|
Скачати 122.05 Kb.
|
Міністерство освіти і науки України Урок –дослідження «Я і Україна. Природознавство.» у 3 класі вчитель І категорії КЗ «Георгіївська ЗОШ І –ІІІ ст. №1» Васильченко Тетяна Вікторівна 2011р. Природознавство 3 клас Тема. Без води немає життя на Землі. Властивості води – рідини. Мета. Почати формування поняття «вода»; розширити уявлення учнів про значення води в природі, поширення її на Землі, про три стани води і властивості води - рідини; продовжити формування дослідницьких навичок складання і заповнення схем; розвивати логічне та просторове мислення; виховувати бережне відношення до водних ресурсів. Обладнання: підручник «Я і Україна». 3 клас. Т.М.Байбара, Н.М.Бібік, діаграма, схема «склад повітря», «стан води», ребус, глобус, схема «три стани води», приладдя для дослідів, мікрофон, виставка книжок,герой «Капітошка», малюнки –відгадки, круг з паперу, синій олівець, пучечок ниток, трикутники, прямокутники, мультимедійна дошка. Тип уроку:комбінований з мультимедійним супроводом ХІД УРОКУ І. Організаційна частина До нас сьогодні на урок Завітали люди щирі. Привітайте в добрий час Гостей посмішкою і миром. (Вітання дітей посмішкою й кивком голови). Всі сідайте тихо, діти, Домовляймось не шуміти. Руку гарно піднімайте, На уроці не дрімайте. Щоб не було нам мороки, Всі готові до уроку? (Так) Ситуація успіху: Посміхніться. Я сподіваюсь, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці. Щоб наша сумісна робота була успішною , дотримуйтесь законів уроку: - ведіть себе спокійно; - не викрикуйте; - будьте терплячими; - давайте можливість висказатися своїм товаришам; - поважайте один одного. ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень. Мозковий штурм. Мікрофон. Наш урок починаємо із спостережень.
(діти заповнюють календар погоди) IІI. Актуалізація опорних знань учнів - Сьогодні у нас урок незвичайний. До нас завітав гість. Хто він ви дізнаєтесь, коли відгадаєте ребус . 1. Розгадування ребуса 2. Бесіда - З яких менших частиночок складається вода?(3 краплиночок.) - Правильно . Отже,сьогодні до нас завітав крапелька Капітошка. А прийшов він не просто так, а щоб познайомити нас із своїми родичами. За відповіді він буде роздавати краплинки-бонуси котрі перетворяться у бали. - Для роботи на уроці ми з вами об`єдналися у групи: «Хмаринка»; «Краплинка»; «Сніжинка». IV. Перевірка домашнього завдання 1. Відгадування загадки Капітошка хоче переконатись, чи гарно ви засвоїли попередню тему. Яку, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку: (Капітошка ) - Куди ступиш,всюди маєш. Хоч не бачиш,а вживаєш. Так,це повітря. 2. Робота зі схемами «Склад повітря» У вас на партах лежать схеми «Склад повітря». Вам зараз швиденько потрібно їх заповнити. У пустих овалах записати з чого складається повітря. Капітошці сподобалось,як ви працювали. Ваші роботи будуть оцінені пізніше. 3. Підсумок перевірки домашнього завдання А зараз давайте підведемо підсумок з теми «Повітря» і послухаємо віршик Повітря, діти, - цінність надзвичайна. Для нас-це існування джерело. У ньому вічна сила життєдайна, Живих істот без нього б не було. V. Мотивація навчальної діяльності Розгадування та обговорення загадок Послухайте та відгадайте загадки. Капітошка, будь ласка. (відгадки на аркушах) Капітошка. Я вода і на воді плаваю. (Лід) Що росте догори коренем? (Бурулька) (Техніка безпеки про бурульки.) Пухнаста хмара летить крилата. чим вата нижче, тим дощик ближче. (Хмара) Усі рослини й тварини вживають, у кожній хаті її мають. (Вода) Вчитель. - Про що ж усі ці загадки? - Чому так говорять: «Без води не було б життя на Землі»? Пропоную вам звертатися до скарбниці народної мудрості «Прислів`я та приказки». У них відбивається життя, звичаї українського народу, його історія. VІ. Повідомлення теми і завдань уроку Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про те, де на землі знаходиться вода, у яких станах і які властивості має вода – рідина, значення води для рослин, тварин і людини. (Слайд №1 -11) ІV. Вивчення нового матеріалу 1. Бесіда Капітошка: Я переконався, ми з вами можемо відправлятися у мандрівку. Отже я розповім вам про воду, яке вона має значення на Землі. Вода - найпоширеніша в природі речовина, без якої неможливе життя на Землі. Вчитель: Ось погляньте на глобус. Тут ви бачите багато синього кольору. Це і є вода.