ТЕМА УРОКУ: Гідросфера, її складові частини
МЕТА УРОКУ:
а) освітня: формувати в учнів первинні знання про гідросферу Землі, її складові частини; уявлення про світовий кругообіг води в природі; властивості води як рідини; сприяти розвиткові вміння пояснювати взаємозв’язок між оболонками Землі на прикладі світового кругообігу води;
б) розвиваюча: розвивати логічне мислення, уяву, увагу, пам'ять, спостережливість, вміння працювати з текстом і текстовим матеріалом підручника, вміння робити висновки, виділяти відмінності між складовими частинами гідросфери; пояснювати схему світового кругообігу води;
в) виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до об’єктів природи та інтерес до пізнання навколишнього світу.
ОБЛАДНАННЯ: фізична карта півкуль, методичний апарат підручника, атласи, схема «Світовий кругообіг води в природі», відеофрагмент «Великий кругообіг води в природі».
ТИП УРОКУ:урок формування нових знань.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Організація уваги і роботи учнів.
Актуалізація життєвого та чуттєвого досвіду: бесіда на тему «Вода – це життя».
У яких станах може перебувати вода?
Де можна побачити воду в рідкому стані? У газоподібному стані?
Які властивості води?
За яких умов вода переходить з одного стану до іншого?
Яка роль води у природі?
Як люди використовують воду у своїй господарській діяльності?
Доведіть, що в житті людини вода має велике значення.
Мотивація навчальної діяльності: розповідь вчителя.
У тілі людини є мільйони кровоносних судин. Для чого потрібна кров організму людини? Кров постачає кисень і поживні речовини до кожного органу, до кожної частинки організму, утворюючи єдину працездатну систему. Така «кровоносна» система є й у нашої планети. «Кров» Землі – це вода, а «кровоносні судини» – це річки, струмки, озера. Вода на Землі відіграє велику роль в житті людини. Саме вода, переходячи з ґрунту до рослини, з рослин до атмосфери, стікаючи річками до океану і повертаючись на суходіл у вигляді опадів, об’єднує різні компоненти природи в єдину систему. «Візник природи» – так називав воду Леонардо да Вінчі.
Отже, сьогодні ми будемо говорити про воду, яка є найважливішим мінералом на земній поверхні, особливою речовиною з певними властивостями.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування.
Назвіть оболонки Землі, які ми вже вивчили
А про що, на вашу думку, мовиться у цій загадці:
Відома здавна рідина,
Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува як скло, крихка, тверда –
Це звичайнісінька … (вода).
Сприймання, усвідомлення та осмислення нового матеріалу
А) Гідросфера та її складові частини.
Запитання учням: Дайте визначення гідросфери. (Гідросфера – водна оболонка Землі.)
(Учитель узагальнює відповіді учнів і пропонує записати до зошитів визначення гідросфери.)
Складові частини гідросфери
ГІДРОСФЕРА – 100%
|
Води Світового океану 96,5%
|
Води суходолу
3,5%
|
Атмосферна волога 0,001%
|
Океани й моря
|
Поверхневі води – 1,8%
|
Водяна пара
|
|
льодовики – 1,74%
|
Крапельки води
|
|
озера – 0,013%
|
Кристалики льоду
|
|
річки – 0,0002%
|
|
|
болота – 0,0008%
|
|
|
Підземні води – 1,7%
|
|
– Подивіться уважно на глобус чи карту півкуль і переконаєтесь в тому, що більша частина Землі вкрита водою.
Пояснення вчителя з використанням схеми «Складові частини гідросфери»: Блакитні кольори морів і океанів становлять Світовий океан – основну частину гідросфери, в якій зосереджено 96,5; всієї води планети. 3,5% води планети припадає на води суходолу: річки, озера, болота, підземні води, льодовики, багаторічну мерзлоту. Порівняно небагато води постійно міститься в атмосфері – водяна пара, хмари, опади.
Вода є скрізь: у повітрі, в річках, океанах, під землею, в ґрунті, в льодовиках. Утворившись у глибинах Землі, вода вкрила три чверті земної поверхні. Солона й прісна, прозора й каламутна, рідка, тверда та у вигляді пари, вона в нас і навколо нас. ріки й озера, джерела й криниці , болота та льодовики, хмари й водяна пара, моря й океани – все це складові частини водної оболонки Землі, або гідросфери.
Б) Світовий кругообіг води в природі
Розповідь учителем казки «Подорож крапельки води» з використанням схеми «Кругообіг води в природі» (текст казки наводиться нижче)
Дівчинка з бабусею жили на краю лісу. Поруч із будинком розташовувався старий колодязь. Він був неглибокий, і влітку води у ньому було дуже мало. Дівчинка любила квіти, особливо троянди. Восени вона посадила кущ червоної троянди. На зиму вона його присипала листям, а коли випав сніг, накидала над кущем замет, щоб зберегти троянду від тріскучих морозів.
Цього року весна видалася рання, сніг швидко розтанув, а от дощу довго не було. Дівчина поливала троянду колодязною водою, і на кущі з'явилися спочатку бруньки, а потім ніжне зелене листячко. От і літо настало, а дощів усе не було. У колодязі майже висохла вода, і нічим стало поливати квіти. Троянда почала марніти, а дівчинка не знала, чим їй допомогти. Вона могла годинами сидіти біля куща й умовляти троянду: «Потерпи ще трохи, незабаром підуть дощі, й у нас знову буде вода». Троянда докладала всіх зусиль, але вона не могла довго жити без води. Сонячні промінчики помітило переживання дівчинки і сказали: «Ми допоможемо тобі». Дівчинка здивувалася: «Як же ви допоможете мені? Навпаки, промені Сонця вбивають мою троянду.» «Ти ще маленька і не знаєш, що якби мене не було, то не було б і води на суходолі, і тим більше не існували б сади, лани, рослини і тварини. Я допоможу твоїй троянді, а ти обіцяй розповісти людям як промені Сонця допомагають наситити вологою землю, напоїти рослини, тварин , людей і навіть наповнити твій колодязь. Домовились?» «Домовились», - відповіла дівчинка. Незабаром сонячне проміннячко зникло, зате з’явилися хмари, і пішов дощ. Спочатку впала одна крапля, потім друга, третя …десята. Дівчинка сміялася і простягнула назустріч крапелькам свої долоні. Ніби розуміючи її, дощ пішов сильніше – долоні стали мокрими. Крапельки води падали з неба, і земля швидко поглинали їх. Здавалося, не вистачить цілого океану, щоб напоїти її. Але дощ ішов все сильніше і сильніше, незабаром з’явилися калюжі і побігли струмки. Дощ ішов цілу добу. Наступного дня дівчинка зазирнула до колодязя і побачила, що води там стало більше, через день – ще більше. Вона раз у раз поливала троянду і та ожила: з'явився бутон, який незабаром перетворився на чудову квітку. Одного не могла зрозуміти дівчинка: як сонячне проміннячко допомогло напоїти землю і наповнити колодязь? І тут їй допомогла крапелька води, що виблискувала на листі троянди.
Крапелька розповіла, що ще декілька днів тому вона з іншими крапельками плавала в океані. Спекотливе сонячне проміннячко нагрівало їх, доки крапельки не перетворилися на водяну пару й згодом утворили хмари. Вітер підхопив ці хмари і поніс на материк. Хмари недовго подорожували над суходолом – крапельки поєднувалися і ставали все більшими і більшими, і нарешті пішов дощ. Частина крапельок потрапила до річок і відразу стала поспішати до океану – «додому». Через кілька днів вони можуть опинитися там, де сонячне проміннячко знову «відправить» їх на суходіл. Дівчинка в захваті слухала крапельку і не помітила, як знову стало пригрівати Сонце. Крапелька раптом захвилювалася. «Ну все, мені пора, треба вирушати в дорогу», - ледь встигла вона сказати і зникла.
Кругообіг води в природі
Як крапелька води з океану потрапила до колодязя?
Куди зникла крапелька?
Яку роль у казці зіграло Сонце?
Чи може крапелька знову опинитися в океані? Куди ще вона може потрапити?
Узагальнюючи відповіді учнів, учитель розповідає про великий, внутрішньоматериковий і малий кругообіг води в природі, пояснює значення великого кругообігу.
Учитель пояснює рух води в малому кругообігу і учні допомагають зробити підсумок:
– Чому такий рух води в природі називають малим кругообігом?
– Які оболонки Землі взаємодіють під час такого кругообігу?
Учительпояснює хід великого кругообігу води і підсумовує свою розповідь запитаннями:
– Чому такий рух води називають великим кругообігом?
– Які оболонки Землі взаємодіють під час такого кругообігу?
– Яке значення має світовий кругообіг води в природі?
Перегляд відеофільму «Великий кругообіг води в природі».
Застосування нових знань у практичній діяльності з метою усвідомлення понять, причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей
Завдання учням: Побудуйте схеми кругообігів води в природі.
В-І Малий кругообіг води і внутрішньоматериковий.
В-ІІ Великий кругообіг води в природі.
Виявлення зворотного зв’язку між вчителем та учнями
Завдання учням: Продовжити речення:
Водна оболонка нашої планети називається…
Основна частина вод гідросфери зосереджена у…
Вода може перебувати у трьох станах…
Основною причиною утворення кругообігу води у природі є…
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ВМІНЬ.
Тестове опитування:
1) 96,5% вод усієї планети припадає на води
а) суходолу;
б) Світового океану;
в) атмосфери.
2) Вода у атмосфері перебуває здебільшого:
а) у рідкому стані;
б) твердому;
в) газоподібному.
3) Малому кругообігу води відповідає характеристика:
а) океан-повітря-океан;
б) океан-повітря-суходіл-океан.
4) Великому кругообігу води відповідає характеристика:
а) океан-повітря-океан;
б) океан-повітря-суходіл-океан.
IV. КОМЕНТОВАНЕ ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Опрацювати § 45. Усно дати відповіді на запитання 1-4, що подані у кінці параграфа.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ (оцінюється робота учнів на уроці)
|