|
Скачати 130.43 Kb.
|
Учитель: Рябоконь І.О. Тема: НАСІНЄВІ РОСЛИНИ. ЗАГАЛЬНІ ОЗНАКИ ГОЛОНАСІННИХ. Мета: Мета: дати загальне уявлення про насінні рослини, ознайомити учнів із загальними ознаками класу Голонасінні, з особливостями їх будови, розмноження, поширення в природі; продовжувати розвивати вміння працювати з підручником та наочним матеріалом, додатковою літературою, удосконалювати навички індивідуальної та самостійної роботи; здійснювати екологічне й естетичне виховання, виховувати дбайливе ставлення до природи.. Обладнання: роздавальний матеріал, кросворди, вірші, малюнки голонасінних, легенди, шишки сосни, кедра, ялини. ХІД УРОКУ
I. привітання. 2. Перевірка настрою за картками настрою. II. Актуалізація і мотивація 1. Бесіда.
Учитель. Не так давно ми зустрічали Новий рік.
Відповіді на ці запитання ми дізнаємося в кінці уроку. Отже тема нашого уроку Слайд 1«Загальна характеристика класу Голонасінні»
миті впала стіна замку. З тих пір працівники музею, як зіницю ока, бережуть тисове дерево, від якого всього можна чекати. ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Кілька мільйонів років тому в умовах вологого й теплого клімату процвітали спорові рослини. Однак з часом клімат Землі став більш посушливим і холодним. Посилилися сухі вітри, зменшилася вологість повітря, почали висихати водойми. Унаслідок цього майже всі деревоподібні вищі спорові рослини вимерли. На зміну їм прийшли насінні рослини, які змогли краще пристосуватися до нових умов. Це були голонасінні рослини. Сьогодні відомо близько 800 сучасних видів голонасінних рослин. Це дерева, рідше чагарники. Голонасінні поширені на всіх континентах. Розмножуються вони насінням. Більшість видів голонасінних належать до класу Хвойні. Назва класу походить від листків, що мають вигляд голок, які ще називають хвоя. Переважно вічнозелені рослини, їх Іще називають шишконосними — через шишки, у яких знаходиться насінина. Слайд 2 «Паспорт Голонасінних» Представники голонасінних: сосна звичайна, ялина, ялівець, тис ягідний, піхта, модрина та інші. У голонасінних цікаві біологічні особливості і цикл розвитку, знання яких дозволяє по-справжньому оцінити їх місце і значення в еволюції рослин. 2. Самостійна робота з підручником Завдання 1. Відкрийте підручник на сторінці 175 і знайдіть відповідь на запитання «Чим характеризуються голонасінні?», заповнивши схему 1. Особливості голонасінних рослин Насінини не захищені оплоднем Дерев’янисті форми Не мають квіток Не утворюють плоди Розмножуються насінням 3. Учитель. А зараз трохи відпочинемо і поспілкуємось з гостем з хвойних лісів. Виступ лісника Сосна звичайна Зелений від сосни зелений ліс Запрошує в свої одвічні шати. Почути шум столітньої сосни Запрошую, мої допитливі юннати. Сосна — хвойна рослина. Любить сонце, живе до 400 років та сягає 40 м заввишки. Вона займає 2/3 від площі всіх лісових насаджень. Вона чемпіон серед видового складу українських лісів, Найпоширеніший вид в Україні — сосна звичайна. Стовбури вкриті червонуватою корою/Листки — хвоїнки, розміщені по два на короткому пагоні, Зміна листків відбувається через 2-3 У сосни розвинені головний і бічний корені. Вона стійка до морозів, протистоїть вітрам. На одній рослині знаходяться чоловічі шишки, зеленуваті й дрібні, та жіночі,, більші та з лусками. Запилення здійснює вітер, У поперечному розрізі на спилі деревини за річними кільцями можна визначити вік дерева. Пошкоджену ранку деревини затягує смола й тому шкідники до неї не потрапляють. 4. Робота з комп'ютером з поясненням вчителя Слайд 3 «Будова стовбура хвойних» Стовбури дерев мають тонкий шар кори і слаборозвинену серцевину, деревина добре розвинена і має річні кільця, утворені завдяки діяльності камбію. Завдання 2. На парті лежать спили сосни. Підрахуйте скільки їй років. Для цього зверніть увагу на кількість кіл на кожному спилі. 