|
Скачати 115.17 Kb.
|
Тема: значення голонасінних у природі та житті людини. Мета: Продовжити формувати знання учнів про голонасінні рослини; показати значення голонасінних у природі та житті людини; розвивати уміння порівнювати, аналізувати, визначати лікувальні особливості; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю, сприяти екологічному вихованню. Тип уроку. Засвоєння нових знань. Матеріали та обладнання: мультимедійна дошка, схеми, малюнки, таблиці, картини, аромолампа. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент. ІІ. Актуалізація опорних знань. Кросворд із ключовим словом.
По горизонталі:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Читання вірша Бор Всех, кто утром выйдет на простор, Сто ворот зовут в сосновый бор. Меж высоких и прямых стволов Сто ворот зовут под хвойный кров. Полумрак и зной стоят в бору. Смолы проступают сквозь кору. А зайдешь в лесную даль и глушь, Муравьиным спиртом пахнет сушь. В чаще муравейники не спят - Шевелятся, зыблются, кипят. Да мелькают белки в вышине, Словно стрелки, от сосны к сосне. Этот лес полвека мне знаком. Был ребенком, стал я стариком. И теперь брожу, как по следам, По своим мальчишеским годам. Но, как прежде, для меня свои - Иглы, шишки, белки, муравьи. И меня, как в детстве, до сих пор Сто ворот зовут в сосновый бор. С. Маршак ІІІ. Вивчення нового матеріалу. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомитися з представниками голонасінних рослин, з‘ясуємо їх значення у природі та житті людини. (слайд 1) Відкрийте свої зошити та запишіть сьогоднішню дату, тему уроку, план. План.
Із голонасінних рослин, особливо хвойні, поширилися по всій земній кулі. Голонасінні утворюють величезні площі хвойних та мішаних лісів. Вони збагачують повітря киснем, через що їх називають «легенями планети», а також утворюють велику кількість органічної речовини. Ліс - домівка багатьох тварин. Різні види тварин живляться пагонами, насінням, шишками хвойних рослин. Наприклад за день білка може обробити до 15 ялинових шишок і більше 100 соснових. Вона, схопивши зубами лусочку, піднімає її вгору, так що та відлітає і насіннячко показується назовні. На таку обробку однієї соснової шишки цей звір витрачає близько 3 хвилин. У денний раціон білки входять 100 - 150 шишок. Цієї кількості продукту достатньо, щоб вгамувати голод і відкласти запаси жиру. (Слайд 2) Сосни, яловці та інші хвойні рослини з кореневою системою, що проникає на значні глибини, висаджують на схилах для запобігання їхньому розмиванню та закріплення пісків. Підраховано, що на крутих гірських схилах з гектара щорічно змивається до 5000 м3 ґрунту, а в густих яловцевих заростях він майже не розмивається. Голонасінні – основне джерело деревини, яка є не лише паливом, а й сировиною для багатьох галузей промисловості. (слайд 3) Деревина багатьох представників хвойних надзвичайно міцна, бо в ній небагато основної тканини. Саме тому деревина хвойних - цінна сировина для виготовлення меблів, музичних інструментів, столярних виробів, шпал для залізниць, стовпів ліній електропередач, опор мостів, кріплення шахтних проходів. Надзвичайно цінуються меблі, вироблені з червоної деревини тису. Модрина (слайд 4). В Європі, починаючи зі стародавнього часу, деревину модрини широко використовували для будівництва. Так, інженери Стародавнього Риму вибирали модрину для будівництва амфітеатрів, оскільки їм було відомо, що вона дуже міцна та надстійка до гниття. Місто Венеція будувалося в період V–XI століть. Майже 400 тисяч свай з модрини було забито для укріплення основ різноманітних споруд. Через 1000 років частину свай обстежили. У висновках стосовно їх міцності сказано, що сваї із модрини, на яких основана підводна частина міста, ніби закам’яніли. Це дерево стало настільки твердим, що не тільки сокира, пила його не бере. (слайд 5) Модрина – ядрова порода. (слайд 6) Її ядро червонувато-буре, значно темніше, ніж у сосни, ялини, берези. Кольорова гама модрини значно розширює можливості архітекторів та дизайнерів. Річні шари яскраво виражені, добре проглядаються на всіх поперечних розрізах деревини й надають струганим поверхням гарну текстуру без необхідності її посилення барвниками. Вона дещо м’якша за дуба, однак перевершує його у міцності. Крім того, завдяки особливому складу смоли модрина з часом міцнішає. Із модрини способом підсочування добувають високоякісний терпентин (живицю). Живиця слугує сировиною для виробництва скипідару і каніфолі. (слайд 7) У медицині скипідар модрини широко застосовують у мазях як подразнюючий та відволікаючий засіб при ревматизмі, міозитах, невралгії, подагрі, а також для інгаляцій як протимікробний та дезинфікуючий засіб при катарі верхніх дихальних шляхів, бронхітах, бронхоектазах, абсцесах та гангрені легенів. Модрина посідає особливе місце у виробництві. З неї виготовляють паркет, масивну дошку підлоги, стінові панелі, сходи, вікна, двері, клеєний віконний та стіновий брус, меблі та інші вироби. Українські деревообробники, зазвичай, експортують сибірську модрину із Росії.
Ялина – вічнозелене хвойне дерево (слайд 11). Найкращі технічні властивості деревина набуває тоді, коли дерево було зрубане у віці 80-120 років. Вона легка і м'яка, складна до механічної обробки. Ядро біле з жовтуватим відтінком (біла різновидність) або червоно-біле (червона різновидність). Деревина має багато темних смоляних сучків. Вона добре фарбується і бейцується, однак непридатна для полірування. Ялину використовують для виготовлення облицювальної фанери. Як будівельний матеріал її застосовують для зовнішніх та внутрішніх будівельних конструкцій, підлог, сходів. Також використовується у гідротехнічному будівництві, в гірництві, будівництві мостів, для виготовлення щогл, музичних інструментів (резонансної деревини) (слайд 12), корпусів скрипок, деревинної вовни, скриньки. Види роду Яловець - низькорослі сланкі вічнозелені кущі або невеличкі деревця (слайд 13). Гілки цих рослин густо вкриті голчастими або лускоподібними темно-зеленими листками. Характерна ознака яловцю наявність соковитих жіночих шишок, які достигають за два роки. Після запліднення луски шишок стають м'ясистими, а потім зростаються між собою. Під час дозрівання така шишка чорніє і починає нагадувати ягоду смородини (слайд ). Тому такі шишки часто називають «шишкоягодами» (хоча із справжніми плодами вони не мають нічого спільного). Росте яловець навіть за сприятливих умов дуже повільно. Масово шишки й насіння утворюються лише у віці 90-100 років. Солодкі, соковиті та поживні шишки полюбляють поїдати птахи та ссавці, які й розповсюджують насіння. Яловці посухостійкі, світлолюбні, морозостійкі й невибагливі до ґрунтових умов. їхнє коріння глибоко проникає в ґрунт. Яловці можуть зростати й на засолених пісках морського узбережжя, і в тріщинах гірських скель. Настій із «шишкоягід» застосовують у медицині як сечогінний засіб. Пагони я ловцю містять отруйну олію, яку застосовують у медицині. Проте, зважаючи на небезпеку отруєння ліками з яловцю, вживати ці ліки без нагляду лікаря не можна. В Україні поширений яловець звичайний. Він охоплює значні площі в гірських районах Криму, в підліску хвойних, рідше мішаних лісів Карпат і Полісся. Його вирощують і як декоративну рослину. Вчені встановили, що ця рослина може жити до 2000 років! Голонасінні, а саме хвойні, - дуже красиві рослини. Їх висаджують як декоративні в парках, скверах, на вулицях (сосни, ялиці, блакитні ялини, кипариси).
V.Узагальнення і систематизація знань учнів. Запитання до учнів 1. Яка роль голонасінних у природі? 2. Як людина використовує деревину голонасінних? 3. Що таке живиця, камфора та скипидар? Для чого їх застосовують? 4. Яке значення мають голонасінні для охорони здоров'я людини? Які лікарські препарати добувають з голонасінних? 5. Насіння яких голонасінних вживає людина в їжу та використовує для виробництва олії? 6. У чому полягає естетичне значення голонасінних? 7. Завдяки яким особливостям будови деревина хвойних стійкіша до гниття, ніж деревина покритонасінних? VІ. Підбиття підсумків уроку Релаксація «Аромотерапія» (вчитель додає 4-5 капель олії сосни до аромолампи та підпалює) Включає тиху заспокійливу музику. Смолянистий, освіжаючий аромат цієї олії надає бадьорості, допомагає зосередитись. Вплив цієї олії на емоційний стан подібно до хорошої прогулянки по хвойному лісу. Воно освіжає голову при розумовій перевтомі, підвищує працездатність. Сосна зміцнює волю, надає стійкість, мужність, допомагає зосередитись, наповнює спокоєм. Аромат сосни очищає, знезаражує повітря в житлах. Дозування 4-5 капель у аромолампу. VІІ. Визначення домашнього завдання.
|
Урок у 7 класі Тема: Різноманітність голонасінних рослин. Роль голонасінних... Мета: ознайомити учнів із багатоманітністю хвойних рослин, розкрити їх значення в природі та житті людини |
Розробка уроку з біології «Різноманітність ракоподібних. Їх значення... Завдання : що треба робити для покращення пам'яті ? (обговорення відповіді у вигляді гри " Мікрофон " ) |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
Урок №2: Тема уроку: Роль вірусів у природі та житті людини Ознайомити учнів із різноманітними вірусними захворюваннями рослин, тварин і людини |
Зелене диво Землі рослини. Різноманітність живих організмів. Значення... Тема. Зелене диво Землі рослини. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей |
Відділ освіти Підволочиської районної державної адміністрації Качанівська... Мета. Сформувати знання учнів про різноманітність Голонасінних рослин, оцінити їх значення та необхідність охорони, порівняти найпоширеніших... |
Тема: «БЕЗ ВОДИ НЕМАЄ ЖИТТЯ. ВЛАСТИВОСТІ ВОДИ-РІДИНИ. ВОДА РОЗЧИННИК.» Землі – воду, її значення у природі та житті людини, про властивості води та здатність розчиняти інші речовини. Розвивати вміння... |
Тема Дата Значення праці в житті людини. Важливість праці та професії в житті людини. Правила організації робочого місця. Загальні правила... |
Що і для чого вивчає економіка, її місце серед інших наук. Обмеженість... МЕТА: Показати основні особливості предмета «Основи економіки»; розкрити суть обмеженості ресурсів і безмежності потреб. Показати... |
Різноманітність земноводних, їх значення в природі та житті людини. Охорона земноводних Ти знання учнів з теми, розвивати логічне мислення, вміння працювати з додатковою літературою, виховувати дбайливе ставлення до природи,... |