УРОК 4 Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери


Скачати 69.71 Kb.
НазваУРОК 4 Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери
Дата20.04.2013
Розмір69.71 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Туризм > Урок



УРОК 4

Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери

Мета: ознайомити учнів із сучасною екологічною й демографічною ситуацією у світі та в Україні; виявити основні причини й шляхи розв'язання проблем; розвивати екологічну свідомість; здійснювати екологічне, моральне виховання учнів.

Тип уроку: урок-семінар

Ключові слова і поняття: екологічна криза, причини екологічної кризи, демографічний вибух, демографічна криза.

Обладнання: комп’ютер, проектор, слайд-фільми «NO COMENT»,

« Україна в об’єктиві натураліста», презентації учнів, презентації вчителя.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

Учні заздалегідь отримують теми своїх доповідей, готують повідомлення та презентації по них.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

ВЧИТЕЛЬ:

З появою на планеті Земля біологічного виду найвищої організації ‭ людини, з її розвитком, розмноженням, міграціями, адаптаціями й активізацією діяльності в біосфері відбулися великі зміни. Із самого початку поведінка людини в довкіллі стала відрізнятися від поведінки інших вищих істот особливою агресивністю й мала характер не рівноправного співмешканця середовища існування, а підкорювача, насильника, споживача.

Сотні тисяч років тому, коли кількість людей на Землі була обмеженою, їх розумовий і технічний потенціал ‬ дуже cлабким, а могутність природи ‬ незрівнянно більшою порівняно з людською, природне середовище практично не відчувало на собі тиску Homo sapiens. Але минули тисячоліття, людське населення почало зростати великими темпами й досягло такої адаптації та поширення на планеті, яких не знала жодна інша популяція.
Презентація слайд-фільму «NO COMENT»

ВЧИТЕЛЬ:

В.Вернадський зазначав: «Людство, взяте в цілому, стає могутньою геологічною силою... У геологічній історії біосфери перед людиною відкривається величезне майбутнє, якщо вона зрозуміє це й не буде вживати свій розум і свою працю на самознищення . Але свого ставлення до природи, її ресурсів людина так і не змінила, й це призвело до глобальної екологічної кризи.»

Сьогодні ми обговоримо вплив діяльності людини на стан біосфери.

ІІ. Хід семінару

ПЛАН

1. Обговорення екологічної ситуації в світі на початку третього тисячоліття та причини, що зумовлюють напружену екологічну ситуацію в ряді регіонів світу.

2. Демографічні проблеми й можливості біосфери:

а) демографічні проблеми;

б) урбанізація та її негативні наслідки;

в) урбанізація і здоров'я людини.

3. Обговорення проблем достатності енергоресурсів, та альтернативні джерела енергії.

4. Обговорення впливу діяльності людини на атмосферу.

5. Обговорення впливу діяльності людини на гідросферу.

6. Обговорення впливу діяльності людини на літосферу.

7. Сучасний стан природніх ресурсів України. Охорона природи.

8. Підсумки семінару (бесіда, гра: «Альтернатива», проект рішення).


  1. Учнівська презентація: «Екологічна ситуація в світі на початку третього тисячоліття та причини, що зумовлюють напружену екологічну ситуацію в ряді регіонів світу».

Питання для обговорення:

  • У чому причини сучасної екологічної кризи?

  • Які з сучасних екологічних криз характерні і для України?

  1. Учнівська презентація: «Демографічні проблеми й можливості біосфери»

Питання для обговорення:

  • Чим небезпечне стрімке зростання чисельності народонаселення Землі?

  • Які наслідки урбанізації для біосфери та здоров’я людини?

- У яких регіонах України поширена урбанізація?

- Чим зумовлена проблема харчування на планеті? Які шляхи її розв'язання?

  1. Учнівська презентація: «Проблеми достатності енергоресурсів, та альтернативні джерела енергії»

Питання для обговорення:

- Яку екологічну небезпеку становлять АЕС?

- Які альтернативні джерела енергії може використовувати ваша родина?

  1. Учнівська презентація: «Впливу діяльності людини на атмосферу».

Питання для обговорення:

  • Що таке тепличний ефект? В чому його небезпека?

  • В чому небезпека кислотних дощів?

  • Які є шляхи поліпшення стану повітряного середовища в Україні?

5. Учнівська презентація: «Вплив діяльності людини на гідросферу».

Питання для обговорення:

  • Як відбувається забруднення та знищення природніх водойм унаслідок господарської діяльності людини?

  • Який стан річки Вільшанка в м.Городище?

6. Учнівська презентація: «Вплив діяльності людини на літосферу».

Питання для обговорення:

  • Що несе в собі ерозія та засолення грунтів?

7. Учнівська презентація: «Сучасний стан природніх ресурсів України. Охорона природи».

Питання для обговорення:

  • Чому багато видів тварин і рослин вимирає в наш час?

  • Чому глобальну екологічну катастрофу можна відвернути лише спільними зусиллями урядів та громадськості різних країн?

8. Гра: «Альтернатива .»

Процедура: Клас поділяється на дві групи: прихильників технологічного оптимізму (переконаних, що технологічні досягнення успішно розв'яжуть екологічні проблеми) і тих, хто заявляє про загрозу екологічної катастрофи . Кожна група отримує картки з текстами, у яких висловлюються обидві точки зору.

Під час обговорення учні наводять докази за і проти альтернативних позицій.

КАРТКА (Роздатковий матеріал)

Роль людини на Землі й проблеми середовища:

Я і взагалі люди : завоювання природи з метою економічного розвитку;

Ми і Земля в цілому : співпраця з природою для забезпечення економічного розвитку й підтримання життя на Землі:

  • проблеми середовища перебільшені, їх можна розв'язати за допомогою нових технологій;

  • проблеми дуже складні, їх можна вирішити, якщо перейти до стійкого екологічного росту відповідно до екологічних вимог.

Зростання чисельності населення:

  • немає необхідності його контролювати: люди найважливіший потенціал для розв'язання проблем;

  • необхідний контроль із метою підтримання систем життєзабезпечення

  • зростання кількості населення обмежується умовами для виживання всіх народів.

Контроль забруднення:

  • не повинен гальмувати економічного зростання, оскільки воно забезпечує засоби для контролю забруднення;

  • ннедостатній контроль завдає шкоди здоров'ю людей, інших видів організмів, знижує перспективи розвитку економіки;

  • ті, хто забруднює середовище, несуть витрати за забруднення;

  • ціни на товари та послуги включають вартість контролю за забрудненням;

  • контроль на виході після того, як забруднення вже відбулося;

  • контроль на вході з метою попередження забруднення середовища;

  • спалювання , затоплення, захоронення відходів

  • відходи як ресурси, які потрібно використовувати повторно

(Обговорення висвітлених позицій)

ВЧИТЕЛЬ: Запропонувати свої міркування щодо висловлювання видатного російського письменника Л.Толстого:
Презентація вчителя: « Афоризми про довкілля»

СЛАЙД 1: « Питання полягає в тому, що вважати добробутом ‭: поліпшення шляхів сполучення, поширення книгодрукування, освітлення вулиць, зведення будинків притулку для бідних і т. ін., чи первісне багатство ‭ ліс, дичину, рибу, сильний фізичний розвиток, чистоту моралі тощо » Л.Толстой

( Висловлювання учнів)
ВЧИТЕЛЬ: Людство взаємодіє з природою, живучи в її лоні. Його розвиток, усі досягнення цивілізації та культури неминуче пов'язані зі станом середовища, що оточує людину. Ж.Бюффон зазначав, що гидкою є дика вмираюча природа. Тільки людина може зробити її приємною та живою, осушивши болота, ожививши її мертві води, змусивши їх текти, зробивши канали, струмки;

своїм мистецтвом людина розкриває те, що природа приховала у своєму лоні, стільки невідомих багатств та цінностей. Саме людина повинна розв'язати всі екологічні проблеми Землі. Але слід пам'ятати гегелівське:

СЛАЙД 2: «Людина нестане володарем природи, поки вона не стане володарем самої себе» . Г.Гегель.

Тобто людство виведуть із глухого кута, в якому воно опинилося, висока екологічна мораль, свідомість і знання.

Презентація слайд-фільму «Україна в об’єктиві»

ІІ. Підведення підсумків уроку .

Оцінювання навчальних досягнень учнів

ІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 32,33

Схожі:

УРОК 4 Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери
Мета: ознайомити учнів із сучасною екологічною й демографічною ситуацією у світі та в Україні; виявити основні причини й шляхи розв'язання...
Вплив діяльності людини на стан біосфери
Розкрити екологічні проблеми, які виникли в області використання водних ресурсів, повітряного середовища, ґрунту, рослинного і тваринного...
Урок 3 клас Тема: Природні чинники здоров
Мета : розглянути чинники здоров’я, їх позитивний та негативний вплив на здоров’я людини; розвивати уявлення учнів про вплив клімату...
Уроку: урок – диспут. Обладнання
Тема: Вплив літератури на духовність та світобачення людини (На основі вивчених творів українських письменників ХІХ століття)
УРОК №14 ТЕМА УРОКУ : Цінність і неповторність життя. Основи психологічних...
ТЕМА УРОКУ: Цінність і неповторність життя. Основи психологічних і моральних засад безпеки людини. Вплив психологічних властивостей...
ТЕМА: ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ МЕТЕОЧУТЛИВОСТІ ЛЮДИНИ
Визначити рівень патогенності погоди та її подразнювальну дію, оцінити комплексний вплив погодно-метеорологічних факторів на організм...
Тема. Шкідливий вплив куріння на здоров’я людини
Мета: продовжити формувати поняття про шкідливі звички, поглибити знання учнів про негативний вплив паління та його наслідки; розвивати...
План Емоційна напруга Стан психологічної готовності до діяльності
В. Л. Маріщуком, К. К. Платоновим [63], В. В. Суворової [101] і іншими психологами, дозволили встановити, що емоційна напруга може...
Урок №2: Тема уроку: Роль вірусів у природі та житті людини
Ознайомити учнів із різноманітними вірусними захворюваннями рослин, тварин і людини
Уроку: Урок Тема: Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на розвиток організмів
Освітня: розширити знання учнів про розвиток організмів, з’ясувати вплив умов зовнішнього середовища та генотипу на онтогенез
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка