|
Скачати 119.48 Kb.
|
Тема: Роль птахів у природі та житті людини, їх охорона та приваблювання. «Людина не повинна соромитися цікавості, яку пробуджує в ній природа» Ніколас Тінберген Мета: узагальнити й закріпити знання учнів про роль птахів у природі та значення їх у житті людини; обґрунтувати необхідність їх охорони та приваблювання; ознайомити учнів з корисними птахами своєї місцевості; розвивати вміння учнів працювати з науково-популярною літературою, вести спостереження, досліджувати явища природи, робити узагальнення та висновки. Тип уроку: узагальнення та систематизація знань. Форма уроку: синтетична. Місце уроку у навчальній темі: поточний. Прийоми розвивального навчання:
Обладнання: охорона птахів (таблиця), малюнки: птахи Червоної книги України, будова яйця птаха, Карта України, малюнки-картини із зображеннями птахів, жетони, номери учасникам гри. Попередня підготовка: проведення лабораторного досліду «Виявлення пор в шкарлупі курячого яйця»; робота з науково-популярною літературою. Лабораторний дослід «Виявлення пор у шкарлупі курячого яйця.» Об’єкти і обладнання: 2 зварених яйця (курячих),чайна ложечка, чорна туш, 2 склянки-тримачі (підставки) для яєць. Хід роботи: Учням рекомендується взяти 2 зварених яйця. Одне з них треба надбити із загостреної сторони, і збільшивши отвір, чайною ложкою видалити вміст. Друге яйце надбивається з тупого боку, і його вміст також видаляється. Тепер в обидві шкаралупи потрібно налити до половини чорної туші, розведеної 1:2 водою, поставити їх в склянках так, щоб вміст не вилився, і спостерігати чи з’являться на зовнішній стороні чорні цятки. А якщо з’явились то в якій частині шкаралупи їх буде більше в загостреній чи тупій? Свої спостереження учні записують в зошити, і тут же дають пояснення виявлених ознак. Про результати досліду рекомендується розповісти на одному з наступних уроків біології, та продемонструвати шкаралупу з просоченою тушшю. Запитання:
План уроку: І. Вступне слово вчителя. ІІ. Основна частина:
ІІІ. Заключне слово вчителя. Хід уроку: Сьогодні поговоримо з вами про роль птахів у природі та житті людини, про необхідність їх охорони та приваблення. Девізом уроку ми візьмемо слова нідерландського натураліста Ніколаса Тінбергена «Людина не повинна соромитися цікавості, яку пробуджує в ній природа». Де ми тільки не зустрічаємо птахів! У лісі і в полі, у горах та по берегах річок, у сільських та міських парках та на рідному подвір’ї. Ми так звикли до них, що часом нам починає здаватися, ніби ми добре їх знаємо. Чи так це насправді? Ось саме сьогодні ми перевіримо свої знання. Вчитель. Дайте будь-ласка відповідь на таке запитання-загадку: «Хто двічі народжується?» Учень. Звичайно птахи. Вперше коли птах відкладає яйце, а вдруге – коли зʼявляється пташеня. Вчитель. Якщо вже бути точним, слід додати, що в другому випадку пташенята не народжуються, а вилуплюються. Навіщо така двоступінчастість?Чому не одразу живородіння, як у ссавців? Учень. Виявляється і цей процес підпорядкований польоту. Щоб не заважати птахові літати, яйця визрівають дуже швидко і не одночасно, а одне за одним. Довго в яєчнику та яйцепроводі вони не затримуються – пташина відкладає їх як правило через добу. Вчитель. Яку внутрішню будову має яйце? Учень. В середині жовток, вкритий оболонкою. На верхній частині жовтка – зародковий диск. Потім тонкий шар густого білка. На полюсах дозрілого яйця, тобто на тупому і гострому кінцях, цей білок ще густіший та скручений у спеціальні тяжі (канатики)-- так звані халази. Виходить своєрідний гамак, який дозволяє жовтку з зародковим диском плавати в рідкому білку. Хоч би як поверталося яйце, тяжі то скручуючись, то трохи розпрямляючись утримують жовток у центральному положенні, а зародковий диск завжди зверху . Вчитель. Чому зародковий диск завжди зверху? Учень. Щоб під час насиджування зародковий диск завжди був поряд із джерелом тепла – насиджуючим птахом. Вчитель. Отже, внутрішню будову яйця ви пригадали. Яку будову яйце має ззовні? Учень. Ззовні яйце вкрите двома підшкарлуповими оболонками. Одна з цих оболонок охоплює білок, а друга – притискується до вапнистої шкаралупи. На тупому кінці яйця ці дві оболонки розходяться утворюючи так звану повітряну камеру. Вчитель. Що таке повітряна камера? Учень. Повітряні камери – це своєрідні легені яйцеклітини. Тут знаходиться повітря яким дихатиме майбутній зародок. Звичайно його дуже мало і зародок швидко задихнувся б, якби свіжі порції повітря, весь час не надходили б у цю камеру. Вчитель. А як повітря потрапляє всередину яйця? Адже ззовні воно має вигляд цілісного утворення: така собі маленька фортеця. Вам на попередньому уроці було дано завдання знайти відповіді на такі запитання після проведення досліду на знаходження пор в шкаралупі курячих яєць. Запитання:
Свої спостереження ви записали в зошити. А також працювали з науково-популярною літературою, вишукуючи підтвердження своїм спостереженням. Учні.
Так і повинно бути тому що там знаходиться повітряна камера. Діаметр пор такий малий, що пропустити повітря всередину вони можуть, а назовні – ні.
Отже, яйце і зародок, що в ньому розвивається надійно захищені від будь-яких впливів: тиску, механічних пошкоджень, дії прямих сонячних променів та різких коливань температури. Цікаво! Як тут не згадати, що за той же час, поки курячий зародок знаходиться у яйці він поглинає 4,5 л О2 і виділяє 3 л СО2. Також цікавий факт, що зародок не лише потребує зовнішнього тепла, він може здобути його й сам. Чим ближче до вилуплення, тим успішніше він це робить. Яким чином?Дуже простим – окиснюючи білки, жири й вуглеводи. Так наприклад курячий зародок за 21 день насиджування виділяє 23 кКал. Якби цю кількість тепла можна було виділити одночасно, то його вистачило б щоб закип’ятити склянку води! Вчитель. Отже, ви вже багато дізнались про будову яйця і можете зробити висновок. Учні. Яйця всіх птахів за будовою однакові. Відрізняються за формою (бувають яйцеподібної, еліпсоподібної та грушоподібної форми), забарвленням (кремуваті у чирка-тріскуна, у шпаків – зеленкувато-голубі, у плиски – з ластовиннячком і т. д.) і розмірами. Вчитель. А від чого залежить розмір яйця? Правда ж так і хочеться сказати – від розміру птаха – чим більший птах, тим більше яйце. Учні. Ні, це не так. Дрібні види несуть, порівняно з власною масою великі яйця, а більші види навпаки. Існує ще ось яка закономірність: чим більше в кладці яєць , тим менші вони за розміром. Наприклад 2 малесеньких яйця насиджує колібрі, кожне завбільшки з горошину. Але якщо порівняти їх вагу з вагою самої пташки (вага яєць приблизно 2 мг, вага пташки приблизно 5-10 г), то виявиться що не такі вже вони й маленькі. Найбільші яйця несе звичайно страус, вони зазвичай бувають 15-20 см завдовжки і вагою приблизно 1500 г. В порівнянні з вагою птаха приблизно 90 кг. Цікаво! Щоб круто зварити страусине яйце, його треба кип’ятити більше години. Настільки товста шкаралупа яєць. Вчитель. Отже, за зовнішнім виглядом яйця відрізняються так само як і види птахів між собою. Щоб переконатися в цьому ми зараз проведемо гру-аукціон. Що означає «аукціон»? Учні. Аукціон – це спосіб продажу деяких товарів, при якому товар виставляють для огляду. Вчитель. За що продається товар на аукціоні? Учні. За гроші. Вчитель. Сьогодні на аукціоні будуть продаватися картини із зображеннями птахів. Ви їх зможете купити за свої знання. Адже ваші знання – це ваші гроші. Запамʼятайте правила гри.
Вчитель. Починаємо гру. Продається картина (виставляє картину на огляд). Хто бажає купити? Слово надається учаснику гри під №…(називає номер картки учня, що першим підняв її угору) Учасник гри. На картині зображений крук. Відносять його до ряду Горобцеподібних (дає коротку характеристику). Вчитель. Картина продана. Хто бажає доповнити? (Доповнення). Вчитель роздає жетони учасникам за доповнення. Вчитель. Продається картина. Хто бажає купити? Слово надається учаснику гри під №… Учасник гри. На картині зображений журавель сірий. Відносять його до ряду Журавлеподібних (дає коротку характеристику). Вчитель. Картина продана. Хто бажає доповнити? (Доповнення). Вчитель роздає жетони учасникам за доповнення. Вчитель. А зараз послухайте рекламу. Реклама.
Вчитель. Продається картина. Хто бажає купити? Слово надається учаснику гри під №… Учасник гри. На картині зображена синиця велика. Відносять її до ряду Горобцеподібних (дає коротку характеристику). Вчитель. Картина продана. Хто бажає доповнити? (Доповнення). Вчитель роздає жетони учасникам за доповнення. Вчитель. Продається картина. Хто бажає купити? Слово надається учаснику гри під №… Учасник гри. На картині зображений лебідь-шипун. Відносять його до ряду Гусині (дає коротку характеристику). Вчитель. Картина продана. Хто бажає доповнити? (Доповнення). Вчитель роздає жетони учасникам за доповнення. Вчитель. А зараз послухайте рекламу.(Можна демонструвати слайдову презентацію) Реклама. Запрошуємо вас послухати памʼятку з охорони природи:
Вчитель. Приваблювати птахів можна різними способами. Найкращим із них є створення сприятливих умов для гніздування, охорони та підгодовування. В період розмножування найкраще приваблювати птахів за допомогою штучних гніздівель. Цей спосіб не потребує великих матеріальних затрат. У негніздовий період штучні гніздівлі мають не менше значення, ніж у гніздовий. Вони є місцями відпочинку птахів як у день, так і вночі. Особливо велике значення штучні гніздівлі мають під час снігопадів, дощів, ожеледі, сильного вітру й великих морозів. Запам’ятайте! Для приваблювання птахів недостатньо правильно виготовленого синичника або шпаківні, слід враховувати біологію птахів. На певній території треба вивішувати різноманітні гніздівлі для різних видів птахів. Не турбуйте їх частим загляданням до гніздівель. Отже, не кількість розвішаних гніздівель дає добрий результат, а правильність їх виготовлення, розвішування у відповідних місцях, догляд, охорона. Вчитель. Продовжуємо аукціон. Продається картина. Хто бажає купити? Слово надається учаснику гри під №… Учасник гри. На картині зображена сова вухата. Відносять її до ряду Совоподібні (дає коротку характеристику). Вчитель. Картина продана. Хто бажає доповнити? (Доповнення). Вчитель роздає жетони учасникам за доповнення. А зараз послухайте рекламу. Реклама.
Отже, птахів потрібно любити і берегти не лише тому, що вони корисні, а й тому, що вони веселі, гарні й самою своєю присутністю та поведінкою прикрашають сади та ліси. Крім того, багато птахів чудово співає, викликаючи в людини добрий, радісний настрій. Отож, бережімо й захищаймо наших пернатих друзів і помічників. Закінчити гру я хочу словами: -- Людство може і повинно зберегти природу. Земля людей не мислима без тваринного і рослинного світу! Вчитель підводить підсумки гри, оцінює знання учнів, оголошує переможців гри, дає домашнє завдання. Повторити відповідний матеріал підручника, підготуватися до заліку. |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
Урок у 7 класі Тема: Різноманітність голонасінних рослин. Роль голонасінних... Мета: ознайомити учнів із багатоманітністю хвойних рослин, розкрити їх значення в природі та житті людини |
Урок №2: Тема уроку: Роль вірусів у природі та житті людини Ознайомити учнів із різноманітними вірусними захворюваннями рослин, тварин і людини |
Значення голонасінних у природі та житті людини Мета: Продовжити формувати знання учнів про голонасінні рослини; показати значення голонасінних у природі та житті людини; розвивати... |
Роль прокаріотів у природі та житті людини. Розробка уроку, 10 клас Епіграф уроку: «Людина повинна вірити, що незрозуміле можна зрозуміти, інакше вона не стала б розмірковувати про це». Гете І |
Роль вірусів в природі та житті людини ... |
Різноманітність земноводних, їх значення в природі та житті людини. Охорона земноводних Ти знання учнів з теми, розвивати логічне мислення, вміння працювати з додатковою літературою, виховувати дбайливе ставлення до природи,... |
Розробка уроку з біології «Різноманітність ракоподібних. Їх значення... Завдання : що треба робити для покращення пам'яті ? (обговорення відповіді у вигляді гри " Мікрофон " ) |
Уроку Зародження й розвиток фізики як науки. Роль фізичного знання в житті людини й суспільному розвитку. Методи наукового пізнання |
1. Релігія як суспільно-історичне явище (2 години) Соціальні функції, роль та місце релігії у житті людини і суспільства. Функції релігійних організацій |