5. розповідь учителя Крім того у сосни є смоляні ходи, є клітини, що виробляють густу рідину -живицю. Вона має лікувальне значення для рослини - загоює ранки. Коренева система стрижнева, їй властивий симбіоз з грибами. Слайд 4 «Смоляні ходи» 6. Розмноження. Пояснення з використанням слайд 5 «Шишки сосни» Сосна — однодомна рослина, оскільки чоловічі Й жіночі шишки утворюються на одній рослині. Чоловічі шишечки жовті, яйцеподібні, мають вигляд колоса, а жіночі — червонуваті, розташовані поодиноко або по дві-три у верхній частині молодих пагонів. Насіння сосна утворює на 12—13-му році життя. Чоловічі шишечки мають два пиляка, в яких формуються пилкові зерна» На жіночих шишечках по два насінних зачатка. Запилюється вітром. Цікавим є пилкове зернятко сосни, воно має по два повітряні мішечки, що дають йому змогу вільно літати в повітрі та здійснювати перельоти на сотні кілометрів. Під час запилення луски жіночої шишки розходяться І насінні зачатки виділяють клейку рідину, що утримує пилкове зерно. Шишка закривається, а пилкове зерно проростає пилковою трубкою. У пилковій трубці до насінного зачатка рухаються спермії. Один з них зливається з яйцеклітиною, а другий гине. Дозріває насіння сосни через два роки. Стиглі шишки яйцеподібні, сірувато-бурі. На лусках містяться насінини з крильцями, завдяки яким вони легко переносяться вітром, Завдання 3. Виконайте завдання 92, 93 ст 52-53 в друкованому зошиті. Завдання 4. Давайте знайдемо цю насінину, що лежить гола, як на вітрині. Тому ці рослини одержали назву голонасінні. Сосна — дуже цінне дерево. Учениця приготувала продукцію, яку одержують із сосни шляхом переробки. Уче н и ця. Це папір, активоване вугілля, мазь Вишневського, пластмаси, фотоплівка, у парфумерній промисловості — дезодорант для кімнати. Завдання 5. Розв'яжіть задачу Запас деревини на 1 га лісу становить від 150 до 300 м3. З 1 м3 можна одержати 200 кг паперу. Скільки паперу можна виробити з 1 га лісу? 1) 200 кг х 150 = 30 000кг. 2) 200 кг х 300 = 60 000кг. Відповідь: з 1 га лісу можна виробити ЗО 000-60 000 кг паперу. 7. Пояснення вчителя Хвоя - це видозмінені листки (Слайд 6), які мають невелику площу і особливі продихи, що взимку вкриваються воском, і випаровування майже припиняється, тому листя не скидається. Кожна хвоїнка — очищувач повітря. Листки хвої виділяють речовину — фітонциди, яка знищує бактерії в повітрі. Фітонциди сосни вбивають збудників туберкульозу. Сосна — джерело кисню: 1 га 50-річного соснового лісу виділяє за рік 5,6 тонн кисню та понад 500 кг летких речовин — фітонцидів. Хвоєю і деревиною ласують кролики. Можна використати хвойну ванну, яка знімає втому, головний біль. Настій із хвої застосовують як відхаркувальний, протизапальний засіб. Настій хвої на цукровому сиропі дають бджолам; І одержують мед з приємним ніжним смаком. У хвоїнках сосни міститься багато вітаміну С. Жан Картьє в 1596 році виїхав на дослідження берегів Канади. На його кораблі весь екіпаж занедужав на цингу. 26 матросів загинули. Висадившись на берег, команда корабля не могла знайти в північних лісах ні лимонів, ні овочів. Однак Жану Картьє вдалося потоваришувати з іноземцями, які вирішили допомогти йому і його товаришам. Вони порадили .лікуватися від цинги настоєм із соснової хвої. І решта членів команди Картьє були врятовані. Народ склав багато легенд. Послухайте одну з них: чому сосна не скидає на зиму своє листя ЛЕГЕНДА Виходить дівчина в костюмі лісової мавки Було це під осінь, давним-давно. Пташки відлітали у вирій, де завжди тепло й зелено і є що поїсти. Одна пташка скалічила собі крильце й не змогла відлетіти. Вона залишилася одна й мусила перебувати зиму в нашому краї. «Найкраще мені буде в лісі,— думає собі пташечка. — Гарне густе листя дерев допоможе мені й дасть раду, коли сніги випадуть і вдарить мороз». Першим ділом вона звернулася до берези. Прекрасна березо — сказала пташечка,— у мене зламане крило, дозволь мені оселитися у твоїх гілочках, щоб почекати, доки мої товариші повернуться. — Ні,— відповіла береза .— Ми тут у лісі маємо своїх лісових птахів, яким мусимо допомагати... Просила про допомогу скалічена пташечка у дуба, і в бука, і в граба та ліщини, але всі вони не прийняли її під свій захист, Зажурилася пташка і вирішила піднятись у гори. Аж тут почула голос: Пташечко маленька, куди ти хочеш летіти? —- Я й сама не знаю куди, голод і холод докучають, мені,— сумно відповіла пташечка. Тоді йди до мене,— сказала молода сосна .— У моїх гілочках тобі буде тепло, можеш сидіти цілу зиму... Так оселилася пташечка на гілочках привітної сосни, смерека дала їй захист від холодного північного вітру, а ялівець годував своїми ягодами... Одного дня подув північний вітер. Чи зможу я заморозити листя всіх дерев? — спитав вітер морозу, який володів землею. - Ні,—-відповів цар .— 3 дерев, які дали бідній пташці притулок і оселю, не можна листків стрясати. Від того часу із сосни, ялини, смереки, ялівцю не опадає листя, стоять вони вічнозеленими і влітку і взимку, та захищають птахів від негоди. IV. Узагальнення 1. Біовікторина Якщо ви згодні з твердженням - плескайте в долоні, якщо ні - колихайте руками.
2 6 1 3 4 5 По вертикалі. 6. Найпоширеніша група сучасних голонасінних, вічнозелених рослин. По горизонталі. 1. Група рослин , що розмножуються за допомогою насіння. 2. Листки хвойних. 3. Група рослин яка має незахищене насіння. 4. Орган розмноження і утворення насіння в голонасінних рослин. 5. Хвойні ліси помірних широт Північної півкулі. V. Підсумок. Ми сьогодні на уроці вивчили загальні ознаки голонасінних рослин. Який висновок можна зробити? Що це за рослини? У кожного на парті є стіки, запишіть на них свої думки. Створюється торбинка на пам'ять куди учні скидають свої думки. VI. Домашнє завдання. 1. П 39,40. 2. Завд. 91 ст 52 друкований зошит 3. Підготувати повідомлення про різноманітність голонасінних. ЕКСПЕДИЦІЙНИЙ ЛИСТ Паспорт Голонасінних рослин Кількість видів – Життєва форма – Поширеність – Розмноження – Представники – Рослини червоної книги – Завдання 1. Відкрийте підручник на сторінці 175 і знайдіть відповідь на запитання «Чим характеризуються голонасінні?», заповнивши схему 1. Особливості голонасінних рослин Завдання 2. На парті лежать спили сосни. Підрахуйте скільки їй років. Для цього зверніть увагу на кількість кіл на кожному спилі. Завдання 3. Виконайте завдання 92, 93 ст 52-53 в друкованому зошиті. Завдання 4. Знайдіть насінину, що лежить гола, як на вітрині Завдання 5. Розв'яжіть задачу Запас деревини на 1 га лісу становить від 150 до 300 м3. З 1 м3 можна одержати 200 кг паперу. Скільки паперу можна виробити з 1 га лісу? Кросворд По вертикалі. 6. Найпоширеніша група сучасних голонасінних, вічнозелених рослин. По горизонталі. 1. Група рослин , що розмножуються за допомогою насіння. 2. Листки хвойних. 3. Група рослин яка має незахищене насіння. 4. Орган розмноження і утворення насіння в голонасінних рослин. 5. Хвойні ліси помірних широт Північної півкулі. 1 6 2 3 4 5 |
Значення голонасінних у природі та житті людини Мета: Продовжити формувати знання учнів про голонасінні рослини; показати значення голонасінних у природі та житті людини; розвивати... |
Урок у 7 класі Тема: Різноманітність голонасінних рослин. Роль голонасінних... Мета: ознайомити учнів із багатоманітністю хвойних рослин, розкрити їх значення в природі та житті людини |
Відділ освіти Підволочиської районної державної адміністрації Качанівська... Мета. Сформувати знання учнів про різноманітність Голонасінних рослин, оцінити їх значення та необхідність охорони, порівняти найпоширеніших... |
Розділ І. Народно-господарське значення сої. Сорти, її харчове, кормове, технічне значення Ботанічна характеристика, систематика рослини, морфологічні ознаки |
Тема: Вивчення мінливості в рослин. Побудова варіаційної кривої Мета: навчитись порівнювати рослини одного виду, знаходити і пояснювати їхні подібності і відмінності; засвоїти знання про статистичний... |
Уроку: Урок Тема : Вищі спорові рослини. Загальна характеристика вищих спорових рослин ... |
3. Голонасінні. Пристосувальні риси будови і життєдіяльності. Різноманітність... Тема Голонасінні. Пристосувальні риси будови і життєдіяльності. Різноманітність голонасінних рослин |
ТЕМА: Зелене диво Землі рослини. Різноманітність живих організмів Усі живі організми вчені поділили на 5 царств: рослини, тварини, гриби, бактерії, віруси. Хоча царства різні, між ними існує тісний... |
Урок №2 Тема. Ознаки подільності чисел Мета: систематизувати інтуїтивні знання учнів про ознаки подільності, відомі їм з початкової школи (подільність на 2, 5, 10) та... |
Урок геометрії в 7 класі Тема: Перша і друга ознаки рівності трикутників ... |