|
Скачати 147.61 Kb.
|
Екскурсії в природу як складова екологічних проектів молодших школярів Методичні рекомендації Зміст І.Вступ………………………………………………………………14 ІІ. Методика проведення екскурсій……………………………….15
ІІІ. Висновки……………………………………………………….19 ІV. Список використаних джерел………………………………..19 V. Додатки Картки для індивідуальної і групової роботи під час екскурсій..20 Екологічні ігри……………………………………………………..25 Вступ Початкова школа – початкова ланка формування екологічної культури, екологічного мислення, засвоєння екологічних знань. Відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти і Навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів навчально-пізнавальний матеріал з природознавства в початковій школі рекомендується базувати на компетентнісно – орієнтованих завданнях із використанням сучасних освітніх технологій. Значну увагу рекомендовано приділяти проектній технології, впровадження якої спрямоване на стимулювання інтересу учнів до нових знань , розвиток дитини через розв’язання проблем і застосування здобутих знань у конкретній діяльності. У навчальних цілях варто використовувати місцевий природознавчий і краєзнавчий матеріал, проводити регулярні екскурсії в природу, спостереження за довкіллям, власні дослідження, творчі завдання, екологічні акції. Першорядне значення учитель має надавати спостереженням у природі, практичній діяльності з охорони природи. Тому у своїй роботі значну увагу я надаю екологічним проектам, оскільки вони допомагають формувати ключові компетентності школярів, поєднують пізнавальну, дослідницьку і перетворювальну діяльність учнів, у результаті чого підвищується рівень знань учнів, спонукають до самостійного систематичного пошуку нової інформації і роботи з різними інформаційними джерелами, формують екологічну свідомість учнів. Невід’ємною і обов’язковою складовою екологічних проектів є екскурсії в природу. Розроблена технологія проведення екскурсій дозволяє кожній дитині відчути свою значимість, реалізувати свої можливості, стимулює дитину до дослідницької роботи, аналізу, власних висновків і відкриттів. Методика проведення екскурсій Екскурсія – це один з основних шляхів формування в учнів екологічної свідомості. Мета екскурсій – не отримання конкретних знань, а формування в дітей прагнення до саморозвитку, способів самостійного набування знань, а, отже, формування ключових компетентностей учня. Види екскурсій
Підготовка вчителя до екскурсії
Індивідуальне : блокнот, олівець, папір, коробочки. Групове: папка для збору рослин, ножиці, термометр. Загальнокласне: бінокль, компас, фотоапарат
Складання плану екскурсії
Підготовка учнів до екскурсії
Обов'язковою умовою проведення екскурсії є цільовий інструктаж учнів з техніки безпеки, правил поведінки під час переходу чи проїзду до місця екскурсії та її проведення відповідно до Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти України від 01.08.2001 № 563 і зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 20 листопада 2001 р. за № 969/6160. Інструктаж з безпеки життєдіяльності учнів під час руху до місця і проведення екскурсії 1. Дотримуватися дисципліни під час руху до місця спостережень, проведення екскурсії і дороги назад. 2. Дотримуватися правил дорожнього руху під час пересування групою по дорозі і переходу проїжджої частини дороги. 3. Зберігати тишу під час розповіді учителя. 4. Не заважати працювати товаришам. 5. Дотримуватися правил роботи в групах. 6. Не завдавати шкоди рослинному і тваринному світу. 7. Не заважати відпочиваючим людям. Правила поведінки в природі
Проведення екскурсії І. Вступна бесіда вчителя.
ІІ. Повідомлення теми і мети екскурсії. ІІІ. Об’єднання школярів у групи, розподіл ролей, пояснення завдань кожній групі. Наприклад, учні об’єднуються в групи за кольором кружечків, які отримали перед виходом. ІV. Робота в групах (чергується з фронтальною роботою).
V. Підбиття підсумків екскурсії, оформлення одержаних завдань та матеріалів. VІ. Презентація роботи груп. Оцінювання. Домашнє завдання. Підбиття підсумків екскурсій Підсумок екскурсії можна провести у формі:
Висновок Сьогодні людство переживає надзвичайно критичний період в своїй історії – період небаченого досі , загрозливого для існування цивілізації зростання низки негативних факторів, і , в першу чергу, екологічної катастрофи. Тому перед педагогами постало надзвичайно важливе завдання – екологічна просвіта суспільства. Молодший шкільний вік сприятливий для розвитку в учнів основ екологічної культури. Насамперед, її формуванню сприяють спостереження за природою, довкіллям, екскурсії в природу. Завдяки екологічній просвіті формується екологічна свідомість молодшого школяра та персональна відповідальність за поведінку у довкіллі. Список використаних джерел 1. Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти. Постанова КМУ № 462 від 20.04.11 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/17911. 2. Лист МОН України від 06.02.2008 №1/9 – 61 « Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процессу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів»3. Запорожан З. Екологія в початковій школі. Камянець – Подільський : Абетка, - 1999 4. Култаєва О. Інноваційний підхід до проведення екскурсій. -Початкова освіта, №14. квітень 2003, - с.4 5. Онопрієнко О. В. Проекти в початковій школі. К.: Шкільний світ.-2007 Додаток 1. Картки для групової роботи «Осіння екскурсія в природу»
Індивідуальна екскурсійна картка Додаток 2.
Екологічні ігри під час екскурсій Мета екологічних ігор – формування природознавчої компетентності учнів, елементарних уявлень і понять про об’єкти та явища природи, дослідницьких умінь та здатності учнів спостерігати за об’єктами живої і неживої природи, засвоєння норм ставлення людини до природи через ігрову діяльність. Хто найспостережливіший? Учні об’єднуються в групи. Кожна група отримує завдання:
Найрозумніший Вчитель задає фронтально питання. За кожну правильну відповідь учень отримує листочок з дерева. Перемагає той, хто набере найбільше листочків.
