Вплив діяльності людини на стан біосфери


Скачати 133.04 Kb.
Назва Вплив діяльності людини на стан біосфери
Дата 11.01.2014
Розмір 133.04 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери

Навчальна мета:

Розкрити екологічні проблеми, які виникли в області використання водних ресурсів, повітряного середовища, ґрунту, рослинного і тваринного світу; поглибити знання з екології, формувати екологічне мислення шляхом розв’язання екологічних задач

Розвиваюча мета:

Розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, прогнозувати, робити висновки.

Виховна мета:

Виховувати екологічну культуру, дбайливе ставлення до природи, почуття відповідальності за свої дії, які можуть спричинити негативні зміни в довкіллі, культуру мовлення, толерантність, дружелюбність.

Тип уроку:

Комбінований урок із застосуванням інтерактивних технологій

Методи та прийоми:

Мозковий штурм, розповідь, бесіда, пароль, робота в малих групах, прес-конференція, проблемна ситуація, коло ідей, сенкан, незакінчене речення комп’ютерна презентація, розв’язування екологічних задач, рефлексія.

Обладнання:

Картки-завдання, пам’ятка для учнів «Як працювати в малій групі», оціночні листи, екологічні карти України, Харківщини, комп’ютер, диск зі слайдами, виставка літератури за темою «Охорона природи», підручник «Загальна біологія» 12 кл. Кучеренко М.Є. К. 2004.

Основні поняття і терміни:

Екологія, екологічна криза, природні ресурси, ерозія ґрунтів, кислотні дощі, природоохоронні території, раціональне використання природних ресурсів


Концепція уроку:


Підвести до розуміння того, що господарська діяльність людини не повинна бути стихійною, необхідно враховувати природні екологічні закони й використовувати їх у практиці ведення господарства. Показати, що екологічні знання дозволяють здійснювати господарську діяльність без руйнування природних систем.

Девіз уроку:

Знання лише тоді стають переконаннями, якщо вони досягнуті зусиллям думки.


Хід уроку:

І. Організаційний момент

Викладач вітається з учнями.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Викладач звертається до епіграфу уроку:

«Людина – творіння природи, вона існує в природі, підкорена її законам, не може звільнитися від неї, не може - навіть в думці – вийти з природи».

(П.Гольбах)

Проте в останні десятиліття діяльність людини призвела до того, що наша вимучена природа стає небезпечною для життя сучасних та майбутніх поколінь.

Стан навколишнього середовища України на сьогоднішній день вважається критичним. За тривалістю життя населення України посідає 52 місце в світі. З 1991 року зареєстроване природне скорочення населення. Особливо вражаючими є показники смертності дітей на першому році життя 13,6 на 1000 новонароджених.

Фахівці переконані, що причиною цього є забруднення навколишнього

середовища, як результат - глобальна екологічна криза.

Мозковий штурм Давайте поміркуємо над тим, що ж саме призвело до екологічної кризи? Висловіть свої думки.

В результаті висунутих учнями припущень на дошці з’являється схема:

Суперіндустріалізація

Суперхімізація

Екологічна криза Супермілітарізація

Суперспоживання

Виснаження природних ресурсів
ІІІ. Повідомлення теми, мети і плану уроку

Як бачимо, екологічну кризу спричинила діяльність людини, тому тема нашого уроку «Вплив діяльності людини на стан біосфери».

В чому ж проявляється екологічна криза, як вона позначається на стані атмо -, гідро -, літосфери, рослинному і тваринному світі. Який вихід з ситуації що склалася? На ці питання ми маємо відповісти. Це і є наш план дій на уроці.
План уроку

1. Вплив людської діяльності на стан атмосфери, гідросфери, літосфери .

2. Способи зменшення негативного впливу діяльності людини.

3. Розв’язання екологічних задач.
Для пошуку рішень пропоную вам об’єднатися у 6 груп та ознайомитися з правилами роботи в малій групі (див. додаток).
ІV. Актуалізація опорних знань.

Методичний прийом: «Пароль»

Всі учні встають. Викладач по черзі ставить питання кожному учню (відповіді мають бути короткими та швидкими) Учень, який відповідає і дає правильну відповідь сідає, ті учні, які не відповіли на жодне запитання залишаються стояти до кінця опитування. Їм викладач пропонує ознайомитися з попереднім матеріалом (папки опорних сигналів знаходяться на столах). Такий прийом дозволяє викладачеві виявити рівень володіння термінологією, готовність учнів до сприйняття нового матеріалу.

Питання до учнів:

1. Газоподібна оболонка Землі, що складається із суміші різних газів, водяної пари, твердих часточок.

(атмосфера)

2. Короткочасне, або за певний час надходження в навколишнє середовище різних забруднюючих речовин.

(викиди)

3. Біологічна наука, яка вивчає відносини організмів.

(екологія)

4. Певна ділянка, що охороняється законом і повністю виключена з господарської діяльності з метою збереження природних комплексів, охорони видів живих істот.

(заповідник)

5. Одна із форм фізичного забруднення, адаптація до якої неможлива.

(шум)

6. Нижня частина атмосфери, вся гідросфера і верхня частина літосфери Землі, населені живими істотами.

(біосфера)

7. Непридатні для виробництва даної продукції види сировини.

(відходи)

8. Руйнування ґрунту, гірських порід водними потоками і вітром з порушенням їх цілісності і зміною фізико-хімічних властивостей.

(ерозія)

9. Об’єкт природи, невеликий за розміром (дуже старе дерево, водоспад і т.д.), а також природні об’єкти штучного походження (парки, ставки), які визначають як природні охоронні території.

(пам’ятка природи)

10. Поєднання пилових частинок і крапель туману, термін, який широко використовується для характеристики забруднення повітря.

(смог)

11. Верхня тверда оболонка Землі, яка включає земну кору і верхню мантію Землі.

(літосфера)

12. Шар атмосфери над поверхнею Землі з підвищеною концентрацією озону, що поглинає ультрафіолетове випромінювання.

(озоновий екран)

13. Напружений стан взаємовідносин між людством і природою, що характеризується невідповідністю розвитку продуктивних сил і виробничих відносин у людському суспільстві ресурсно-екологічним можливостям біосфери.

(екологічна криза)

14. Знищення диких тварин з порушенням правил полювання, рибальства та інших вимог законодавства щодо охорони тваринного світу.

(браконьєрство)

15. Ділянка, в межах якої постійно або тимчасово заборонено окремі види господарської діяльності, щоб забезпечити охорону певних видів живих істот, природних біоценозів.

(заказник)

16. Хімічна речовина для вибіркового або повного знищення рослин.

(гербіцид)

17. Сукупність живих істот і середовище їх існування об’єднаних в систему біотичних і абіотичних явищ.

(екосистема)

18. Комплексна система спостереження, оцінки і прогнозу змін стану біосфери або її компонентів.

(моніторинг)
19. Хімічні засоби захисту с/г культур.

(пестициди)

20. Сукупність форм експлуатації природних ресурсів.

(природокористування)

21. Абсолютна або відносна кількість шкідливих речовин у середовищі.

(рівень забруднення)

22. Токсичність (слово-синонім)

(отруйність)

23. Природні особливості існування організмів.

(умови існування)

24. Організми, здатні утворювати органічну речовину з неорганічної.

(продуценти)

25. Переміщення тварин, зумовлене зміною умов у місцях їх існування.

(міграція)

26. Навмисне або випадкове розселення особин яких ось видів істот за межі ареалу.

(інтродукція)

27. Речовина, або фізичний агент, що сприяє розвитку злоякісних утворень.

(канцероген)

28. Вища стадія біосфери, пов’язана з виникненням і становленням біосфери.

(ноосфера)

29. Відтворення особин.

(репродукція)

30. Форма тривалого співжиття організмів різних видів, за якого об’ява організми мають від цього певну користь.

(симбіоз)

V. Сприйняття і осмислення матеріалу

Робота в малих групах (6 груп)

1. «Прес-конференція»

Групи одержують завдання ознайомитися з навчальним матеріалом за своїм напрямом (підручник § 39 стор. 176-179), кореспонденти мають скласти список питань (репродуктивного і творчого характеру), задати ці питання певній групі експертів, які, в свою чергу, повинні дати відповіді на них

1група – експерти з проблем атмосфери 2 група - кореспонденти

3група – експерти з проблем гідросфери 4 група – кореспонденти

5група – експерти з проблем літосфери 6 група - кореспонденти
Час на підготовку ___4____хв., питання –відповіді ____6____хв.

По закінченню прес-конференції викладач ще раз нагадує про основні екологічні проблеми довкілля, використовуючи комп’ютерну презентацію теми (демонстрація слайдів).

2. «Коло ідей»

Проблемна ситуація:

Яким чином можна подолати чи зменшити негативний вплив людської діяльності?

Свої пропозиції групи мають записати на аркушах, прикріпити на дошку та прокоментувати, обґрунтувати

Час на обговорення в групі - 4 хв., на виступи _______хв.

3. Екологічна фізкультхвилинка

А) Якщо ви вважаєте, що треба економити воду, встаньте.

Б) Якщо ви вимикаєте воду, поки чистите зуби, підстрибніть.

В) Якщо ви не спалюєте сміття, тупніть ногою.

Г) Якщо вам не подобається запах бруду, махніть рукою перед обличчям.

Д) Якщо не смітите на вулицях, сядьте.

Е) Якщо не курите і вважаєте це шкідливою звичкою, встаньте.

Є) Якщо вимикаєте світло, виходячи з кімнати, затуліть очі рукою.

Ж) Якщо ви ощадливо використовуєте папір, не витрачаєте його марно, підніміть руки.

З) Якщо, на вашу думку, охороняти навколишнє середовище – добра справа, плесніть у долоні.

VІ. Удосконалення знань вмінь та навичок (розв’язання екологічних задач)

Групи одержують картки-завдання (кожні дві групи мають однакове завдання), та група, яка виконує завдання першою, відповідає; учасники другої групи можуть доповнювати, в разі помилки – виправляти.

Завдання 1 (ІІІ рівень)

Розташувати розрізнені факти в логічній послідовності, так, щоб вийшла розповідь.
Варіант 1

Втручання людини в природу часто має несподіваний і вкрай небажаний ефект. Розглянемо це на прикладі будівництва в Єгипті Асуанської гідроелектростанції.

1. Великий Ніл, розливаючись удобрював мулом поля селян (фелахів).

2. У стоячій воді водосховища розмножилися паразити, серед населення поширилися малярія і кишкові хвороби.

3. У пониззі Нілу, при впадінні в Середземне море, нагромаджувалися відклади мулу. Багаті на поживні речовини води приваблювали рибу, яку ловили рибаки.

4. Асуанська дамба перегородила Ніл, і виникло водосховище.

5. Розливи Нілу припинилися, і поля без родючого мулу перестали годувати селян.

6. Риба перестала підходити до гирла річки, і тисячі рибалок залишилися без роботи.

7. Люди побудували дамбу і стали одержувати електроенергію.

8. Довелося побудувати тукові заводи, які виробляють добрива для полів.

9. Тукові заводи споживають багато електроенергії.

10. Екологічні порушення, спричинені будівництвом Асуанської ГЕС, досить серйозні. А чи не виникнуть нові проблеми?

Відповідь: 1 – 3 – 7 – 4 – 5 – 8 – 9 – 2 – 6 – 10

Варіант2

Приклад невдалої інтродукції (переселення окремих видів і пристосування до нових умов існування) рослин. З наведених фактів складіть логічний ланцюжок.

1. З Америки до Австралії завезли кактуси

2. Кактуси в Австралії швидко розмножилися, поширилися на пасовища, що завдало шкоди фермерам.

