Тема: Прикметник як самостійна частина мови
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, з’ясувати загальне значення прикметника, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати загальнопізнавальні вміння вирізняти прикметники серед інших частин мови; правильно визначати його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному й писемному мовленні; розвивати орфографічну й пунктуаційну грамотність, творчі здібності учнів; виховувати шанобливе ставлення до навколишнього середовища, відчуття прекрасного, повагу до митців рідного краю
Тип уроку: комбінований
Обладнання: плакат «Частини мови», підручник, індивідуальні картки
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вправа «Настрій»
Який у вас сьогодні настрій? (веселий, сумний, радісний, святковий, тривожний, схвильований)
На які питання відповідають ваші слова-відповіді?
Як ви думаєте, про яку частину мови ми будемо говорити на цьому уроці?
(запис дати, теми уроку)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слово вчителя
Сьогодні у нас незвичайний урок. Подивіться у вікно. Що ви бачите? Надворі зима… Можна, сподіватися, що в будь-який час почне падати сніг. А якщо дивитися на повільно падаючий сніг, то можна уявити, що то сипляться не сніжинки, а різнокольорові квіти. І так хочеться зібрати їх у чарівний букет. Тож запрошую вас на чарівну галявину, яку необхідно буде прикрасити різними квітками.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа «Рюкзак»
Для того, щоб вирушити на галявину, треба зібрати потрібні речі. Кладемо їх в уявний рюкзак. (Працюємо з плакатом «Частини мови»)
Який розділ науки вивчає частини мови?
Які ви знаєте частини мови?
Назвіть самостійні частини мови.
Назвіть службові частини мови.
Що таке прикметник?
Яким членом речення виступає?
Загадка
Взимку – білий,
Навесні – чорний,
Влітку – зелений,
Восени – жовтий. (Ліс)
IV. Сприйняття навчального матеріалу
Робота з текстами
(Галявина без квітів. Щоб прикрасити її квітками, учням необхідно виконати завдання. На звороті кожної квітки написано текст. Учитель читає текст. Учні в цей час підкреслюють прикметники)
Дуже давно десь у густому темному лісі видніла залита яскравим сонячним промінням галявина.
Хоч надворі ще лютувала зима, пролісок уже пробивався й мужньо дивився на світ блакитними очима. Ніжний, та нетерплячий і сміливий, він щороку першим будив фею Весну, яка завжди приносила з собою повні кошики лісових квітів і щедрими рухами розсипала їх між тонкими стеблинками густих зелених трав.
Раненько прокидалася й конвалія. Зі своїх маленьких білих дзвіночків вона видихала незрівнянний свіжий аромат, яким будила красивих подружок.
Ось прокидалася ніжна мати-й-мачуха. Потяглась і зазирнула в очі весняному сонечку. ЇЇ жовта голівка й зелені листочки, теплі й холодні водночас, радують око перехожих і дарують цілющий аромат.
Майже останньою, зазвичай, прокидалася сон-трава. Вона сонними фіолетовими очима розглядала свої широкі пелюстки. Чарівна весна покрила їх ніжним легким пухом, бо знала пристрасть цієї квітки до солодкого сну.
Так прокидалися й інші рослини, які поспішали сповістити кожного лісового мешканця про прихід весни.
(Учні зачитують підкреслені прикметники)
«Лінгвістичний експеримент»
(Прочитати цей самий текст без прикметників)
Що змінилося?
Для чого вживаються прикметники?
Зробіть висновок про важливість прикметника як частини мови.
Робота з підручником. Вправа 370 (письмово)
Працюємо в парах
1 пара – І Осінній вітер (ч.р., одн., Н.в.)
Осіння днина (ж.р., одн., Н.в.)
Осіннє сонце (с.р., одн. Н.в.)
Осінні вулиці (мн., Н.в.)
2 пара – ІІ Народна пісня (ж.р., одн., Н.в.)
Народне прислів’я (с.р., одн., Н.в.)
Народний герой (ч.р., одн., Н.в.)
Народні думи (мн., Н.в.)
(перевірка виконаного завдання біля дошки)
Поміркуйте: від чого залежить рід, число, відмінок прикметника?
Якщо усе в прикметника пов’язане з іменником, то від якої частини мови утворюється прикметник?
Фізкультхвилинка
«Лінгвістичний волейбол»
Завдання: учитель кидає м’яч і називає іменник. Кому дістався м’яч, той учень повинен утворити прикметник
Ромашка
Фіалка
Волошка
Мак
Півонія
Бузок
«Злови бажання»
Уявіть, що ваше бажання знаходиться десь високо-високо на небі. Потягніться до нього. Покажіть розміри вашого бажання. А тепер міцно вхопіть його, притисніть до себе і не відпускайте.
Записати фонетично слово «півонієвий». Підрахуйте кількість звуків і букв. Чому їх різна кількість?
«Чарівна скринька»
Витягти зі скриньки квіточку, на якій записане прислів’я або приказка. Пояснити значення прислів’я, знайти прикметники. (При цьому повторюємо прикметники-антоніми, багатозначні прикметники)
Чорну душу милом не відмиєш.
Буває, і старий птах нові пісні співає.
Білі руки роботи бояться.
Нових друзів май, а своїх не втрачай.
«Хвилинка-цікавинка»
Погляньте на це розмаїття квітів, яке я принесла. Такі картини створила жінка, яка народилася в с.Богданівка. І хоча ніде не вчилася малювати, та її картини набули широкого визнання в усьому світі. Ім’я її – Катерина Василівна Білокур.
Творча робота
Скласти речення за картинами К.Білокур, уживаючи прикметники. Зробити синтаксичний розбір речень.
V. Закріплення знань
1. Опитування
- Яка частина мови називається прикметником?
- Які морфологічні ознаки має прикметник?
- Чим виступає в реченні?
- Від якої частини мови утворюється?
2. Робота з деформованим текстом
Кожен учень отримує картку з текстом.
Завдання: замість крапок дібрати прикметники, визначити в них рід, число, відмінок.
Як хороше відпочивати на природі. Тут тебе оточує … трава, …квіти, … дерева. Око радує … краса. Заслуховуєшся … співом … пташок, сюрчанням … коників. А над тобою … небо. А на ньому пливуть … хмаринки. Виникає … бажання скочити на ці … кораблики й помчати кудись далеко-далеко. І так хочеться, щоб ніколи не скінчилася ця … казка … дитинства.
VI. Підсумок уроку
Кажуть, що треба берегти світ,
Бо він може загинути.
Лише краса врятує світ,
Як кожен з нас її відчує,
Як кожен з нас її у серці пронесе,
Тоді й у світі збережеться все.
Бажаю, щоб у ваших серцях завжди жила краса.
VIІ. Домашнє завдання
§ 23, с.184, вивчити правило.
Вправа 373 (письмово). Після виділених прикметників написати рід, число, відмінок.
Прикметник як самостійна частина мови
(урок української мови в 6 класі)
2013
|