаєшся собою,

Коли навколо всі давно не ті,

Якщо життя завжди береш ти з бою


І не втрачаєш віри у житті,

Якщо допомагаєш грішним людям

Позбутись їхніх вад і суєти,

Якщо ненависть знищуєш усюди,

Бо мудрості нема без доброти;

Якщо ти мрієш, не сховавшись в казку,

І мислиш, але мисль — не самоціль,

Якщо приймаєш Успіх і Поразку,

І оплески й каміння звідусіль,

Якщо твої слова перекрутили,

А ти від правди все ж не відступив,

Якщо твої творіння загубили,

А ти все знов зібрав і відродив;

Якщо, усе поставивши на карту,

Ти не боїшся долей ризикнуть,

А як загубиш, все почнеш спочатку,

Зібравши речі в нову дальню путь.

Якщо ти змусиш серце, нерви й тіло


Тобі служити довго у житті

І битися, коли уже не сила,

А Воля кличе встоять в боротьбі;

Якщо в юрбі не втратиш напрям в крузі,

А з королем згадаєш бідний люд,

Якщо усі — від ворогів до друзів —

Тебе за честь і совість визнають,

Якщо живеш і дишеш в повні груди,

І сенс буття знайшов нарешті свій,

Тоді Земля тобі належать буде

І станеш ти Людиною на ній!
Наш урок закінчується. Та не закінчується наша розмова про Людину. Яка вона — справжня? Людина третього тисячоліття! Твори Гоголя пробуджують у людині людину, нагадують нам про те, що ми – нащадки давнього козацького роду і маємо бути вірними синами України, яким був і сам Гоголь, наш геніальний співвітчизник. Подумайте над цим і свої роздуми викладіть у творі «У чому полягає мистецтво бути Людиною?» (відкриває дошку, де записана тема твору). Це і є ва­ше домашнє завдання. Всього найкращою. До поба­чення.

Схожі:

Урок з елементами дослідження Мета
Тема: «Драма-казка «Микита Кожум’яка» Олександра Олеся» (урок з елементами дослідження)
Урок-подорож, урок-дослідження. 1
«Кримські сонети» Адама Міцкевича – ностальгія за батьківщиною; їх відлуння в українській та російській літературах
Урок у нас сьогодні незвичайний урок-дослідження
ТЕМА. ФІЛОСОФСЬКЕ ОСМИСЛЕННЯ КРАСИ ПРИРОДИ І ЛЮДИНИ В КІНОПОЕМІ О. ДОВЖЕНКА “ЗАЧАРОВАНА ДЕСНА”
Тема Сутність педагогічного дослідження
На практиці, як правило, дослідник використовує як теоретичні, так і емпіричні методи дослідження. Таке дослідження прийнято називати...
ПО КУРАЦІЇ ТА ОФОРМЛЕННЮ ІСТОРІЇ ПОЛОГІВ
Об’єктивне дослідження: а загальне об’єктивне дослідження; б спеціальне акушерське дослідження
Урок- проект
Мета нашого дослідження зібрати і опрацювати інформацію про різноманітність рослин на Черкащині
Урок дослідження
Повага до національної валюти, як до інших атрибутів державності, наш патріотичний обов'язок
Урок №30 Дата: ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ Й ДОСЛІДЖЕННЯ...
Південної Америки; забезпечити розуміння особливостей географічного положення Південної Америки; удосконалити практичні вміння та...
 Урок пояснення нового матеріалу
Тема. Вибір типу осцилографа для дослідження того чи іншого сигналу. Цифрові осцилографи. 
УРОК У «ДІЛОВА ГРА»
Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка