Керівник творчого об'єднання ПНЗ у добу змін
Програма семінару-тренінгу
Мета семінару: сприяти усвідомленню учасником себе й власної професійної діяльності як шляху до особистісного та професійного зростання.
Завдання семінару:
— сприяти виявленню учасниками бар’єрів в особистісному і професійному зростанні;
— стимулювати учасників на вищі професійні досягнення, визначення перспектив розвитку професійної компетентності та розширення сфери ефективних дій у практичній діяльності;
— розробити модель компетентного керівника творчого об’єднання, гуртка, секції;
— сприяти збагаченню методичного арсеналу керівників творчих об’єднань;
— розвивати в учасників навички роботи в малих групах, командної роботи, особистої участі в розробці моделі компетентного керівника творчого об’єднання.
Очікувані результати:
— сформованість в учасників системного бачення власної педагогічної діяльності;
— підвищення акмеологічної культури педагогів, сформованість здорових професійних амбіцій;
— розвиток в учасників готовності до вдосконалення та оновлення власної діяльності;
— емоційно-психологічна задоволеність учасників семінаром.
Категорія учасників: методисти, адміністратори позашкільного навчального закладу, керівники гуртків, секцій, клубів, творчих об’єднань.
Кількість учасників: 20 осіб.
Час, необхідний для проведення семінару: 3 дні (12 год.)
Тренінгове приміщення: простора кімната зі стільцями, що утворюють коло, з необхідним обладнанням.
Кількість тренерів: 2 особи.
Структура семінару-тренінгу
Орієнтовна тривалість сесії, год.
|
Зміст діяльності
|
Орієнтовна тривалість вправ, хв.
|
2 год
|
День перший
Сесія 1. Особистісна мотивація керівника творчого об’єднання
Відкриття семінару: Привітання учасників. Презентація мети, завдань
|
15
|
Знайомство учасників. Вправа «Інтерв’ю»
|
30
|
Прийняття правил роботи в групі. Вправа «Правила»
|
15
|
Визначення очікувань учасників. Вправа «Зоряна карта неба»
|
20
|
Вправа на активізацію «Оркестр»
|
5
|
Інформаційне повідомлення «Мотивація і потреби»
|
10
|
Вправа «Портрет керівника творчого об’єднання»
|
35
|
1 год 40 хв
|
Перерва
Сесія 2. Професійна ідентичність
Вправа на активізацію «Банзай»
|
5
|
Вправа «Логічний ланцюжок»
|
40
|
Вправа «Мозаїка»
|
30
|
Дискусія «Професіоналізм — сходинка, на яку варто піднятися»
|
5
|
Підбиття підсумків дня. Вправа «Чарівна скринька»
|
20
|
2 год
|
День другий
Сесія 3. Керівник творчого об’єднання: цінності, функції, ролі
Привітання учасників.
|
5
|
Рефг: їксія попереднього дня. Вправа «Зворотний кадр»
|
10
|
Знайомство учасників. Вправа «Хто Я?»
|
15
|
|
Повторення правил. Вправа «Пантоміма»
|
10
|
Презентація мети, завдань тренінгу
|
5
|
Визначення очікувань учасників. Вправа «Зоряна карта неба»
|
15
|
Вправа на активізацію «Моргунці»
|
5
|
Вправа «Ціннісні орієнтації»
|
25
|
Вправа «Функції керівника творчого об’єднання»
|
25
|
Вправа на завершення сесії «Молодці»
|
5
|
2 год 10 хв
|
Сесія 4. Імідж сучасного керівника творчого об’єднання
|
|
Вправа на активізацію «Електричний струм»
|
5
|
Вправа «Імідж — це...»
|
20
|
Міні-лекція «Імідж сучасного керівника творчого об’єднання: погляд науковця»
|
15
|
Вправа «Складові іміджу керівника творчого об’єднання»
|
20
|
Інформаційне повідомлення «Керівник творчого об’єднання очима вихованців, їхніх батьків»
|
10
|
Вправа «Шляхи формування іміджу керівника творчого об’єднання»
|
20
|
Підбиття підсумків дня. Вправа «Поле слів»
|
20
|
Вправа «Подарунки на прощання»
|
20
|
2 год
|
День третій
Сесія 5. Складові успіху керівника творчого об’єднання
Привітання учасників
|
5
|
Рефлексія попереднього дня. Вправа «СМС-повідомлення»
|
10
|
Знайомство. Вправа «Герб»
|
15
|
Повторення правил. Вправа «Частівки»
|
10
|
Презентація мети, завдань третього дня тренінгу
|
5
|
Визначення очікувань учасників. Вправа «Зоряна карта неба»
|
15
|
Вправа на активізацію «Гірський хребет»
|
5
|
Вправа «Конкурс»
|
20
|
Вправа «Формула успіху керівника творчого об’єднання»
|
20
|
Вправа «Поради»
|
15
|
2 год 15 хв
|
Сесія 6. Модель компетентного керівника творчого об’єднання Вправа на активізацію «Вогонь, вода, повітря»
|
5
|
Вправа «Діамант пріоритетів»
|
40
|
Вправа «Модель компетентного керівника творчого об’єднання»
|
40
|
Підбиття підсумків семінару. Заповнення підсумкової анкети
|
25
|
Вправа «Зоряна карта неба»
|
15
|
Вправа «Ліцензія на успіх»
|
10
|
Обладнання для семінару-тренінгу
№ з/п
|
Назва
|
Кількість
|
1
|
Фліпчарт
|
1 шт.
|
2
|
Блокноти для фліпчарту
|
2 шт.
|
3
|
Комп’ютер із проекційним екраном
|
1 шт.
|
4
|
Папір білий формату А4
|
1 пачка
|
5
|
Папір кольоровий формату А4
|
1 пачка
|
6
|
Папір білий формату АЗ
|
1 пачка
|
7
|
Стікери різних кольорів
|
3 блоки
|
8
|
Набір маркерів
|
1 комплект
|
9
|
Набір фломастерів
|
5 комплектів
|
10
|
Ножиці
|
5 шт.
|
11
|
Клей-олівець
|
5 шт.
|
12
|
Скотч широкий
|
1 шт.
|
13
|
Скотч тонкий
|
1 шт.
|
14
|
Бейджі
|
20 шт.
|
Закінчення
15
|
Роздаткові матеріали
|
20 комп.
|
16
|
Вхідна анкета
|
20 шт.
|
17
|
Підсумкова анкета
|
20 шт.
|
18
|
Мультимедійний проектор
|
1 шт.
|
Зміст семінару-тренінгу
День 1 Сесія 1. Особистісна мотивація керівника творчого об’єднання
Відкриття семінару. Вступні нотатки (15 хв )
Мета: ввести групу в тему семінару та надати необхідну інформацію, сприяти створенню позитивної мотивації й зацікавленості учасників у семінарі.
Обладнання: комп’ютер, проектор, слайди презентації «Що відбудеться на семінарі», бланки анкет учасників семінару (додаток 1).
Хід проведення: тренер коротко розповідає про особливості семінару-тренінгу як активної форми навчальної діяльності, ознайомлює з програмою семінару, звертаючи увагу на конкретні питання, що внесені до неї, метою та завданнями семінару. Заповнення вхідних анкет.
Знайомство учасників. Вправа «Інтерв’ю» (ЗО хв)
Мета: сприяти знайомству учасників, формуванню позитивної самооцінки учасників, усвідомленню унікальності кожного учасника; відпрацювати навички інтерв’ювання та презентації іншої особи.
Обладнання: плакат із запитаннями для інтерв’ю, папір А4, невеликі аркуші паперу з прислів’ями.
Хід проведення: тренер об’єднує учасників в пари за прислів’ями. Кожний учасник отримує аркуш паперу і має побути в ролі інтерв’юера. Тренер вивішує плакат із запитаннями, які повинен з’ясувати у свого партнера кожен учасник;
— Ім’я;
— Назва гуртка, творчого об’єднання;
— Найважливіші професійні досягнення.
Для проведення одного інтерв’ю учасникам дається 5 хв., після чого вони міняються ролями. По закінченні цієї роботи кожен учасник презентує результати свого інтерв’ювання.
Запитання для обговорення:
• Як би ви прокоментували підсумки знайомства?
• Чому саме такі запитання вам були запропоновані?
Прийняття правил роботи. Вправа «Правила» (15 хв)
Мета: прийняти правила, що забезпечують результативну роботу, підкреслити необхідність їх виконання для досягнення мети та завдань семінару.
Обладнання: плакат із написом «Правила роботи групи», маркери, стікери.
Хід проведення: тренер пропонує учасникам на стікерах написати три правила, які сприятимуть ефективній та комфортній роботі групи. На це відводиться 1 хвилина. Далі учасники об’єднуються в пари (ранок, вечір) і за 1 хвилину визначаються з трьома правилами, що влаштують обох.
Пари об’єднуються в четвірки, а потім у вісімки і виконують те ж саме завдання, як і в парах. Три групи представляють свій варіант правил. Тренер занотовує кожне правило на плакаті, запитуючи, як розуміють його учасники, чи погоджується з ними група.
Загальний перелік правил ще раз погоджується з групою, вивішується в аудиторії на видному місці.
Запитання для обговорення:
• Навіщо ми приймали правила?
• Чому необхідно дотримуватися їх виконання?
Визначення очікувань учасників. Вправа «Зоряна карта неба» (20 хв)
Мета: допомогти учасникам визначитися з власними очікуваннями від семінару.
Обладнання: плакат із написом угорі «Зоряна карта неба», вирізані з кольорового паперу зірки (по дві на кожного учасника), ручки.
Хід проведення: тренер звертає увагу учасників на мету та завдання семінару, його програму. На наступному етапі учасники отримують по дві кольорові зірки, на яких вони записують свої очікування: на одній — від семінару в цілому, а на другій — від першого дня.
Потім по колу учасники проговорюють свої очікування, а тренер клеїть зірки на плакат «Зоряна карта неба» таким чином, щоб обидві зірки кожного учасника були поруч. Наприкінці вправи проводиться загальне обговорення.
Запитання для обговорення:
• Для чого ми визначили особисті очікування?
• Що ви можете сказати, почувши очікування інших?
• Які з перерахованих очікувань можна вирізнити як найважливіші? Чому?
Вправа на активізацію «Оркестр» (5 хв)
Мета: активізувати учасників до подальшої роботи.
Хід проведення: учасники сидять у колі. Кожен із них рухами імітує гру на якомусь інструменті: скрипці, барабані, гітарі тощо. Тренер також «грає» на якомусь інструменті, наприклад, на трубі.. Якщо тренер починає грати на іншому інструменті, наприклад, на скрипці, «скрипалі» мають грати на трубі.
Якщо тренер «заграв» на гітарі, гітаристи починають грати на трубі. Якщо ж тренер знову почне грати на трубі, всі одразу переходять до «гри» на інструментах, як на початку вправи.
Інформаційне повідомлення «Мотивація і потреби» (10 хв)
Мета: надати учасникам інформацію про класифікацію потреб людини за А. Маслоу.
Обладнання: текст інформаційного повідомлення «Класифікація потреб людини за А. Маслоу» (додаток 2), мультимедійний проектор.
Хід проведення: тренер за допомогою мультимедійного проектора ознайомлює учасників з поняттями мотивація, потреби, мотиви, наміри, цілі, інтереси, прагнення, з класифікацією потреб людини за А. Маслоу.
Вправа «Портрет керівника творчого об’єднання» (35 хв)
Мета: скласти перелік особис- тісних та професійних якостей керівника творчого об’єднання (ТО).
Обладнання: плакат із написом «Портрет керівника ТО», фломастери, аркуші паперу АЗ, абетка якостей керівника ТО (додаток 3).
Хід проведення: тренер об’єднує учасників у 4 групи (за назвами професій). Кожна група протягом 10 хв. має скласти перелік особистісних та професійних якостей керівника ТО й підготувати коротку презентацію результатів. Групи презентують напрацю- вання і розміщують свої матеріали на плакаті «Портрет керівника творчого об’єднання».
По закінченні проходить обговорення вправи в загальному колі.
Запитання для обговорення:
• Які думки виникли у вас під час виконання вправи?
• Чи важко було визначити якості керівника ТО?
Сесія 2. Професійна ідентичність
Вправа на активізацію «Банзай» (5 хв)
Мета: активізувати учасників до подальшої роботи.
Хід проведення: учасники шикуються в колону за тренером і починають рухатися по уявній стежині один за одним. При цьому тренер долає уявні перешкоди (іде болотом, перепливає річку, перестрибує через струмки тощо), а інші учасники повторюють його рухи. Вигукнувши «Банзай!», тренер переходить у кінець колони, а той, хто стояв позаду нього, веде колону далі. Вправа продовжується, поки всі учасники не побувають у ролі ведучого.
Вправа «Логічний ланцюжок» (40 хв)
Мета: дати визначення поняттю професійна ідентичність, навчити учасників трансформувати поняття в змістовий ланцюжок.
Обладнання: маркери, аркуш ватману, аркуші паперу АЗ.
Хід проведення: тренер пише на плакаті поняття «Професійна ідентичність» та обводить його овалом.
Пропонує учасникам висловлювати асоціації, що виникають у них у зв’язку з цим поняттям.
Проводячи промені від основного поняття, записує всі асоціації, використовуючи правила мозкового штурму. Далі тренер звертається із запитанням до учасників: «Чи можемо ми на основі отриманих асоціацій дати визначення поняттю «професійна ідентичність»? Якщо так, то чому? Якщо ні, то чому?». Після обговорення кожен учасник протягом 2 хв. записує індивідуально визначення поняття. Потім тренер об’єднує учасників у чотири групи (за порами року).
Пропонує групам упорядкувати отримані асоціації, утворюючи зв’язки, узагальнюючи та групуючи асоціації за обраними групою критеріями. Використовуючи отримані зв’язки, кожна група дає власне визначення поняттю «професійна ідентичність». Результати роботи груп презентуються у великому колі. Учасники порівнюють визначення, що були зроблені індивідуально, та ті, що створили групи.
Запитання для обговорення:
• Чи складно було виконати завдання?
• Чи допомогла таблиця зв’язків у роботі над визначенням?
• Для чого може знадобитися навичка складання зв’язків? Де її можна застосувати?
Вправа «Мозаїка» (ЗО хв)
Мета: з’ясувати цінності, якими учасники керуються в своїй діяльності.
Обладнання: фрагменти мозаїки (за кількістю учасників), фломастери.
Хід проведення: тренер роздає учасникам фрагменти мозаїки, заготовлені заздалегідь (аркуш ватману ділиться на 5 частин за кількістю малих груп; межі кожної частини обводяться фломастером певного кольору; далі кожна частина ділиться на менші шматки, кожен з яких обводиться фломастером того кольору, якій частині вони належать).
Тренер пропонує учасникам індивідуально на шматочках мозаїки записати свої відповіді на запитання: «Що сприяло вашому професійному становленню? Який керівник ТО є успішним в умовах динамічних суспільних змін?»
По завершенні роботи учасники об’єднуються в малі групи (за кольором окантовок шматочків мозаїки) і обмінюються інформацією. Через 5 хв. проводиться презентація результатів роботи в малих.групах та складається велика мозаїка. Плакат із мозаїкою вивішується в аудиторії, щоб учасники мали можливість звернутися до нього в разі потреби.
