|
Скачати 66.99 Kb.
|
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. 8 кл. Тема 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В XVI ст. Урок 6. Військове мистецтво козацтва. Перші козацькі повстання. МЕТА 1. Ознайомити учнів із
2. Розкрити причини національно-визвольних повстань кінця 16 ст. 3. Використовувати різні інформаційні джерела для набуття учнями предметних компетентностей. 4. Формувати власне судження щодо методів боротьби народу за покращення життя. ТИП УРОКУ: комбінований ОБЛАДНЕННЯ УРОКУ: підручник, схеми, карта, репродукції картин, інтерактивна дошка. Хід уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Перша Січ була збудована на острові Хортиця у 1556 році православним князем Дмитром Вишневецьким. Найвищим органом влади на Січі була загальна військова рада, на якій обирали гетьмана, старшину, вирішували найважливіші питання. ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Український козак як вільний лицар-трудівник став уособленням типового характеру, притаманного нашому народові в головних рисах і донині. Анекдот. Зустрілися гетьман і капітан мушкетерів і вирішили позмагатися у військовому мистецтві. Мушкетер поставив крейдою точку на жупані козака і повідомив, що саме в цьому місці матиме честь проколоти суперника шпагою. Тоді козак кликнув джуру і велів насипати на пишно прикрашений капелюх мушкетера товчену крейду, а потім узяв в руки довбню (дубину). ІУ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ПЛАНУ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ . Урок. Військове мистецтво козацтва. Перші козацькі повстання. План уроку (учні записують у зошити)
Формулювання очікуваних результатів. Після цього уроку ви зможете:
У.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. Постановка головного питання уроку Вступне слово вчителя. Не дивлячись на такий веселий початок вивчення нашої теми, головне питання уроку буде далеко не жартівливим. Беручи до уваги тему і план уроки, ви бачите, що мова буде йти про війну, військові дії, а це завжди людське горе , сльози і смерть. Прошу Вас пам’ятати про це. А питання , на яке ви відповісте мені в кінці уроку, буде таким «Чи правильно вирішувати конфлікти за допомогою зброї ?» 1. Військове мистецтво козаків. Розповідь вчителя. (Учні отримують завдання -- заповнити таблицю під час розповіді вчителя, роботи з документами, перегляду відео.) Козацтво збільшувалося кількісно, розширювало територію свого впливу, домагалося визнання з боку польської влади. Зазнало воно й внутрішнього розшарування – з’явилася козацька верхівка, заможний прошарок, козацтво перетворювалося на провідну верству українського населення. Підвищувався військовий досвід козаків, удосконалювалася їхня організаційна структура. Час зберіг для нас чимало свідчень військової майстерності козаків. З покоління в покоління передавали на Січі здобуті в боях знання і досвід, які й донині вважають справжнім мистецтвом. Козацька зброя. Запорожці були великими майстрами артилерійської справи. Вони віддавали перевагу легким гарматам, які давали можливість вільно маневрувати під час бою. Гармата була незамінною за навального козацького наступу. Для штурму використовували різноманітні укриття, зокрема гуляй-городи – спеціальні пристрої з дерев’яних щитів на колесах або полозах з отворами для рушниць і гармат. Поміж зброї особливою шаною в козаків користувалися рушниця , спис і шабля. Венеціанський посол Альберто Віміна , який побував в Україні 1650 році писав: «Мені доводилося бачити , як козаки кулею гасили свічку, відсікаючи нагар так, наче це зроблено за допомогою щипців». Козацька піхота. Основний рід козацького війська – козацька піхота . на відміну від європейських армій, де піхота діяла для підтримки кінноти, у козацькому війську піхотинці діяли самостійно. Під час бою козаки шикувалися у три шеренги. Стріляла тільки перша лава, друга подавала, а третя заряджала рушниці. Найоригінальнішим і найпопулярнішим серед козаків був бойовий порядок, що його називали табором. Табір застосовувався козацьким військом на марші, в обороні і наступі. Він будувався з возів , скріплених ланцюгом у кілька рядів. Наперед, з боків і позаду виводилися гармати. Військо перебувало в середині укріплення. Наступаючи на ворога, піхота виходила назовні, але в разі небезпеки поверталася в захисне кільце. Сучасники називали табір рухомою фортецею, бо козаки під прикриттям возів могли долати сотні кілометрів голим степом. Перегляд відео. Зверніть увагу!
Козацька розвідка. У запорозькому війську були сторожова служба й дозір. Козацькі розвідувально-сторожові підрозділи розташовувалися в земляних або дерев’яних укріпленнях на кордонах українських земель. Для спостереження за місцевістю козаки також використовували давні кургани або насипали свої. Винаходом козацтва була система димової сигналізації, що сповіщала населення про наближення нападників. Козацький флот. Військова майстерність козаків повною мірою виявилась і в морських походах. На січі взагалі вважалося, що справжній козак лише той, хто випробував себе в морському бою. Козацький флот складався з легких . надзвичайно маневрених човнів – чайок. Чайки рухалися за допомогою весел, або вітрил, що давало змогу якнайкраще використовувати погодні умови. Перевагою чайок було й те, що вони могли пришвартуватися до будь-якого берега, на відміну від громіздких і неповоротких турецьких галер. 2. Утворення реєстрового козацтва. Учні самостійно опрацьовують матеріал підручника ст.. 43 – 44 і виконують завдання на дошці. Закінчити речення
З. Козацькі повстання кінця 16 століття. Під час перегляду відео, використовуючи матеріали підручника ст. 46 – 48 заповніть таблицю
Перевірка таблиці. VІ. Систематизація і узагальнення нових знань. Евристична бесіда за запитаннями
VІІ. Оцінювання. VІІІ. Підведення підсумків, рефлексія. Повернутися до очікуваних результатів. Що найбільше зацікавило на уроці ? (метод мікрофон) ІХ. Домашнє завдання.
|
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України Авторські права на текст програми «Історія України. Всесвітня історія, 5–12 кл.» належать Міністерству освіти і науки України та... |
Про вивчення історії у 2009/2010 навчальному році У 2009/10 н р учні 5 – 9 класів навчатимуться за програмою 12-річної школи “Історія України. Всесвітня історія. 5 – 12 класи” (Київ,... |
1. Дайте визначення предмету "Історія України", вкажіть на основні... Ого поселення, а також історію його предків, від найдавніших часів до сьогодення. Це історія українських земель, історія території,... |
Про вивчення історії у 2010/2011 навчальному році У 2010/11 навчальному році учні 5 – 9 класів навчатимуться за програмою 12-річної школи “Історія України. Всесвітня історія. 5 –... |
ЕКЗАМЕНАЦІЙНІ ПИТАННЯ З КУРСУ «ІСТОРІЯ УКРАЇНИ» ... |
Програма курсу: “ Історія України” (“Історія державності України”)... Програма курсу “Історія України” (“Історія державності України”) для студентів юридичного факультету |
Екзаменаційні питання з курсу «Новітня історія України» для студентів... Проголошення автономії Карпатської України: передумови, причини, історичне значення. Угорська окупація Закарпаття |
ПРОГРАМА ВСТУПНОГО ВИПРОБУВАННЯ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ Вивчення нормативного курсу «Історія України» в інституті проводиться протягом одного семестру. Для успішного вивчення дисципліни,... |
Тема Прадавня українська історія Прадавня історія українських земель та її основні етапи. Княжа доба Русі – України |
Робоча навчальна програма дисципліни “ Історія України” для освітньо-кваліфікаційного... Робоча навчальна програма складена відповідно до навчальної програми «Історія України» |