Мозкова атака Учитель ставить проблемне запитання. Учні висувають ідеї його розв’язання. Беруться до уваги всі різноманітні нестандартні відповіді. Учитель їх не коментує:
«Кубування» Вчитель показує природний об’єкт, а учні описують в такій послідовності:
«Так»-«Ні» Ведучий задумує об’єкт. Діти повинні відгадати його, ставлячи запитання, на які ведучий може відповідати тільки «Так» чи «Ні». Наприклад, задумане слово «Дуб»
Перевтілення Учні обирають об’єкт і розповідають про нього від першої особи. Наприклад: «Я підсніжник, я росту в лісі, зацвітаю найпершим. Я дуже боюся, коли люди виривають мене з корінням. Захистіть мене!» Зобрази природний об’єкт Учні за допомогою міміки, жестів, різних поз зображують тварину чи рослину. Наприклад, сумна берізка, веселий джміль. Кіт в мішку В мішечок зібрати природні об’єкти (яблуко, жолудь, шишка, камінець) Діти за допомогою дотику здогадуються, що це. Спільне і відмінне Вчитель дає парам об’єкти для порівняння (одного виду чи роду). Один учень називає спільні риси, інший – відмінні риси (за кольором, формою, розміром) Впізнай мене Варіант гри «Перевтілення». Учень задумує об’єкт з навколишнього середовища і описує іншим. Не називаючи його. Інші учні відгадують. Наприклад, я – злакова культура, маю суцвіття – колос, вусики дуже довгі, з моїх зерен роблять крупи. Хто я? (Ячмінь) Яка я пора року? Учень уявляє себе порою року чи місяцем, описує основні ознаки. Інші відгадують. Яке я дерево? Учень уявляє себе деревом і описує його листочки, плоди, квіти, кору. Інші учні відгадують. Чий листочок? Діти загадують себе різними деревами. Учитель показує листочок. Чий листочок, той продовжує вести гру замість учителя. Назви об’єкт на певну букву Наприклад, ведучий загадав літеру «К». Кожен учень називає своє слово і повторює попереднє. Наприклад, клен, калина, кропива. Кріп, конюшина, каштан і т.д. Зроби, що доручено Вчитель обмежує ділянку пошуку. Діти об’єднуються в групи. Завдання:
Друкування в природі Взяти з собою ватман, воду, фарби, пензлик. Завдання: зафарбувати листочок і зробити відбитки на ватмані. Назвати малюнок чи композицію («Чарівні істоти») Рольові ігри Інопланетяни Діти отримують ролі «інопланетян» : перший – тільки бачить, другий – тільки чує, третій – тільки чує запах, четвертий – відчуває все на дотик. Завдання: за описом «інопланетян» відгадати природний об’єкт. Перший розказує, який об’єкт за формою і кольором, другий розповідає про звуки, які видає цей об’єкт, третій – про запах, четвертий – про відчуття на дотик. Інші учні відгадують. Три стани води Дітям дають ролі Молекул води. Вода в твердому стані – діти міцно беруться за руки. Вода в рідкому стані – розходяться ширше. Вода в газоподібному стані – діти вільно кружляють. Утворення джерела Дітям роздають ролі: Краплинки води, Грунт, Пісок, Глина. Вчитель пояснює:
Діти проходять до Глини.
Висновок. Місце, де на поверхню вийшли підземні води, називається джерелом. Кругообіг води Діти отримують ролі: Молекула води, Сонце, Річка, Грунт, Струмочок, Хмаринка. Короткий опис казки: Молекула з друзями були міцно стиснута в кризі. Сонце припекло, взяло Молекулу за ручку і повело до Хмаринки . З Хмаринки Молекула взялась за ручки з друзями і упала на Грунт. Потім її взяв за ручку Струмочок і повів до Річки. Нарешті Сонечко знову повело Молекулу з друзями до Хмаринки. |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО... Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу |
Методичні рекомендації Зміст і технологія моніторингу професійної компетентності педагогів Галина КОВГАНИЧ, методист Центру позашкільної роботи, м. Київ Марія ГУК, методист |
Методичні рекомендації до виконання курсового проекту з дисципліни... Методичні рекомендації розробили викладачі Нікопольського коледжу Дніпропетровського державного аграрного університету Романій Сергій... |
Методичні рекомендації до проведення У збірнику вміщено методичні рекомендації та розробки уроків на допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів для проведення... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПІДГОТОВКИ ДО САМОСТІЙНОЇ ТА ІНДИВІДУАЛЬНО-ДОСЛІДНОЇ... Методичні рекомендації щодо підготовки, оформлення та захисту основних форм індивідуально-дослідних завдань |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ : «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В ГУРТОЖИТКУ» Методичні рекомендації з досвіду роботи вихователя гуртожитку Державного навчального закладу «Запорізьке машинобудівне вище професійне... |
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ Додаток А. Титульний аркуш 18 Додаток Б. Завдання до дипломного проекту 19 Додаток В. Реферат (приклад оформлення) 21 Додаток Г.... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації Матеріали до серпневих конференцій педагогів області (методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в закладах... |
Методичні рекомендації для самостійної роботи студентів спеціальності... Методичні рекомендації для самостійної роботи студентів спеціальності 0501. 02 “Комп’ютерні системи та мережі” |
Методичні рекомендації з дисципліни «Комерційне кредитування» Методичні рекомендації з дисципліни «Комерційне кредитування» призначені для надання допомоги студентам в засвоєнні предмету та в... |