|
Скачати 82.57 Kb.
|
Реалізація проблемного підходу у вивченні хімії шляхом використання творчих задач (приклад уроку в 11-му класі) Тема: Будова і властивості парафінів Мета: навчальна: Узагальнити і систематизувати знання про парафіни. Прослідкувати причинно-наслідкову залежність властивостей парафінів від їх хімічної будови. Сприяти формуванню в учнів переконань в тому, що використання алканів ґрунтується на їх властивостях. розвиваюча: Розвивати вміння самостійно мислити, вирішувати поставлену проблему шляхом творчого мислення. виховна: сприяти вихованню прагнення поповнити свої знання; виховувати бережливе ставлення до навчального обладнання. Хід уроку І. Організаційний момент. Клас поділяють на дві групи. На чолі кожної групи стоїть консультант, який після відповіді виступаючого виставляє оцінки. Консультанти призначаються попередньо, перед уроком. З учнями призначеними на цю роль, перед уроком, проводиться обговорення їхніх обов’язків, як консультантів. В кінці уроку проводяться підсумки, оцінювання команд. Активні учні одержать індивідуальні оцінки. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. – Епіграфом до нашого уроку будуть слова С.Щіпачова. /Вчитель зачитує епіграф, попередньо записаний на дошці Другого ничего в природе нетни здесь, ни там, в космических глубинах все от песчинок малых до планет из элементов состоит единых… С.Щипачов/.Це справді так: все навколо нас і пісчинки, і цілі планети, і навіть ми з вами складаємось із хімічних елементів. Давайте трішки пригадаємо що нам відомо про органічні сполуки. /Учні відповідають на запитання вчителя/.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Для того, щоб ви повторили будову, властивості, добування та застосування парафінів, кожній групі, на попередньому уроці, була запропонована творча задача для домашнього опрацювання. Прошу представників від груп подати свої розв’язки даних задач. Задача 1. Літописці писали: під час облоги фортець грецькими арміями, воїни метальною машиною запускали посудини із таємничою сумішшю. Коли снаряд досягав цілі, він розлітався на уламки, й полум’я розповсюджувалось відразу в багатьох напрямках. Погасити полум’я водою не вдавалось. Більш того, ще не запалена суміш спалахувала при контакті з водою. Запропонуйте суміш, що моделювала б властивості вище описаного “грецького вогню”. \\Один із розв’язків. (експериментальний). Основою “грецького вогню” була нафта. Вона легша за воду й знаходитиметься завжди на її поверхні. Тому погасити водою її неможливо. Отже для нашої суміші оберемо, як один з компонентів, нафту. "Грецький вогонь" спалахував при контакті з водою. Найкраще змоделювати в умовах шкільної лабораторії цей процес можна з допомогою реакції взаємодії калію з водою. Нафту запалити важко. Теплоти, яка виділиться при взаємодії калію з водою, недостатньо для того щоб зайнялася нафта. Тому потрібен третій компонент. Ця речовина повинна відповідати ряду умов:
Такою речовиною є діетиловий етер (медичний ефір). Отже сумішшю про яку йдеться в задачі може бути суміш нафти, діетилового етеру та шматочків калію. При виливанні такої суміші у воду послідовно відбуватимуться такі процеси:
2K + 2H2O = 2KOH + H2↑.
C4H10O + 6O2 = 4CO2 + 5H2O.
4CxHy + (4x+y)O2 = (4x)CO2 + (2y)H2O. Дослід1. Виготовлення суміші. {ОБЕРЕЖНО, КАЛІЙ! Дотримуйтесь правил техніки безпеки.}. У пробірку налити невелику кількість нафти (близько 2 мл), прилити до неї 1 мл діетилового етеру. Суміш ретельно струсити до утворення суспензії. До утвореної суміші додати шматочок калію розміром із сірникову головку. Дослід2. Займання виготовленої суміші від контакту з водою. {ОБЕРЕЖНО, КАЛІЙ! Дотримуйтесь правил техніки безпеки.}. Порцелянову чашку, заповнену до половини водою, розміщують в піску (мал.1а). Все устаткування розташовують у витяжній шафі, скло в якій до половини опущене й виконує роль захисного екрану (мал.1б). При вимкненій витяжній шафі, швидким рухом виливають суміш у воду (пробірку із сумішшю тримати за дно). Суміш спалахує й горить. Після демонстрації полум’я гасять, накриваючи чашку жерстяною банкою, та вмикають витяжну шафу.\\ З адача 2. Запропонуйте схему переносного газогенератора, що вироблятиме газ придатний, як джерело енергії, для приготуванні їжі. Газогенератор повинен працювати на легкодоступній сировині. \\Один із розв’язків задачі. (Схема газогенератора). Для створення такого генератора можна скористатися процесом розпаду целюлози без доступу повітря. Такий процес в природі відбувається при недостачі повітря за участю анаеробних бактерій. В результаті такого розпаду утворюється метан (болотний газ). Схему газогенератора, який працюватиме, використовуючи процес розпаду целюлози, зображено на мал. 2. Він складається із посудини (1) з теплоізоляцією (2), оскільки цей процес відбувається лише у певному температурному інтервалі, який визначається життєздатністю анаеробних бактерій. На дно посудини (1) поміщено мул (6) із водойми, на мул поміщено рослинні рештки (5): бур’яни, солома, сіно та ін. Вся ця суміш залита болотною водою (4). Болотна вода – це вода взята із тієї ж водойми, що й мул. Мул і болотна вода є джерелом анаеробних бактерій. Принцип роботи. В реакційній суміші відбувається розпад целюлози. Газ, який утворюється при цьому накопичується в об’ємі (3). Через певний час, як тиск газу стане достатнім, можна відкривати кран і користуватись газом.\\ IV. Узагальнення, осмислення та систематизація знань. До дошки викликаються два учні із різних груп, які одержують таке завдання: Ви намагаєтесь влаштуватись на роботу на одне із підприємств хімічної промиловості. Вас попередили, що відбір ведеться на конкурсній основі і запропонували:
\\Основною складовою природного газу є метан. Бензин, натомість, – це суміш насичених вуглеводів від C5H12 до C11H24. Тому, для доведення можливості перетворення природного газу на бензин, необхідно навести приклади реакцій, з допомогою яких можна перетворити метан на суміш вуглеводнів від C5H12 до C11H24. Цього можна досягнути, наприклад, з допомогою таких реакцій: CH4 + Cl2 → CH3Cl + HCl; 2CH3Cl + 2Na → C2H6 + 2NaCl; C2H6 + Cl2 → C2H5Cl + HCl; 2C2H5Cl + 2Na → C4H10 + 2NaCl; C4H10 + Cl2 → C4H9Cl + HCl; 2C4H9Cl + 2Na → C8H18 + 2NaCl; C4H9Cl + CH3Cl + 2Na → C5H12 + 2NaCl; C8H18 + Cl2 → C8H17Cl + HCl; C8H17Cl + CH3Cl + 2Na → C9H20 + 2NaCl та інші\\. Поки ці учні готуються, іншим двом пропонуються експериментальні завдання:
\\ Розв’язування задачі грунтується на використанні проби Бельштейна (хлоровмісні органічні речовини надають зеленого забарлення полум’ю). Серед запропонованих речовин лише левоміцетин містить Хлор, тому лише він буде забарвлювати полум’я у зелений колір. Набирають крупинки першої речовини на ніхромову дротину (очишену перед тим сульфатною кислотою) і вносять в полум’я. Після проведення проби дротину опустити в сульфатну кислоту. Такі дії повторити для кожної речовини. Відмічають яка з речовин надавала зеленого забарвлення полум’ю. Ця речовина й буде левоміцетином.\\
\\ Для розв’язання задачі слід довести, що видана речовина не є карбідом металу, оксидом карбону, карбонатною кислотою чи її сіллю. Карбіди металів при взаємодії з водою виділяють газ (метан, ацетилен). Оксиди карбону є газоподібними. Карбонатна кислота існує лише в розчині (газована вода), й легко розкладається навіть при струшуванні розчину. Карбонати при взаємодії із сильною кислотою (наприклад, хлоридною) виділяють вуглекислий газ. Отже видану речовину слід розділити на дві частини. До першої слід додати воду, до другої – хлоридну кислоту. У разі відсутності ознак реакції можна вважати видану речовину органічною.\\ Доки ці учні готуються до відповіді у класі проводиться самостійна робота у формі індивідуального тестування. \\Самостійна робота.
а) сполуки Карбону; б) сполуки Гідрогену; в) сполуки Сульфуру; г) сполуки металів. //а//
а) каталізатора; б) електричного струму; в) світла; г) тертя. //в// Після завершення тестування, перевіряються розв’язки задач біля дошки та експериментальних задач. V. Якщо є вільна хвилинка. Конкурс: “Хімічний аукціон”. Знайдіть у класній кімнаті органічні речовини. Початкова ціна 3 речовини. //Наприклад: пластмаса (корпу кулькової ручки), папір (обої), органічні барвники (фарбована таканина одягу) та інше.//. VI. Підсумок уроку Опитування класу.
Консультанти здають облікові картки в яких вони виставляли свої оцінки за відповіді командам. Оголошуються оцінки роботи груп та індивідуальні оцінки. VII. Домашнє завдання. Повторити все про парафіни. Підготуватись до тематичного оцінювання. |
Нестандартний урок у 10 класі з теми «Загальні властивості металів» Цілі Цілі: узагальнити, поглибити й закріпити основні теоретичні знання теми будова, тип зв'язку, фізико-хімічні властивості, способи... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ ІНФОРМАТИКИ В 10 КЛАСІ Тема. Об’єкти сторінки та їхні властивості Мета уроку Навчальна: ознайомити учнів із призначенням текстових процесорів, способами запуску процесора MS WORD, елементами віконного інтерфейсу... |
Тема програми «Основи пожежної безпеки», тема уроку «Причини виникнення пожеж. Пожежонебезпечні властивості властивості речовин. Організаційні... |
Тема уроку. Будова та функції шкіри й похідних шкіри. Лабораторна... Кроскопічною і мікроскопічною будовою шкіри, основними функціями шкіри й основних її похідних, розвивати допитливість в учнів, розв’язувати... |
Тема Глюкоза. Будова та властивості. Поширення в природі Девіз: «Робота... Навчальна: вивчити будову глюкози, її властивості, як представника речовин з подвійними властивостями з позицій причинно-наслідкової... |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |
Тема : Будова головного мозку людини Відкритий урок з біології у 9-В класі вчителя біології Криворізької гімназії №95 Науменко Тетяни Володимирівни |
Урок у 9-му класі Тема. Періодичний закон і періодична система хімічних... Тема. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва. Будова атома |
Урок подорож з математики в 2 класі Тема: Вправи та задачі на додавання й віднімання двоцифрових чисел. Вправи на знаходження невідомих компонентів арифметичних дій.... |