Інтерактивні технології навчання


Скачати 100.9 Kb.
Назва Інтерактивні технології навчання
Дата 09.02.2014
Розмір 100.9 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Інтерактивні технології навчання.
Слово «інтерактивний» означає здатний до діалогу. Інтерак-

тивне навчання – це спеціальна форма організації навчальної ді-

яльності, яка має конкретну передбачену мету – створити комо

ртні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успіш-

ність, інтелектуальну спроможність.

Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчаль-

ний процес відбувається за умовами постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це спів навчання, взаємонавчання (колекти-

вне, групове, навчання у співпраці), де і учень і вчитель є рівно-

правними, рівнозначними суб’єктами навчання, розуміють, що вони роблять,рефлектують з приводу того, що вони знають, вмі-

ють і здійснюють.

Кредо інтерактивного навчання:

Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу, я трохи пам’ятаю.

Те, що я чую, бачу і обговорюю, я починаю розуміти.

Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і на-

вичок.

Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.

Що ж являють собою інтерактивні технології навчання іноземних мов? Ось деякі з них.

Мозковий штурм
„Мозковий штурм” – це ефективний і добре відомий інтерактивний метод колективного обговорення, що використовується для стимуляції висловлювань дітей з теми або питання.

Учнів просять висловлювати ідеї або думки без будь-якого оцінювання чи обговорення цих ідей чи думок. Ідеї фіксуються вчителем на дошці, а мозковий штурм продовжується доти, поки не виснажаться ідеї або не скінчиться відведений для „мозкового штурму” час.
Порядок проведення „мозкового штурму”

1. Запропонуйте учням сісти так, щоб вони почували себе зручно та невимушено.

2. Визначте основні правила.

3. Повідомте їм проблему, яку необхідно вирішити.

4. Запропонуйте їм висловити свої ідеї.

5. Записуйте їх по черзі надходження.

6. Спонукайте учасників до висування нових ідей, додаючи при цьому свої власні.

7. Намагайтеся не допускати глузування та негативних коментарів.

8. Продовжуйте доти, доки будуть надходити нові ідеї.

9. На закінчення обговоріть й оцініть запропоновані ідеї.

Правила проведення „мозкового штурму”, які можна запропонувати учням:

1. Під час „висування ідей” не пропускати та не обговорювати жодної. Якщо ви будете судити про ідеї й оцінювати їх під час висловлювання, учні зосередять більше уваги на захисті своїх ідей, ніж на спробах запропонувати нові і більш досконалі.

2. Необхідно заохочувати всіх до висловлювання якомога більшої кількості ідей. Варто заохочувати навіть фантастичні ідеї. В остаточному підсумку кількість породжує якість.
3. Спонукайте учнів розвивати або змінювати ідеї інших. Об’єднання або зміна раніше висунутих ідей часто веде до висунення нових, що перевершують попередні.
4. У класі можна повісити такий плакат:
А. Say everything that comes to your mind.
B. Do not discuss and criticize the ideas of others.
C. You may repeat the ideas of others.
D. It is desirable to widen the ideas of others.

При вивченні теми « Я,моя сім’я та друзі» в 5-му класі я кожному учню підготувала конверт з реченням The most important qualities in a friend are…. Коли учні записали свій варіант, знайомлять один одного із запропонованими ідеями.

Займи власну позицію
Цей метод корисний при проведенні в класі дискусії на суперечливу тему. Як проблеми слід використовувати дві протилежні думки, які не мають правильної відповіді.
Мета: це корисна вступна вправа для демонстрації різних думок з досліджувальної теми, дає учням можливість висловити свою точку зору і, наприкінці уроку, оцінити засвоєння цієї теми.
Порядок проведення
1. Розмістіть плакати в протилежних місцях кімнати. На одному із них написано
“Agree”, на іншому “Disagree”. На плакатах можуть бути викладені полярні позиції щодо однієї проблеми.
2. Вивісьте правила проведення вправи та обговоріть їх.
3. Попросіть учнів стати біля відповідного плакату, в залежності від їхньої думки з обговорюваної проблеми.
4. Довільно виберіть декілька учнів і попросіть їх обґрунтувати свою позицію.
5. Після викладу різних точок зору запитайте, чи не змінив хто-небудь своєї думки і чи не хоче перейти до іншого плакату. Учні повинні обґрунтувати причини свого переходу.
6. Попросіть учнів назвати найбільш переконливу причину протилежної сторони.
Правила проведення вправи:
1. Говорити по черзі. Не перебивати.
2. Одночасно говорить тільки одна особа.
3. Не сперечайтесь одне з одним. Наводьте нові причини або ідеї.
4. Перейти від одного плакату до іншого можна в будь-який час. Будьте готові висловити причини зміни своєї позиції.
5. Вислухайте причини та ідеї інших. Якщо вас запитають, будьте готові відповісти, які інші причини або ідеї вам найбільше сподобались.

При вивченні теми «Навколишнє середовище» і обговоренні питання « Становище тварин в зоопарку», перед учнями було поставлено питання: « What is your attitude to keeping animals in the zoos?» Учні обирають на свій розсуд позицію. Після цього я попросила кожного пояснити, чому він зайняв саме цю позицію.При цьому кожен наступний учень повинен був пояснювати свою позицію, приймаючи чи коректно заперечуючи аргументи свого попередника. Коли кожен висловив своє ставлення до проблеми, я просила їх ще раз прочитати її і, якщо вони вважають за потрібне, якщо попередня дискусія і аргументи товаришів їх у чомусь переконали, змінити свою позицію.


Коло ідей
Мета: цей метод залучає усіх учнів до дискусії. Він добре спрацьовує, коли задаються питання або виступають доповідачі від малих груп.
Порядок проведення:
1. Коли малі групи завершили своє завдання і готові представити свою інформацію, попросіть кожну групу по черзі представити лише один аспект, який вони обговорювали. Продовжуючи по колу, запитуйте кожну групу по черзі, поки не вичерпаються усі відповіді.

2. Це дозволяє кожній групі обмінятися усіма результатами своєї роботи, уникаючи ситуації, коли перша група, що виступає, подає всю інформацію.

3. Цей метод також добре спрацьовує для створення списку ідей. Попросіть кожного подавати по одній ідеї по черзі.

4. Цей метод є ефективним для видів діяльності з вирішенням гострих проблем. Попросіть учнів написати свою думку або ідею на картці-індексі без імені. Вчитель збирає всі картки і складає список зазначених в них ідей на дошці або починає дискусію, користуючись інформацією з карток.

Вивчаючи тему « Навколишнє середовище» в 9-му класі, перед кожною малою групою було поставлене завдання обговорити основні види забруднення навколишнього середовища та причини його виникнення. Після обговорення кожна група представляла один із видів забруднення, інші групи доповнювали по даному аспекту.

Метод ПРЕС
Метод ПРЕС використовується у випадках, коли виникають суперечливі питання та при проведенні вправ, в яких потрібно зайняти визначену позицію з проблеми, що обговорюється.
Мета: цей метод надає учням можливість під час уроків виробити аргументи або висловити свою думку с дискусійного питання. Метод допомагає учням прояснити свої думки, а також сформулювати їх у виразній і стислій формі.
Порядок проведення
Роздайте матеріали, в яких зазначені чотири етапи методу ПРЕС:
ПОЗИЦІЯ
(Висловіть свою думку, поясніть, в чому полягає ваша точка зору)
I consider...
I think...
I guess...
To my mind...
In my opinion...
ОБГРУНТУВАННЯ
(Наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції) I think so because...
ПРИКЛАД
(Наведіть факти, які ваші докази демонструють, вони підсилять вашу позицію)
For example...
For instance...
ВИСНОВКИ
(Узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію)
That’s why...
Етапи можна адаптувати, пропонуючи учням наводити декілька варіантів своїх думок або прикладів.

Під час вивчення теми «Періодична преса в нашому житті» я запропонувала учням висловити свою думку відносно важливості періодичної преси в нашому житті. Я роздала учням картки з матеріалом, що допомагав їм висловити свою точку зору, застосовуючи метод Прес:I think it’s a good idea to…

I think it’s wrong to…

I don’t think… is a good idea

because…

I believe…is very important

because…

There is also the point that…

On the other hand…

For example…

That’s why…

Робота в малих групах, або кооперативне навчання
Це метод, коли в невеличких групах (від 3 до 8 осіб) учні взаємодіють, вирішуючи спільне завдання. Робота в малих групах дозволяє учням набути навики, які необхідні для спілкування та співпраці. Ідеї, котрі виробляються в групі, допомагають учням бути корисними один одному.

Елементи кооперативного навчання: позитивна взаємозалежність; особиста відповідальність за те, що відбувається в групі; взаємодія віч-на-віч; розвиток навичок роботи в команді.

Для втілення в життя кооперативного навчання необхідно:

об’єднати учнів в невеличкі групи, попросивши сісти віч-на-віч;

установити правила роботи групи й критерії оцінювання її досягнень;

надати кожному певну роль (наприклад: спікер, секретар, доповідач, посередник);

дати спільне завдання;

запропонувати кожному поділитися своєю інформацією й матеріалами з іншими членами групи;

надати учням можливість пояснювати одне одному незрозуміле, розробляти проблему, підбивати підсумки обговорення;

дати групі спільну оцінку (винагороду);

для контролю запитувати по одному учню з групи і у випадковому порядку;

сприяти рефлексії учнів або аналізу подій, що відбуваються всередині групи в процесі її роботи.

Найкраще об’єднати в одну групу різних за статтю дітей, з різною успішністю, з різних культурних середовищ. Для підвищення ефективності навчання можна підтримувати існування тих самих груп упродовж усього курсу навчання. Це підсилює дружні зв’язки між дітьми й позитивно впливає на навчання загалом.

Малі групи складаються з 4-х осіб.

Основні ролі:

1.Спікер(керівник групи):

- зачитує завдання групи;

- організовує порядок виконання;

- пропонує всім висловитись по черзі

- заохочує групу до роботи;

- підбиває підсумки роботи;

- визначає доповідача.

2.Секретар:

- веде записи результатів роботи групи;

- записи веде стисло і розбірливо;

- може висловити думку групи або допомогти доповідачеві.

3.Посередник:

- стежить за часом;

- заохочує групу до роботи.

4.Доповідач:

- чітко висловлює думку групи;

- доповідає про результати роботи групи.

Після того, як групи представили результати роботи, потрібно прокоментувати роботу груп.

Ось один із прикладів роботи в малих групах. Працюючи над темою «Наука і винаходи» в 9-му класі, я запропонувала учням обговорити передбачення відносно майбутнього людства у використанні досягнень науки і техніки. Кожній групі було роздано картки:

  1. People will use their TVs to control their lives. For example, you will be able to do your shopping, use your bank account and control the lights and heating in your house through the TV.

  2. Robots will do all the boring jobs.

  3. People will have fewer diseases and health problems.

Do you think it will happen? Why/why not?

Will it be a good thing or not?

Після обговорення даних питань в групах, доповідачі груп висловили точки зору членів малих груп.
Робота в парах
Однією з форм роботи в малих групах є роботи в парах.

Задайте учням питання для дискусії або гіпотетичної ситуації. Після пояснення питання або фактів, наведених в ситуації, дайте їм небагато часу для того, щоб продумати можливі відповіді або рішення самостійно.

Об’єднайте учнів в пари, визначте, хто з пари буде починати висловлюватись і попросіть їх обговорити свої ідеї один з одним.

Краще зразу визначити час на висловлення кожного з учасників пари і спільне обговорення. Це допомагає учням від початку звикнути до чіткої організації роботи в парах. Вони мають досягти згоди (консенсусу) щодо відповіді або рішення.

Кожна пара обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом, що допомагає провести дискусію.

Часто роботою в парах є рольова гра. Ось один з таких прикладів: під час вивчення теми « Книги-наші друзі» в 8-му класі, кожній парі в групі були роздані картки з таким завданням: Work in pairs.

A, you have a very interesting book, which you took out from the

library. On the way to the library to return the book you meet

your friend who gets interested in the book. Tell him/her about

your impressions of the book and invite him/her to go to the

library with you and take this book.

B, express your interest in the book.Accept your friend’s invitati-

on gladly.

Акваріум

Учні розподіляються на 4 групи і їм пропонуєиься прочитати текст підручника.Потім одна з груп сідає в центрі класу. Ця група отримує лист із ситуацією і таке завдання:

- прочитайте вголос ситуацію;

- обговоріть їїв групі;

- дійдіть спільного рішення за 3-4 хв.

Групі пропонується вголос прочитати ситуацію та обговорити її розв’яння. Всі інші учні класу мають тільки слухати і не втпучатись в обговорення. На цю роботу виділяється 3-5 хвилин. Після закінченнягрупа займає свої місця, а вчитель ставить до класу запитання:

- Do you agree with the group’s thought?

- Was that thought proved?

- What of the arguments do you think to be more proved?

На таку бесіду відводять 2-3хв. Після цього місце в « Аква-

ріумі» займає інша група і обговорює наступну ситуацію, всі групи по черзі мають побувати в « Акваріумі».

Інноваційних технологій існує дуже велика кількість. Я описала лише ті, які часто впроваджую на своїх уроках.

Схожі:

«Інтерактивні технології навчання при викладанні математики» Робота викладача математики
Це спів навчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання в співпраці), де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами...
Технологія колективно-групового навчання
До цієї групи відносять інтерактивні технології, що передбачають одночасну спільну (фронтальну) роботу всієї академічної групи. Залежно...
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ В ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНІЙ ОСВІТІ
Нагромаджений в Україні та закордоном досвід переконливо свідчить, що інформаційні технології та інтерактивні методи сприяють інтенсифікації...
Інтерактивні технології кооперативного навчання
Це може відбуватися одразу після організаційного викладу викладачем навчального матеріалу, на початку нового заняття замість опитування,...
Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури
Анотація. У статті описано досвід використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови та літератури з метою активізації...
Технології інтерактивного навчання
Серед сучасних педагогічних технологій найбільший інтерес для навчання у ліцеї представляють ті технології, що орієнтовані на групову...
Класифікація технологій інтерактивного навчання
Сьогодні доволі часто педагогічна практика оперує поняттям «інтерактивні методи навчання»
МАЙСТЕР КЛАС «Використання інноваційних технологій у системі роботи...
«наставники думки, волі, духу людини», бо наука рідної мови, літератури – наука про найголовніше: про Україну, рідну землю, її силу...
І НФОРМАЦ І ЙНИЙБЮЛЕТЕН Ь
Проте інформаційно-комунікаційні технології розвиваються із такою швидкістю, що педагоги, методисти та психологи часто не в змозі...
Технологічний підхід в освіті Педагогічні технології
Педагогічні технології – сукупність методів, форм, прийомів навчання, тотожних їм моделей управління, підпорядкованих визначеній...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка