УРОКУ: а освітня


Скачати 79.06 Kb.
Назва УРОКУ: а освітня
Дата 10.11.2013
Розмір 79.06 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
ТЕМА УРОКУ: Гідросфера, її складові частини

МЕТА УРОКУ:

а) освітня: формувати в учнів первинні знання про гідросферу Землі, її складові частини; уявлення про світовий кругообіг води в природі; властивості води як рідини; сприяти розвиткові вміння пояснювати взаємозв’язок між оболонками Землі на прикладі світового кругообігу води;

б) розвиваюча: розвивати логічне мислення, уяву, увагу, пам'ять, спостережливість, вміння працювати з текстом і текстовим матеріалом підручника, вміння робити висновки, виділяти відмінності між складовими частинами гідросфери; пояснювати схему світового кругообігу води;

в) виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до об’єктів природи та інтерес до пізнання навколишнього світу.

ОБЛАДНАННЯ: фізична карта півкуль, методичний апарат підручника, атласи, схема «Світовий кругообіг води в природі», відеофрагмент «Великий кругообіг води в природі».

ТИП УРОКУ:урок формування нових знань.

ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Організація уваги і роботи учнів.

  2. Актуалізація життєвого та чуттєвого досвіду: бесіда на тему «Вода – це життя».

  • У яких станах може перебувати вода?

  • Де можна побачити воду в рідкому стані? У газоподібному стані?

  • Які властивості води?

  • За яких умов вода переходить з одного стану до іншого?

  • Яка роль води у природі?

  • Як люди використовують воду у своїй господарській діяльності?

  • Доведіть, що в житті людини вода має велике значення.

  1. Мотивація навчальної діяльності: розповідь вчителя.

У тілі людини є мільйони кровоносних судин. Для чого потрібна кров організму людини? Кров постачає кисень і поживні речовини до кожного органу, до кожної частинки організму, утворюючи єдину працездатну систему. Така «кровоносна» система є й у нашої планети. «Кров» Землі – це вода, а «кровоносні судини» – це річки, струмки, озера. Вода на Землі відіграє велику роль в житті людини. Саме вода, переходячи з ґрунту до рослини, з рослин до атмосфери, стікаючи річками до океану і повертаючись на суходіл у вигляді опадів, об’єднує різні компоненти природи в єдину систему. «Візник природи» – так називав воду Леонардо да Вінчі.

Отже, сьогодні ми будемо говорити про воду, яка є найважливішим мінералом на земній поверхні, особливою речовиною з певними властивостями.

  1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування.

  • Назвіть оболонки Землі, які ми вже вивчили

  • А про що, на вашу думку, мовиться у цій загадці:

Відома здавна рідина,

Усяк її вживає,

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува як скло, крихка, тверда –

Це звичайнісінька … (вода).

  1. Сприймання, усвідомлення та осмислення нового матеріалу

А) Гідросфера та її складові частини.

Запитання учням: Дайте визначення гідросфери. (Гідросфера – водна оболонка Землі.)

(Учитель узагальнює відповіді учнів і пропонує записати до зошитів визначення гідросфери.)

Складові частини гідросфери

ГІДРОСФЕРА – 100%

Води Світового океану 96,5%

Води суходолу

3,5%

Атмосферна волога 0,001%

Океани й моря

Поверхневі води – 1,8%

Водяна пара




льодовики – 1,74%

Крапельки води




озера – 0,013%

Кристалики льоду




річки – 0,0002%







болота – 0,0008%







Підземні води – 1,7%





– Подивіться уважно на глобус чи карту півкуль і переконаєтесь в тому, що більша частина Землі вкрита водою.

Пояснення вчителя з використанням схеми «Складові частини гідросфери»: Блакитні кольори морів і океанів становлять Світовий океан – основну частину гідросфери, в якій зосереджено 96,5; всієї води планети. 3,5% води планети припадає на води суходолу: річки, озера, болота, підземні води, льодовики, багаторічну мерзлоту. Порівняно небагато води постійно міститься в атмосфері – водяна пара, хмари, опади.

Вода є скрізь: у повітрі, в річках, океанах, під землею, в ґрунті, в льодовиках. Утворившись у глибинах Землі, вода вкрила три чверті земної поверхні. Солона й прісна, прозора й каламутна, рідка, тверда та у вигляді пари, вона в нас і навколо нас. ріки й озера, джерела й криниці , болота та льодовики, хмари й водяна пара, моря й океани – все це складові частини водної оболонки Землі, або гідросфери.

Б) Світовий кругообіг води в природі

Розповідь учителем казки «Подорож крапельки води» з використанням схеми «Кругообіг води в природі» (текст казки наводиться нижче)

Дівчинка з бабусею жили на краю лісу. Поруч із будинком розташовувався старий колодязь. Він був неглибокий, і влітку води у ньому було дуже мало. Дівчинка любила квіти, особливо троянди. Восени вона посадила кущ червоної троянди. На зиму вона його присипала листям, а коли випав сніг, накидала над кущем замет, щоб зберегти троянду від тріскучих морозів.

Цього року весна видалася рання, сніг швидко розтанув, а от дощу довго не було. Дівчина поливала троянду колодязною водою, і на кущі з'явилися спочатку бруньки, а потім ніжне зелене листячко. От і літо настало, а дощів усе не було. У колодязі майже висохла вода, і нічим стало поливати квіти. Троянда почала марніти, а дівчинка не знала, чим їй допомогти. Вона могла годинами сидіти біля куща й умовляти троянду: «Потерпи ще трохи, незабаром підуть дощі, й у нас знову буде вода». Троянда докладала всіх зусиль, але вона не могла довго жити без води. Сонячні промінчики помітило переживання дівчинки і сказали: «Ми допоможемо тобі». Дівчинка здивувалася: «Як же ви допоможете мені? Навпаки, промені Сонця вбивають мою троянду.» «Ти ще маленька і не знаєш, що якби мене не було, то не було б і води на суходолі, і тим більше не існували б сади, лани, рослини і тварини. Я допоможу твоїй троянді, а ти обіцяй розповісти людям як промені Сонця допомагають наситити вологою землю, напоїти рослини, тварин , людей і навіть наповнити твій колодязь. Домовились?» «Домовились», - відповіла дівчинка. Незабаром сонячне проміннячко зникло, зате з’явилися хмари, і пішов дощ. Спочатку впала одна крапля, потім друга, третя …десята. Дівчинка сміялася і простягнула назустріч крапелькам свої долоні. Ніби розуміючи її, дощ пішов сильніше – долоні стали мокрими. Крапельки води падали з неба, і земля швидко поглинали їх. Здавалося, не вистачить цілого океану, щоб напоїти її. Але дощ ішов все сильніше і сильніше, незабаром з’явилися калюжі і побігли струмки. Дощ ішов цілу добу. Наступного дня дівчинка зазирнула до колодязя і побачила, що води там стало більше, через день – ще більше. Вона раз у раз поливала троянду і та ожила: з'явився бутон, який незабаром перетворився на чудову квітку. Одного не могла зрозуміти дівчинка: як сонячне проміннячко допомогло напоїти землю і наповнити колодязь? І тут їй допомогла крапелька води, що виблискувала на листі троянди.

Крапелька розповіла, що ще декілька днів тому вона з іншими крапельками плавала в океані. Спекотливе сонячне проміннячко нагрівало їх, доки крапельки не перетворилися на водяну пару й згодом утворили хмари. Вітер підхопив ці хмари і поніс на материк. Хмари недовго подорожували над суходолом – крапельки поєднувалися і ставали все більшими і більшими, і нарешті пішов дощ. Частина крапельок потрапила до річок і відразу стала поспішати до океану – «додому». Через кілька днів вони можуть опинитися там, де сонячне проміннячко знову «відправить» їх на суходіл. Дівчинка в захваті слухала крапельку і не помітила, як знову стало пригрівати Сонце. Крапелька раптом захвилювалася. «Ну все, мені пора, треба вирушати в дорогу», - ледь встигла вона сказати і зникла.
Кругообіг води в природі






  • Запитання учням:

  • Як крапелька води з океану потрапила до колодязя?

  • Куди зникла крапелька?

  • Яку роль у казці зіграло Сонце?

  • Чи може крапелька знову опинитися в океані? Куди ще вона може потрапити?

Узагальнюючи відповіді учнів, учитель розповідає про великий, внутрішньоматериковий і малий кругообіг води в природі, пояснює значення великого кругообігу.

Учитель пояснює рух води в малому кругообігу і учні допомагають зробити підсумок:

– Чому такий рух води в природі називають малим кругообігом?

– Які оболонки Землі взаємодіють під час такого кругообігу?

Учительпояснює хід великого кругообігу води і підсумовує свою розповідь запитаннями:

– Чому такий рух води називають великим кругообігом?

– Які оболонки Землі взаємодіють під час такого кругообігу?

– Яке значення має світовий кругообіг води в природі?


  • Перегляд відеофільму «Великий кругообіг води в природі».




  1. Застосування нових знань у практичній діяльності з метою усвідомлення понять, причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей

Завдання учням: Побудуйте схеми кругообігів води в природі.

В-І Малий кругообіг води і внутрішньоматериковий.

В-ІІ Великий кругообіг води в природі.

  1. Виявлення зворотного зв’язку між вчителем та учнями

Завдання учням: Продовжити речення:

  • Водна оболонка нашої планети називається…

  • Основна частина вод гідросфери зосереджена у…

  • Вода може перебувати у трьох станах…

  • Основною причиною утворення кругообігу води у природі є…

ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ВМІНЬ.

Тестове опитування:

1) 96,5% вод усієї планети припадає на води

а) суходолу;

б) Світового океану;

в) атмосфери.

2) Вода у атмосфері перебуває здебільшого:

а) у рідкому стані;

б) твердому;

в) газоподібному.

3) Малому кругообігу води відповідає характеристика:

а) океан-повітря-океан;

б) океан-повітря-суходіл-океан.

4) Великому кругообігу води відповідає характеристика:

а) океан-повітря-океан;

б) океан-повітря-суходіл-океан.

IV. КОМЕНТОВАНЕ ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Опрацювати § 45. Усно дати відповіді на запитання 1-4, що подані у кінці параграфа.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ (оцінюється робота учнів на уроці)




Схожі:

Тема: Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. 11 клас, екологія Мета : Освітня
Освітня: розширити знання учнів про біогеоценози, ознайомити з різноманітністю природних та штучних ценозів
Тема. Угруповання та екосистеми. Склад і структура угруповань. Мета: Освітня
Освітня: сформувати поняття про біоценоз (угруповання), біогеоценоз, екосистему; охарактеризувати їх структуру і властивості; з’ясувати...
План-конспект уроку з природознавства 6 клас Тема уроку
Мета освітня: закріпити знання учнів про прості механізми, ознайомити з поняттям «складний механізм»; визначити взаємодію простих...
Уроку: Освітня
Розвиваюча формувати логічні вміння: освоювати логічну структуру змісту і вміння логічно викладати думки
Тема: «Легка атлетика» Мета уроку
Освітня: а навчити виконувати загально розвиваючи вправи в русі та спеціальні бігові вправи
План-конспект уроку з теми «Природні зони Африки. Савани та рідколісся»
Освітня: актуалізувати поняття «природний комплекс», «природна зона», «широтна зональність», «екологічні проблеми»
Тема уроку. Енергетичний обмін в клітині
...
УРОК №28 Клас 10 Тема уроку
Мета: Освітня: ввести третій закон Ньютона, пояснити учням його фізичну сутність; узагальнити інформацію про закони Ньютона; акцентувати...
УРОКУ: освітня
України; поглиблювати поняття про типи рельєфу та їх поширення по території України; вчити визначати причинно-наслідкові зв’язки...
Урок з алгебри та географії у 7 класі. Тема уроку
Освітня: узагальнити та систематизувати знання учнів про системи рівнянь, способи їх розв’язування, формувати навички  розв’язувати ...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка