|
Скачати 62.53 Kb.
|
Тема уроку. Енергетичний обмін в клітині. Задачі. Освітня. Розширити знання учнів про обмін речовин та енергії, набуті у 9 класі;розкрити суть енергетичного обміну як складової метаболізму; Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати реакції пластичного та енергетичного обмінів та уміння розкривати взаємозв’язок між ними; розвивати увагу, пам’ять, спостережливість та впевненість у своїх поглядах. Виховна. Виховувати екологічне мислення, в основі якого є розуміння того, що всі живі системи пов’язані між собою за допомогою обміну речовин та енергії. Тип уроку. Засвоєння нових знань. Форма уроку. Синтетична. Місце уроку в навчальній темі. Поточний. Методи і методичні прийоми: 1. Інформаційно - рецептивний: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація, демонстрація. 2.Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. 3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання. Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення. 4.Візуальний: складання схем. 5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва. 6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження. Міжпредметні зв ́язки: хімія, екологія, історія. Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка. Основні поняття та терміни: метаболізм, анаболізм, катаболізм, пластичний обмін, енергетичний обмін, автотрофи, гетеротрофи, міксотрофи, аероби, анаероби. СТРУКТУРА УРОКУ І.Організаційна частина. Психологічна розминка:»Я вірю в свої сили.З кожним уроком я стаю розумнішим.Я можу помилятися,бо я вчуся». ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Поясніть вислови.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Ми вже згадували, що функціонування біологічної системи можливе лише за умови, коли витрачена енергія постійно поновлюється. Що є джерелом енергії для життєдіяльності клітини та організму в цілому? ІV.Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. Епіграф уроку: «Усі живі організми – діти Сонця» К.А.Тимірязєв Більшість клітин тіла і організми належать до відкритих біологічних систем. Їхнє існування можливе лише завдяки надходженню в них із зовнішнього середовища поживних речовин, їхніх перетворень та виведення назовні продуктів життєдіяльності. Сукупність цих процесів називається обміном речовин або метаболізмом. Обмін речовин – загальна властивість, характерна для всіх живих організмів, що полягає в обміні речовинами, енергією та інформацією із середовищем. Умовно обмін поділяють на дві частини – зовнішній обмін, що здійснюється через поверхневий апарат та внутрішній обмін – метаболізм. Обмін речовин поділяють на два взаємозалежних процеси: - анаболіз (асиміляція), що протікає із затратами енергії; - катаболізм (дисиміляція), що протікає із звільненням енергії. Завдяки процесам обміну речовин та перетворення енергії забезпечується підтримання гомеостазу за змін умов навколишнього середовища. Підтримання гомеостазу – необхідна умова нормального функціонування будь-якої біологічної системи. Для живих організмів нашої планети основним джерелом є сонячне світло, завдяки якому задовольняються всі енергетичні потреби. Розповідь з повідомленнями учнів про автотрофів, гетеротрофів та міксотрофів. Опорна схема №1. Гетеротрофи ЕНЕРГІЯ Робота з підручником над етапами енергетичного обміну: підготовчим, безкисневим, кисневим. Опорна схема №2. Етапи енергетичного обміну: - підготовчий - без кисневий -кисневий Початковий етап енергетичного обміну - підготовчий. У більшості багатоклітинних тварин, у тому числі й людини, цей етап відбувається в шлунково-кишковому тракті, а також у цитоплазмі клітин. На підготовчому етапі органічні макромолекули під дією ферментів розщеплюються до мономерів: білки - до амінокислот, жири - до гліцерину і жирних кислот, полісахариди - до моносахаридів, нуклеїнові кислоти - до нуклеотидів. Ці процеси відбуваються з вивільненням енергії, але її кількість незначна і вона розсіюється у вигляді тепла. Проте це тепло може використовуватись організмами для підтримання температури власного тіла. Найважливішим на безкисневому етапі енергетичного обміну є розщеплення в клітинах молекул глюкози шляхом гліколізу на дві молекули піровиноградної (С3Н4О3) або молочної кислоти (С3Н6О3) у м'язових клітинах. Опорна схема №3. Безкисневе (анаеробне) розщеплення глюкози, гліколіз. У процесі розпаду глюкози беруть участь 13 різних ферментів, фосфорна кислота і АДФ. Під час гліколізу виділяється 200 кДж енергії . 84 кДж використовується на синтез 2х молекул АТФ, а решта (116 кДж) використовується у вигляді теплоти. Значення гліколізу: організм дістає енергію в умовах дефіциту кисню. Після завершення гліколізу настає друга стадія - кисневе розщеплення. Процес кисневого розщеплення описується рівнянням. Опорна схема №4. Кисневе (аеробне) розщеплення глюкози. Це дихання. При цьому виділяється енергія (2600 кДж) частина якої розсіюється у вигляді тепла (45%), 55% перетворюється в енергію хімічних зв'язків АТФ (1440 кДж). Опорна схема №5 АМФ+Ф АДФ АДФ+Ф АТФ Опорна схема №6 Е Н світлова Е хімічна Р механічна Г теплова І електрична Я V. Закріплення знань. Заповнення таблиці. Самостійна робота.
VI Рефлексія. Застосування знань. 1.Як ви розумієте епіграф уроку? 2. Виберіть із переліку процесів, що відбуваються із затратами енергії та із вивільненням: рух тіла, біосинтез білка, фотоліз води, скорочення м язів,анаеробне дихання. 3.Задачі. -Унаслідок дисиміляції виділилося 240 моль С02 і 80 моль молочної кислоти. Яка маса глюкози зазнала розщеплення і скільки енергії при цьому акумулювалось в молекулах АТФ? -За 1 хв бігун витрачає 24 кДж енергії. Яка маса глюкози потрібна для забезпечення м'язів енергією протягом години, якщо протягом 20 хв у його організмі відбувається повне засвоєння глюкози, а протягом 40 хв — неповне? VІI. Підведення підсумків уроку Таким чином, процеси дисиміляції в клітині відбуваються за рахунок органічних речовин, раніше синтезованих клітиною, і вільного кисню, що поступає із зовнішнього середовища завдяки диханню. При цьому в клітині накопичуються багаті енергією молекули АТФ, а в зовнішнє середовище виводяться вуглекислий газ і надмірна кількість води. Обмін речовин-основа життя, який забезпечує зв’язок організму із зовнішнім середовищем. VІIІ. Надання та пояснення домашнього завдання. |
«Клітина як цілісна система» Методична розробка уроку з теми: «Обмін речовин і енергії в клітині. Енергетичний обмін» з використанням інтерактивних, проектних... |
І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь «паливно-енергетичний комплекс», «паливно-енергетичний баланс»; продовжити формувати вміння та навички роботи з географічними та... |
Тема: Обмін інформацією у локальній мережі Мета: Навчити учнів здійснювати встановлення доступу до середовища передачі даних та здійснювати обмін даними |
Тема: Обмін інформацією у локальній мережі Мета: Навчити учнів здійснювати встановлення доступу до середовища передачі даних та здійснювати обмін даними |
Стоматологічний факультет Ферменти і біологічне окиснення Дослідженнями останніх десятиріч встановлено, що безпосередніми «виконавцями» апоптозу в клітині є особливі ферменти каспази. В утворенні... |
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації.... |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.» |
1. При дослідженні амніотичної рідини, одержаної в результаті амніо У клітині штучно блоковано синтез гістонових білків. Яка структура клітини буде пошкоджена? |