|
Скачати 109.18 Kb.
|
Урок з курсу «Я і Україна» Природознавство у 4-Б класі Березнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів Вчитель: О.Г.Буренко Тема: Рідний край на території України. Мета: а) Формувати уявлення про розташування рідного краю (області) на території України, про способи орієнтування на місцевості за різними ознаками в природі; формувати вміння користуватися фізичною картою і картою природних зон України як джерелом нових знань у процесі виконання практичних робіт, уміння орієнтуватися на місцевості за кількома ознаками в природі; б) формувати уміння актуалізувати знання і вміння відповідно до поставленої мети, застосовувати їх для оволодіння новим змістом, уміння вести спостереження за планом, будувати розповідь за результатами спостережень; в) виховувати самостійність у навчально-пізнавальній діяльності, прагнення до самореалізації, потребу в застосуванні засвоєних знань і вмінь. Обладнання: підручник, записи на дошці, карта Чернігівської області, контурні карти, малюнки, картки. Тип уроку: комбінований. Етапи уроку: І Організація класу. - Продзвенів і стих дзвінок Починаєм наш урок. - Сьогодні 12 березня, 4 день тижня – четвер. А ми починаємо урок природознавства і як завжди першим слово надаємо нашим синоптикам. ІІ Підсумки фенологічних спостережень. 1. Повідомлення синоптиків. а) Сьогодні надворі – прохолодно. Небо похмуре, сіре, безхмарне. Вітер помірний. Температура повітря +2°С (вище нуля). День став помітно довший, ніч – коротшає. Сонце піднімається все вище над землею, його промені більш прямолінійно падають на землю, вони все більше прогрівають землю і пробуджують її від зимового сну. б) Вже прийшов березень. Березень – це перший місяць весни. Надворі вже пахне свіжістю, весною. Сніг уже майже розтав. Починають розвиватися бруньки на деревах, кущах. Уже із землі виткнули свої зелені списи – листочки, нарциси, тюльпани, крокуси. Пожвавішали птахи, вони пурхають з гілки на гілку, повеселішав їхній спів. Можна сказати, що природа майже пробудилася від зимового сну. 2. Народний календар. - А зараз, послухаємо, про що розповість нам народний календар. Повідомлення учнів. 3. Робота з календарем природи. - Слідуюча робота з календарем природи. - Назвіть найвищу температуру повітря тижня. - Назвіть найнижчу температуру повітря тижня. - Які опади були протягом тижня? - Зробіть висновок. Протягом тижня було більше днів з температурою вище 0 градусів. Опади були у вигляді дощу. Це говорить про те, що прийшла весна. ІІІ Перевірка домашнього завдання - Переходимо до перевірки домашнього завдання. 1. Робота по картах. (с. 64-65). 2. Розповідь учня «Охорона природи в Україні». - Назви кілька Заповідників в Україні. - З якою метою їх створюють? ІV Повідомлення теми, мети уроку. Погляньте, діти, навкруги, Яка земля чудова! Моря і гори, і луги, Ліси, гаї, діброви. Ми всі живем на цій землі Радієм кожній миті І нам усім із вишини Яскраве сонце світить!
Я хочу запропонувати подорож «Сонечко» по території рідного краю. Ви згодні? Отже подорожуємо разом із сонечком. Сьогодні воно разом із вами, діти, розкриє нам таємниці, цікавинки про рідний край. Я переконана в тому, що наприкінці подорожі ви збагатите свої знання про рідний край, ще більше полюбите його красу, удосконалюватимете уміння висловлювати власну думку. Впевнена, що працюватимете гідно, активно. Адже мені і сонечку необхідна ваша допомога. V Опрацювання нового матеріалу. Наша перша зупинка «Рідний край на карті». 1. – Як називаємо країну в якій ми живемо? (Україна). - Територія України поділена на області. Область, в якій ми живемо – це наш рідний край. - Як називається наша область? (Чернігівська). - Назвіть обласний центр. (Чернігів). - Кожна область має свої кордони, межі. - Ось перед вами карта Чернігівської області. - Уважно дивіться її межі. а) Показую межі Чернігівської області. б) Показує межі учень. - У якій природній зоні знаходиться Чернігівська область. (У зоні мішаних лісів). - З якими областями, країнами межує Чернігівська область? Північний захід - межує з республікою Білорусь. Північ – межує з Росією. На півночі Чернігівської області у населеному пункті Сеньківка сходяться кордони 3 країн: України, Росії, Білорусії. Північний схід – Чернігівщина межує із Сумською областю. Південний схід – з Полтавською областю. Південь – з Київською областю. Південний захід - територію Чернігівщини омиває Київське водосховище. Чи знаєте ви чому дорівнює відстань від столиці України м.Києва до обласного центру (125 км), до Березни (160 км). 2. Використовуючи карту, склади розповідь про область в якій ти живеш. Розповідь учня Ми живемо в Чернігівській області. Її обласний центр – місто Чернігів. Чернігівська область знаходиться у зоні мішаних лісів. Ось її межі. 3. Доповнення вчителя Чернігівська область розташована на лівобережжі середньої течії Дніпра в басейні річки Десна. Утворилася 15 жовтня 1932 року. Площа її – 31,9 тис. км.кв. Населення – 1500 тисяч чоловік. Зупинка 2. «Чернігів – обласний центр». - Покажіть обласний центр на карті. - А зараз наші дослідники зроблять свої повідомлення про Чернігів. Повідомлення Чернігів – обласний і адміністративний центр області. Вперше у літопису Чернігів згадується під 907 роком. Чернігів розташований на берегах річки Десна. Свою назву місто має від засновника – князя Чорного. Чернігів – прекрасне, мальовниче місто. Зупинка 3. «Березна, Бігач – моє рідне село». - Покажіть на карті селище Березна. - Якою цікавою інформацією ви можете поділитися з нами і сонечком. Повідомлення учня 1)Багато-багато років тому на місці, де розташовано наше селище Березна було містечко-фортеця. А навколо нього гущавилися лісові хащі, серед яких великими масивами вирізнялися березові гаї. Вони оточували саме містечко. Люди жили серед беріз. Березовими віниками парилися в лазні, березовими дровами топили печі, гнали дьоготь, писали на бересті, лікувалися березовою настоянкою, робили з беріз колеса, вози, сани. Небіжчиків клали в березові домовини, а над могилами ставили березові хрести. Звертаючись до архівних документів, можна дізнатися, що наше селище мало 15 назв. Серед них – Березий, Березой, Березовий, Райгородок, Березин, Березий. - А який корінь можна виділити у цих назвах (берез). 2) Вважали, що назву нашому селищу дала річка Березянка. На той далекий час вона була єдиною. А водилося в ній багато в’юнів. Але з часом води в річці стало значно менше і згодом річка зовсім висохла. В межах селища починається річка Яновська. Ця річка була широка, але згодом поросла очеретом, лепехою, верболозом. Вниз по течії річки кілька разів готили греблю, будували міст, який довго не тримався, його зносили весняні повені. Попід тим мостом річка віддає свої води Красилівці. Ось саме Яновська та Красилівка становили єдину річку Березняку. - Покажіть на карті області села Бігач. - Хто може поділитися інформацією про с.Бігач? Повідомлення учнів Бігач – моє рідне село. Я тут народився і живу разом зі своєю родиною. Це мальовниче село розташоване на березі річки Снов. Село оточує сосновий ліс. У лісі водяться лисиці, косулі, дикі кабани. Влітку є суниці, малина. Ще в лісі весною розцвітає конвалія, сон-трава. Осінню є опеньки, маслюки. У річці є багато риби. Особливо гарне наше село влітку. Це – чарівний куточок для відпочинку. У нашому селі жив Т.Г.Шевченко. А ще у селі є Свято-Троїцька церква, побудована у 18 столітті. 4 зупинка. «Форми зеленої поверхні». - Відкриємо форзац. Перед вами фізична карта України. - На фізичній карті України знайдіть територію Чернігівської області. - Який колір переважає? (Зелений) - Про що це свідчить? (Поверхня області рівнинна). - Чи є на території області гори? (Немає) - Назви водойми, що є на території області. Десна – це притока Дніпра Снов Убедь – впадає в Десну Мена Остер - Яке водосховище є на території області? (Київське водосховище) - Використовуючи карту складіть розповідь про земну поверхню Чернігівської області. Земна поверхня Чернігівської області – рівнинна. Найбільші річки Чернігівщини – Десна, Снов, Мена, Остер. На території області є Київське водосховище. У річках багато риби (щука, лящ, окунь, судак). Більшість території – мішані ліси на півночі області. Південна частина області – це лісостепова частина. На півдні Чернігівщини – є багато боліт. Доповнення учителя Більшу частину поверхні Чернігівської області становить Придніпровська низовина. Словникова робота Всі річки Чернігівщини належать до басейну ріки Дніпро. (тобто впадають у Десну, а вона несе свої води у Дніпро). По берегах річок значні площі займають луки. Говорячи про форми земної поверхні слід зазначити про ґрунти рідного краю. Ґрунти - різноманітні. Для північної, найбільш заселеної частини характерні дерево-підзолисті ґрунти. В південній частині переважають чорноземи. Також на території області розповсюджена торф’яно-болотиста поверхня. 6 зупинка «Зачарована Десна» 1) Синя стрічка блищить, Щось тихенько гомонить І біжить собі біжить Не зупиниться й на мить. (Річка) - Отже, яка річка є головною водяною артерією нашого краю? (Десна) - Діти, сонечко більш хоче дізнатися про Десну. Познайомимо їх. 2) Я Десна! Найголовніша річка Чернігівської області А починаюся я невеличким струмочком. Місце, де я починаюсь називають витік. В моє русло впадають інші річки. Це – притоки. Серед них річки Мена, Снов. Я – повноводна річка, у моїх водах багато риби, на берегах гарні краєвиди. Я течу спокійно. Свої води я несу Дніпру. 3) Показ ілюстрації. 4) «Зачарована Десна» О.Довженка. 5) Кросворд. 1. Країна, в якій ми живемо. 2. Селище в якому ви ходите до школи. 3. Обласний центр. 4. Найбільша річка Чернігівщини. 7 зупинка «Клімат Чернігівщини». Клімат Чернігівщини – помірно континентальний. Середня температура січня - – 9 °С; липня - + 19,5 °С. Опадів випадає близько 500-600 мм в рік. У вигляді чого випадають опади у нашій місцевості ви скажете коли розгадаєте загадки: 1) Загадки Біло-біло стало Все блищить, іскриться Гарне покривало, А весни боїться. (Сніг) Мене частенько просять, чекають А тільки прийду – усі зразу тікають. (Дощ) Без очей, а сльози ллє. (Роса) Коли пішла я, Грицю, в сад, То з неба падав виноград. - Ти помилилась, каже, брат То з неба, Галю, падав … (Град) Отже, які опади випадають на Чернігівщині. 2. Діти, назвіть пори року. - А чи всі вони є у нашій місцевості? - Скільки місяців триває кожна пора року? - Так як 4 роки ви спостерігаєте за погодою пропоную вам виткати незвичайну павутинку, використовуючи свої спостереження. Для кожної пори року підберіть характерні їй властивості. Зима Тепла Весна Жарке Літо Холодна. Сніжна Осінь Рання. Прохолодна 8 зупинка «Рослинний і тваринний світ» На Чернігівщині багатий рослинний і тваринний світ. Переважають ліси із сосни, дуба, берези, гроба, липи, клена, вони займають близько 68% всієї території. Із тварин зустрічаються лосі, дикі кабани, вужі, косулі, лисиці, заєць-русак, видра, куниця. Видра – це хижак. Довжина тіла досягає 1 м. коричневе хутро. Воно не намокає у воді. Добре плаває, пірнає. Їсть рибу, жаб. Має цінне хутро. Наша Чернігівщина прекрасна у різні пори року. А особливо навесні коли все навкруги зеленіє, розцвітає, п’янить своїм запашним ароматом. На території області росте дуже багато рослин занесених до Червоної книги. Серед них конвалія, сон-трава. Ці рослини кожен з вас бачив. Конвалія – багаторічна рослина. Поширена на території Чернігівської області. Вона зацвітає рано навесні. Квіти ніжні, пахучі, білі, нагадують дзвіночки. У нашому лісі ростуть конвалії. Цю рослину занесено до Червоної книги. Конвалія – лікарська рослина. 2) Асоціативний кущ. 3) Емоційна хвилинка (на фоні музики). - Діти закрийте очі. Зараз ми помандруємо уявно по Чернігівщині. Пройдемо гарним, весняним лісом. Он там на гілочці сидить синичка. Ось ми чуємо щебет пташок. Ідемо далі. Ось і річечка. Ми сядемо в човен, візьмемо весло і попливли! Яка краса навколо! Але на нас ще чекає багато цікавинок на уроці 9 зупинка «Екологічна зупинка» 1. Очисні споруди на території області. 2. Фільтри на виробництві. 10 зупинка «Визначні місця Чернігівщини» 1. Розповідь учителя. Чернігівщина здавна приваблювала до себе діячів російської та української культури. В різний час тут жили і працювали Т.Г.Шевченко, М.В. Гоголь, М.І.Глінка, Коцюбинський, Довженко, Тичина. Унікальні історичні пам’ятники, живописна природа приваблює на Чернігівщину туристів. Особливою популярністю користуються подорожі до Чернігова, Н.-Сіверська, Козельця, в Качанівку, Тростянець. 2. Демонстрація слайдів «Визначні місця Чернігівщини». - Діти, вивчайте свій рідний край! І пам’ятайте, багата людина та, яка багато знає про рідний край, його минуле. V Узагальнення знань. Самостійна робота. Робота в зошитах (По варіантах). VІ Домашнє завдання 1. Опрацювати статтю підручника.. 2. Намалювати малюнок «Мій рідний край» (для бажаючих). VІІ Підсумок уроку.
|
Урок з курсу «Я і Україна. Громадянська освіта» Тема. Твоя країна Україна, і ти її громадянин Україні; повторити матеріал про корисні копалини; дізнатися, які види промисловості розвинуті в Україні; з’ясувати, якою господарською... |
План-конспект уроку-КВК з курсу «Я і Україна» План-конспект уроку-КВК з курсу «Я і Україна» в 2 класі вчителя початкових класів Загальцівського НВО «Загальноосвітня школа І-ІІІ... |
Урок з навчального курсу «Я і Україна» Обладнання: фізична карта України, запис пісні «Природа просить порятунку» сл. Іванової О., муз. Ведмедері, синтетичні шкарпетки,... |
З розвитку мовлення та курсу «Я і Україна» Виховувати бережливе ставлення до природи, поповнити знання учнів з теми «Лікарські рослини» |
Конспект уроку з курсу «Я і Україна. Природознавство» Методичний кабінет Запорізького навчально-виховного комплексу І-ІІІ ступенів №109 |
УРОК У «ДІЛОВА ГРА» Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності.... |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Ознайомлення учнів із завданнями і структурою курсу. Що і як вивчає історія Середніх віків. Хронологічні межі та періодизація Середньовіччя.... |
Навчально тематичний план курсу Мета курсу: оволодіння (здобуття) учасниками курсу навичками модульних інтерактивних технологій розвитку, виховання та навчання дітей,... |
Лівобережна Гетьманщина та Слобідська Україна в другій половині XVII... Лівобережна Гетьманщина та Слобідська Україна в другій половині XVII ст. Урок з історії України для 8 класу із використанням ІКТ |
Програма курсу Професійна педагогіка наука і навчальний предмет Профпедагогіка як галузь педагогічної науки, її методологія. Предмет профпедагогіки та предмет навчального курсу. Основні категорії... |