| №
 
 | Назва теми
 
 | Ключові питання уроку
 
 | Практичні роботи (завдання), демонстраційні досліди, дослідження, сн остереження
 
 | Дата
 
 | Примітка
 
 | 
            
              | ВСТУП (1 година)
 
 | 
            
              | 1.
 
 | Для чого ми вивчаємо природознавство
 
 | Що вивчає природознавство. Природа та її значення для людини. Для чого вивчати природознавство. Хто такий природодослідник
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | ТЕМА І. СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ (14 годин)
 
 | 
            
              | 2.
 
 | Що треба знати про природу. Жива і нежива природа
 
 | Що треба знати про природу. Поняття «тіла». Тіла живої природи. Тіла неживої природи
 
 | Завдання. Групування тіл живої і неживої природи
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 3.
 
 | Як людина пізнає світ
 
 | Органи чуття, за допомогою яких людина пізнає навколишній світ
 
 | Завдання. Визначення за допомогою органів чуття ознак різних тіл
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 4.
 
 | Спостереження, і досліди
 
 | Спостереження та їх роль у вивченні природи.
 
 Прилади, які допомагають досліджувати природу.
 
 Дотримання правил безпеки при проведенні дослідів
 
 | Завдання на спостережливість. Демонстрація приладів, які допомагають досліджувати природу.
 
 Демонстраційний дослід (на вибір учителя, або описаний у підручнику)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 5.
 
 | Природні та
 
 рукотворні
 
 тіла
 
 | Природні тіла. Рукотворні тіла. їх відмінності
 
 | Завдання. Порівняння і групування природних і рукотворних тіл
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 6.
 
 | Екскурсія. Ознайомлення з тілами живої та неживої природи
 
 | Жива і нежива природа, їх відмінності
 
 | Спостереження за тілами природи під час екскурсії
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 7.
 
 | Дослідження дрібних частин предмета
 
 | Збільшувані прилади. Лупа, її будова. Правила користування лупою. Розпізнавання дрібних частин предметів за допомогою лупи
 
 | Практична робота. Розгляд за допомогою лупи тіл живої (листя, яблуко у розрізі тощо) і неживої природи (каміння)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 8.
 
 | Організми
 
 | Хто такі організми. Характерні- ознаки організмів. Особливості організмів
 
 | Завдання. Порівняння організмів і тіл неживої природи; порівняння живих організмів за суттєвими ознаками
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 9.
 
 | Що потрібно організмам для життя
 
 | Що потрібно організмам для життя. Людина - організм. Що необхідно людині для життя
 
 | Завдання. Дослідження рослин, які зростали в різних умовах (без достатньої кількості вологи (забули полити), що зростали без достатньої кількості світла (стоять у шкільному коридорі), без достатнього тепла; ростуть у виснаженому ґрунті (грунт давно не міняли)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 10
 
 | Різноманітність рослин
 
 | Рослини своєї місцевості. Рослини лісу, луків, водойм. Рослини, які ростуть на клумбі (городі)
 
 | Завдання. Впізнавання рослин, що ростуть у лісі, на луці, біля водойми й у водоймі, на клумбі (городі) за малюнками. Демонстрація гербаріїв (малюнків) рослин
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 11
 
 | Різноманітність тварин
 
 | Різноманітність тварин: звірі, птахи, комахи, риби. Домашні тварини (розповіді)
 
 | Завдання. Групування тварин (птахи, звірі, комахи, риби): Демонстрація малюнків тварин
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 12
 
 | Із чого людина виготовляє предмети вжитку
 
 | 3 чого люди виготовляють рукотворні тіла. Природні матеріали
 
 | Дослідницький практикум. Із чого це виготовлено?
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 13
 
 | Значення природи для людини
 
 | Що дає природа людям.
 
 Як природа вчить людей бути добрими.
 
 Моє улюблене місце відпочинку у
 
 природі
 
 | Завдання. Розвиток емоційного сприйняття й оцінки природи(намалювати улюблену рослину, тварину); розповісти про власні відчуття, коли граєшся з домашньою твариною, дивишся на квіти в саду тощо.
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 14
 
 | Бережливе ставлення до природи
 
 | Як люди піклуються про природу. Правила поведінки в природі
 
 | Завдання. Розвиток емоційнооці-ночного ставлення до природи (програвання уявних ситуацій:
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 15-16
 
 | Урок узагальнення. Екскурсія.
 
 Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі
 
 | Розпізнавання тіл живої та неживої природи.
 
 Розпізнавання рослин і тварин свого краю.
 
 Які зміни відбуваються у живій і неживій природі восени
 
 | Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | ТЕМА II. СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРДИ (7 годин)
 
 | 
            
              | 17.
 
 | Сонце в нашому житті
 
 | Сонце - тіло неживої природи.Значення Сонця для живої природи. Модель Сонця
 
 | Завдання. Програвання уявної ситуації: уяви й намалюй, що було б довкола, якби Сонце зникло і завжди була ніч
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 18.
 
 | Які властивості має вода
 
 | Властивості води: безбарвна, прозора, без смаку, запаху, тече, набуває форми посудини). Куди зникає вода з калюжі?' Дотримання правил безпеки при проведенні дослідів
 
 | Демонстрація
 
 властивостей
 
 води.
 
 Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі?
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 19.
 
 | Вода в природі та житті людини
 
 | Вода в природі. Значення води. Використання (економне) води людиною
 
 | Завдання: Формування емоційно-оціночного ставлення до води, наприклад, розповісти «Чому потрібно економно використовувати воду? Як твоя родина економить воду?» Програвати уявну ситуацію: «Уявіть, що було б якби на Землі не стало води>
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 20.
 
 | Повітря
 
 | Значення повітря
 
 Властивості повітря: існує навколо нас, не має кольору, без запаху, прозоре, займає увесь доступний простір. Вітер - рух повітря
 
 | Демонстрація властивостей повітря.
 
 Дослідження чистоти повітря
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 21.
 
 | Ґрунт
 
 | Що таке грунт. 3 чого складається ґрунт. Чому ґрунт має темне забарвлення. Значення ґрунту для живої природи і господарської діяльності людини
 
 | Демонстрація дослідів щодо вивчення складу ґрунту
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 22.
 
 | Гірські породи
 
 | Гірські породи. Використання гірських порід людиною. Хто такі геологи
 
 | Демонстрація колекції гірських порід
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 23.
 
 | Ознайомлення з колекцією гірських порід рідного краю
 
 | Гірські породи рідного краю. Як видобувають гірські породи. Як люди використовують гірські породи
 
 | Практична робота.
 
 Ознайомлення і розпізнавання (2-3) гірських порід рідного краю
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 24.
 
 | Урок узагальнення
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | ТЕМА III. СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ (17 годин)
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 25.
 
 | Яку будову має рослина
 
 | Будова рослини. Органи рослин: корінь, квітка, стебло, листки, плоди.
 
 | Практична робота. Будова рослини
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 27.
 
 | Листяні та хвойні рослини
 
 | Листяні рослини. Хвойні рослини. Розпізнавання хвойних і листяних рослин
 
 | Завдання. Групування рослин на листяні та хвойні (за малюнками, гербарними зразками)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 28.
 
 | Дикорослі та культурні рослини
 
 | Дикорослі рослини. Культурні рослини
 
 | Завдання. Групування рослин на дикорослі і культурні (за малюнками)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 29.
 
 | Кімнатні рослини
 
 | Кімнатні рослини, їх різноманітність. Значення кімнатних рослин
 
 | Завдання. Розпізнавання за суттєвими ознаками кімнатних рослин, що ростуть у класі; найпоширеніших кімнатних рослин за малюнками
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | ЗО.
 
 | Правила догляду за кімнатними рослинами
 
 | Правила догляду за кімнатними рослинами. Вирощування кімнатних рослин
 
 | Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 31.
 
 | Дикі І'свійські тварини
 
 | Тварини, які живуть у дикій природі. Свійські тварини. Значення свійських тварин для людини
 
 | Завдання. Групування свійських і диких тварин за малюнками; що дає людям конкретна тварина (за малюнками)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 32.
 
 | Хто такі комахи
 
 | Комахи та їх різноманіття. Значення комах
 
 | Завдання. Розпізнавання найпоширеніших комах за малюнками. Дослідницький практикум. Як живуть мурахи?
 
 | -
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 33.
 
 | Риби
 
 | Різноманітність риб. Особливості будови
 
 | Завдання. Розпізнавання найпоширеніших риб за малюнками
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 34,
 
 | Птахи
 
 | Птахи, їх різноманіття. Зовнішній вигляд птахів. Осілі і перелітні птахи. Значення птахів для природи
 
 | Завдання. Розпізнавання і групування птахів на осілі, перелітні (за малюнками)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 35.
 
 | Звірі
 
 | Звірі, їх різноманіття. Зовнішній вигляд звірів
 
 | Завдання. Розпізнавання звірів за картинками
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 36.
 
 | Тварини живого куточка
 
 | Тварини шкільного живого куточка. Тварини домашнього живого куточка
 
 | Завдання. Розпізнавання найпоширеніших акваріумних рибок за малюнками
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 37.
 
 | Домашні улюбленці
 
 | Різновиди котів. Різновиди собак. Догляд за домашніми тваринами
 
 | Завдання. Емоційно-оціночне ставлення до домашніх тварин (намалюй домашнього улюбленця, намалюй, за що він тобі вдячний, за що ображається тощо).
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 38-39
 
 | Екскурсія у сад (парк, сквер, ліс). Правила поведінки у природі
 
 | Дерева, кущі, трав'янисті рослини у природі. Тварини у природі (комахи, птахи, звірі)
 
 | Завдання. Розпізнавання дерев, кущів, трав'янистих рослин у природі. Спостереження за тваринами у природі
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 40-41
 
 | Екскурсія у краєзнавчий музей, шкільний живий куточок, зоопарк (на вибір)
 
 | Різноманіття дерев, кущів, трав. Різноманіття тварин (комахи, риби, птахи, звірі) у природі
 
 | Ознайомлення з різноманітним рослинним і тваринним світом
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 42.
 
 | Урок узагал ьнення
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | Тема IV. Рідний край (10 годин)
 
 | 
            
              | 43.
 
 | Місце, де я живу
 
 | Що називають рідним краєм. Моя адреса. Головна вулиця мого міста (села). Улюблене місце відпочинку у населеному пункті
 
 | Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село). Міні-проект. «Моє улюблене місце відпочинку»
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 44.
 
 | Водойми рідного краю
 
 | Що відноситься до водойм. Водойми свого краю, їх назва. Значення водойм. Бережливе ставлення до водойм
 
 | Завдання. Формування емоційно-оціночного ставлення до природи, наприклад, скласти розповідь «Чому люди люблять відпочивати біля водойм?»
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 45.
 
 | Які рослини ростуть у лісах мого краю
 
 | Ліси моєї місцевості. Рослини хвойних і листяних лісів моєї місцевості. Гриби.
 
 Відмінності листяних і хвойних лісів. Рослини хвойних і листяних лісів, гриби
 
 | Завдання. Розпізнавання найпоширеніших рослин хвойних і листяних лісів свого краю (за малюнками, гербарними зразками); розпізнавання їстівних і отруйних грибів (за малюнками, муляжами)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 46.
 
 | Які рослини
 
 називають
 
 лікарськими
 
 | Лікарські рослини своєї місцевості. Лікувальні властивості рослин
 
 | Завдання. Розпізнавання найпоширеніших лікарських рослин свого краю (за малюнками, гербарними зразками)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 47.
 
 | Для чого створено Червону книгу України
 
 | Чому зникають дикорослі рослини: Що таке Червона книга. Червонокнижні рослини свого краю
 
 | Завдання. Розпізнавання Червонокнижних рослин свого краю за малюнками; формування емоційно-оціночного ставлення до природи (намалювати знаки, які забороняють знищувати гарні квітучі рослини)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 48.
 
 | Які культурні рослини вирощують у рідному краї
 
 | Культурні рослини. Овочеві рослини. Плодово-ягідні рослини. Зернові рослини
 
 | Завдання. Розпізнавання овочевих, плодово-ягідних, зернових рослин за малюнками; групування овочевих, плодово-ягідних, зернових рослин за малюнками
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 49.
 
 | Тварини рідного краю
 
 | Групи тварин. Тварини своєї місцевості.
 
 Тварини лук
 
 | Завдання. Розпізнавання найпоширеніших тварин своєї місцевості (комах, риб, птахів, звірів) за малюнками
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 50.
 
 | Свійські тварини рідного краю
 
 | Свійські тварини, їх значення для людей.
 
 Які свійські тварини вирощують у нашій місцевості
 
 | Завдання. Характеристика свійської тварини за планом, поданим у підручнику стор. 83
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 51.
 
 | Охорона тварин
 
 | Чому потрібно охороняти тварин. Червонокнижні тварини своєї місцевості
 
 | Завдання. Формування емоційного ставлення до природи (намалюй знаки, які забороняють знищувати тварин)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 52-53
 
 | Екскурсія до водойми (до лісу)
 
 | Водойми мого краю. Рослини і тварини водойм (лісу). Правила поведінки поблизу водойми (у лісі)
 
 | Розпізнавання. Найпоширеніші рослини (дерева, кущі, трав'янисті рослини) лісу; найпоширеніші трав'янисті рослини лук своєї місцевості. Спостереження за тваринами лісу, луки; станом водойми; діяльністю людей на луці, біля водойм
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 54.
 
 | Урок узагальнення
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | Тема V. Моя країна - Україна (8 год.)
 
 | 
            
              | 55.
 
 | Наша країна -Україна
 
 | Україна - країна, де ми живемо. Київ -столиця України
 
 | Завдання. Формування емоційно-оціночного ставлення, наприклад, придумати і розповісти «Чому люди люблять і гордяться своєю Батьківщиною?»
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 56.
 
 | Карта України
 
 | Карта України. Позначення на карті гір, рівнин і водойм (річок, озер, морів). Київ на карті України
 
 | Практичне завдання Робота з картою (знаходження на карті гір, рівнин і водойм; м. Києва)
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 57.
 
 | Водойми України
 
 | Водойми на карті. Дніпро - найбільша річка України. Дністер на карті України. Значення водойм для людей. Як люди оберігають водойми
 
 | Завдання. Розпізнавання найпоширеніших риб водойм своєї місцевості (за малюнками). Міні-про-ект. «Як облаш-тувати джерело»
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 58.
 
 | Чорне й Азовське моря
 
 | Чорне та Азовське моря на карті України.
 
 Тваринний світ морів.
 
 Значення морів для людей
 
 | Практичне завдання. Робота з картою (знаходження Чорного і Азовського морів). Завдання. Розпізнавання найпоширеніших риб Чорного і Азовського морів за малюнками
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 59.
 
 | Карпати
 
 | Карпати — найвищі гори України. Рослини і тварини Карпат.
 
 Чому потрібно охороняти Карпати
 
 | Практичне завдання. Робота з картою (знаходження гір Карпати). Завдання. Розпізнавання рослин, що зростають лише в Карпатах за малюнками (у підручнику, з інших джерел інформації); тварин, що мешкають у Карпатах.
 
 Завдання. Формування емоційного ставлення до природи: придумати колективну розповідь «Чому цікаво побувати в Карпатах?»
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 60.
 
 | Кримські гори
 
 | Кримські гори на карті України. Рослини і тварини Кримських гір. Чому потрібно охороняти Кримські гори
 
 | Практичне завдання.
 
 Робота з картою (знаходження Кримських гір)
 
 Завдання. Розпізнавання рослин, що зростають лише в Кримських горах за малюнками (у підручнику, з інших джерел інформації'); тварин, що мешкають у Кримських горах; формування . емоційного ставлення до природи: придумати колективну розповідь «Чому цікаво побувати в Кримських горах?»
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 61.
 
 | Омріяна мандрівка Україною
 
 | Мальовничі куточки України
 
 | Дослідницький практикум. Омріяна подорож Україною
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 62.
 
 | Урок узагальнення
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | Тема. ЗАПИТАННЯ ДО ПРИРОДИ (за вибором) (5 годин)
 
 | 
            
              | 63.
 
 | Із чого виготовляють папір?
 
 | Значення рослин. Як виготовляють папір.
 
 3 чого можна виготовляти папір, щоб зберегти рослини
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 65.
 
 | За що нам вдячні домашні улюбленці (рослини і тварини)?
 
 | Які у тебе є вдома рослини, тварини? Як ти доглядаєш за ними?
 
 Що треба робити, щоб рослини і тварини були тобі вдячні?
 
 | За що нам вдячні домашні улюбленці (рослини і тварини)?
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 66.
 
 | Як економно використовувати воду вдома?
 
 | Значення води. Чому потрібно бережливо ставитися до води?
 
 Економне використання води у побуті
 
 | Як економно використовувати воду вдома?
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 67.
 
 | Чи розуміють тварини одне одного?
 
 | Різноманітність тварин.
 
 Тварини, як і люди, розуміють одне одного.
 
 Які ти знаєш розповіді про спілкування тварин?
 
 | Чи розуміють тварини одне одного?
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
            
              | 68.
 
 | Чим живиться їжак?
 
 | їжак - звір. Характерні ознаки їжака.
 
 Чому їжак потрібен природі?
 
 | Чим живиться їжак?
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 |