Прикметник як самостійна частина мови


Скачати 64.11 Kb.
Назва Прикметник як самостійна частина мови
Дата 09.02.2014
Розмір 64.11 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Тема: Прикметник як самостійна частина мови

Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, з’ясувати загальне значення прикметника, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати загальнопізнавальні вміння вирізняти прикметники серед інших частин мови; правильно визначати його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному й писемному мовленні; розвивати орфографічну й пунктуаційну грамотність, творчі здібності учнів; виховувати шанобливе ставлення до навколишнього середовища, відчуття прекрасного, повагу до митців рідного краю

Тип уроку: комбінований

Обладнання: плакат «Частини мови», підручник, індивідуальні картки
Хід уроку

І. Організаційний момент

Вправа «Настрій»

  • Який у вас сьогодні настрій? (веселий, сумний, радісний, святковий, тривожний, схвильований)

  • На які питання відповідають ваші слова-відповіді?

  • Як ви думаєте, про яку частину мови ми будемо говорити на цьому уроці?

(запис дати, теми уроку)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя

Сьогодні у нас незвичайний урок. Подивіться у вікно. Що ви бачите? Надворі зима… Можна, сподіватися, що в будь-який час почне падати сніг. А якщо дивитися на повільно падаючий сніг, то можна уявити, що то сипляться не сніжинки, а різнокольорові квіти. І так хочеться зібрати їх у чарівний букет. Тож запрошую вас на чарівну галявину, яку необхідно буде прикрасити різними квітками.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Вправа «Рюкзак»

Для того, щоб вирушити на галявину, треба зібрати потрібні речі. Кладемо їх в уявний рюкзак. (Працюємо з плакатом «Частини мови»)

  • Який розділ науки вивчає частини мови?

  • Які ви знаєте частини мови?

  • Назвіть самостійні частини мови.

  • Назвіть службові частини мови.

  • Що таке прикметник?

  • Яким членом речення виступає?

  1. Загадка

Взимку – білий,

Навесні – чорний,

Влітку – зелений,

Восени – жовтий. (Ліс)
IV. Сприйняття навчального матеріалу

  1. Робота з текстами

(Галявина без квітів. Щоб прикрасити її квітками, учням необхідно виконати завдання. На звороті кожної квітки написано текст. Учитель читає текст. Учні в цей час підкреслюють прикметники)

Дуже давно десь у густому темному лісі видніла залита яскравим сонячним промінням галявина.

Хоч надворі ще лютувала зима, пролісок уже пробивався й мужньо дивився на світ блакитними очима. Ніжний, та нетерплячий і сміливий, він щороку першим будив фею Весну, яка завжди приносила з собою повні кошики лісових квітів і щедрими рухами розсипала їх між тонкими стеблинками густих зелених трав.

Раненько прокидалася й конвалія. Зі своїх маленьких білих дзвіночків вона видихала незрівнянний свіжий аромат, яким будила красивих подружок.

Ось прокидалася ніжна мати-й-мачуха. Потяглась і зазирнула в очі весняному сонечку. ЇЇ жовта голівка й зелені листочки, теплі й холодні водночас, радують око перехожих і дарують цілющий аромат.

Майже останньою, зазвичай, прокидалася сон-трава. Вона сонними фіолетовими очима розглядала свої широкі пелюстки. Чарівна весна покрила їх ніжним легким пухом, бо знала пристрасть цієї квітки до солодкого сну.

Так прокидалися й інші рослини, які поспішали сповістити кожного лісового мешканця про прихід весни.

(Учні зачитують підкреслені прикметники)

  1. «Лінгвістичний експеримент»

(Прочитати цей самий текст без прикметників)

  • Що змінилося?

  • Для чого вживаються прикметники?

  • Зробіть висновок про важливість прикметника як частини мови.

  1. Робота з підручником. Вправа 370 (письмово)

Працюємо в парах

1 пара – І Осінній вітер (ч.р., одн., Н.в.)

Осіння днина (ж.р., одн., Н.в.)

Осіннє сонце (с.р., одн. Н.в.)

Осінні вулиці (мн., Н.в.)
2 пара – ІІ Народна пісня (ж.р., одн., Н.в.)

Народне прислів’я (с.р., одн., Н.в.)

Народний герой (ч.р., одн., Н.в.)

Народні думи (мн., Н.в.)
(перевірка виконаного завдання біля дошки)


  • Поміркуйте: від чого залежить рід, число, відмінок прикметника?

  • Якщо усе в прикметника пов’язане з іменником, то від якої частини мови утворюється прикметник?

  1. Фізкультхвилинка

«Лінгвістичний волейбол»

Завдання: учитель кидає м’яч і називає іменник. Кому дістався м’яч, той учень повинен утворити прикметник

Ромашка

Фіалка

Волошка

Мак

Півонія

Бузок
«Злови бажання»

Уявіть, що ваше бажання знаходиться десь високо-високо на небі. Потягніться до нього. Покажіть розміри вашого бажання. А тепер міцно вхопіть його, притисніть до себе і не відпускайте.


  1. Записати фонетично слово «півонієвий». Підрахуйте кількість звуків і букв. Чому їх різна кількість?

  2. «Чарівна скринька»

Витягти зі скриньки квіточку, на якій записане прислів’я або приказка. Пояснити значення прислів’я, знайти прикметники. (При цьому повторюємо прикметники-антоніми, багатозначні прикметники)

Чорну душу милом не відмиєш.

Буває, і старий птах нові пісні співає.

Білі руки роботи бояться.

Нових друзів май, а своїх не втрачай.

  1. «Хвилинка-цікавинка»

Погляньте на це розмаїття квітів, яке я принесла. Такі картини створила жінка, яка народилася в с.Богданівка. І хоча ніде не вчилася малювати, та її картини набули широкого визнання в усьому світі. Ім’я її – Катерина Василівна Білокур.

  1. Творча робота

Скласти речення за картинами К.Білокур, уживаючи прикметники. Зробити синтаксичний розбір речень.
V. Закріплення знань

1. Опитування

- Яка частина мови називається прикметником?

- Які морфологічні ознаки має прикметник?

- Чим виступає в реченні?

- Від якої частини мови утворюється?

2. Робота з деформованим текстом

Кожен учень отримує картку з текстом.

Завдання: замість крапок дібрати прикметники, визначити в них рід, число, відмінок.
Як хороше відпочивати на природі. Тут тебе оточує … трава, …квіти, … дерева. Око радує … краса. Заслуховуєшся … співом … пташок, сюрчанням … коників. А над тобою … небо. А на ньому пливуть … хмаринки. Виникає … бажання скочити на ці … кораблики й помчати кудись далеко-далеко. І так хочеться, щоб ніколи не скінчилася ця … казка … дитинства.
VI. Підсумок уроку

Кажуть, що треба берегти світ,

Бо він може загинути.

Лише краса врятує світ,

Як кожен з нас її відчує,

Як кожен з нас її у серці пронесе,

Тоді й у світі збережеться все.

Бажаю, щоб у ваших серцях завжди жила краса.
VIІ. Домашнє завдання

§ 23, с.184, вивчити правило.

Вправа 373 (письмово). Після виділених прикметників написати рід, число, відмінок.

http://www.alushta.org/img/pb/2006.04.16_12.26.27_4c1b.jpg


Прикметник як самостійна частина мови

(урок української мови в 6 класі)





http://about-ukraine.com/userfiles/image/%d1%81%d0%b8%d0%bc%d0%b2%d0%be%d0%bb%d0%b8/%d0%bf%d1%96%d0%b2%d0%be%d0%bd%d1%96%d1%8f.jpg


2013

Схожі:

Прикметник як частина мови. Написання прикметників
...
Дієслово самостійна частина мови, що означає дію або стан предмета...
Дієслово — самостійна частина мови, що означає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зробити? у всіх можливих...
Конспект уроку української мови в 6 класі Тема: Групи прикметників...
Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови”, “Присвійні прикметники, опорна схема, індивідуальні картки для роботи у парах,...
Урок української мови у 4 класі Тема: Прикметник. Повторення вивченого...
У нас незвичайний урок рідної мови. Ми будемо повторювати вивчене та дізнаватись щось нове. А чого ви очікуєте від цього уроку? (визначення...
6 клас Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні Мета
Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови“, “Групи прикметників зазначенням” алгоритм, індивідуальні диференційовані картки,...
Тема. Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Властивості, синтаксичну роль; розвивати вміння робити спостереження над мовними явищами, будувати алгоритм та працювати за ним,...
1 Картка опису цифрового ресурсу – презентації „Займенник як частина мови. Особові займенники”
Пояснювальна записка до презентації „Займенник як частина мови. Особові займенники.”
Уроку
Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного...
Тема. Вигук як особлива частина мови
Мета: домогтися засвоєння учнями визначення вигуку, ознайомити з граматичними ознаками вигуків як особливої частини мови
Урок 1 Тема: Числівник як частина мови
Розшифруйте назву самостійної частини мови, яку ми сьогодні будемо вивчати (Шифр написано заздалегідь на картках. Картки видаються...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка