№
|
Назва теми
|
Ключові питання уроку
|
Практичні роботи (завдання), демонстраційні досліди, дослідження, сн остереження
|
Дата
|
Примітка
|
ВСТУП (1 година)
|
1.
|
Для чого ми вивчаємо природознавство
|
Що вивчає природознавство. Природа та її значення для людини. Для чого вивчати природознавство. Хто такий природодослідник
|
|
|
|
ТЕМА І. СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ (14 годин)
|
2.
|
Що треба знати про природу. Жива і нежива природа
|
Що треба знати про природу. Поняття «тіла». Тіла живої природи. Тіла неживої природи
|
Завдання. Групування тіл живої і неживої природи
|
|
|
3.
|
Як людина пізнає світ
|
Органи чуття, за допомогою яких людина пізнає навколишній світ
|
Завдання. Визначення за допомогою органів чуття ознак різних тіл
|
|
|
4.
|
Спостереження, і досліди
|
Спостереження та їх роль у вивченні природи.
Прилади, які допомагають досліджувати природу.
Дотримання правил безпеки при проведенні дослідів
|
Завдання на спостережливість. Демонстрація приладів, які допомагають досліджувати природу.
Демонстраційний дослід (на вибір учителя, або описаний у підручнику)
|
|
|
5.
|
Природні та
рукотворні
тіла
|
Природні тіла. Рукотворні тіла. їх відмінності
|
Завдання. Порівняння і групування природних і рукотворних тіл
|
|
|
6.
|
Екскурсія. Ознайомлення з тілами живої та неживої природи
|
Жива і нежива природа, їх відмінності
|
Спостереження за тілами природи під час екскурсії
|
|
|
7.
|
Дослідження дрібних частин предмета
|
Збільшувані прилади. Лупа, її будова. Правила користування лупою. Розпізнавання дрібних частин предметів за допомогою лупи
|
Практична робота. Розгляд за допомогою лупи тіл живої (листя, яблуко у розрізі тощо) і неживої природи (каміння)
|
|
|
8.
|
Організми
|
Хто такі організми. Характерні- ознаки організмів. Особливості організмів
|
Завдання. Порівняння організмів і тіл неживої природи; порівняння живих організмів за суттєвими ознаками
|
|
|
9.
|
Що потрібно організмам для життя
|
Що потрібно організмам для життя. Людина - організм. Що необхідно людині для життя
|
Завдання. Дослідження рослин, які зростали в різних умовах (без достатньої кількості вологи (забули полити), що зростали без достатньої кількості світла (стоять у шкільному коридорі), без достатнього тепла; ростуть у виснаженому ґрунті (грунт давно не міняли)
|
|
|
10
|
Різноманітність рослин
|
Рослини своєї місцевості. Рослини лісу, луків, водойм. Рослини, які ростуть на клумбі (городі)
|
Завдання. Впізнавання рослин, що ростуть у лісі, на луці, біля водойми й у водоймі, на клумбі (городі) за малюнками. Демонстрація гербаріїв (малюнків) рослин
|
|
|
11
|
Різноманітність тварин
|
Різноманітність тварин: звірі, птахи, комахи, риби. Домашні тварини (розповіді)
|
Завдання. Групування тварин (птахи, звірі, комахи, риби): Демонстрація малюнків тварин
|
|
|
12
|
Із чого людина виготовляє предмети вжитку
|
3 чого люди виготовляють рукотворні тіла. Природні матеріали
|
Дослідницький практикум. Із чого це виготовлено?
|
|
|
13
|
Значення природи для людини
|
Що дає природа людям.
Як природа вчить людей бути добрими.
Моє улюблене місце відпочинку у
природі
|
Завдання. Розвиток емоційного сприйняття й оцінки природи(намалювати улюблену рослину, тварину); розповісти про власні відчуття, коли граєшся з домашньою твариною, дивишся на квіти в саду тощо.
|
|
|
14
|
Бережливе ставлення до природи
|
Як люди піклуються про природу. Правила поведінки в природі
|
Завдання. Розвиток емоційнооці-ночного ставлення до природи (програвання уявних ситуацій:
|
|
|
15-16
|
Урок узагальнення. Екскурсія.
Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі
|
Розпізнавання тіл живої та неживої природи.
