|
Скачати 109.55 Kb.
|
Роль прокаріотів у природі та житті людини. Розробка уроку, 10 клас. Слєпцова О.М.,учитель вищої категорії, учитель біології Рубіжанської ЗОШ №6, Луганської обл. Епіграф уроку: «Людина повинна вірити , що незрозуміле можна зрозуміти, інакше вона не стала б розмірковувати про це». Гете І. Мета уроку: розширити уявлення про роль різноманітних прокаріотів у природі, практичної значимості в житті людини; навчати застосовувати знання про бактерії для обґрунтування способів збереження продуктів харчування, профілактиці захворювань; розвивати логічне мислення, міжпредметні зв’язки, комунікативні навички та практичні уміння; проводити аналоги, порівнювати, абстрагуватися, доводити свою точку зору, розмірковувати, працювати творчо; формування культури біологічної мови; виховання дбайливого ставлення до свого здоров’я, свідомої дисципліни. Обладнання: підручник, творчі проекти, роздатковий матеріал, презентації, інтерактивний мобільний комплекс. Базові поняття, терміни: біотехнологія, стерилізація, пастеризація, дезінфекція, штам. Міжпредметні зв’язки: хімія, екологія, історія, основи здоров’я, фізика. Тип уроку: засвоєння нових знань. Форма проведення: проектно - рольова гра. Структура уроку
Учитель. Доброго дня,учні! Раджу вам усміхнутися одне одному, адже лише за наявності гарного настрою людина може досягти успіху і своєї мети.
Учитель. Пригадайте, про які організми ми говорили на попередньому уроці? (Прокаріоти). Так, ви ознайомилися з систематикою, будовою та процесами життєдіяльності прокаріотів. А сьогодні ми з’ясуємо, яку роль прокаріоти відіграють у природі та житті людини. Увага на екран. (демонструється відеофрагмент про бактерії). «Скільки ж див містять у собі ці крихітні, видимі тільки під мікроскопом, створіння»,- так сказав в 1675 році Антон Ван Левенгук. І це дійсно так. Сьогодні на уроці ви в цьому переконаєтеся. Наш урок пройде в незвичній формі, у вигляді проектно – рольової гри. Ви будете виступати у ролі екологів, біологів, практиків і медиків. Вас чекають цікаві дослідження, творчі дискусії. Але перш ніж зануритися в світ досліджень, потрібно знати добре біологічну мову. Отже традиційна біологічна розминка.
Гетеротрофи – це…? (автотрофи, фототрофи, хемотрофи, сапротрофи, паразити, симбіонти, мутуалісти, аероби, анаероби, спора, міксотрофи). Учні дають поняття.
Класифікація прокаріотів (за способами живлення) Автотрофні Гетеротрофні ? ? ? ? ?
Таблиця 1(Слайд )
Учитель повідомлює тему, мету, епіграф уроку. (слайд)
Учитель. На початку нашої роботи хочу навести вам кілька цікавих і застережливих фактів. Чи знаєте ви, що:
Ось які ці прокаріоти.
Учитель. Тепер, доповнивши свій біологічний словник і згадавши процеси життєдіяльності прокаріотів, ви повинні дослідити, вирішити і довести такі проблемні питання. На екрані з'являються гіпотези.
У вирішенні даних гіпотез вам допоможуть: додаткова література, з якою ви працювали вдома, матеріали творчих проектів, що створені вами, підручник, презентації, підготовлені юними біологами. Прошу уважно слухати повідомлення, дати їм оцінку згідно критеріям та оцінити роботу своєї групи.
Учитель. Дякую за цікаві повідомлення, питання опонентів. А тепер, працюючи в групах, проявіть логіку, знання, творчість у вирішенні гіпотез. Успіху вам! V. Узагальнення знань. 1. Робота в групах. (Учні записують нову інформацію; розповідають один одному, записують вивчене, нові терміни; відбувається активний обмін думками, висловлюваннями, складаються міні – проекти, підводяться висновки. С кожної групи готується до захисту один учень . Екологи. Вивчивши літературу, продивившись презентацію «Роль прокаріотів у природі», відповівши на запитання опонентів, взявши участь в дискусії з «вченими» згідно даної нам гіпотези, наша група вважає, що ствердження вчених правильне і доказом тому є наш міні -проект. Ми його представили у вигляді дерева з плодами, яке є символом життя. А на плодах ми написали, як діяльність прокаріотів впливає на життя на Землі: це кругообіг речовин, ґрунтоутворення, санітарна роль, відтворення атмосфери, накопичення N2, накопичення корисних копалин. Біологи. Переглянувши презентацію « Роль прокаріотів в житті людини», «Бактерії – об’єкти біотехнології», відповівши на питання опонентів, наша група погоджується з біологами у тому, що прокаріоти є нашими союзниками. І представили ми наше дослідження у вигляді міні- проекту як обличчя людини з гарною посмішкою, обрамлене русявим волоссям, радісне, тому що підкорило і поставило на службу людині діяльність прокаріотів. Завдяки їхній діяльності людина отримує: молочнокислі продукти, органічні кислоти, спирти, антибіотики, гормони, вітаміни, біокорм тваринам, методи очистки навколишнього середовища, квашення овочів . Практики. Ми не згодні з виступом «біологів» що прокаріоти наші союзники, навпаки – це наші вороги. Вони викликають хвороби рослин, тварин, людей,псування продуктів. Тому ми свій проект представили у вигляді хворої людини з термометром і показали небезпечні дії бактерій – це ангіна, дифтерія, туберкульоз, гангрена, правець, сифіліс, сибірка, ботулізм, сальмонельоз тощо. Медики. А ми згодні з тим, що для того, щоб людина не захворіла необхідно проводити профілактику. Це найкращій спосіб. Раніше, коли люди не знали, які можна вживати заходи профілактики, людство мало великий відсоток смертності. Так, наприклад, у середні віки за три роки від чуми померло 25 мільйонів людей. Тому наш міні – проект виглядає так: два обличчя розташовані протилежно один від одного. Один чхає, а інший захищається марлевою пов’язкою. І тут ми показуємо, які існують профілактичні заходи: карантин, ізоляція, дезінфекція, особиста гігієна, стерилізація, пастеризація, чиста екологічна вода, вакцинація, боротьба з комахами, тваринами тощо. Учитель. Отже, у природі та в житті людини прокаріоти відіграють як позитивну так і негативну роль. А тепер пригадайте, які міжпредметні зв’язки простежувалися на уроці?
- Що вам найбільше запам’яталося на уроці? - Що нового ви дізналися на уроці? - Де ви можете застосувати отримані на уроці знання?
Учитель оцінює роботу кожної групи і просить заповнити картки самооцінки та взаємооцінки. (Додаток 1) Додаток 1. Самооцінка Група: _______________________
Критерії: відповідність теми, наочність, доступність, емоційність, творчість, захист роботи. Взаємооцінка
Використана література
|
Урок №2: Тема уроку: Роль вірусів у природі та житті людини Ознайомити учнів із різноманітними вірусними захворюваннями рослин, тварин і людини |
Розробка уроку з біології «Різноманітність ракоподібних. Їх значення... Завдання : що треба робити для покращення пам'яті ? (обговорення відповіді у вигляді гри " Мікрофон " ) |
Урок у 7 класі Тема: Різноманітність голонасінних рослин. Роль голонасінних... Мета: ознайомити учнів із багатоманітністю хвойних рослин, розкрити їх значення в природі та житті людини |
Значення голонасінних у природі та житті людини Мета: Продовжити формувати знання учнів про голонасінні рослини; показати значення голонасінних у природі та житті людини; розвивати... |
Роль вірусів в природі та житті людини ... |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
Уроку Зародження й розвиток фізики як науки. Роль фізичного знання в житті людини й суспільному розвитку. Методи наукового пізнання |
У Розробка уроку учителя трудового навчання Черкаської спеціалізованої... Назва ресурсу: «Презентація та розробка уроку «Плетіння гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва» 7 клас |
Роль птахів у природі та житті людини, їх охорона та приваблювання Обладнання: охорона птахів (таблиця), малюнки: птахи Червоної книги України, будова яйця птаха, Карта України, малюнки-картини із... |
Урок-подорож. 6 клас «Лондон. Визначні місця.» Розробка уроку, 8 клас «Famous People of the World. William Shakespeare». Презентація |