Тренер узагальнює роботу в групах.
Запитання для обговорення:
• 3 якою метою проводилася ця вправа?
• Що було для вас найва, пиві- шим у цій вправі? Чому?
Дискусія «Професіоналізм — сходинка, на яку варто підн^ ся» (20 хв)
Мета: сприяти розвитку учасників мотивації до вдосконалення,, саморозвитку.
Обладнання: плакат із запитаннями для дискусії.
Хід проведення: тренер нагадує учасникам правила проведення дискусії, зачитує запитання для дискусії:
• Для чого керівнику творчого об’єднання необхідно постійно поглиблювати професійні знання, уміння, досвід?
• Які вимоги сьогодення ставить до загальнокультурної підготовки керівника ТО?
• Які вимоги до педагогічної підготовки?
• Які вимоги до психологічної підготовки?
• Які вимоги до методичної підготовки?
Підбиття підсумків дня. Вправа «Чарівна скринька» (20 хв)
Мета: підбити підсумки дня, отримати зворотний зв’язок від групи.
Обладнання: аркуш ватману із зображенням великої скриньки, кольорові кружечки за кількістю учасників тренінгової групи.
Хід проведення: кожен учасник отримує кружечок, який символізує скарб знань, умінь, отриманих упродовж першого дня семінару. Тренер пропонує кожному з учасників написати про здобуті скарби (3 хв).
Учасники по черзі «кладуть скарби» у скриньку (прикріплюють кружечки на плакат із зображенням скриньки), коментуючи написане на кружечках. По завершенні тренер дякує групі за спільну роботу й нагадує час і місце початку наступної зустрічі.
День 2 Сесія 3. Керівник творчого об’єднання: цінності, функції, ролі.
Рефлексія попереднього дня. Вправа «Зворотний кадр» (10 хв)
Мета: актуалізувати знання, досвід учасників, набутий у попередній день роботи.
Хід проведення: ведучий об’єднує учасників у 4 групи (за назвами сторін світу). Учасники
в групах пригадають, що відбувалося впродовж минулого дня у зворотному порядку: від підбиття підсумків дня до знайомства (5 хв) Потім представники від груп по черзі називають по одному «кадру» дня.
Запитання для обговорення:
• 3 якою метою ми виконували цю вправу?
• Чому ми розпочинали роботу з рефлексії?
Вправа «Хто Я?» (15 хв)
Мета: продовжити знайомство учасників між собою, активізувати процес самопізнання, поглиблювати процес саморозкриття, навчити учасників знаходити в собі приховані особливості та використовувати їх для змін у своїй діяльності.
Обладнання: аркуші паперу А4 з початком речень.
Хід проведення: тренер пропонує учасникам на аркушах паперу з початком речень дати відповіді на запитання:
• Я — цікава книжка...
• Я — світлячок...
• Я — ніби мураха, коли...
• Я почуваюся скелею, коли...
• Я — стежинка, коли...
• Я — табличка з написом «Вхід заборонено», «Відкрито для відвідування» чи «Будь ласка, зачекайте хвилину»...
• Я — завтра, вчора чи сьогодні...
По завершенні тренер пропонує учасникам в парах проаналізувати свої відповіді.
Запитання для обговорення:
• Що вас вразило?
• На які запитання ви зразу відповіли, а над якими роздумували?
Повторення правил роботи групи. Вправа «Пантоміма» (10 хв)
Мета: повторити правила роботи.
Обладнання: картки з правилами, які були прийняті напередодні.
Хід проведення: тренер просить учасників розрахуватися за кількістю правил, прийнятих напередодні, та об’єднатися в малі
групи. Кожна група отримує картку з певним правилом. За 5 хв. групи мають за допомогою пантоміми розкрити зміст своїх правил.
Запитання для обговорення:
• Яких правил група дотримувалася? Чому?
• 3 дотриманням яких правил були проблеми? Чому?
• Що необхідно зробити, щоб група дотримувалась усіх правил?
Представлення мети та завдань другого дня семінару (5 хв)
Мета: ознайомити учасників з метою та завданнями тренінгу.
Обладнання: плакат «Що відбудеться сьогодні».
Хід проведення: тренер ознайомлює учасників з метою та завданнями тренінгу, посилаючись на плакат «Що відбудеться сьогодні».
Визначення очікувань учасників групи. Вправа «Зоряна карта неба» (15 хв)
Мета: визначити очікування учасників.
Обладнання: вирізані з кольорового паперу зірки (за кількістю учасників), клей.
Хід проведення: тренер роздає учасникам зірки і пропонує їм написати свої очікування щодо другого дня семінару. Потім учасники по черзі зачитують та розташовують їх на плакаті «Зоряна карта неба» поряд зі своїми очікуваннями, визначеними напередодні.
Запитання для обговорення:
• Чому важливо визначати очікування на кожен день семінару?
• Чим відрізняються сьогоднішні ваші очікування від попередніх?
Вправа на активізацію «Моргунці» (5 хв)
Мета: активізувати учасників для подальшої роботи.
Хід проведення: половина учасників сідає в коло на стільці (один зі стільців має бути вільним), а друга половина стає позаду стільців. Учасник, перед яким стоїть вільний стілець, починає моргати комусь із учасників, що сидять на стільцях. Помітивши це, учасник, кому моргали, повинен швидко пересісти на вільний стілець. Учасник, що стоїть позаду нього, має йому перешкодити. Якщо це вдалося, вони міняються місцями, а якщо ні, то учасник, поряд з яким залишився вільний стілець, починає моргати.
Вправа «Ціннісні орієнтації» (25 хв)
Мета: з’ясувати цінності, якими керівники творчих об’єднань керуються у своїй діяльності.
Обладнання: купюри І і 5 гривень, ювілейна гривня, бланк із переліком професійних цінностей (додаток 4).
Хід проведення: тренер розкладає на столі дві купюри — 1 і 5 гривень. Потім пропонує будь- якому бажаючому вибрати одну з них. Після того як учасник визначився з вибором, тренер запитує, на основі чого той зробив вибір (як правило, за більшою вартістю банкноти).
Далі тренер змінює паперову гривню на ювілейну. Коли інший учасник визначиться з вибором, він аргументує, що лежить в основі його вибору (як правило, поповнити колекцію ювілейних монет).
Вибір допомагає людям визначитися, сформувати свою позицію.
Система ціннісних орієнтацій визначає змістовну сторону спрямованості особистості і складає основу її ставлення до навколишнього світу, до інших людей, до себе самої, до своєї діяльності, основу світогляду і ядро мотивації життєвої активності.
На другому етапі тренер об’єднує учасників у 4 групи (за назвами квітів), кожна група отримує бланк із переліком цінностей, важливих для керівника творчого об’єднання. Учасникам пропонується вибрати з цих цінностей десять і пронумерувати їх за ступенем значущості для них. Результати роботи груп озвучуються. Тренер записує на плакаті перелік цінностей.
На наступному етапі учасники індивідуально визначають п’ять найважливіших цінностей, якими керуються керівники творчих об’єднань у своїй діяльності (роблячи позначки маркером на плакаті).
Запитання для обговорення:
• 3 якою метою ми виконували цю вправу?
• Яку інформацію для роздумів ви одержали?
Вправа «Функції керівника творчого об’єднання» (25 хв)
Мета: визначити зміст функцій керівника ТО.
Обладнання: картки з написами функцій керівника ТО, аркуші паперу АЗ, фломастери, таблиця «Функції керівника ТО» (додаток 5).
Хід проведення: тренер об’єднує учасників у групи (за картками з написами функцій). Кожна група має визначити зміст певної функції керівника ТО. По завершенні відбувається презентація напрацювань груп.
Запитання для обговорення:
• 3 якою метою ми робили цю вправу?
• Чому вчить ця вправа?
|