|
Скачати 68.3 Kb.
|
Розробка уроку з біології « Різноманітність ракоподібних . Їх значення в Природі та житті людини» ( 8клас ). Підготувала Ященко Наталія Анатоліївна учитель біології та хімії вищої кваліфікаційної категорії Жашківської спеціалізованої школи №1 з поглибленим вивченням окремих предметів Тема . Різноманітність ракоподібних . Їх значення в Природі та житті людини. Мета: розширити знання учнів про різноманітність представників типу Членистоногих на прикладі ракоподібних ; навчити розпізнавати їх на таблицях, колекціях та в природі ; з'ясувати значення ракоподібних в природі та житті людини; продовжити формувати в учнів уміння аналізувати одержані знання , працювати з підручником , користуватися довідковою літературою ; розвивати навички роботи в малих творчих групах ; продовжити формувати вміння працювати в колективі , приймати спільні рішення , оцінювати роботу товаришів, стимулювати інтерес до вивчення біології , розвивати творчі здібності , кмітливість ; виховувати любов до природи. Тип уроку : засвоєння нових знань. Методи навчання: групова форма роботи ; словесні : бесіда, розповідь, повідомлення наочні : демонстрація таблиць , схем , листівок, фотографій, фіксованих та живих представників ракоподібних ; перегляд відеофрагментів ; використання кодоскопу. Обладнання: кодоскоп, телевізор, відеопрогавач, кінофільми " Марш крабів " , таблиці " Клас ракоподібні " , " Тип членистоногі " , живі або фіксовані раки, краби, креветки , мокриці, фотографії, листівки прісноводних та морських ракоподібних, чайнворд " Тип членистоногі ". План уроку
Хід уроку 1. Організація класу 2. Розминка Хороша пам'ять є однією з умов високих результатів у навчанні. Завдання : що треба робити для покращення пам'яті ? (обговорення відповіді у вигляді гри " Мікрофон " ) Насамперед потрібно запам’ятати головне – ніколи не скаржитися на свою пам'ять . Ми знаємо тисячі слів , та ще й різними мовами , безліч різних відомостей . Ми добре чуємо й бачимо ! У нас чудова пам'ять ! Урок біології дасть переконатися в цьому . 3. Актуалізація опорних знань У вас чудова пам'ять , тому : 1 ). Пригадайте, які асоціації і чому виникають у вас , коли ви чуєте "Тип Членистоногі " ? 2). Складіть асоціативний " кущ " " Рак " 3). Складіть логічний ланцюжок " Травна система річкового рака " 4. Мотивація навчальної діяльності Чим більше пізнаєш і розумієш природу, тим сильніше стаєш впевненим, що за все своє життя ні побачити , ні досягнути всі її картини неможливо. Навіть у малесенької водойми у якої і назви немає, залишаться і таємниці , і загадки, не побачене та невідоме зовсім. І сьогодні на уроці ми завітаємо до світу Ракоподібних, ознайомимося з їх особливостями , навчимося їх розпізнавати . 5. Усвідомлення нового матеріалу План 1 ) Середовище існування ракоподібних. 2 ) Особливості будови та життєдіяльності представників ряду Десятиногі. 3). Особливості будови та життєдіяльності представників ряду Рівноногі . 4) . Особливості будови та життєдіяльності ряду Веслоногі . 5). Особливості будови та життєдіяльності ряду Гіллястовусі. 6) . Значення ракоподібних .
Ракоподібні в процесі еволюції пристосувалися до життя у водному середовищі . Вони живуть у морських і прісних водоймах, навіть в підземних водах . Лише деякі пристосувалися до життя у вологих місцях на суші . За способом життя та зовнішнім виглядом ракоподібні надзвичайно різноманітні , хоч і мають спільні ознаки . Більшість вільно пересувається , плаває або повзає , але є й сидячі форми . У світовій фауні налічують понад 35 тис. видів ракоподібних. Розділ зоології присвячений вивченню ракоподібних, називається карцинологією. Клас Ракоподібні поділяють на п’ять підкласів і кілька десятків рядів, серед яких обов’язково потрібно назвати такі: Ряд Веслоногі ракоподібні – дрібні рачки, що входять до складу планктону (є основним компонентом зоопланктону): дафнія, циклоп. Ряд Рівноногі ракоподібні – середні за розмірами тварини, пристосовані до різних умов середовища, в т.ч. до наземного: мокриці. Ряд Десятиногі ракоподібні – різноманітна група відносно крупних тварин, до якої входять креветки, лангусти, раки та краби (камчатський краб, рак-самітник, краб-примара; кам’яний і прісноводний краби – представники, яких занесено до Червоної книги України).
а) Постановка проблеми - Які ж вони , ці дивні ракоподібні? б). Клас ділиться на 4 групи , обираються керівники груп , кожна група отримує завдання для опрацювання. І група – опрацювати параграф 20 статтю " Ряд Десятиногі " , з'ясувати особливості будови представників ряду і заповнити таблицю в зошиті. ІІ група – опрацювати параграф 20 статтю" Ряд Рівноногі " , з'ясувати особливості будови представників ряду і заповнити таблицю в зошиті. ІІІ група – опрацювати параграф 20 статтю" Ряд Веслоногі " з'ясувати особливості будови представників ряду і заповнити таблицю в зошиті. ІV група – опрацювати параграф 20статтю" Ряд Гіллястовусі " , з'ясувати особливості будови представників ряду і заповнити таблицю в зошиті. Після опрацювання кожна група захищає свою роботу, а учні класу в цей час опрацьовують таблицю в зошиті відповідно даного ряду . Таблиця 1 Характерні особливості представників класу Ракоподібні
3 ). Значення ракоподібних 3.1 Повідомлення учнів 3.2 Заповненя таблиць у графі " Значення " 3.3 " Цікавинки " , " Їх необхідно врятувати " " Цікавинки " Біологічний годинник мають всі тварини . В одних він іде з перебоями , а в інших працює відмінно. Деякі види крабів мають два біологічних годинники – сонячний і припливно-відпливний. Основний сонячний ритм – зміна теного денного забарвлення на світле нічне. Але найтемніше забарвлення зявляється тільки під час відпливу . Біологічний зміст такої зміни забарвлення – маскування. Цікаво, що коли утримувати крабів при слабкому освітленні , вони змінюють забарвлення за таким самим графіком. Напевне, тваринам конче необхідно мати біологічні годинники. Вони підказують їм, коли треба виходити на полювання , допомагають знайти правильний напрям під час міграції й завдяки годинику тварини знаходять одна одну і визначають час, коли на світ має з'явитись нове потомство. " Їх необхідно врятувати " Ракоподібні, що мешкають у воді, удже чутливі до її якості і особливо - до кількості кисню. Для збереження цих тварин необхідна охорона їх місць проживання . Невелике втручання людини , що призводить до порушення водного режиму рігок, негативно позначається на популяції річкових раків. Негативно впливає неконтрольований вилов . 6. Узагальнення та закріплення знань 6.1 Чому представників класу Ракоподібні об'єднують в один клас ? 6.2 Завдання 1 " Поле чудес " Своє ім'я цей веслоногий рачок одержав на чест міфічного одноокого велетня. Як він називається ? ( Циклоп ) На дошці : 6.3 Знайти " зайву " тварину серед названих: річковий рак , краб, дафнія, омар, креветки, лангусти. 6.4 Розшифруйте, які ракоподібні ховаються за переплутаними літерами : цікрило ; ветреки ; тигуслан ( мокриці ) ( креветки ) ( лангусти ) 6.5 Відгадайте загадки : - Кого горе красить ? ( рак ) - Не коваль , а зкліщами ( рак , краб ) - Не яйце, а в шкарлупі , на кіт , а вусатий ( рак ) - погане на вроду, завжди любить воду (рак) 6.6 Розгадайте чайнворд " Тип Членистоногі " 6.7 Перегляд відеофрагменту " Марш крабів " Завдання : висловитись від імені крабів " Хто такі люди ?" 7. Підсуки уроку . Учні требароблять висновки про вивчене на уроці. 8.Оцінення учнів . На початку уроку учням видаються жетони на кожну групу ; командир при правильних відповідях видає жетони певному учневі . В кінці уроку за кількістю жетонів , які отримали учні , виставляються оцінки. 9. Домашнє завдання . Вивчити параграф 20 Написати твір-мініатюру на тему " Доля ракоподібних у майбутньому ". Використана література 1. Брэм А.Э. Жизнь животных: в 3-х т.- М.: Терра, 1992. 2. Хадорн Э., Венер Р. Общая зоология: Пер.с нем. – М.: Мир, 1989. 3. Жизнь животных /пол ред. проф. Т.С. Расса. М.: Просвещение, 1983. 4. Акимушкин И.И. Мир животных: беспозвоночные. Ископаемые животные. – М.: Мысль, 1991. 5. Старикович С.Ф. Самые обычные животные (про собак, ворон и божьих коровок). (Библиотека журнала «Химия и жизнь»). – М.: Наука, 1988. 6. Я познаю мир. Удивительные животные: Энциклопедия для детей. Под ред. О.С. Бартенева. – Изд-во АСТ, 1999. 7. Они должны жить. Насекомые и ракообразные Н.И.Кочетова, Л.М Парамонова Москва, ВО «Агропромиздат» 1989г. |
Урок у 7 класі Тема: Різноманітність голонасінних рослин. Роль голонасінних... Мета: ознайомити учнів із багатоманітністю хвойних рослин, розкрити їх значення в природі та житті людини |
Значення голонасінних у природі та житті людини Мета: Продовжити формувати знання учнів про голонасінні рослини; показати значення голонасінних у природі та житті людини; розвивати... |
Різноманітність земноводних, їх значення в природі та житті людини. Охорона земноводних Ти знання учнів з теми, розвивати логічне мислення, вміння працювати з додатковою літературою, виховувати дбайливе ставлення до природи,... |
Роль прокаріотів у природі та житті людини. Розробка уроку, 10 клас Епіграф уроку: «Людина повинна вірити, що незрозуміле можна зрозуміти, інакше вона не стала б розмірковувати про це». Гете І |
Зелене диво Землі рослини. Різноманітність живих організмів. Значення... Тема. Зелене диво Землі рослини. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
Урок №2: Тема уроку: Роль вірусів у природі та житті людини Ознайомити учнів із різноманітними вірусними захворюваннями рослин, тварин і людини |
Уроку на тему: «Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців» Розробка уроку на тему: «Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців» для учнів 8 класу. Представлений матеріал... |
Урок на тему: Різноманітність земноводних. Їх значення та охорона Мета: розкрити різноманітність земноводних, пов’язану з пристосуванням їх до умов існування в різних середовищах, показати необхідність... |
ТЕМА. Різноманітність ракоподібних МЕТА Коли ви закінчите школу, я сподіваюся, що ці знання вам знадобляться в житті. Я бажаю вам, щоб ваш багаж був великим і різноманітним,... |