МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ
З ОСНОВ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ
Навчання дітей основ безпеки життєдіяльності є одним із пріоритетних напрямів освітнього процесу.
Зважаючи на те, що з кожним роком збільшується кількість травмованих дітей, постала потреба в систематичній роботі з дошкільниками для формування в їх свідомості стереотипів безпечної поведінки в життєвому середовищі.
Завдання дорослих — педагогів і батьків — не залякувати дітей, а, користуючись їх природною допитливістю, навчити правил поведінки, не забороняти або приховувати небезпечні предмети і речі, а в ґрунтовній, цікавій, пояснювальній роботі вчити правильно користуватися ними.
Виховання в дітей дошкільного віку почуття особистої безпеки має відбуватися з дотриманням почуття міри. Якщо дитину залякувати небезпечним та агресивним світом через безліч «не чіпай», «не ходи», «не роби», «не можна», вона втратить почуття ризику, стане сприймати світ як агресивне оточення й усе життя, врешті-решт, витратить на боротьбу з ним, або не звертаючи уваги на частку «не», буде сприймати заборону як керівництво до дії.
Щоб запобігти цьому, педагогам треба добирати такий зміст, форми роботи, які б дозволили відчути дитині не лише цінність свого життя та здоров'я, а й свої можливості у зміцненні та збереженні його, підготували до чітких дій у небезпечних ситуаціях; сприяли вихованню самостійності та відповідальності; не допускали виникнення почуття страху.
Від педагога вимагається теоретична компетентність, методична грамотність, творчий потенціал. Важливо використовувати методи, адекватні віковим особливостям дітей.
Основні напрями роботи з батьками
щодо формування правил безпечної поведінки дітей
Формування в дитини дошкільного віку свідомої безпечної поведінки в довкіллі базується на позитивних прикладах у поведінці дорослих. Тому педагогам дошкільних закладів необхідно не лише враховувати це самим, а й особливу увагу приділяти роботі з батьками. Батьки повинні зрозуміти, що не можна вимагати від дитини виконання будь-якого правила, якщо самі дорослі не завжди ним керуються.
Розбіжності вимог до дитини з боку батьків удома та вихователів у дошкільному закладі можуть викликати в дитини почуття образи, збентеження та навіть агресії. Тому перед педагогічними колективами дошкільних закладів постає завдання — зацікавити батьків перспективою подальшого розвитку дітей, зробити батьків своїми однодумцями.
Для удосконалення роботи педагогічних колективів дошкільних навчальних закладів із проблеми безпеки життя та здоров'я слід започаткувати проведення щорічного Тижня безпеки дитини як форми систематизації знань дітей про безпечне довкілля. Тиждень безпеки не повинен мати суворо регламентованого характеру, а залежить від місцевих умов, традицій, професійного досвіду, творчих здібностей вихователя, підготовленості дітей тощо.
Доцільно запропонований захід провести наприкінці навчального року (1—2-й тиждень травня) для удосконалення всієї роботи щодо формування основ безпеки життя та діяльності за навчальний рік та своєрідної підготовки дітей до літнього відпочинку.
Рекомендована література
Анастова Л. П., Іванова І. В., Іжевська П. В. Життя без безпеки. Перші кроки до самостійності. — М., 1996.
Грицюк Л. А., Каратаєва М. І. Безпека життєдіяльності дошкільника. — Кам'янець-ІІодільський: Абетка-нова, 2006. — С. 204.
Закон України «Про дошкільну освіту». — К., 2001.
Калуська Л. Дитина і довкілля. Авторська програма// Палітра педагога. — 2001,—№2.
Конвенція ООН про права дитини // Відомості Верховної Ради України. — 1991, —№ 13. —С. 145.
Котова Л. А., Карпова О. Є. Охорона життя та здоров'я дітей дошкільного віку. Методичний посібник. — Суми. 2002.
Лоза О. Б. Послідовність у навчанні дошкільного та шкільного віку правил особистої безпеки. — Суми: Мрія-1. — 1999.
Наваренко Н. П. Наодинці вдома: з досвіду ДНЗ № 751, м. Київ // Бібліотека вихователя дитячого садка. — 2001. — № 23—24. — С. 2—38.
Нікулін Г. Основи безпеки життєдіяльності: Навчальний посібник. — К.: Основа, 2001.
Організація в дитячому закладі навчання дітей правил пожежної безпеки // Дошкільне виховання. — 1990. — № 7. — С. 14.
Програма з основ безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку та практичний матеріал щодо її реалізації. — Суми. 2002.
Сухар В. П. Правила дорожнього руху. Середня група. — X.: Ранок, 2008. — С. 80.
Цимерман І. Л., Ковтун Є. Ф. Формування основ безпеки життєдіяльності дошкільників. Методичні рекомендації. — Суми, 2002.
Цимерман І. Л., Ковтун Є. Ф. Щоб у радості зростати, лиха слід не допускати. — Суми, 2002. — С. 54.
Цимерман І. Л. Вчимо берегти здоров'я та життя. Методичний посібник.— Суми, 2002.
Зростаємо разом, № 1, № 3, № 9, № 10 2012
Шестопалова Л. Основи безпеки життєдіяльності. Навчальний посібник.— К.: Юрінком Інтер, 2001.
Дошкільне виховання № 12, 2012
Яковенко Л. В. Абетка безпеки дошкільників. Методичні матеріали та розробки занять. — X.: Ранок, 2008. — С. 208.
Вихователь-методист ДНЗ № 3 2010, № 5, № 6 2011
Порядок організації та проведення Тижня безпеки
Одне з найважливіших завдань дошкільного навчального закладу — охорона життя та здоров'я вихованців. А не означає, що треба не лише створити умови для їх перебування в садку, а й навчити дітей правил безпечної поведінки, турботи про своє здоров'я. Навчають малят безпеки життєдіяльності протягом усього року, а посезонно як завершальний акорд роботи проводиться Тиждень безпеки, зосереджуючи увагу малюків на особливостях сезонів, чим вони можуть бути небезпечними і як запобігти цьому. Робота протягом тижня будується так, щоб діти повсякчас заглиблювалися в тему: на заняттях, під час прогулянок, у процесі образотворчої діяльності, ігор та вільного спілкування в другій половині дня; цьому присвячуються розваги, фізкультурно-оздоровчі заходи тощо.
Вихователі мають складати план Тижня безпеки для кожної вікової групи, який наповнюється конкретним змістом навчально-виховної роботи з дітьми (тематичні заняття; дидактичні, сюжетні, театралізовані, конструкційно-будівельні ігри з елементами безпеки життя; конкурси, естафети, змагання, екскурсії та прогулянки, читання творів художньої дитячої літератури відповідної тематики; моделювання правильної поведінки, аналіз небезпечних ситуацій). Особливу увагу під час планування та проведення заходів необхідно приділяти раціональній організації рухової активності дошкільнят через ігри й заняття, що мають різні види фізичного й емоційного навантаження. Важливого значення набуває психологічна готовність дітей до сприйняття навчального матеріалу про небезпеку та до практичних відпрацювань дій у надзвичайних ситуаціях.
При проведенні роботи з дітьми вихователю слід додатково враховувати «вікові» жахи, які властиві дошкільникам та базуються на високій емоційності, малому досвіді життя та багатій уяві.
Обережна корекція емоційної готовності дитини до реакції жаху відбувається за умов активного збагачення знань дитини про предмети, явища природи, світу людей і їх взаємовідношення, формування звички до ситуацій, у яких вони можуть опинитися. Якщо ситуація не містить у собі елементів несподіванки, тоді незрозумілих і саме таких, що лякають дитину, явищ стає менше.
Найбільш вдалою формою реалізації знань дітей із безпеки життєдіяльності є, на наш погляд, ігровий тренінг. Для дошкільника залучення до гри просте і природне, дитина не грається в життя, а живе у грі. Тренінг дозволяє кожній дитині побувати в ситуації, яка подібна критичній життєвій, та самостійно або за допомогою інших дітей знайти правильне рішення.
Хід кожного заняття-тренінгу визначається реакцією дітей, їх рівнем обізнаності. Постійним є лише коло питань, які пропонуються для вирішення.
Це можуть бути такі з них:
як вести себе, якщо заблукаєш на вулиці, у магазині, на вокзалі;
як можна звернутися по допомогу до міліціонера, перехожих;
як виконувати основні правила дорожнього руху для пішоходів;
як поводитися, якщо поріжеш палець, тощо.
Отже, ігровий тренінг, спрямовуючи дітей на пошук виходу з кризової ситуації, сприяє розвитку їх пошукової активності.
При підготовці до проведення Тижня безпеки дитини з працівниками закладу бажано проводити ділові інтелектуальні ігри, моделювання поведінки в незвичайних ситуаціях, педагогічні ради, семінари, консультації, лекції тощо (проводить вихователь-методист).
Підготовку до проведення Тижня безпеки потрібно розпочати за місяць.
Видається наказ «Про проведення Тижня безпеки дитини».
Розробляються заходи з його проведення.
Складається план підготовки до проведення Тижня безпеки дитини.
Щоб залучити батьків до співпраці у проведенні Тижня безпеки, можна впроваджувати нові форми роботи моделювання ситуацій, ділові творчі ігри, анкетування тощо. Батьки, у зручний для них час, відвідують заплановані заходи у вікових групах та беруть у них участь (за бажанням). На батьківських зустрічах, які здебільшого проводяться у формі діалогу, підбиваються підсумки роботи з батьками з цієї проблеми. Педагогічний колектив вивчає всі пропозиції, анкети батьків і бере їх до уваги при плануванні подальшої роботи з дітьми.
Літній Тиждень безпеки
Орієнтовна програма проведення
Перший день «Дитина і природа»
Молодша група
Ранок. Спостереження за сонцем: яскраво світить, гріє, удень припікає. Учити дітей накривати голову панамою, формувати уявлення про сонячні опіки, тепловий удар. Рухливі ігри з вітрячками, стрічками. Дати дітям поняття про «добрий» і «сердитий» вітер. Пошуково - дослідницька діяльність (ПДД): капнути на руку водяну краплину різної температури, відчути на дотик. Учити дітей не пити холодної води без дозволу дорослих. Спіймати комашку, розглянути її (метелик, сонечко, солдатик, коник). Учити розрізняти бджіл та ос і правильно поводитися з ними.
Заняття «Усі рослини потрібні для життя людини». Розрізняти й називати знайомі дерева, кущі, квіти, що ростуть на території дитячого садка. Визначати величину, форму та колір листя, квітів. Дати поняття про отруйні та лікарські рослини.
Прогулянка. Спостереження за деревами, що ростуть поблизу. Звернути увагу дітей, як добре перебувати в тіні у спекотні дні, розповісти, як корисно вдихати запахи рослин. Гра-розвага «На чарівній галявині». Обігрування ситуацій «Зламана гілка», «Зірвана квітка». Послухати спів пташок, учити дітей розрізняти їхні голоси (шпаки, ластівки, горобці, ворони). Ігри з піском, водою, камінням, люстерками, паперовими смужками, вітрячками, човниками. Формувати уявлення: вода — Друг, але може бути й ворогом. Рухливі ігри: «Пташенята й кіт», «Знайди свій будиночок». Учити дітей бути обачними під час гри. Малювання на асфальті «Красне літечко прийшло».
Друга половина дня. Дидактична гра «На прогулянку до озера». Ознайомити дітей із правилами поведінки біля води. Учити, що треба охороняти водойми: не кидати сміття, не купати тварин. Читання віршів, потішок, закличок про сонце, дощ, вітер, літо.
Прогулянка. Рухливі ігри: «Діти в лісі», «Відгадай, хто де кричить». Спостереження за тваринами на вулиці. Учити правильно поводитися з ними. Розповісти про бездомних тварин та небезпеку спілкування з ними.
Вечір. Показ лялькового театру «У країні чистоти». Привчати малюків тримати своє тіло в чистоті, позитивно ставитися до гігієнічних процедур.
Середня група
Ранок. Спостереження за небом. Звернути увагу на те, яке воно високе, блакитне, а перед грозою вкривається темними хмарами. Розповісти, якими бувають літні дощі (короткочасні, теплі, зливи), про правила поведінки під час грози. Коли з'являється веселка? Учити дітей дотримуватися правил перебування на повітрі в негоду. Хороводні ігри: «Підемо до лісу», «Мак». ППД: визначення сили вітру (вітрячки, смужки паперу, стрічки). Пояснити, як утворюється вітер. Вітер буває слабкий, помірний, сильний. Учити дітей одягатися по погоді.
Заняття «Про користь рослин». Закріплювати назви рослин, що ростуть на території дитячого садка, та їхню користь.
Прогулянка. Спостереження за деревами, кущами, квітами. Ознайомити дітей із принципами їх охорони. Розширювати уявлення про отруйні рослини (дурман, блекота, чистотіл, конвалія тощо). Творча гра «Мандрівка до лісу». Ігри-розваги з піском, водою. Дидактична гра «Плаває, тоне, летить, літає». Сюжетно-рольова гра «Ветеринарна клініка». Активізувати знання дітей про тварин певного регіону. Закріплювати правила безпечної поведінки з тваринами. Рухливі ігри: «Пташки й кіт», «Переліт птахів», «Зайці й вовк». Малювання на асфальті «Лісові мешканці».
Друга половина дня. Дидактична гра «Склади букет». Учити дітей добирати квіти за кольором і формою, розуміти позитивний вплив природного середовища на здоров'я. Закріплювати знання про отруйні рослини.
Прогулянка. Спостереження за мурашками. Прищеплювати турботливе ставлення до мурашників, учити оберігати мурашок, розповісти про користь, яку вони приносять людям. Сюжетно-рольова гра «Зелений патруль». Учити помічати безлад, виховувати бажання самостійно прибирати, оберігати природу. Рухлива гра «Відгадай за голосом».
Вечір. Інсценування казки «Щоб бути здоровим».
Старша група
Ранок. Спостереження за живою і неживою природою. Водяна пара, яка є в повітрі, охолоджуючись, осідає на траву, листя і перетворюється на дрібні краплинки води — росу. Учити дітей не бігати без дозволу по росі, пояснювати правила безпечної поведінки в природі. Підводити дітей до усвідомлення єдності життя і здоров'я людей та стан)' природного довкілля; до розуміння позитивного впливу на здоров'я природних чинників (сонце, повітря, вода). Хороводні ігри: «Підемо до лісу», «Мак». ПДД: визначення сили вітру (вітрячки, смужки паперу, стрічки). Допомагати дітям зрозуміти, що навколо нас є повітря. Воно прозоре, легке. Повітря необхідне людям, тваринам, рослинам для дихання.
Заняття «Здоров'я без ліків». Ознайомити з лікувальними властивостями рослин лісу, поля і тих, що ростуть на території дитячого садка. Дидактична гра «У гостях у лісових мешканців», На конкретних прикладах показувати взаємозв'язки між рослинами і тваринами, підводити до розуміння єдності природи. Розповісти дітям про охорону тварин улітку, про Червону книгу України.
Прогулянка. Спостереження за деревами, кущами, квітами. Учити розрізняти за характерними ознаками: світлотіньові та тіньовитривалі, вологолюбні та сухостійкі рослини. Розширювати уявлення про значення рослин у житті людини: забезпечення їжею, ліками. Творча гра «Мандрівка до лісу». Закріплювати назви лікарських рослин, дати поняття про їхні цілющі властивості. Пояснювати дітям, що користуватися дарами природи слід так, щоб не зашкодити довкіллю. Розповісти про наслідки безпечної поведінки в лісі. Рухливі ігри: «Шпаки», «Відгадай, чий голосок». Дидактична гра «Знайди небезпеку». Розвивати логічне мислення під час розв'язування схематичних загадок, лабіринтів, ребусів, кросвордів із безпеки життєдіяльності. ПДД: утворення грому і блискавки (потерти два камінці, спостерігати іскру). Закріплювати правила поведінки під час грози. Ігри-естафети: «Пожежники», «Перша допомога», «Аварія!», «Повінь». Заохочувати бажання приходити на допомогу людям. Учити швидко переодягатися, користуватися респіратором (марлевими пов'язками), швидко одягати спецодяг і користуватися спеціальною атрибутикою. Конкурс малюнків на асфальті: «Мій рідний край». Ігри за ТРВЗ. «Що було б, якби...». Бліц-опитування.
|