Тема. Угруповання та екосистеми. Склад і структура угруповань. Мета: Освітня


Скачати 47.63 Kb.
Назва Тема. Угруповання та екосистеми. Склад і структура угруповань. Мета: Освітня
Дата 01.11.2013
Розмір 47.63 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
Тема. Угруповання та екосистеми. Склад і структура угруповань.

Мета:

Освітня: сформувати поняття про біоценоз (угруповання), біогеоценоз, екосистему; охарактеризувати їх структуру і властивості; з’ясувати взаємозв’язки організмів у біогеоценозах та зміни в них.
Розвиваюча: розвивати уміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення, уміння порівнювати та співставляти.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, рослин і тварин, які живуть навколо нас.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Комбінований.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Обладнання: схеми, таблиці «Біоценоз прісної водойми», «Біоценоз діброви», мультимедійна презентація з теми.
ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів

Розповідь, бесіда.

Ліс – навесні веселий, влітку холодний, восени годує, зимою зігріває…

(Народна мудрість)

Краще не скажеш. Що таке ліс? Сукупність дерев одного чи декількох видів? Зовні – так…

Живі істоти, що мешкають на Землі, складаються з клітин.

  • Чи є організм простою сукупністю клітин?

  • Що утворюють організми?

  • Що таке популяція?

  • Доведіть, що популяція – це біосистема.

  • В чому проявляється такі властивості популяції, як відкритість, саморегуляція, самовідтворення?

ІІ. Створення проблемної ситуації

  1. Бесіда:

– Що таке «екологічна ніша»?

- Чи можуть популяції різних видів співіснувати в одній екологічній ніші?

2) Виконання вправи в парах: проаналізуйте типи взаємовідносин популяцій різних видів (характер взаємодії встановлюється під час бесіди)



плаоп

Тип взаємовідносин

Види


Характер взаємодії

1

2

Конкуренція







Взаємне пригнічення

Паразитизм







Відносини паразит-хазяїн

Хижацтво







Відносини хижак-жертва

Коменсалізм







Один має користь від об’єднання,

другий - байдужий

Мутуалізм







Взаємодія сприятлива для обох



Як бачимо, природа – не просте об’єднання тварин, рослин, мікроорганізмів, грибів різних видів. Вона має свою будову, свою структуру.

Отже, темою нашого уроку є : «Угруповання та екосистеми. Склад та структура угруповань».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Бесіда, розповідь: формулювання поняття «біоценоз» (угруповання).

  • Чи можна уявити біоценоз без абіотичного середовища?

  1. Бесіда, розповідь: формулювання поняття «біотоп».

  2. Бесіда, розповідь: формулювання поняття «біогеоценоз». (Складання опорної схеми)


изображение 016.jpg
Екосистеми високого рівня: біоми – біогеоценози великі за розмірами (широколистяні ліси, степи, гірські ліси, середземноморська рослинність Криму і т.д.); біосфера – екосистема вищого рівня.


  • Які два основних типи зв’язків між популяціями різних видів можна виділити в біогеоценозі?

  • Які зв’язки називаються топічними? (пояснення з використанням таблиці «Біоценоз діброви»)

  • Які зв’язки називаються трофічними? (пояснення з використанням таблиці «Біоценоз водойми»)

  • Які зв’язки найголовніші? Чому?


Природа, задохнувшаяся адом,

Свои дела вершила без затей.

Жук ел траву, жука клевала птица,

Хорек пил мозг из птичьей головы.

И страхом перекошенные лица

Ночных существ смотрели из травы.

Природы вековечная давильня

Соединяла смерть и бытие…

Так вот она, гармония природы,

Так вот они, ночные голоса!

Так вот о чём шумят во мраке воды,

О чём, вздыхая, шепчутся леса!

М. Заболоцький
- Про що йде мова?

- Що це за «канали», за якими крізь угруповання тече цей постійний потік енергії?
Ключовий процес, що відбувається в екосистемах, - перенесення речовини та енергії. Цей потік спрямований від продуцентів до консументів, а потім - до редуцентів. Усю цю послідовність живих організмів, що складається з ланок – видів рослин, тварин, грибів і бактерій, зв’язаних один з одним відносинами «їжа-споживач», називають трофічним ланцюгом.

Трофічні мережі – кілька трофічних ланцюгів ланцюгів у екосистемі.

Трофічні рівні – (пояснення вчителя)

  • Розгляньте схему трофічної мережі та виконайте завдання:

  1. Укажіть, якими цифрами на схемі харчової мережі наземної екосистеми позначені:

Продуценти, консументи І і ІІ порядку. Знайдіть помилку у схемі.
изображение 017.jpg


  1. За аналогією до три ланкового ланцюга живлення запропонуйте ланцюг, що складається з чотирьох, п’яти, шести ланок. Подумайте, чи може бути ланцюг живлення нескінченно довгим? Якщо ні, то чому? (Картка№2)


Поняття про біомасу та продуктивність

Робота з підручником: опрацювати матеріал записати визначення в зошити.
Правило екологічної піраміди: маса кожної подальшої ланки ланцюга живлення прогресивно зменшується, причому продукція організмів кожного наступного трофічного рівня завжди менша у середньому до 10 раз за продукцію попереднього.

  • Піраміда чисел, що відображує співвідношення між кількістю особин на кожному трофічному рівні;

  • Піраміда біомаси – кількість органічної речовини, синтезованої на кожному трофічному рівні;

  • Піраміда енергії – величина потоку енергії.


ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів

Розв’язання вправ (за варіантами)

Вправа 1.

Скільки потрібно фітопланктону, щоб у Чорному морі виріс дельфін білобочка масою 300 кг (коефіцієнт піраміди 10%)

  1. Складаємо ланцюг живлення:

Планктон → риба → дельфін

  1. На підставі правила екол. піраміди визначаємо, скільки потрібно планктону:


300 кг дельфін

3000 кг риби

30000 кг фітопланктону.

Відповідь: 30000 кг фітопланктону.
Вправа 1. З’ясуйте, чи правильні на схемі кількісні співвідношення між харчовими рівнями у цій екологічній піраміді біомаси організмів. (Картка №3)
V. Підсумки уроку, оцінювання учнів

VІ. Домашнє завдання: §32-33 – опрацювати, підготувати презентації на тему

«Штучні та природні біоценози. Спільне та відмінне»

Схожі:

Тема: Склад комп’ютера та взаємодія між вузлами. Структура системного блоку
Мета: Вивчити склад персонального комп’ютера і його логічну структуру. Навчитися підключати монітор, клавіатуру і маніпулятор миша...
Тема: Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. 11 клас, екологія Мета : Освітня
Освітня: розширити знання учнів про біогеоценози, ознайомити з різноманітністю природних та штучних ценозів
Екологічні фактори. Закономірності дії екологічних факторів на організми та їхні угруповання
Мета: сформувати наукове поняття про екологічні фактори, їх класифікацію, закономірності дії екологічних факторів на організми та...
СТАБІЛЬНІТЬ І ЦИКЛІЧНІСТЬ УГРУПОВАНЬ ОРГАНІЗМІВ На основі аналітичного...
На основании аналитического и синтетического подходов мы рассматриваем феномен стабильности растительных сообществ и, в целом, биогеоценозов...
Тема: Іграшки. Слова: “
Мета. Освітня: ознайомити дітей з ігровими традиціями, вчити весело та з користю проводити час
Тема: “Кислоти, їх склад, назви, класифікація”
Мета: Сформувати уявлення про кислоти, ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами та класифікацією кислот; розвивати вміння...
Тема: «Легка атлетика» Мета уроку
Освітня: а навчити виконувати загально розвиваючи вправи в русі та спеціальні бігові вправи
1. ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ ДО ЗВІТНОСТІ Мета і завдання звітності. Склад...
Дисципліна “Звітність підприємства” – одна із нормативних прикладних дисциплін у підготовці спеціалістів з обліку та аудиту
Урок з природознавства і народознавства (6 клас) «Екосистеми своєї...
Розробка інтегрованого уроку «Екосистеми своєї місцевості: ліс, степ, водойма. Охорона екосистем»
План-конспект уроку Тема: “Інтерфейс програми. Константи”
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка