|
Скачати 116.59 Kb.
|
МІСЬКЕ МЕТОДИЧНЕ ОБ’ЄДНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ РОВЕНЬКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ КОНСПЕКТ СЕМІНАРУ – тренінгу « Збереження психологічного здоров’я педагогів та створення здорового мікроклімату в ДНЗ з використанням методів та прийомів арттерапії » Підготувала: практичний психолог КДНЗ «Антошка» Васюкова І.Г. м.Ровеньки листопад 2012 Мета семінару:
І ЧАСТИНА «Тімбілдінг» І. 1 Інформаційне повідомлення Мета: повідомлення теми та завдань семінару. Привітання учасників Психолог: - Для того, щоб організувати робочий процес на належному рівні, встановити здоровий мікроклімат в організації важливо не тільки правильно добирати персонал, але й організувати єдину команду. Для успішного згуртування колективу використовують тімбілдінг - комплекс заходів, які напралені на побудову та згуртування колективу. Термiн «тімбілдінг» виник від англійських слів team – команда та building-будувати ( побудова). Нажаль існує помилкова думка про те, що це лише проведення корпоративних вечірок. Можливо й така форма зближує колектив, але окрім цього існує велика кількість більш ефективних прийомів згуртування команди, які можна застосовувати у комплексі. Перед тим як почати займатись тімбілдінгом, треба придивитись до робочого колективу. Зазвичай зі стороннього боку можна побачити тому хто спостерігає, хто iз співробітників спілкується між собою, а хто уникає контакту. У кожному колективі є люди, до яких тягнуться, звертаються по допомогу, Таких людей треба задіювати у процес тімбілдінгу, починаючи згуртовувати людей навколо них. Серед найбiльш поширеніших форм тімбілдінгу можна виділити: - командні спортивні ігри; конкурси; - заходи творчого характеру (ігри, конкурси, зустрічи, розваги); -активні тренінги (орієнтовані на взаємодію в команді). Вибiр форми тімбілдінгу залежить від завдань, а також особливостей колективу, який має певні вікові особливості. Одним з найпопулярніших видів тімбілдінгу на сьогоднішній день – квест. Це пригода-змагання, яке припускає досягнення певної мети шляхом виконання завдання заздалегідь підготовленому сценарію. Це дозволяє згуртувати команду та налагодити взаємовідносини між співпрацівниками. Тімбілдінг запобігає появі конфлікту у колективі та допомогає створити згуртовану команду співробітників, що готові активно й плідно трудитися не тільки заради особистої користі , а ще й заради спільної справи. 1.2. Вправа « Правила групи» Форма роботи: групова. Ресурси: ватман, маркер. Завдання: група складає правила, за якими буде працювати впродовж тренінгу. За необхідністю обговорюються деякі моменти. 1.3. Вправа « Колаж» Форма роботи: групова. Мета: аналiз результатів соціометричного статусу у групі, що показує міру зізнання особистості та характеризує її позицію у групі, засновану на комплексі її людських, соціально-поведінкових якостей; згуртування колективу та налагодження взаємовідносин між співпрацівниками ; підвищення комунікативної функції колективу. Ресурси: ватман, маркер, клей, фарби, пензлик, фломастери, набір кольорових картинок з журналів та постерів. Завдання: кожен член групи обирає саме ту картинку, яка характерна саме йому та розміщує зображення на листі ватману, потім за допомогою необхідних матеріалів доповнює колаж . По закінченні роботи обирається один член команди, який презентує творчу композицію. Бажано почути від кожного, чому ним обрана саме така картинка та саме те її місце на листі. 1.4. Вправи на розвиток несловесної мови спілкування Вступне слово: успішний контакт з людьми залежить від більш повнішого використання всіх засобів спілкування. Як відомо окрім словесної існує і несловена ( невербальна ) мова спілкування. Це: тактильні та візуальні контакти, міміка та жести. Для покращення процесу спілкування треба вміти володіти різними видами мови та мати вміння користуватись ними в залежності від ситуації. Вправа « Жести» . Група ділиться на пари шляхом жеребкування (з метою створення дружніх відносин між тими членами команди, які мало спілкуються між собою). Кожен учасник отримує записку з простим завданням. Наприклад: написати листа; переставити стілець; заплести косу; зробити зарядку чи масаж та інше. Той, хто отримав записку повинен показати завдання мовчки за допомогою міміки, жестів та рухів. Потім пари міняються ролями. По закінченні вправи група обговорює: складно було виконати завдання чи ні? 1. 5. Вправа « Король та королева» Тип вправи: ранжирування. Мета: згуртування колективу; зняття психологічного бар’єру; підвищення комунікативної функції колективу. Хід вправи: команда обирає двох учасникiв на роль короля та королеви. Вони сідають на імпрвізований трон. Інші учасники підходять до обраних та вітають їх демонструючи повагу в різній формі. Монархи відповідають та реагують на ці привітання. Аналіз: ця вправа на виявлення «захистiв» особистості. Кожен учасник після певних принижень (уклін королю) по-своєму уникає цю травмуючу ситуацію. Спостерігаємо за тим, хто і як уникав ситуацію підкорення. Рефлексія (питання до групи): що ви відчували у ролях (підлеглих та монархів)? Що було легким, а що ні? 1. 6. Вправа групи психодрама «Розум, відчуття та тіло» Мета: згуртування колективу; гармонізація особистості; розвиток тактильно-кінестетичної чутливості; встановлення контакту та довіри. Хід вправи: з команди обирається учасник, який бере трьох членів команди, які будуть його «розумом», « відчуттями» та « тілом». Цим трьом «частинам» учасник надає певну форму, що виражає типовий стан даної частини.Потім треба об’єднати три частини в однуэдину скульптурну композицію. Рефлексія: учасники розповідають про свої відчуття та враження щодо виконання ролей. Психолог питає про те, що давалось легко, а що викликало труднощі впродовж виконання вправи. 1.7. Вправа «Дипломи» Форма роботи: робота в парах. Мета: побудова оптимістичного настрою учасникiв після виконання низки вправ на згуртування колективу; підвищення почуття задоволення вiд участі у сумісній діяльності. Ресурси: листи паперу; фломастери. Завдання: після розподілу команди на пари учасники один одному пишуть жартівливі дипломи з побажаннями, додаючи якості,які були проявлені у ході тренінгу. Треба підкреслити цінність кожного члена для команди з метою надання відчуття взаємозалежності всіх членів групи. ІІ ЧАСТИНА «Піскова арт – терапія» 2. 1 Інформаційне повідомлення «Истоки способностей дарований детей – на кончиках их пальцев. От пальцев, образно говоря, идут тончайшие нити – ручейки, которые питают источник творческой мысли. Другими словами, чем больше мастерства в детской руке, тем умнее ребенок» В. А. Сухомлинский. Этими словами сказано многое. Существуют различные методы и приемы, позволяющие развить полноценную личность, Но мне хочется выделить один из самых интересных и увлекательных методов в психологии – это АРТ –терапия. Она, в свою очередь, имеет несколько напралений. Сегодня мы поговорим о песочной терапии. Песочная терапия помогает раскрыть индивидуальность каждого человека, как ребенка так и взрослого. Это уникальная возможность исследовать свой внутренний мир с помощью множества миниатюрных фигурок, подноса с песком, воды - и ощущения свободы и самовыражения. Игра спеском – это естественная и доступная форма деятельности ребенка от 3 лет, подростка и взрослого. Песок очищает энергетику человека и поглощает негатив. 2. 2. Вправа « Вітання з піском» Мета: об’єднання учасників у групу; гармонізація особистості; розвиток тактильно-кінестетичної чутливості; встановлення контакту та довіри; зняття втоми та напруги; використання музикотерапії; релаксація. Психолог пропонує підійти до пісочниці та покласти руки на пісок : – Давайте разом привітаємося з піском та прислухаємося до почуттів, які ви відчуваєте. Який пісок? Доторкніться та погладіть пісок внутрішнім боком долоні, а потім зовнішнім! Зараз візьмемо пісок у руки та міцно тримаємо у кулаці таким чином, щоб жодна піщинка не впала. Ще раз! Пальцями намалюємо визерунок на піску. Залишимо відбитки наших пальців спочатку однієї руки, а потім іншої, тепер обох рук. Зараз «підемо» по піску немов змія - хвилястими рухами. Потремо пісок між долонями. Вам сподобалося спілкуватись з піском? Подібних вправ дуже багато, як для дітей так і для дорослих. Та всі вони мають позитивний вплив на загальний емоційний стан людини! Кажуть, що пісок поглинає негативну енергію, немов заземлюючи її, та дарує нам спокій та рівновагу! 2.3. Творча робота з використанням нетрадиційних прийомів в арт-терапiї «Відбитки наших рук» Ресурси: листи паперу; клей ПВА; пензлик; кольоровий пісок. Завдання: покладіть долонь на лист паперу та обведіть пензликом з клеєм, заповніть до контуру поверхню клеєм та притрусіть піском. Зайвий пісок струсіть. Підбиття підсумків роботи: - Как приятно работать с песком! Он дарит нам свое тепло и хорошее настроение. Пусть тепло нашей встречи всегда останется с вами, а эти отпечатки будут напоминать о творчестве, которое не имеет границ! 2. 4. Притча «Сосуд життя» Как-то один мудрец, стоя перед своими учениками, взял большой стеклянный сосуд и наполнил его до краев большими камнями. Проделав это, он спросил у учеников, полон ли сосуд. Все ответили – да, полон. Тогда мудрец взял коробку с мелкими камушками, высыпал ее в сосуд и несколько раз легонько встряхнул его. Камушки раскатились в промежутки между большими камнями и заполнили их. После этого мудрец снова спросил учеников, полон ли сосуд теперь. Они снова подтвердили – да, полон. И , наконец, мудрец взял со стола коробку с песком и высыпал его в сосуд, Песок заполнил последние промежутки между камнями. – Теперь, - обратился мудрец к ученикам, я хотел бы, чтобы вы смогли увидеть в этом сосуде свою жизнь. Крупные камни олицетворяют важные вещи в вашей жизни: ваш путь, вера, семья, любимый человек, здоровье, ваши дети – это те вещи, которые даже не будь всего остального, все еще смогут наполнить вашу жизнь. Мелкие камушки представляют менее важные вещи в жизни. Песок – это жизненные мелочи, повседневная суета. Если вы наполните ваш сосуд вначале песком, то уже не останется места для более крупных камней. Также и в жизни: если всю энергию израсходовать на мелкие поступки, то для больших уже ничего не останется, Поэтому обращайте внимание, прежде всего, на важные вещи, находите время для ваших детей и любимых, для родителей, следите за своим здоровьем. У вас остается еще достаточно времени для работы, для празднований и всего остального. Следите за вашими большими камнями – только они имеют цену, все остальное – песок! Список літератури: А.Браткин, И.Скоробогатова.Чемоданчик тренера.-Москва,2006 Зинкевич-Евстигнеева Т.Д. Чудеса на песке.-СПб.,1998 Зинкевич-Евстигнеева Т.Д. Путь к волшебству.-СПб.,1998 Копытин А.И.Практикум по арт-терапии.-Питер,2001 Ленор Ш. Юнгианская песочная терапия.-Питер,2001 Наджеми Р.Э.Современные притчи-.Москва,2001 Використані інтернет-джерела: http://live-and-learn.ru/Pesochnaya-terapiya-kogda-Ditya-spasaet-Vzroslogo.html http://aysedora.com.ua/Proekty/349/Art-terapiya-Pesochnaya-psikhoterapiya.aspx http://www.openreality.ru/school/psychology/humanist/art-therapy/ http://www.irina-mass.ru/publ/ Васюкова Ірина Георгіївна Практичний психолог КДНЗ «Антошка» управління освіти м. Ровеньки Луганської області Учасники тренінгу для педагогів Використання нетрадиційних методів арт-терапії (робота з піском) Піскова терапія для дорослих Про себе: Я, Васюкова Ірина Георгіївна, народилась 12.11.1978 року в м. Ровеньки Луганської області. Працюю практичним психологом в дошкільному закладі «Антошка» м. Ровеньки з 2005 року. Маю дві вищі педагогічні освіти.(вчитель початкових класів та практичний психолог). За сумісництвом – багатодітна мати, яка виховує трьох синів. Дуже люблю свою роботу, люблю спілкуватись з дітьми та дорослими. Вважаю, що треба дарувати всім оточуючим тільки усмішку та отримувати у відповідь позитив. З роками я помітила, що діти-дошкільнята відкриваються тобі тільки тоді, коли відчувають до себе щиру любов, ласку та опіку, що, в свою чергу, не завжди отримують від рідних батьків. Любов та довіра дітей - найцінніший подарунок, який не можна порівняти ні з чим! Контактні дані: Мій мобільний номер: 0502194154 Домашня адреса: кв. Гагарина, буд.16, кв.160, м.Ровеньки, 94700 Електронна адреса: [email protected] |
Матеріали статті до міської газети «Козацька вежа» (підготувала практичний... |
Формування здоров’язберігаючої компетентності учнів на уроках основ здоров'я Воно не повинно зводитися до інформування учнів з питань збереження здоров`я, а має передбачати формування стійкої мотивації щодо... |
Про шкільний конкурс «Педагог за здоров’я дітей» Неблагополуччя у здоров’ї учнів залежить і від недостатньої підготовки педагогів до роботи у здоров’язберігаючому просторі. Цьому... |
Інтегрований курс “Основи здоров’я” передбачає формування мотивації... Мета інтегрованого курсу: формування в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров’я, оволодіння основами здорового способу... |
Інтегрований курс “Основи здоров’я” передбачає формування мотивації... Мета інтегрованого курсу: формування в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров’я, оволодіння основами здорового способу... |
Закон України №2628 111 (2628-14) від 11. 07. 2001 „Про освіту За результатами анкетування педагогів та батьків, більш ніж 80% визначили першочерговим завданням збереження та зміцнення здоров’я... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з професійно-психологічної підготовки... Основні емоційні стани і процеси їх впливу на ефективність вирішення професійних завдань. Практичний розвиток навичок саморегуляції:... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з професійно-психологічної підготовки... Основні емоційні стани і процеси їх впливу на ефективність вирішення професійних завдань. Практичний розвиток навичок саморегуляції:... |
Журавель Тетяна Іванівна Практичний психолог Донецької загальноосвітньої школи 1-Ш ступенів №80, 83036, м. Донецьк, вул. Дм. Донського, б. 59, телефон |
Програма семінару-тренінгу Мета семінару : сприяти усвідомленню... Мета семінару: сприяти усвідомленню учасником себе й власної професійної діяльності як шляху до особистісного та професійного... |