“ЗАТВЕРДЖУЮ”
В.о. начальника УПБ та АРР МНС України
в Миколаївській області
полковник внутрішньої служби
М.І. Поступальський
“____” 2003 року.
ПЛАН-КОНСПЕКТ
на проведення занять з пожежно-тактичної підготовки
з особовим складом чергових караулів СДПЧ-3
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: гасіння пожеж на автотранспортних підприємствах.
НАВЧАЛЬНА МЕТА: вивчити з особовим складом чергових караулів оперативно-тактичну характеристику об’єкту, особливості розвитку пожежі на таких об’єктах. Тренувати начальника караулу щодо виконання ним обов’язків КГП під час гасіння пожежі, та відпрацювати дії особового складу чергових караулів під час гасіння пожеж в на автотранспортних підприємствах.
ЧАС ПРОВЕДЕННЯ: 2 години.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: навчальний клас, вул. СКороходова, 199.
МЕТОД ПРОВЕДЕННЯ: теоретично
практично
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: АПД-4, АЦ-40(130)63Б.
ЛІТЕРАТУРА: “БСПО”, “Довідник керівника гасіння пожежі” 1987р. П.П. Клюс, “Пожежна тактика” К.Ф. Кімстач
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ:
Вивчення оперативно-тактичної характеристики автотранспортних підприємств, особливості розвитку пожежі на них.
Вивчення особливостей в організації гасіння пожеж на цих підприємствах.
Рішення пожежно-тактичної задачі.
СДПЧ-3
2003 рік.
Гаражі, тролейбусні та трамвайні депо (парки)підприємства призначені для обслуговування, ремонту а зберігання транспортних засобів (легкових, вантажних а надвантажних автомобілів, автобусів, тролейбусів, трамваїв). Зберігання транспортних засобів може бути закритим та відкритим. Часто транспорт розміщують в одноповерхових будівлях висотою 15-20 м. Довжина будівель 200-300м, ширина 100-200м.
На підприємствах по обслуговуванню транспорту передбачають окремі виробничі приміщення для розміщення таких відділень (дільниць) : постів миття та прибирання транспорту ; постів технічного обслуговування та ремонту; моторного, агрегатного, механічного, електротехнічного та приладів живлення; ковальско-пресового, слюсарного, зварювально-бляшного та мідноливарного; акумуляторного; столярного та оббивного; вулканізаційного; фарбувального; складського для зберігання шин, лакофарбових матеріалів, хімікатів, спалимих матеріалів (текстильних, паперових, картонних, гумових тощо), паливно-мастильних.
Покриття в одноповерхових будівлях вогнетривке, але існує багато будівель суміжними покриттями із сталевого профільованого настилу по металевих фермах, з пінополістиролові утеплювачем марки ПСБ-С, м’якої покрівлі з трьох та більше шарів руберойду на бітумній мастиці.
Про те є багато будівель зі спалимими покриттями, світловими ліхтарями, пристроями по дерев’яних і металевих фермах. Місткість депо та гаражів може бути 300 і більше одиниць. Рухомий склад розміщують, як правило, групами: справні ( готові до виходу на лінію), резервні та ті, що знаходяться у ремонті. Останні можуть бути без коліс, на домкратах, у підвішеному стані.
Найбільша кількість одиниць рухомого складу знаходиться у депо та гаражах у нічний час, у вихідні та святкові дні. При порушенні Правил пожежної безпеки заставляються проходи між транспортом, майданчики біля в’їздних воріт, крім цього самі ворота можуть бути несправні. Для проведення ремонтних робіт у гаражах роблять оглядові канави або приямки, що з’єднують декілька канав, та естакади з розмірами встановленими згідно з вимогами технології.
Для облаштування автомобілів, автобусів, тролейбусів і трамваїв використовують у великій кількості гумовотехнічні вироби, пластмаси, дерево, тканини та інші спалимі матеріали. Бензинові баки автомобілів заповнені паливом. Будівлі гаражів і депо обладнують приточно-витяжною вентиляцією.
Для забезпечення евакуації транспорту на об’єкті розробляється та вивішується план евакуації автомобілів, автобусів, тролейбусів і трамваїв. У ньому зазначаться порядок зберігання транспорту, місця розташування буксирних засобів (тверді та м’які буксири, тягачі, потужність яких дозволяє буксирувати техніку навіть із заблокованою гальмівною системою). Евакуаційні роботи проводять водії з числа ДПД підприємства із залучанням водіїв пожежних автомобілів.
В гаражах і депо розрізняють три основних види пожеж: рухомого складу, будівельних конструкцій будівель та спільне горіння рухомого складу і конструкцій будівлі. Під час пожеж першого виду горять бензин, паливо, мастила, покришки, дерев’яні кузови, сидіння, оздоба кузовів, електрообладнання та ізоляція. Горіння різко посилюється під час вибухів баків з паливом та його витікання із зруйнованих бензобаків. Паливо , що розлилося та горить, потрапляє в оглядові ями, до люків каналізації і утворює нові осередки пожежі у гаражі. Електрообладнання що горить, сприяє переходу вогню на конструкції, обшивку та фарбування тролейбусів і трамваїв. Незначні розриви між автомобілями автобусами, тролейбусами і трамваями призводять до швидкого розповсюдження пожежі на поверхні, а також у сусідні приміщення (при наявності отворів). Приміщення гаража або депо швидко заповнюється димом, піднімається висока температура.
Велика висота гаража та депо і необмежений приплив повітря до осередку горіння сприяє виникненню сильних конвективних потоків нагрітих продуктів горіння та повітря і розвитку пожежі на палимі покриття а в інші місця. Цьому може також сприяти включена система приточно – витяжної вентиляції.
Пожежі у багатоповерхових гаражах характеризуються швидким розповсюдженням вогню у вище і нижче розташовані поверхи можливістю швидкого задимлення вище розташованих поверхів, складність евакуації автомобілів з верхніх поверхів.
Якщо не своєчасно вжито заходів з гасіння, пожежа значно ускладнюється, переходячи у третій вид. Вид високої температури металеві ферми покриття деформуються на протязі 15-20 хв. З моменту виникнення пожежі. Вогонь виходить на спалиму покрівлю і швидко розповсюджується нею. Розплавлена маса, що горить, стікає зверху на транспорт, розташований внизу, збільшуючи площу пожежі. Далі відбувається завалювання конструкцій покриття, що різко ускладнює роботу як з евакуації рухомого складу, так і з гасіння пожежі.
Під час гасіння пожеж у гаражах і депо основним завданням є
забезпечення збереження рухомого складу та матеріальних цінностей. Через це розвідка, нарівні з іншими відомостями, повинна встановити : кількість одиниць рухомого складу, якому загрожу вогонь, його стан (на ходу, у ремонті тощо),можливість евакуації або захисту, наявність обслуговуючого персоналу та необхідних евакуаційних засобів і можливість їх використання, характер покриття і загрозу його обвалення, необхідність виклику додаткових сил та засобів тощо.
Роботи з евакуації повинні очолювати особисто КГП або ж призначеним ним командиром з допомогою місцевої адміністрація.
Справний транспорт виводять своїм ходом чергові водії гаража або депо, ремонтники та незайняті водії пожежних автомобілів. Несправний транспорт на колесах прикріпляють на твердому чи м’якому буксирі до справних автомобілів або тягачів і буксирують на вільний майданчик. Якщо чергові водії відсутні, транспорт викочується вручну особовим складом прибулих підрозділів.
У будь-якому випадку для забезпечення цих робіт на шляхах евакуації вводяться водяні стволи.
Рукавні лінії прокладають так, щоб вони не заважали евакуації рухомого складу та матеріальних цінностей, а у трамвайних депо – з урахуванням руху трамваїв вздовж колії та під рейками.
Автомобілі, автобуси, трамваї, тролейбуси, що горять, доцільно гасити повітряно-механічною піною або розпиленими водяними струменями з інтенсивністю 0,1 л/м кв.сек.., але – не менше одного ствола на одну транспортну одиницю. Якщо можливо, транспортний засіб, що горить, евакуюють під контролем засобів пожежегасіння, а повне гасіння проводять на вільному майданчику ззовні будівлі. Під час горіння автомобілів і розлитого навколо них палива, у першу чергу, гасять паливо, вживають заходів з попередження його розтікання шляхом його обвалювання піском, землею, гравієм та охолодження бензобаків з метою запобігання їх вибуху. Одночасно подають стволи А або лафетні на захист конструкцій покриття, якщо їм загрожу небезпека. На шляхах розповсюдження вогню проводять розбирання покриття з введенням на гасіння стволів Б.
Під час горіння транспортних засобів і спалимого у серединні гаража і депо подають стволи А та лафетні для гасіння основного осередку пожежі. На покриття вводять стволи Б з одночасним його розбиранням на шляхах розповсюдження вогню. Якщо необхідно, у середину приміщень подають повітряно-механічну піну.
Під час розповсюдження горіння у каналізації, оглядових каналів знімають кришки люків і подають повітряно-механічну піну для їх об’ємного заповнення.
У всіх випадках під час гасіння пожеж у тролейбусних і трамвайних депо після виходу ствольщиків на вихідні позиції відключають з допомогою адміністрації все електрообладнання та контактні мережі.
У ході гасіння пожеж організується робота з видалення диму за допомогою встановлених на об’єкті систем вентиляції, димових люків шляхом розкриття скла на верхніх поверхах або покритті гаражів і депо. До виконання цих робіт можуть бути залучені сили для викачування диму або нагнітання свіжого повітря пересувними димососами на базі автомобілів чи мотопомп.
|
Прочитати
Дати під запис
Дати під запис
Прочитати
Прочитати
Дати під запис
Дати під запис
Прочитати та пояснити
Дати під запис
Дати під запис
|
ОПЕРАТИВНО-ТАКТИЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОБ’ЄКТУ
На території комунального автотранспортного підприємства № 1428 гаражується автотехніка, що стоїть на балансі підприємства. Загальна чисельність машин становить близько 160-170 шт., в основному це вантажі автомобілі марки КАМаЗ, ГАЗ, ЗІЛ.
Також на території КАТП розташовано ряд будівель та споруд для зберігання, обслуговування, та ремонту машин, а саме:
Склад зап. частин – 60м2;
газораздатка 10 м2;
клас безпеки руху - 20 м2;
адміністративний корпус – 30 м2;
моторний цех 60 м2;
склад обмінного пункту 20 м2;
їдальня 2*10 м2;
будівля АЗС - 10 м2;
АРМ 150 м2;
акумуляторна - 10 м2;
-
будівля ТО – 80 м2, (до якої в свою чергу прилягають):
вулканізація,
інструментальна,
шліфувальна,
битовкі,
карбюраторна,
мастильна,
гідравлічна,
шиномонтажна,
гідро дільниця,
кузня,
медична,
склад,
гальмівна дільниця,
склад лаків та фарб,
склад мастильних матеріалів,
трансформаторна підстанція.
Пожежну небезпеку в даному випадку становлять автомобілі, що в нічний час гаражуються колонами на відкритому просторі по 50-60 шт., та будівля ТО, в якій на ремонті знаходяться декілька автомобілів.
ТАКТИЧНИЙ ЗАДУМ
В наслідок порушення правил пожежної безпеки під час проведення вогневих робіт в будівлі ТО вибухає газозварювальний апарат, займаються два автомобіля ЗІЛ, що знаходились та на ремонті та балоном пробиває перекриття, яке частково руйнується.
РОЗРАХУНОК СИЛ ТА ЗАСОБІВ
1. Визначаємо час вільного розвитку пожежі:
τвільного розвитку = τд.п.+ τсл.+ τб.р.= 2+1+2=5 хвилин.
2. Визначаємо площу пожежі та площу гасіння:
Враховуючи швидкість розповсюдження полум’я, яка складає 1,0-1,5 м\хв, а також фактор вибуху та продовження відкритого горіння з кисневого балона робимо висновок. що полум’ям повністю охоплені два автомобіля ЗІЛ.
3. Визначаємо необхідну кількість стволів на гасіння пожежі:
Виходячи з обставин що склались на пожежі та оперативно-тактичних міркувань приймаємо наступну кількість стволів на гасіння та захист:
- на гасіння палаючих автомобілів – 2 ГПС-600 (по одному на кожний),
- на гасіння покрівлі – 1 ств. РС-70.
- на гасіння та захист – суміжних приміщень – 1 ств. РСК-50,
- на захист суміжних будівель - 2 ств. РСК-50;
4. Визначаємо фактичну витрату води та водовіддачу пожежних гідрантів:
Qф=NГПС-600*qГПС-600+N ств.“А”*q ств.“А”+Nств.“Б”. q ств.“Б”=2*5,64+1*7,4+3*2,8= 45,48 л\с;
При тиску у водомережі 2 Атм. водовіддача з неї буде складати Qводомережі=70 л\с
Qф=45,48водомережі =70
Таким чином, кільцева водомережа у повному обсязі забезпечують об’єкт водою на гасіння.
9. Визначаємо необхідну кількість особового складу:
Nо/с=Nгдзс*3+ Nрозг.*1+ Nп.б.*1+ Nств.“Б”*1+ Nств.“А”*2=
=3*3+2*1+3*1+2*1*1*2=18 чоловік.
10. Визначаємо необхідну кількість відділень:
Nвід..=Nчол./5=18/5=4 відділення
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ:
Час (хв.)
|
Елементи обстановки пожежі (увідні)
|
Дії адміністрації, накази,
розпорядження та дії КГП
|
Методичні прийоми навчання
|
|
11.30
|
Стався вибух балону під час проведення зварювальних робіт. Полум’я охопило два автомобіля, вибухом пошкоджено крівлю, йде відкрите горіння іншого газового балона.
|
Адміністрація об’єкта:
повідомляють пожежну охорону про пожежу;
приступають до гасіння пожежі первинними засобами пожежегасіння.
|
Даю ввідну обслуговуючому персоналу
|
11.32
|
До місця виклику прибувають два відділення СДПЧ-3 їх зустрічає охорона об’єкту.
|
Начальник караулу - КГП-1:
- інформація на ЦППЗ: “Прибули до місця виклику, по зовнішнім ознакам бачу відкрите горіння в будівлі ТО. Оголошую підвищений номер виклику, потрібні друге відділення СДПЧ-2 і ПДПЧ-16, йду в розвідку.
- Адміністрації: викликати чергового електрика та знеструмити будівлю ТО. Задіяти чергових водіїв для відводу автомобілів що знаходяться біля палаючого будинку на безпечну відстань (за межі підприємства.
- КО-2: встановити АЦ на безпечній відстані, прокласти магістральну лінію до входу в будівлю, підготувати ланку ГДЗС з ГПС-600 для проведення пінної атаки “РУШ”
- КО-1: отримати від адміністрації об’єкта письмовий дозвіл на початок гасіння пожежі, АПД-4 в резерв, підготувати ланку ГДЗС та від розгалуження другого відділення подати ствол ГПС-600 для проведення пінної атаки. За мною руш.
|
Даю ввідну підрозділу що прибув.
|
11.35
|
Від адміністрації об’єкта отримано повідомлення про знеструмлення об’єкту, та письмовий дозвіл на початок гасіння.
|
КГП-1:
- Водію ПА: розпочати пінну атаку.
|
Повідомляю КГП про відключення живлення.
|
11.40
|
До місця виклику прибуває друге відділення СДПЧ-2.
|
КГП-1:
- КО-СДПЧ-2: АЦ встановити на ПГ на території СДПЧ-3, прокласти магістральну лінію до будівлі ТО, встановити розгалуження та ввести ствол РС-70 на гасіння покрівлі, та ствол РСК-50 на гасіння пожежі та захист кладочок.
|
Даю ввідну КГП що підрозділ умовно прибув.
|
11.45
|
До місця виклику прибуває друге відділення ПДПЧ-16.
|
КГП-1:
- КО-ПДПЧ-16: АЦ встановити біля другого відділення СДПЧ-3, організувати перекачку піноутворювача та води в АЦ СДПЧ-3.
Подати два стола РСК-50 на гасіння пожежі та захист битових приміщень, та ствол РСК-50 ланкою ГДЗС на гасіння суміжних приміщень в середині будівлі.
- КГП-1 доповідь на ЦППЗ: “Пожежа локалізована. На гасіння пожежі введено ланками ГДЗС два ГПС-600, 1 ств. “Б”, два ствола “Б” на гасіння та захист зовні будівлі та ствол РС-70 на гасіння покрівлі.
|
Даю ввідну КГП що підрозділ умовно прибув.
|
11.50
|
Ланка ГДЗС яка проводить гасіння та розвідку в середині будівлі в одному з суміжних приміщень знаходить постраждалого (одного з робітників). Раптом вибухає ще один кисневий балон який знаходився в кутку приміщення й не був відразу помічений, руйнується перекриття, ланка ГДЗС опиняється у пастці.
|
КГП-1:
- Доповідь на ЦППЗ: в палаючому будинку стався вибух, перекриття зруйноване, одна з ланок ГДЗС доповідає про знайдену людину та неможливість повертатися тим же шляхом. Вимагаю додаткові сили та швидку допомогу.
- Адміністрації об’єкта: задіяти КАМАЗ для зриву решіток приміщення в якому ланка ГДЗС ПДПЧ-16.
- КО-1,2 СДПЧ-3: припинити пінну атаку.
- КО-1 СДПЧ-3: ланкою ГДЗС провести роботи по рятуванню потерпілого та ланки ПДПЧ-16, задіяти для цього резервні апарати на стисненому повітрі.
- КО-2 СДПЧ-3: прокласти другу магістральну лінію від автомобіля СДПЧ-2 та ввести лафетний ствол на гасіння пожежі
|
Даю ввідну КГП про знайдення постраждалого та умовний вибух бензобаку.
|
12.00
|
Прибувають відділення ДПЧ-10 та ДПЧ-20. Пожежа локалізована.
|
КГП-1:
- КО-ДПЧ-10,20: автомобілі в резерв, організувати роботи по розбиранню конструкцій та підміні особового складу працюючого на позиціях
КГП-1 - доповідь на ЦППЗ: “потерпілого та ланку ГДЗС врятовано, к місцю прибули відділення ДПЧ-10,20. Пожежа локалізована
|
Даю ввідну КГП про прибуття додаткових сил та про локалізацію.
|
12.30
|
Горіння припинено.
|
КГП-1
- (доповідь на ЦППЗ): пожежа ліквідована. Починаємо розбирання конструкцій.
|
Даю відбій та команду на збирання ПТО.
|
ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ ПРИ ПРОВЕДЕННІ ЗАНЯТТЯ:
Кожний зобов'язаний:
- знати особливості горіння i способи гасіння речовин i матеріалів, які знаходяться в палаючих приміщеннях ;
- вибирати найбільш небезпечне місце роботи, безпечні прийоми i способи;
- знати назву місця, де працює сам, хто його сусіди зверху, знизу, по бокам i підтримувати з ними зв'язок ;
- слідкувати за зміною обставин ,станом будівельних конструкцій ,технологічного обладнання i у випадках виникнення небезпеки терміново попередити про це працюючим;
- бути постійно готовим до дій при неочікуваних змінах обставин i виникненні необхідності надання допомоги товаришам;
- знати встановлені сигнали для відходу i шляхи по яким необхідно відходити;
- не допустимо використання для робіт безпосередньо в зоні пожежі (на позиціях ствольщикiв) та в задимлених приміщеннях о/с пожежних частин, членів ДПД та ПСО, якi перебувають на місце пожежі без бойового одягу та знарядь для гасіння пожежі.
- при гасанні пожеж кожен працюючий повинен слідкувати за зміною обставин, поведінкою будівельних конструкцій, станом технологічного обладнання, i в випадку виникнення небезпеки терміново повідомити всіх працюючих на небезпечній дільниці та КГП.
- забороняється при гасіння пожежі використовувати вантажні та пасажирські ліфти для підняття о/с, ПТВ та обладнання .
Перед віддаванням команди "на бойове розгортання" керівник гасіння пожежі зобов'язаний:
вказати місце установки пожежної техніки;
вибрати та вказати особовому складу найбільш безпечні та короткі шляхи прокладання рукавних ліній, перенесення інструмента і інвентарю;
переконатися і постійно слідкувати за виконанням заходів з безпеки проведення робіт під час розгортання на транспортних магістралях, поставити автомобілі та обладнання так, щоб вони не ускладнювали розташування прибулих сил та засобів, їх зосередженість на бойових ділянках і, за можливістю, не перешкоджали нормальному дорожньому руху.
За необхідності вжити заходів для зупинки всіх видів транспорту, крім залізничного (зовні підприємств народного господарства), а у випадку прокладання рукавних ліній під залізничними коліями поставити пости безпеки з двох боків вздовж залізничного полотна для спостереження за рухом потягів та своєчасного сповіщення особового складу про їх наближення; встановити одиничні сигнали для швидкого сповіщування людям про небезпеку та сповістити про них весь особовий склад, який працює на пожежі (аварії і т.ін.).
При явній загрозі вибуху, обвалювання, кипіння і т.ін. негайно вивести особовий склад у безпечне місце.
Під час бойового розгортання забороняється:
приступати до його проведення до повної зупинки пожежного автомобіля;
освітлювати колодязі пожежних гідрантів, газо- і теплокомунікацій відкритим вогнем;
спускатися в колодязь водокомунікацій без ізолюючого протигаза та рятівної мотузки;
одягати на себе лямку приєднану до рукавної лінії пожежного ствола при підйомі на висоту і при роботі на висоті;
знаходитися під вантажем при його підйомі чи спусканні на мотузках;
переносити інструмент, повернений робочими поверхнями (ріжучими, колючими, та ін.) по ходу руху, а поперечні пилки та ножовки - без чохлів;
подавати воду у незакріплені рукава, до виходу ствольників на вихідні позиції чи підйому на висоту (вертикальні рукавні лінії повинні кріпитися з розрахунку не менше однієї рукавної затримки на кожний рукав).
При розгортанні відділень спеціальних служб необхідно дотримуватись додаткових засобів безпеки, що визначаються особливостями застосованої техніки і викладені в інструкції заводів-виробників.
Під час гасіння пожеж на транспорті необхідно враховувати коди екстрених заходів при гасінні пожеж небезпечних вантажів
Особовий склад на пожежі (під час аварії, стихійного лиха) зобов'язаний постійно слідкувати за появою обвислих (обірваних, обгорілих) електричних проводів у місцях роботи ствольщиків, при розбиранні конструкцій будівель, при встановлюванні драбин і прокладанні рукавних ліній і своєчасно доповідати про них керівнику гасіння пожежі, а також негайно застерігати осіб, які працюють у небезпечній зоні.
Доки не буде встановлено, що знайдені проводи не знаходяться під напругою, необхідно вважати їх під напругою і дотримуватись відповідних заходів безпеки.
Керівник гасіння пожежі може допустити відступ від установлених вимог, викладених у пунктах цих правил тільки в тому випадку, коли їх безумовне виконання не дозволяє надавати допомогу людям, які знаходяться у біді, відвернути загрозу вибуху (обвалювання) чи розповсюдження пожежі, яка приймає розміри стихійного лиха. За прийняті рішення він несе особисту відповідальність згідно чинного законодавства.
Після ліквідації пожежі особовий склад, який приймав участь у гасінні має пройти санітарно-гігієнічну обробку та привести бойовий одяг в охайний стан, а за необхідності замінити його на резервний.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
- вказати на недоліки та питання, які вимагають підвищеної уваги;
- дати загальну оцінку діям КГП та діям особового складу;
- відповісти на запитання.
Конспект склав:
Начальник СДПЧ-3
майор вн. сл. О.І.Корчинський.
“ 14 ” жовтня 2003 року.
|