|
Скачати 382.15 Kb.
|
Міністерство освіти і науки України Одеський національний університет імені І. І. Мечникова Інститут математики, економіки і механіки Кафедра диференціальної і експериментальної психології Литвиненко О. Д. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до курсу «ЗАГАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ» для студентів хімічного факультету Одеса, 2011 Укладач: Литвиненко О.Д. – кандидат психологічних наук, доцент кафедри диференціальної і експериментальної психології Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Рецензенти: Вісковатова Т.П. – академік УАН, доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри диференціальної і експериментальної психології Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Крюкова М. А. – кандидат психологічних наук, доцент кафедри диференціальної і експериментальної психології Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Рекомендовано до друку Вченою радою ІМЕМ Протокол № 2 від 8 грудня 2010р. Основний зміст курсу Курс «Загальна психологія» – важлива частина всієї системи підготовки студентів. Значення психології для підготовки фахівців педагогічного профілю визначається як необхідністю отримання професійних знань, так і особливим місцем психології в системі загальнолюдських знань. Мета курсу – дати студентам системні знання в області загальної психології, сформувати уявлення про психічні процеси і психічні властивості особистості. В процесі вивчення курсу «Загальна психологія» студенти повинні засвоїти знання теоретичних основ сучасної психології, а саме: - поняття про психологію як науку, яка вивчає факти, закономірності та механізм психіки; - структура, методологія та методи дослідження в сучасній психології; - історія розвитку психологічних знань, основні концепції розвитку особистості; - розвиток особистості, структура особистості; - специфіка пізнавальних процесів і розвиток емоційно-вольової сфери особистості; - темперамент як біологічний фундамент особистості; - характер, його структура і властивості. В результаті вивчення курсу «Загальна психологія» студенти повинні оволодіти знаннями основ загальної психології: предмет, основні закономірності, структура, методи; властивості особистості, зміст пізнавальних процесів, емоційно-вольової сфери, характерні особливості людей з різними типами темпераменту, мати уявлення про вікову періодизацію; вміти застосовувати базові психологічні знання для організації діяльності та спілкування особистості, для планування, контролю і управління групою. ПЕРШИЙ КРЕДИТ «Загальна психологія» Тема 1. Вступ до психології. Предмет і завдання сучасної психології. Психічні явища: процеси, властивості, стани. Психологія – «наука про душу», наука, що вивчає феномени і об'єктивні закономірності психіки. Психологія – це наука, яка знаходиться на стику природничих, соціальних і філософських дисциплін, «інтегратор» всіх наукових дисциплін, предметом досліджень яких є людина»(Б. Ф. Ломов). Предмет психології (за С.Л. Рубінштейном) становить зміст внутрішнього життя людини, безпосередньо даний йому у відчуттях, образах, думках, почуттях і інших суб'єктивних проявах. Специфіка науково-психологічного пізнання: поліпредметність; збіг суб'єкта та об'єкта наукового пізнання; неможливість безпосереднього емпіричного дослідження душевного життя; перетворюючий і конструюючий характер психологічного пізнання. Теоретичні та прикладні завдання сучасної психології. Психічні явища як факти внутрішнього, суб'єктивного досвіду діляться на три основні класи: психічні процеси; психічні властивості; психічні стани. Психічні процеси – первинні регулятори поведінки людини, що володіють динамічними характеристиками: пізнавальні, емоційні, вольові. Психічні стани – цілісна характеристика психічної діяльності за певний період часу, що показує своєрідність протікання психічних процесів залежно від відображення предметів і явищ дійсності, що передує стану і психічним властивостям особистості. Основні характеристики психічних станів: емоційні, активаційні, тонічні, тензіонні, часові, полярність станів. Класифікація психічних станів. Психічні властивості особистості – найбільш істотні особливості особистості, що забезпечують певний кількісний і якісний рівень діяльності та поведінки людини: спрямованість, темперамент, характер, здібності. Народження наукової психології. Відмінності життєвих (повсякденних) знань від наукових, психологічних знань: конкретність – узагальненість; інтуїтивний характер – логічна зв'язаність і узагальненість; способи передачі (трансляції) знань; методи отримання знань; джерела отримання знань. Основні методологічні принципи сучасної психології: принцип детермінізму; принцип системності; принцип розвитку; принцип єдності свідомості і діяльності. Поняття наукового методу. Співвідношення методу і методики дослідження. Основні методи психологічного дослідження: спостереження, види спостережень (інтроспекція, феноменологічне спостереження, об'єктивне спостереження та ін.); експеримент, лабораторний і природний експерименти. Додаткові методи дослідження: бесіда, інтерв'ю, опитування, анкети, метод узагальнення незалежних характеристик, аналіз продуктів діяльності, методи математичної статистики, проективні методи, тести та ін. Заняття № 1
Література:
Тема 2. Галузі сучасної психології. Сучасна психологія – це комплекс дисциплін, який на сьогоднішній день нараховує близько 100 різних галузей психологічного знання, причому багато з них претендують на наукову самостійність. Підстави для класифікації галузей наукової психології: мета наукової діяльності, галузі застосування, етапи та рівні розвитку психіки, структура соціально-психологічних відносин людини і спільноти, міждисциплінарні зв'язки. Фундаментальні розділи психології: загальна психологія як теоретико-методологічне ядро сучасної психології, диференційна психологія, психологія розвитку, соціальна психологія, психологія особистості, психофізіологія, історія психології. Вікова психологія. Галузі вікової психології: дитяча психологія, психологія молодшого школяра, психологія підлітків, психологія юності, психологія дорослої людини. Біогенетичний і соціогенетічний підходи до розвитку психіки дитини. Педагогічна психологія. Основні проблеми психології навчання і виховання. Розвиток, формування та виховання особистості. Фактори, що впливають на формування особистості. Соціальна психологія як наука, що вивчає зв'язки між людьми, людини серед інших людей. Галузі соціальної психології: психологія групи, психологія натовпу, психологія міжособистісних відносин, політична психологія та ін. Психологія управління. Планування, контроль і управління групою. Стилі керівництва, типи лідерів. Співпраця, конфлікт. Гендерна психологія. Поняття «гендеру». Психологічні відмінності між статями. Класичні поняття маскулінності та фемінінності. Гендерна соціалізація. Юридична психологія. Галузі юридичної психології: психологія оперативно-розшукової діяльності, кримінальна психологія, судова психологія, пенітенціарна психологія та ін. Інші галузі сучасної психології: військова психологія, психологія реклами, економічна психологія, психологія мистецтва, етнопсихологія, зоопсихологія і т. д. Заняття № 2 1. Фундаментальні розділи сучасної психології. 2. Вікова психологія, і її значення у підготовці фахівців педагогічного профілю. 3. Педагогічна психологія. Психологічні проблеми навчання та виховання. 4. Основні проблеми соціальної психології. 5. Психологія управління. 6. Гендерна психологія. Психологічні відмінності між статями. 7. Юридична психологія та інші галузі сучасної психології. Література:
Тема 3. Історія розвитку психологічних знань. Основні етапи розвитку психологічної науки: психологія як наука про душу; психологія як наука про свідомість; психологія як наука про поведінку; сучасний етап розвитку психології – вивчення факторів, закономірностей і механізмів психіки. Антична філософія. Спроба пояснити за допомогою поняття «душа» всі явища в житті людини, живої, а іноді і неживої природи. Питання про природу душі. Погляди Геракліта, Демокріта, Сократа, Платона, Арістотеля про ідеальність/матеріальність душі. Фома Аквінський як ідеолог релігійного (середньовічного) погляду на людину. Ставлення до людини, її душі в епоху ренесансу (Л. Да Вінчі та ін.). Рене Декарт. Поняття рефлексу, розуміння людини як механістичної моделі. Свідомість людини, аналіз її його стану і змісту – предмет вивчення психології. Поняття «потоку свідомості» У. Джеймса. Досліди У. Вундта, створення в 1879 році лабораторії експериментальної психології. Психологія як наука про поведінку. Біхевіоризм. Розвиток ідей Дж.Уотсона: поведінка – система реакцій; поняття стимулу, формули біхевіоризму (стимул – реакція і стимул – проміжні змінні – реакція Толмена). Необіхевіорізм. Дослідження інструментальних (Е.Торндайк) або оперантних (Б. Скіннер) реакцій. Розвиток вітчизняної психології. І.М. Сєченов і його «Рефлекси головного мозку», боротьба Сєченова з традиційною ідеалістичною психологією («Кому і як розробляти психологію»). І.П. Павлов: вчення про умовні і безумовні рефлекси, типи вищої нервової діяльності, сигнальні системи дійсності, основи фізіологічного аналізу психічних процесів. М.М.Ланге, А.Ф. Лазурський, Л.С. Виготський, О.М. Леонтьєв і ін. вітчизняні психологи. Розвиток психології в Одеському національному університеті. Основні психологічні концепції 20 сторіччя. Гештальт-психологія. Психоаналіз. Психодинамічна теорія З.Фрейда. Поняття «лібідо», «сублімація», інстинкт еросу, інстинкт танатосу, Едипів комплекс, Електро комплекс. Структура особистості за З. Фрейдом. Неофрейдизм. Аналітична психологія Юнга. Індивідуальна психологія Адлера. Гуманістична психологія. Заняття № 3 1. Основні етапи розвитку психологічних знань 2. Розвиток психологічних знань як науки про душу. 3. Розвиток психологічних знань як науки про свідомість 4. Поява психології як науки. 5. Розвиток вітчизняної психології. 6. Психологія як наука про поведінку: біхевіоризм. 7. Основні психологічні концепції 20 століття. Література:
Питання на контрольну роботу № 1 (модуль): 1. Предмет і завдання сучасної психології. 2. Види психічних явищ. 3. Психічні процеси. 4. Психічні властивості. 5. Психічні стани. 6. Відмінності наукової психології від житейської. 7. Методологічні принципи сучасної психології. 8. Методи дослідження в сучасній психології. 9. Основні методи психологічного дослідження. 10. Додаткові методи дослідження. 11. Фундаментальні розділи сучасної психології. 12. Вікова психологія, і її значення у підготовці фахівців педагогічного профілю. 13. Педагогічна психологія. Психологічні проблеми навчання та виховання. 14. Основні проблеми соціальної психології. 15. Психологія управління. 16. Гендерна психологія. Психологічні відмінності між статями. 17. Юридична психологія. 18. Галузі сучасної психології. 19. Основні етапи розвитку психологічних знань 20. Розвиток психологічних знань як науки про душу. Античні філософи про душу. 21. Розвиток психологічних знань як науки про свідомість. Р. Декарт. У. Джеймс. В. Вундт. 22. Поява психології як науки. 23. Розвиток вітчизняної психології. 24. Психологія як наука про поведінку: біхевіоризм. 25. Основні психологічні концепції 20 століття. |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ НАПИСАННЯ КУРСОВИХ РОБІТ ДЛЯ СТУДЕНТІВ 2-го КУРСУ ОКР «БАКАЛАВР» Косьмій М. М., Мельник П. В., Острогляд О. В. Кримінальне право України. Загальна частина. Методичні рекомендації для написання курсових... |
ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ (ПРАКТИЧНИХ) ЗАНЯТЬ з навчальної дисципліни «КРИМІНАЛЬНЕ... Нарські заняття проводяться з метою закріплення тих теоретичних знань з кримінального права, які студент отримує на лекціях і при... |
Методичні вказівки та рекомендації до самостійного виконання контрольної роботи з курсу Методичні рекомендації до самостійного виконання контрольних робіт з курсу «Соціологія». Короткий словник соціологічних термінів... |
КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ З КУРСУ «ПСИХОЛОГІЯ» Конспект лекцій з курсу «Психологія» (для студентів 2 курсу денної форми навчання спец.: 092100 – «Промислове та цивільне будівництво»,... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до вивчення дисципліни „Інвестиційний менеджмент”... Методичні рекомендації до вивчення дисципліни „Інвестиційний менеджмент” для студентів V курсу напрямку „Фінанси”. / Укладач: А.... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до вивчення дисципліни „Фінанси” для студентів... Методичні рекомендації до вивчення дисципліни „Фінанси” для студентів ІІІ курсу напрямків „Економіка підприємства”, «Облік та аудит»,... |
Закон діючих мас 7 Методичні вказівки до лабораторної роботи з курсу “загальна хімія” для студентів І-го курсу всіх спеціальностей денної та заочної... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО КУРСУ “ОСНОВИ ЕКОНОМІЧНОЇ ТЕОРІЇ” для студентів... Методичні рекомендації до курсу “Основи економічної теорії” для студентів неекономічних спеціальностей / За редакцією к е н., доцента... |
Методичні рекомендації з дисципліни «Комерційне кредитування» Методичні рекомендації з дисципліни «Комерційне кредитування» призначені для надання допомоги студентам в засвоєнні предмету та в... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до вивчення дисципліни „Фінансова санація... Методичні рекомендації до вивчення дисципліни „Фінансова санація та банкрутство підприємств” для студентів V курсу напрямку „Фінанси”.... |