3. В Австралії розвинуте вівчарство.

4. В Америці обмежувальним чинником для кактусів є кактусова міль, личинки якої ушкоджують тканини рослин.

5.Але кактусів в Австралії немає, значить їх треба завезти.

6. Для випасу овець необхідно обгороджувати територію.

7. Спочатку кактуси справно виконували роль колючих живоплотів, що не потребували ремонту.

8. Фермери рубали кактуси на шматки, але ці рослини розмножуються вегетативно, тож їх ставало дедалі більше.

9. Лише тоді, коли до Австралії з Америки була завезена кактусова міль, рослини перестали наступати на пасовища.

10. Але в Австралії немає кактусової молі.

11. Чому в Мексиці кактуси не так швидко розросталися як в Австралії?

12. Фермери обливали кактуси бензином і спалювали, але соковиті тканини рослин погано горять.

Відповідь: 3 – 6 – 5 - 1 – 7 – 2 – 8 – 12 – 11 – 4 – 10 - 9

Варіант 3

У природі все взаємопов’язане. Наведені безладно факти об’єднайте в логічній послідовності.

1. Водойми й узбережжя було оброблено отрутохімікатом ДДТ.

2. На Філіппінах поширилися комарі, які заражають людину малярією.

3. Від ДДТ загинули комарі, таргани отруїлися і стали малорухомими.

4. Розмножилися щури.

5. Небезпеку епідемії чуми було усунено.

6. Кішки, поїдаючи малорухливих ящірок , перестали полювати на щурів.

7. У джунглі літаками на парашутах був скинутий «десант» здорових кішок.

8. Щури поширюють бліх – переносників чуми.

9. Ящірки, поїдаючи отруєних тарганів, так само втрачали рухливість.

10. Завдяки кішкам скоротилася чисельність щурів.

11. Чума небезпечніша за малярію.

Відповідь: 2 – 1 – 3 – 9 – 6 – 4 – 8 – 11 – 7 – 10 - 5

Завдання 2 (ІV рівень)

Варіант 1

Флора полів і лук європейських країн перебуває на межі зникнення через використання гербіцидів. Звісно, боротьба з бур’янами необхідна, оскільки вони відбирають воду і поживні речовини, затінюють посіви культурних рослин. Тоді чому ж вживають заходів для вирощування і збирання насіння бур’янів? Чому фермерам пропонується залишати спеціальні 5-метрові смуги для «порятунку» бур’янів?

Відповідь. Бур’яни створюють природний життєвий простір для ворогів комах – шкідників сільськогосподарських культур, а також захищають ґрунти від ерозії (наприклад схили).

Варіант 2

Рештки різноманітних мийних засобів, косметичних препаратів потрапляють зі стоками в природні води. Чому це небезпечно?

Відповідь: Поверхнево активні речовини (ПАР) як складові мийних засобів зумовлюють спінювання води, погіршують її органолептичні властивості, процеси кисневого обміну і біологічного окиснення органічних речовин, токсично діють на водну фауну, перешкоджаючи біологічному очищенню стічних вод.

Варіант 3

«Одна людина залишає в лісі слід, сотня – стежку, тисяча – пустелю».Чи згодні ви з цим висловлюванням? Відповідь обґрунтуйте.

Відповідь: Погіршується структура лісового ґрунту, погано проходить повітря і волога, гинуть деревні сходи.
VІІ. Узагальнення і систематизація

1. Прийом «Сенкан»

Викладач нагадує учням правила складання сенкану – п’ятирядкового вірша (див. додаток)

Завдання для учнів: складіть сенкан до теми уроку: «Вплив діяльності людини на стан біосфери»

Біосфера

Забруднена, життєво необхідна

Охоплює забезпечує, задовольняє,

Людина – складова частина біосфери

Екосистема

2 Прийом «Незакінчене речення»

Кожен учасник групи продовжує речення:

1 група : На сьогоднішньому уроці я дізнався про…

2 група: На уроці я відкрив для себе…

3 група: Мої враження від уроку…

4 Група: Я хотів би дізнатися більше про…
VІІІ Підведення підсумків

Рефлексія (заповнення учнями оціночних карток ).

ІХ Домашнє завдання

Оцінювання учнем особистої участі в роботі малої групи
Прізвище, ім’я __________________________
Оцініть себе за кожним з визначених напрямів від 0 до 2 балів.
1. Ви брали активну участь в роботі групи.

2. Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувала група.

3. Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи.

4. Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим.

5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед.

6. Ви доповідали класу про результати групової роботи.
Усього балів __________

Картка оцінювання знань учня




Прізвище, ім’я учня

Самооцінка

Оцінка

лідера

Оцінка

викладача

Підсум-

кова

1
















2
















3
















4


















Правила складання сенкану

Під час складання сенканів необхідно дотримуватися таких правил:

  1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему – іменник (хто/що?)

  2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів –

2 прикметника (який?)

  1. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів –

3 дієслова (що робить?)

4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного – 4 слова з теми (що я знаю, чи відчуваю з цього приводу?)

5. Останній рядок складається з одного слова – синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Приклад сенкану, складеного на основі життєвого досвіду для вивчення теми:

«Загальна характеристика земноводних»

  1. Земноводні

  2. Слизькі, голі

  3. Квакають, плавають, плигають

  4. Живуть як у воді так і на суші

  5. Амфібія

Складіть власний сенкан:

  1. __________________________________________

(хто, що?)

  1. _______________________, __________________

(який?) (який?)

  1. _____________, _______________, ____________

(що робить?) (що робить?) (що робить?)

  1. __________________________________________

(що я знаю, або відчуваю з цього приводу?)

  1. ___________________________________________

(синонім до слова у першому рядку)

Схожі:

УРОК 4 Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери
Мета: ознайомити учнів із сучасною екологічною й демографічною ситуацією у світі та в Україні; виявити основні причини й шляхи розв'язання...
УРОК 4 Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери
Мета: ознайомити учнів із сучасною екологічною й демографічною ситуацією у світі та в Україні; виявити основні причини й шляхи розв'язання...
План Емоційна напруга Стан психологічної готовності до діяльності
В. Л. Маріщуком, К. К. Платоновим [63], В. В. Суворової [101] і іншими психологами, дозволили встановити, що емоційна напруга може...
Здоров’я і навколишнє середовище (2год.)
Людина в навколишньому середовищі. Вплив природного середовища на здоров’я. Вплив технічного прогресу на здоров’я. Взаємозв’язок...
ТЕМА: ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ МЕТЕОЧУТЛИВОСТІ ЛЮДИНИ
Визначити рівень патогенності погоди та її подразнювальну дію, оцінити комплексний вплив погодно-метеорологічних факторів на організм...
9. Психологія діяльності Зміст понять «дії», «діяльність», «мотиви...
Поняття про діяльність. Структура діяльності людини. Уміння. Навички. Звички. Дії, діяльність. Основні види діяльності. Професійні...
Всі процеси в біосфері взаємозалежні. Людство лише незначна частина...
Всебічне вивчення людини, її взаємовідносин із навколишнім світом призвели до розуміння, що здоров'я це не тільки відсутність хвороб,...
3. Стан соціальної сфери та пріоритети соціальної політики в Україні
В умовах перехідної економіки процес інституційних перетворень має бути постійним і безперервним, співвіднесеним з потребами господарської'діяльності....
Урок 3 клас Тема: Природні чинники здоров
Мета : розглянути чинники здоров’я, їх позитивний та негативний вплив на здоров’я людини; розвивати уявлення учнів про вплив клімату...
3. Стан соціальної сфери та пріоритети соціальної політики в Україні
В умовах перехідної економіки процес інституційних перетворень має бути постійним і безперервним, співвіднесеним з потребами господарської'діяльності....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка