|
Скачати 107.34 Kb.
|
ЗАНЯТТЯ №16На тему: «Здібності і професійна придатність».Тренер (психолог). Кожна людина від народження має особливості будови тіла, органів чуття і мозку, які ще називають "задатками", тобто заздалегідь даними від природи здіностями. До завдатків відносять силу, урівноваженість і рухливість нервових процесів, швидкість і точність реакції, природжені особливості зору і слуху. Хороша пам'ять і увага може бути дана людині від природи, але її можна і розвинути спеціальними вправами. На підставі одних і тих же задатків виникають різні здібності. Здібності - це індивідуально-психологічні особливості людини. Здібності бувають загальні і спеціальні. До загальних відносять здібності, які є у усіх людей (але розвинені у кожного в різній мірі) і які є важливими для різних видів діяльності. Наприклад, фізичні здібності потрібні представникам багатьох професій. Співробітник правоохоронних органів, офіціант, масажист, тренер мають бути сильними, витривалими і спритними. Високий рівень фізичного розвитку потрібний і тим, хто вибрав професії, пов'язані з військовою службою, охороною, спортом, пожежними, водолазними і аварійно-рятувальними роботами. Комунікативні здібності для більшості професій не менш важливі, чим інші. Багато професій пов'язано з обслуговуванням, навчанням, вихованням інших людей якщо не в повній мірі, то частково. Успішність юриста, лікаря, учителя, менеджера багато в чому залежить від емоційної стійкості і уміння спілкуватися. Високий рівень загального розумового, або інтелектуального, розвитку є умовою успішної роботи учителя, лікаря, юриста, психолога, інженера, економіста, програміста і тому подібне. Рівень розумового розвитку визначається як природними задатками і спадковістю людини, так і її життєвим досвідом, освітою, вихованням і рисами характеру. Тип мислення - це індивідуальний спосіб перетворення інформації. Знаючи свій тип мислення, можна прогнозувати успішність в певних видах професійної діяльності. Методика "Опитувальник типу мислення"Прослухайте твердження. Якщо ви згодні, в бланку (див. додаток №10) відповідей поставте плюс, якщо не згодні - мінус. 1. Мені легше що-небудь зробити самому, чим пояснити іншому. 2. Мені цікаво складати комп'ютерні програми. 3. Я люблю читати книги. 4. Мені подобається живопис, скульптура, архітектура. 5. Навіть у відлагодженій справі я прагну щось поліпшити. 6. Я краще розумію, якщо мені пояснюють на предметах або малюнках. 7. Я люблю грати в шахи. 8. Я легко викладаю свої думки як в усній, так і у письмовій формі. 9. Коли я читаю книгу, я чітко бачу її героїв і описувані події. 10. Я вважаю за краще самостійно планувати свою роботу. 11. Мені подобається усе робити своїми руками. 12. У дитинстві я створював (а) свій шифр для листування з друзями. 13. Я надаю велике значення сказаному слову. 14. Знайомі мелодії викликають у мене в голові певні картини. 15. Різноманітні захоплення роблять життя людини багатше і яскравіше. 16. При рішенні задачі мені легше йти методом проб і помилок. 17. Мені цікаво розбиратися в природі фізичних явищ. 18. Мені цікава робота ведучого теле- і радіопрограм, журналіста. 19. Мені легко представити предмет або тварину, яких немає в природі. 20. Мені більше подобається процес діяльності, чим сам результат. 21. Мені подобалося в дитинстві збирати конструктор. 22. Я віддаю перевагу точним наукам (математику, фізику). 23. Мене захоплює точність і глибина деяких віршів. 24. Знайомий запах викликає в моїй пам'яті минулі події. 25. Я не хотів (а) б підпорядковувати своє життя певній системі. 26. Коли я чую музику, мені хочеться танцювати. 27. Я розумію красу математичних формул. 28. Мені легко говорити перед будь-якою аудиторією. 29. Я люблю відвідувати виставки, спектаклі, концерти. 30. Я сумніваюся навіть в тому, що для інших очевидно. 31. Я люблю займатися рукоділлям, щось майструвати. 32. Мені цікаво було б розшифрувати древні тайнопису. 33. Я легко засвоюю граматичні конструкції мови. 34. Я згоден з твердженням, що краса врятує світ. 35. Не люблю ходити одним і тим же шляхом. 36. Істинно тільки те, що можна поторкати руками. 37. Я легко запам'ятовую формули, символи, умовні позначення. 38. Друзі люблять слухати, коли я ним щось розповідаю. 39. Я легко можу представити в образах зміст розповіді або фільму. 40. Я не можу заспокоїтися, поки не доведу свою працю до досконалості.
Підрахуйте кількість плюсів в кожному з п'яти рядків і запишіть отримане число. Кожен рядок відповідає певному типу мислення. Кількість балів в кожному рядку вказує на рівень розвитку цього типу мислення (0-2 - низький, 3-5 - середній, 6-8 - високий). 1. Предметно-дійове мислення (П-Д) властиве людям діла. Про них зазвичай говорять: "Золоті руки"! Вони краще засвоюють інформацію через рухи. Зазвичай вони мають хорошу координацію рухів. Їх руками створений весь предметний світ, що оточує нас. Вони водять машини, стоять за верстатами, збирають комп'ютери. Без них неможливо реалізувати найблискучішу ідею. Це мислення мають і багато видатних спортсменів, танцюристів. 2. Абстрактно-символічне мислення (А-С) мають багато людей науки - фізики, математики, економісти, програмісти, аналітики. Люди з таким типом мислення можуть засвоювати інформацію за допомогою математичних кодів, формул і операцій, до яких не можна ні доторкнутись, ні уявити. Завдяки особливостям такого мислення на основі гіпотез зроблено багато відкриттів в усіх галузях науки. 3. Словесно-логічне мислення (С-Л) відрізняє людей з яскраво вираженим вербальним інтелектом (від латів. verbalis - словесний). Завдяки розвиненому словесно-логічному мисленню учений, викладач, перекладач, письменник, філолог, журналіст можуть сформулювати свої думки і донести їх до людей. Це уміння потрібне керівникам, політикам і громадським діячам. 4. Наочно-образне мислення (Н-О) мають люди з художнім складом розуму, які можуть уявити і те, що було, і те, що буде, і те, чого ніколи не було, - художники, поети, письменники, режисери. Архітектор, конструктор, дизайнер, художник, режисер повинні мати розвинене наочно-образне мислення. 5. Креативність (К) - це здатність мислити творчо, знаходити нестандартні рішення задачі. Креативність може мати людина з будь-яким типом мислення. Це рідкісне і нічим не замінима якість, що відрізняє талановитих і успішних людей в будь-якій сфері діяльності. У чистому вигляді ці типи мислення зустрічаються рідко. У більшості людей переважає один або два типи мислення. Для багатьох професій потрібне поєднання різних типів мислення, наприклад для психолога. Таке мислення називають синтетичним. Співвіднесіть свій провідний тип мислення з вибраним видом діяльності або профілем навчання. Наскільки вдалий ваш вибір? Якщо ваші професійні плани не цілком відповідають типу мислення, подумайте, що легше змінити - плани або тип мислення? За допомогою тестів можна оцінити рівень розвитку деяких загальних здібностей. Проте існують здібності, наявність або відсутність яких може визначити тільки фахівець. Це спеціальні здібності - артистичні, літературні, математичні, лінгвістичні, музичні, - що визначають успішність в конкретних видах діяльності. Коли юний Моцарт в семирічному віці давав концерт у Франкурте-на-Майне, до нього підійшов хлопчик чотирнадцяти років .- Як чудово ти граєш! Мені ніколи так не навчитися. - Чому ж? Ти ж дорослий. Спробуй, а якщо не вийде, почни писати ноти. - Та я пишу.. Вірші.. - Це теж цікаво. Писати хороші вірші, на мою думку це, ще важче, ніж вигадувати музику. - Чому ж, зовсім легко. Ти спробуй.. Співрозмовником Моцарта виявився Гете. Якщо у людини є здібності, наприклад літературні або музичні, це не означає, що вона може розслабитися і чекати, коли до неї прийде слава. Людина, що має від природи скромніші здібності, може наздогнати і обігнати «мазунчика природи» завдяки наполегливим заняттям. Спортсмен з багатирським здоров'ям і блискавичною реакцією програє слабкому суперникові, якщо пропускатиме тренування і порушуватиме спортивний режим. Багато обдарованих від природи спортсменів, артисти, письменники безславно закінчили свій земний шлях, тому що зупинилися в професійному розвитку, переоцінивши свої здібності. З наявності здібностей зазвичай судять про професійну придатність людину. Вимоги професії називають ще професійно важливими якостями. Робота лікаря, учителя, продавця вимагає від людини доброзичливості, чуйності, уміння контролювати свої емоції. Для диспетчера або оператора професійно важливими якостями є хороша увага, уміння працювати з різнорідною інформацією і оперативно приймати рішення. Оперативний працівник, співробітник МНС, пожежник мають бути емоційно стійкими і холоднокровними, мати миттєву реакцію, силою і витривалістю. Недолік цих якостей може коштувати їм здоров'я або життя. Як бути, якщо у людини немає усіх здібностей, необхідних для обраної професії? В цьому випадку можливі два шляхи: або змінити вибір, або компенсувати бракуючі чи слабовираженні здібності корисними звичками і ефективними прийомами організації праці. Забудькуватість можна компенсувати систематичним веденням різних записів, повільність - ретельністю виконання роботи, слабкість просторового і образного мислення - використанням макетів і наочних посібників. Але є універсальні якості, наприклад порядність і відповідальність, які нічим не можна компенсувати. Непорядна або безвідповідальна людина на своєму робочому місці здатна створити багато проблем, і чим вище її посада, тим вона небезпечніша для оточення. У підлітковому віці йде інтенсивний розвиток загальних і спеціальних здібностей. У цьому віці активно формуються і розвиваються міжособистісні комунікативні здібності, що включають уміння вступати в контакт з людьми, домагатися їх розташування і взаєморозуміння, досягати поставлених цілей. Саме зараз вам необхідно правильно оцінити свої можливості, щоб співвіднести їх з вимогами майбутньої професії. Ясність, гнучкість, оригінальність і гострота мислення, наполегливість, дисциплінованість, упевненість і самовладання формуються і розвиваються тільки у молодому віці. Наявність цих якостей і забезпечує здатність до праці. Приблизно половина людей, що стоять перед вибором професії, збирається управляти іншими людьми або фінансами і планує стати менеджером, підприємцем або просто керівником, хоча тільки 5-7% населення має необхідні схильності і здібності до такого роду діяльності. Вправва "Собор Руану" Мета: усвідомлення сенсів професійної діяльності. Ведучий розповідає притчу: У славному місті Руані на будівництві працювали три мулярі. Їм поставили одне і те ж питання: "Що ти робиш"? Один відповів: "Я кладу цеглу". Інший: "Я заробляю собі на хліб". Третій: "Я будую собор" Руану. В ході обговорення визначається, що відповіді мулярів демонструють три позиції - виконувати окремі операції, не замислюючись, навіщо це треба; замислюватися не про зміст роботи, а лише про матеріальну винагороду; бачити загальну мету діяльності, свій вклад в її досягнення. Як би відповіли на це питання з тих же позицій представники професій: лікар, модельєр, архітектор, прибиральник та ін.? Вищий рівень професійної придатності називають покликанням. Це не лише абсолютний збіг вимог професії і особових, фізіологічних, інтелектуальних особливостей людини, але і яскраво виражений інтерес до цього виду діяльності, що граничить з любов'ю. Знаходячись на гастролях в Ризі, Леонід Утьосов зайшов до місцевого кравця. - Мені потрібно два костюми. Тільки швидко, по-стаханівськи, щоб перший був готовий через тиждень! - Я ваших стаханівських методів не знаю, - відповідав кравець, - приходите через три дні і забирайте обидва! Утьосов був шокований від такої зухвалості.- Ви, напевно, не зрозуміли. Мені потрібні дуже хороші костюми. Як той, який на мені. Кравець зневажливо оглянув костюм і запитав: - Хто вам його шив? - Його шив сам Затерла (знаменитий кравець), - гордо відповідав артист. - Я не запитую, як його прізвище, я запитую, хто він по професії? - запитав кравець. Утьосов був в захопленні від дотепності кравця. А через три дні - від нових костюмів. Творців, майстрів своєї справи у всі часи було одиниці, і цінувалися вони на вагу золота. Якщо комусь здається, що цей рівень для нього недоступний, не варто опускати руки: по-перше, ви тільки на самому початку професійного шляху, по-друге, ви ще не знаєте, на що ви здатні, а по-третє, видатних успіхів ці люди добилися теж не відразу. Звичайна людина використовує тільки 10% своїх фізичних і розумових здібностей. Різниця між тією долею здібностей, яку вона використовує, і тій, яка дійсно є в її розпорядженні, - це різниця між тим, що він є, і тим, ким він може бути. |
21. Психологічна підготовка пожежників як важливий елемент професійної... Зміст понять «професійна придатність», «професійний відбір», «професійний добір», «професіограма», «психологічна підготовка», «завдання... |
Тема Теоретичні відомості Державний гімн України, музика професійна, народна та професійна в народному дусі |
Психічні властивості особистості. Основні поняття теми: Основні поняття теми: темперамент, холерик, сангвінік, флегматик, меланхолік, екстраверсія, інтроверсія, характер, акцентуація, риси... |
Конспекти до курсу «Професійна етика» Тема Професійна етика як навчальна... Тема Професійна етика як навчальна дисципліна і як засіб регулювання професійної діяльності |
Теоретичні і методичні засади організації системи професійної комп’ютерної... Ключові|джерельні| слова: студент з|із| обмеженими можливостями|спроможностями|, професійна підготовка, професійна реабілітація,... |
2. Здібності, задатки та індивідуальні відмінності людей Це ж поняття використовується нами тоді, коли потрібно зрозуміти в силу чого одні люди швидше і краще за інших засвоюють знання,... |
Курс лекцій Розділ 2: тема 7 Якість продукції згідно ГОСТу 15467-79 – це сукупність властивостей продукції, що обумовлюють її придатність задовольняти певні потреби... |
План-конспект першого уроку в 2014/2015 н р. на тему: «Україна єдина країна» України; формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси, декламаторські вміння та здібності, допитливість... |
Програма гуртка «А н гл і йс ьк а р о з м овна мова» Затверджено У дитячих садках і позашкільних закладах створюються гуртки з вивчення іноземної мови,призначення яких розвивати творчі здібності... |
Стаття ««Готовність до інноваційної професійної діяльності як важлива... Стаття ««Готовність до інноваційної професійної діяльності як важлива професійна якість педагога» |