(Показ морів, океанів, річок на глобусі). Подивіться на дошку.(Слайд №12) Так виглядає наша Земля із космосу. - Коли космонавти вперше побачили нашу планету, вони були дуже здивовані і зачаровані її красою і назвали Землю «блакитною планетою». - Якого кольору більше на Землі? (синього). Це колір води. V. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу 1. Розповідь вчителя - Так скільки ж води на нашій планеті? Вчені підрахували. Уявно кількість води можна позначити так. Візьміть круг з паперу, складіть його пополам і ще раз пополам. Це буде поверхня нашої Землі. 3 частини замалюйте блакитним кольором – це вода. 1 частина – суша(показ). Подивіться на дошку. (Слайд №14). - У скільки разів води більше ніж суші?(Води у 3 рази більше ніж суші.) (Слайд №15-16). Вода буває різна – питна, або прісна і солона, непридатна для вживання людиною, її ще називають морською. На 100 л води припадає 2 л прісної води. 2. Робота ерудитів. А що цікавого ви дізналися про воду? Слово надається нашим ерудитам. -Я дізналася, що організм людини на дві третіх складається з води.(Слайд№17). - Мене зацікавило, що доросла людина за добу споживає 2 -3 л води і не може прожити без неї більше 8 діб.(Слайд №18). - А чи знаєте ви, що за все життя людина споживає 50 -60 т води. - Виявляється, щоб виростити 1 кг овочів або зерна витрачають 2т води. - А я прочитав, що огірок на 90% складається з води. (Слайд №19). Капітошка. - А чи знаєте ви, що води, необхідної для всього живого не так вже й багато. І люди всіх країн дуже схвильовані тим, що не скрізь її вдосталь. Від цього страждає багато країн і гине їх населення. Вчитель. - Хоч ви і маленькі, але й ви можете щось корисне зробити у цій справі. Я пропоную вам вдома намалювати плакат «Бережи воду» і скласти поради по збереженню води в домашніх умовах. Адже,вода наш друг . Давайте сплетемо павутинку. То де ж потрібна вода? 3. Складання асоціативного куща (павутинка). - водою поливають городи (слайд № 20); - без води рослини гинуть (слайд №21); - вода потрібна всьому живому: (слайд № 22); - у воді живуть риби (слайд №23); - вода потрібна китам (слайд №24); - дельфінам (слайд №25); - у воді ростуть водорості (слайд №26); - вода потрібна тваринам (слайд №27) - по воді пливуть кораблі (слайд № 28); - водою люди миються, (слайд №29); - людина пере одяг (слайд №30); - готують їжу (слайд №31-32); - водою гасять пожежі (слайд №33) Вчитель – на воді будують гідроелектростанції(слайд №34);
Дякую. Молодці. Сідайте. Але інколи вода буває й ворогом. - коли багато води –можуть загинути люди, тварини, рослини(слайд №37); - Три роки назад у нашому селищі на річці Вільхова була велика повінь, яка нанесла багато лиха. Вона залила водою городи та будинки. Отже, з водою теж треба обережно поводитися. Відпочинемо разом з мешканкою водойм. Фізкультхвилинка «Ква –ква» (Слайд №38 -56) - А я дізналася із енциклопедії, що жаба половину свого життя проводить у воді. 4. Властивості води Щоб краще пізнати властивості води Капітошка пропонує провести досліди з водою . Проведемо досліди.(Слайд №57) .Пригадайте техніку безпеки при виконанні дослідів. Дослід 1. Капітошка. У кожного на парті є склянка з водою. Спробуйте її перелити в пусту склянку. Що ви побачили? (Вона ллється, тому що вода рідина, вона текуча). Подивіться на дошку.( Слайд №58, 59). Дослід 2. Вчитель. А зараз дізнаємося, чи має вода форму. Я наллю води на скло. Що з нею сталося? Чи має вода форму? А тепер візьму різні за формою посудини: склянку, вазу, колбу. І наллю в кожну з них воду. Що ви помітили? Спробуйте зробити висновок. (Вода не має форми, вона набуває форми того предмета, в який вона налита). (Слайд№60) Дослід 3.
Дослід 4.
Дослід 5. - Визначте, чи має вода запах. (Без запаху)(Слайд №63) Підсумок дослідів: так які властивості води? (Слайд №64) 5. Робота з підручником на с.92 (Слайд №65) І – –Проблемне запитання. - Прочитайте абзац після дослідів та знайдіть речення, де говориться ще про одну властивість води, про яку ви вже дізналися, коли вивчали термометр. - Назвіть ще одну властивість води. ІІ – –Проблемне запитання. (Слайд №66) - Прочитайте останній абзац. Що буде з пляшкою, якщо її з водою винести на мороз. (Стискається при охолодженні, а при замерзанні розширюється і пляшка тріскається ). - Так , що буде з пляшкою, якщо її з водою винести на мороз? 6. Стани води . Фронтальна робота. Хочу взяти у вас інтерв`ю. - У яких станах перебуває вода в природі? - Наведіть приклади води у трьох станах. - Пригадайте, з чого складаються рідкі, тверді та газоподібні тіла? - З чого складається будь-яка речовина? - Як розташовані молекули в рідині, твердій і газоподібній воді?(слайд №67) 7. Робота в групах - Складіть схему «Три стани води». Назвіть і розмістіть наведені тіла за станами. (тіла в конверті) 1 група «Хмаринка» – вода –рідина; 2група «Краплинка»–вода –тверда; 3 група «Сніжинка» –вода –газоподібна . РІДКА ТВЕРДА ГАЗОПОДІБНА ВОДА ДОЩ СНІГ ВОДЯНА ПАРА ТУМАН ЛІД РОСА БУРУЛЬКИ АЙСБЕРГ ІНІЙ Перевірка: слухаємо та перевіряємо, чи правильно групи дали відповіді. Я думаю, що група «Хмаринка» із завданням справилась. Я впевнена, що група «Краплинка» дала правильну відповідь. Я вважаю, група «Сніжинка» виконала роботу правильно. Молодці. Дякую за роботу. Погляньте на схему.(Слайд №68). Вода буває у 3-х станах: рідка, тверда, газоподібна. 7. Турнір Всезнайок Вода полюбляє казочки. - Зараз Капітошка вам пропонує відпочити і перевірити свою ерудованість. Дайте відповіді на його питання. - Ім’я королеви, яка живе в країні снігів … (Снігова) - Казкова вода, яка все оживлює? (Жива) - На кого хотів бути схожим Вінні-Пух? (На хмарку) - Звідкіля нелегко було тягнути бегемота? ( З болота) - Куди вмерз вовчий хвіст? (В ополонку) - Яким стане білий заєць, якщо його скупати в Жовтому морі? (Мокрим) - Які ідуть опади, коли у погоди погіршився настрій - Може, давайте трішки перепочинемо. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА, психогімнастика«Я–хмаринка»(слайд№70-78) VІ. Закріплення вивченого матеріалу 1. Інтерактивний метод. Обговорення проблемних ситуацій по системі Сандерса. Робота в парах. (3 парі) Дайте оцінку вчинкам людей та поради для них. І –пара - Водій зупинив автомобіль біля річки, щоб його помити. ІІ –пара - Мама попросила Дмитрика закрити кран. Хлопчик відповів:
ІІІ –пара - Дівчинка приїхала до бабусі, яка жила на березі річки. Позамітавши подвір’я, вона висипала сміття у воду. (Завдання записане на картках) 2.Метод незакінченого речення(паралельно з 1завданням).(Слайд №79) Давайте пограємо. Тверда вода – це … . Газоподібна вода – це … . Щоб перетворити лід чи сніг у рідку воду, їх потрібно … . Якщо воду заморозити. Вона стане … . Якщо воду нагріти, вона стане … . Водяна пара переходить у рідкий стан, якщо її … . 3. Перевірка роботи в парах. 1пара. – Водій робить неправильно, бо це шкодить рослинам і тваринам, які живуть у річці.
2 пара -Я вважаю, що відповідь хлопчика неправильна, бо витече багато води. - Я вдома з татом зробив дослід: за 1 годину із крана накапає 3 літри води . воду треба берегти.(слайд №80) Нагадую: виходячи із дому та класу перевіряйте кран. 3 пара – Я думаю, що цього робити не можна. - Треба оберігати, не засмічувати річки, криниці, струмки. 4. Тестування. (Слайд № 81-86) Капітошка бажає дізнатися, як ви засвоїли урок. На тих схемах, що ви виконували перевірку домашнього завдання, з іншої сторони ви дайте відповіді на мої запитання. Пригадайте, як виконуємо тести. Пишемо на аркуші № питання і вибираємо букву. 1 . Що становить більшу частину поверхні Землі? а ) суша, б) вода. 2.Як називають воду в твердому стані ? а ) дощ, б ) лід, в ) водяна пара. 3 .Яку з названих властивостей має вода в рідкому стані? а ) має власну форму, б )має запах, в )текуча. 4 .За якої умови вода з рідкого стану переходить у твердий? а )при замерзанні, б )при нагріванні. 5 .Для чого вода на Землі? а )для випаровування, б )для існування всього живого. 6. В якому стані вода зустрічається в природі? а)твердому, рідкому та стані пари; б)м`якому в) рідкому (б, б, в, а, б, а,) Молодці. Ваші роботи я перевірю й оціню разом із Капітошкою. Порахуйте краплинки-бонуси, які ви отримали і запишіть кількість краплинок на аркуші. Покладіть їх на куток парти. Капітошка їх збере. Дякую. VІІ. Домашнє завдання . (Слайд№87) Маленька краплинка 1.Опрацювати с,91-92 в підручнику. 2.В зошиті виконати завдання 3 на с. 31 Середня краплинка 1.Опрацювати с,91-92 в підручнику. 2.В зошиті виконати завдання 3 на с. 31 3. Намалювати плакат «Бережи воду» Велика краплинка 1.Опрацювати с,91-92 в підручнику. 2.В зошиті виконати завдання 3 на с. 31 3.Скласти поради по збереженню води в домашніх умовах. - Капітошка, роздай, будь ласка, краплинки з домашнім завданням. VІІІ. Підсумок уроку . (Слайд №88) Рефлексія - Що нового дізналися на уроці? - Які ви знаєте властивості води ? А зараз я хочу від вашого імені подякувати Капітошці за допомогу на уроці і сказати йому: «До побачення. Чекаємо з дощиком до нас.» А на прощання він звертається до вас від імені води. - Любий, друже! Не обійди стороною кожну забуту людиною криничку, занедбане джерельце! Дякую за роботу. До побачення. |
Урок: Я і Україна (Природознавство) Клас: 3 Тема Обладнання: мультімедійний проектор, слайди, екран, завдання для тестової перевірки, індивідуальні картки, гербарій рослин |
Запорізька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №75 Запорізької... Тема: Повітря. Властивості повітря (пружне, розширюється при нагріванні, стискується при охолодженні, погано проводить тепло) |
Конспект уроку з курсу «Я і Україна. Природознавство» Методичний кабінет Запорізького навчально-виховного комплексу І-ІІІ ступенів №109 |
Урок з елементами дослідження Мета Тема: «Драма-казка «Микита Кожум’яка» Олександра Олеся» (урок з елементами дослідження) |
Урок-подорож, урок-дослідження. 1 «Кримські сонети» Адама Міцкевича – ностальгія за батьківщиною; їх відлуння в українській та російській літературах |
Урок у нас сьогодні незвичайний урок-дослідження ТЕМА. ФІЛОСОФСЬКЕ ОСМИСЛЕННЯ КРАСИ ПРИРОДИ І ЛЮДИНИ В КІНОПОЕМІ О. ДОВЖЕНКА “ЗАЧАРОВАНА ДЕСНА” |
Тема Сутність педагогічного дослідження На практиці, як правило, дослідник використовує як теоретичні, так і емпіричні методи дослідження. Таке дослідження прийнято називати... |
Урок (природознавство, математика, трудове навчання) Робота вчителя повинна бути спрямована на формування вміння учня створювати математичні моделі процесів навколишнього світу, застосовувати... |
План Основні шляхи підвищення ефективності уроку природознавства... Резерви підвищення ефективності уроків курсу «Я і Україна» (природознавство)в 1-4 класах |
Урок ( математика, природознавство, трудове навчання) Мета: узагальнити знання учнів про додавання і віднімання в межах 20, знання про перші весняні квіти, перелітних та зимуючих птахів.... |