Розпізнавання рослин і тварин свого краю.
Які зміни відбуваються у живій і неживій природі восени
|
Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі
|
|
|
ТЕМА II. СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРДИ (7 годин)
|
17.
|
Сонце в нашому житті
|
Сонце - тіло неживої природи.Значення Сонця для живої природи. Модель Сонця
|
Завдання. Програвання уявної ситуації: уяви й намалюй, що було б довкола, якби Сонце зникло і завжди була ніч
|
|
|
18.
|
Які властивості має вода
|
Властивості води: безбарвна, прозора, без смаку, запаху, тече, набуває форми посудини). Куди зникає вода з калюжі?' Дотримання правил безпеки при проведенні дослідів
|
Демонстрація
властивостей
води.
Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі?
|
|
|
19.
|
Вода в природі та житті людини
|
Вода в природі. Значення води. Використання (економне) води людиною
|
Завдання: Формування емоційно-оціночного ставлення до води, наприклад, розповісти «Чому потрібно економно використовувати воду? Як твоя родина економить воду?» Програвати уявну ситуацію: «Уявіть, що було б якби на Землі не стало води>
|
|
|
20.
|
Повітря
|
Значення повітря
Властивості повітря: існує навколо нас, не має кольору, без запаху, прозоре, займає увесь доступний простір. Вітер - рух повітря
|
Демонстрація властивостей повітря.
Дослідження чистоти повітря
|
|
|
21.
|
Ґрунт
|
Що таке грунт. 3 чого складається ґрунт. Чому ґрунт має темне забарвлення. Значення ґрунту для живої природи і господарської діяльності людини
|
Демонстрація дослідів щодо вивчення складу ґрунту
|
|
|
22.
|
Гірські породи
|
Гірські породи. Використання гірських порід людиною. Хто такі геологи
|
Демонстрація колекції гірських порід
|
|
|
23.
|
Ознайомлення з колекцією гірських порід рідного краю
|
Гірські породи рідного краю. Як видобувають гірські породи. Як люди використовують гірські породи
|
Практична робота.
Ознайомлення і розпізнавання (2-3) гірських порід рідного краю
|
|
|
24.
|
Урок узагальнення
|
|
|
|
ТЕМА III. СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ (17 годин)
|
|
25.
|
Яку будову має рослина
|
Будова рослини. Органи рослин: корінь, квітка, стебло, листки, плоди.
|
Практична робота. Будова рослини
|
|
|
27.
|
Листяні та хвойні рослини
|
Листяні рослини. Хвойні рослини. Розпізнавання хвойних і листяних рослин
|
Завдання. Групування рослин на листяні та хвойні (за малюнками, гербарними зразками)
|
|
|
28.
|
Дикорослі та культурні рослини
|
Дикорослі рослини. Культурні рослини
|
Завдання. Групування рослин на дикорослі і культурні (за малюнками)
|
|
|
29.
|
Кімнатні рослини
|
Кімнатні рослини, їх різноманітність. Значення кімнатних рослин
|
Завдання. Розпізнавання за суттєвими ознаками кімнатних рослин, що ростуть у класі; найпоширеніших кімнатних рослин за малюнками
|
|
|
ЗО.
|
Правила догляду за кімнатними рослинами
|
Правила догляду за кімнатними рослинами. Вирощування кімнатних рослин
|
Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами
|
|
|
31.
|
Дикі І'свійські тварини
|
Тварини, які живуть у дикій природі. Свійські тварини. Значення свійських тварин для людини
|
Завдання. Групування свійських і диких тварин за малюнками; що дає людям конкретна тварина (за малюнками)
|
|
|
32.
|
Хто такі комахи
|
Комахи та їх різноманіття. Значення комах
|
Завдання. Розпізнавання найпоширеніших комах за малюнками. Дослідницький практикум. Як живуть мурахи?
|
-
|
|
33.
|
Риби
|
Різноманітність риб. Особливості будови
|
Завдання. Розпізнавання найпоширеніших риб за малюнками
|
|
|
34,
|
Птахи
|
Птахи, їх різноманіття. Зовнішній вигляд птахів. Осілі і перелітні птахи. Значення птахів для природи
|
Завдання. Розпізнавання і групування птахів на осілі, перелітні (за малюнками)
|
|
|
35.
|
Звірі
|
Звірі, їх різноманіття. Зовнішній вигляд звірів
|
Завдання. Розпізнавання звірів за картинками
|
|
|
36.
|
Тварини живого куточка
|
Тварини шкільного живого куточка. Тварини домашнього живого куточка
|
Завдання. Розпізнавання найпоширеніших акваріумних рибок за малюнками
|
|
|
37.
|
Домашні улюбленці
|
Різновиди котів. Різновиди собак. Догляд за домашніми тваринами
|
Завдання. Емоційно-оціночне ставлення до домашніх тварин (намалюй домашнього улюбленця, намалюй, за що він тобі вдячний, за що ображається тощо).
|
|
|
38-39
|
Екскурсія у сад (парк, сквер, ліс). Правила поведінки у природі
|
Дерева, кущі, трав'янисті рослини у природі. Тварини у природі (комахи, птахи, звірі)
|
Завдання. Розпізнавання дерев, кущів, трав'янистих рослин у природі. Спостереження за тваринами у природі
|
|
|
40-41
|
Екскурсія у краєзнавчий музей, шкільний живий куточок, зоопарк (на вибір)
|
Різноманіття дерев, кущів, трав. Різноманіття тварин (комахи, риби, птахи, звірі) у природі
|
Ознайомлення з різноманітним рослинним і тваринним світом
|
|
|
42.
|
Урок узагал ьнення
|
|
|
|
Тема IV. Рідний край (10 годин)
|
43.
|
Місце, де я живу
|
Що називають рідним краєм. Моя адреса. Головна вулиця мого міста (села). Улюблене місце відпочинку у населеному пункті
|
Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село). Міні-проект. «Моє улюблене місце відпочинку»
|
|
|
44.
|
Водойми рідного краю
|
Що відноситься до водойм. Водойми свого краю, їх назва. Значення водойм. Бережливе ставлення до водойм
|
Завдання. Формування емоційно-оціночного ставлення до природи, наприклад, скласти розповідь «Чому люди люблять відпочивати біля водойм?»
|
|
|
45.
|
Які рослини ростуть у лісах мого краю
|
Ліси моєї місцевості. Рослини хвойних і листяних лісів моєї місцевості. Гриби.
Відмінності листяних і хвойних лісів. Рослини хвойних і листяних лісів, гриби
|
Завдання. Розпізнавання найпоширеніших рослин хвойних і листяних лісів свого краю (за малюнками, гербарними зразками); розпізнавання їстівних і отруйних грибів (за малюнками, муляжами)
|
|
|
46.
|
Які рослини
називають
лікарськими
|
Лікарські рослини своєї місцевості. Лікувальні властивості рослин
|
Завдання. Розпізнавання найпоширеніших лікарських рослин свого краю (за малюнками, гербарними зразками)
|
|
|
47.
|
Для чого створено Червону книгу України
|
Чому зникають дикорослі рослини: Що таке Червона книга. Червонокнижні рослини свого краю
|
Завдання. Розпізнавання Червонокнижних рослин свого краю за малюнками; формування емоційно-оціночного ставлення до природи (намалювати знаки, які забороняють знищувати гарні квітучі рослини)
|
|
|
48.
|
Які культурні рослини вирощують у рідному краї
|
Культурні рослини. Овочеві рослини. Плодово-ягідні рослини. Зернові рослини
|
Завдання. Розпізнавання овочевих, плодово-ягідних, зернових рослин за малюнками; групування овочевих, плодово-ягідних, зернових рослин за малюнками
|
|
|
49.
|
Тварини рідного краю
|
Групи тварин. Тварини своєї місцевості.
Тварини лук
|
Завдання. Розпізнавання найпоширеніших тварин своєї місцевості (комах, риб, птахів, звірів) за малюнками
|
|
|
50.
|
Свійські тварини рідного краю
|
Свійські тварини, їх значення для людей.
Які свійські тварини вирощують у нашій місцевості
|
Завдання. Характеристика свійської тварини за планом, поданим у підручнику стор. 83
|
|
|
51.
|
Охорона тварин
|
Чому потрібно охороняти тварин. Червонокнижні тварини своєї місцевості
|
Завдання. Формування емоційного ставлення до природи (намалюй знаки, які забороняють знищувати тварин)
|
|
|
52-53
|
Екскурсія до водойми (до лісу)
|
Водойми мого краю. Рослини і тварини водойм (лісу). Правила поведінки поблизу водойми (у лісі)
|
Розпізнавання. Найпоширеніші рослини (дерева, кущі, трав'янисті рослини) лісу; найпоширеніші трав'янисті рослини лук своєї місцевості. Спостереження за тваринами лісу, луки; станом водойми; діяльністю людей на луці, біля водойм
|
|
|
54.
|
Урок узагальнення
|
|
|
|
Тема V. Моя країна - Україна (8 год.)
|
55.
|
Наша країна -Україна
|
Україна - країна, де ми живемо. Київ -столиця України
|
Завдання. Формування емоційно-оціночного ставлення, наприклад, придумати і розповісти «Чому люди люблять і гордяться своєю Батьківщиною?»
|
|
|
56.
|
Карта України
|
Карта України. Позначення на карті гір, рівнин і водойм (річок, озер, морів). Київ на карті України
|
Практичне завдання Робота з картою (знаходження на карті гір, рівнин і водойм; м. Києва)
|
|
|
57.
|
Водойми України
|
Водойми на карті. Дніпро - найбільша річка України. Дністер на карті України. Значення водойм для людей. Як люди оберігають водойми
|
Завдання. Розпізнавання найпоширеніших риб водойм своєї місцевості (за малюнками). Міні-про-ект. «Як облаш-тувати джерело»
|
|
|
58.
|
Чорне й Азовське моря
|
Чорне та Азовське моря на карті України.
Тваринний світ морів.
Значення морів для людей
|
Практичне завдання. Робота з картою (знаходження Чорного і Азовського морів). Завдання. Розпізнавання найпоширеніших риб Чорного і Азовського морів за малюнками
|
|
|
59.
|
Карпати
|
Карпати — найвищі гори України. Рослини і тварини Карпат.
Чому потрібно охороняти Карпати
|
Практичне завдання. Робота з картою (знаходження гір Карпати). Завдання. Розпізнавання рослин, що зростають лише в Карпатах за малюнками (у підручнику, з інших джерел інформації); тварин, що мешкають у Карпатах.
Завдання. Формування емоційного ставлення до природи: придумати колективну розповідь «Чому цікаво побувати в Карпатах?»
|
|
|
60.
|
Кримські гори
|
Кримські гори на карті України. Рослини і тварини Кримських гір. Чому потрібно охороняти Кримські гори
|
Практичне завдання.
Робота з картою (знаходження Кримських гір)
Завдання. Розпізнавання рослин, що зростають лише в Кримських горах за малюнками (у підручнику, з інших джерел інформації'); тварин, що мешкають у Кримських горах; формування . емоційного ставлення до природи: придумати колективну розповідь «Чому цікаво побувати в Кримських горах?»
|
|
|
61.
|
Омріяна мандрівка Україною
|
Мальовничі куточки України
|
Дослідницький практикум. Омріяна подорож Україною
|
|
|
62.
|
Урок узагальнення
|
|
|
|
Тема. ЗАПИТАННЯ ДО ПРИРОДИ (за вибором) (5 годин)
|
63.
|
Із чого виготовляють папір?
|
Значення рослин. Як виготовляють папір.
3 чого можна виготовляти папір, щоб зберегти рослини
|
|
|
|
65.
|
За що нам вдячні домашні улюбленці (рослини і тварини)?
|
Які у тебе є вдома рослини, тварини? Як ти доглядаєш за ними?
Що треба робити, щоб рослини і тварини були тобі вдячні?
|
За що нам вдячні домашні улюбленці (рослини і тварини)?
|
|
|
66.
|
Як економно використовувати воду вдома?
|
Значення води. Чому потрібно бережливо ставитися до води?
Економне використання води у побуті
|
Як економно використовувати воду вдома?
|
|
|
67.
|
Чи розуміють тварини одне одного?
|
Різноманітність тварин.
Тварини, як і люди, розуміють одне одного.
Які ти знаєш розповіді про спілкування тварин?
|
Чи розуміють тварини одне одного?
|
|
|
68.
|
Чим живиться їжак?
|
їжак - звір. Характерні ознаки їжака.
Чому їжак потрібен природі?
|
Чим живиться їжак?
|
|
|