|
Скачати 69.71 Kb.
|
УРОК 4 Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери Мета: ознайомити учнів із сучасною екологічною й демографічною ситуацією у світі та в Україні; виявити основні причини й шляхи розв'язання проблем; розвивати екологічну свідомість; здійснювати екологічне, моральне виховання учнів. Тип уроку: урок-семінар Ключові слова і поняття: екологічна криза, причини екологічної кризи, демографічний вибух, демографічна криза. Обладнання: комп’ютер, проектор, слайд-фільми «NO COMENT», « Україна в об’єктиві натураліста», презентації учнів, презентації вчителя. Структура уроку, основний зміст і методи роботи Учні заздалегідь отримують теми своїх доповідей, готують повідомлення та презентації по них. Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності ВЧИТЕЛЬ: З появою на планеті Земля біологічного виду найвищої організації людини, з її розвитком, розмноженням, міграціями, адаптаціями й активізацією діяльності в біосфері відбулися великі зміни. Із самого початку поведінка людини в довкіллі стала відрізнятися від поведінки інших вищих істот особливою агресивністю й мала характер не рівноправного співмешканця середовища існування, а підкорювача, насильника, споживача. Сотні тисяч років тому, коли кількість людей на Землі була обмеженою, їх розумовий і технічний потенціал дуже cлабким, а могутність природи незрівнянно більшою порівняно з людською, природне середовище практично не відчувало на собі тиску Homo sapiens. Але минули тисячоліття, людське населення почало зростати великими темпами й досягло такої адаптації та поширення на планеті, яких не знала жодна інша популяція. Презентація слайд-фільму «NO COMENT» ВЧИТЕЛЬ: В.Вернадський зазначав: «Людство, взяте в цілому, стає могутньою геологічною силою... У геологічній історії біосфери перед людиною відкривається величезне майбутнє, якщо вона зрозуміє це й не буде вживати свій розум і свою працю на самознищення . Але свого ставлення до природи, її ресурсів людина так і не змінила, й це призвело до глобальної екологічної кризи.» Сьогодні ми обговоримо вплив діяльності людини на стан біосфери. ІІ. Хід семінару ПЛАН 1. Обговорення екологічної ситуації в світі на початку третього тисячоліття та причини, що зумовлюють напружену екологічну ситуацію в ряді регіонів світу. 2. Демографічні проблеми й можливості біосфери: а) демографічні проблеми; б) урбанізація та її негативні наслідки; в) урбанізація і здоров'я людини. 3. Обговорення проблем достатності енергоресурсів, та альтернативні джерела енергії. 4. Обговорення впливу діяльності людини на атмосферу. 5. Обговорення впливу діяльності людини на гідросферу. 6. Обговорення впливу діяльності людини на літосферу. 7. Сучасний стан природніх ресурсів України. Охорона природи. 8. Підсумки семінару (бесіда, гра: «Альтернатива», проект рішення).
Питання для обговорення:
Питання для обговорення:
- У яких регіонах України поширена урбанізація? - Чим зумовлена проблема харчування на планеті? Які шляхи її розв'язання?
Питання для обговорення: - Яку екологічну небезпеку становлять АЕС? - Які альтернативні джерела енергії може використовувати ваша родина?
Питання для обговорення:
5. Учнівська презентація: «Вплив діяльності людини на гідросферу». Питання для обговорення:
6. Учнівська презентація: «Вплив діяльності людини на літосферу». Питання для обговорення:
7. Учнівська презентація: «Сучасний стан природніх ресурсів України. Охорона природи». Питання для обговорення:
8. Гра: «Альтернатива .» Процедура: Клас поділяється на дві групи: прихильників технологічного оптимізму (переконаних, що технологічні досягнення успішно розв'яжуть екологічні проблеми) і тих, хто заявляє про загрозу екологічної катастрофи . Кожна група отримує картки з текстами, у яких висловлюються обидві точки зору. Під час обговорення учні наводять докази за і проти альтернативних позицій. КАРТКА (Роздатковий матеріал) Роль людини на Землі й проблеми середовища: Я і взагалі люди : завоювання природи з метою економічного розвитку; Ми і Земля в цілому : співпраця з природою для забезпечення економічного розвитку й підтримання життя на Землі:
Зростання чисельності населення:
Контроль забруднення:
(Обговорення висвітлених позицій) ВЧИТЕЛЬ: Запропонувати свої міркування щодо висловлювання видатного російського письменника Л.Толстого: Презентація вчителя: « Афоризми про довкілля» СЛАЙД 1: « Питання полягає в тому, що вважати добробутом : поліпшення шляхів сполучення, поширення книгодрукування, освітлення вулиць, зведення будинків притулку для бідних і т. ін., чи первісне багатство ліс, дичину, рибу, сильний фізичний розвиток, чистоту моралі тощо » Л.Толстой ( Висловлювання учнів) ВЧИТЕЛЬ: Людство взаємодіє з природою, живучи в її лоні. Його розвиток, усі досягнення цивілізації та культури неминуче пов'язані зі станом середовища, що оточує людину. Ж.Бюффон зазначав, що гидкою є дика вмираюча природа. Тільки людина може зробити її приємною та живою, осушивши болота, ожививши її мертві води, змусивши їх текти, зробивши канали, струмки; своїм мистецтвом людина розкриває те, що природа приховала у своєму лоні, стільки невідомих багатств та цінностей. Саме людина повинна розв'язати всі екологічні проблеми Землі. Але слід пам'ятати гегелівське: СЛАЙД 2: «Людина нестане володарем природи, поки вона не стане володарем самої себе» . Г.Гегель. Тобто людство виведуть із глухого кута, в якому воно опинилося, висока екологічна мораль, свідомість і знання. Презентація слайд-фільму «Україна в об’єктиві» ІІ. Підведення підсумків уроку . Оцінювання навчальних досягнень учнів ІІІ. Домашнє завдання Опрацювати параграф 32,33 |
УРОК 4 Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери Мета: ознайомити учнів із сучасною екологічною й демографічною ситуацією у світі та в Україні; виявити основні причини й шляхи розв'язання... |
Вплив діяльності людини на стан біосфери Розкрити екологічні проблеми, які виникли в області використання водних ресурсів, повітряного середовища, ґрунту, рослинного і тваринного... |
Урок 3 клас Тема: Природні чинники здоров Мета : розглянути чинники здоров’я, їх позитивний та негативний вплив на здоров’я людини; розвивати уявлення учнів про вплив клімату... |
Уроку: урок – диспут. Обладнання Тема: Вплив літератури на духовність та світобачення людини (На основі вивчених творів українських письменників ХІХ століття) |
УРОК №14 ТЕМА УРОКУ : Цінність і неповторність життя. Основи психологічних... ТЕМА УРОКУ: Цінність і неповторність життя. Основи психологічних і моральних засад безпеки людини. Вплив психологічних властивостей... |
ТЕМА: ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ МЕТЕОЧУТЛИВОСТІ ЛЮДИНИ Визначити рівень патогенності погоди та її подразнювальну дію, оцінити комплексний вплив погодно-метеорологічних факторів на організм... |
Тема. Шкідливий вплив куріння на здоров’я людини Мета: продовжити формувати поняття про шкідливі звички, поглибити знання учнів про негативний вплив паління та його наслідки; розвивати... |
План Емоційна напруга Стан психологічної готовності до діяльності В. Л. Маріщуком, К. К. Платоновим [63], В. В. Суворової [101] і іншими психологами, дозволили встановити, що емоційна напруга може... |
Урок №2: Тема уроку: Роль вірусів у природі та житті людини Ознайомити учнів із різноманітними вірусними захворюваннями рослин, тварин і людини |
Уроку: Урок Тема: Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на розвиток організмів Освітня: розширити знання учнів про розвиток організмів, з’ясувати вплив умов зовнішнього середовища та генотипу на онтогенез |