|
Скачати 364.6 Kb.
|
Відділ освіти Єнакієвської міської ради Навчально-виховний комплекс №8 дошкільний підрозділ ЖИВІ КАЗКИ Автор: Циганок Валентина Іванівна вихователь вищої категорії, дошкільного підрозділу НВК№8 2011 Анотація «Живі казки» відображають яскраві риси дітей - «іскри» особистостей вихованців автора казок, різні аспекти з їх внутрішнього світу, різноманітні дитячи проблеми. Те, що героями казок, являються самі діти, дає змогу їм подивитися на себе з боку. Під час виникнення та вирішення казкових проблем дітей, які є проекціями їх життєвих проблем, через емоційні переживання у дитячій особистості може розпочатися процесс психологічних змін. Переживаючи казку в собі і себе в казці, проходячи через її випробування, дитина ніби-то дорослішає. Спочатку маленька і слабка, стає сильнішою, красивішою, мудрішою. В деяких казках є філософський зміст, розкриваються проблеми добра і зла, вирішення яких розвиває світогляд дитини. Роль казкотерапії в створенні душевного комфорту дитині Перш ніж говорити про роль казкотерапії в створенні душевного комфорту дитині, потрібно зробити невеликий екскурс в науку психологию. Що говорить наука про «творчу силу думки» і про «силу нашої підсвідомості». Вона довела, що існує такий взаємозв'язок:
З цієї схеми видно, як думка знаходить матеріальну форму і впливає на реальне життя людини. Нам, педагогам, потрібно пам'ятати це, думаючи про те, як сучасна казкова і реальна інформація знаходить своє віддзеркалення в душі дитини. Дуже багато інформації, що йде з самого життя і з екранів телевізорів, носить негативний характер. Яка в цьому небезпека для дитячої душі? Вона в тому, що підсвідомість дитини засмітнюється інформацією про насильство, стихійні лиха, бідність і занепад. Ця страшна лавина накриває уявлення дитини про добро, красу і щастя. А в дорослому житті за законами підсвідомості (непереборній силі тяжіння того, про що думаєш) ці уявлення відтворюються в дійсності. Як протистояти цій страшній лавині негативної інформації, створювати в дитячих душах позитивні уявлення про життя, де знаходити «оазиси добра»? Свій внесок у створенні таких «оазисів добра» в дитячих душах може дати казка і впливати на духовне здоров'я дітей. Що ж таке духовне здоров'я дітей? Духовне здоров'я дітей — це постійне відчуття внутрішнього комфорту. Що може бути перешкодою на дорозі його створення? Це можуть бути психологічні і виховні проблеми дитини. Потрібно своєчасно ці проблеми усувати. Одним з методів їх вирішення може бути казкотерапія. Головними складовими душевного комфорту є:
Казка може бути одним із засобів вирішення цих завдань. Вона може бути бальзамом на душу дитини. Але такі складні завдання, як отримання впевненості в собі, підвищення самооцінки дитини не можуть вирішувати відомі традиційні казки. Хоча в них добро майже завжди перемагає зло, але в них є деякі речі, які важко пояснити сучасній, розвиненій, мислячій дитині. Наприклад, при читанні казки «Про Червону Шапочку і сірого вовка» можуть виникнути питання:
Коли вихователь ставить проблемне запитання дітям: «Як врятувати Червону Шапочку і бабусю від вовка»? Діти часто говорять: «Потрібно вбити вовка». Цю думку в їх головах спонукає казка, вона логічно витікає зі змісту казки. Вихователеві доводиться ставити умову «не висловлювати жорстокі ідеї». Але протиріччя є. Як же бути з новим екологічно доцільним поглядом на мешканців живої природи і загальнолюдською цінністю «не вбивай»? Казка вічна, стара, улюблена. Але як же бути з бальзамом на душу дитини? Її створювали люди минулих століть, вони не знали про вплив на думку дитини і про закони підсвідомості, поняття «добра і зла» також були інші. Може бути прийшов час інших казок з точним психологічним принцілом? Казки в авторській збірці «Живі казки» написані саме з точним психологічним прицілом. Герої казок — це живі конкретні діти, які відвідують дитячий садок одного міста. До кожної казки поставлена конкретна мета виховного і психологічного значення. На початку збірки є схема — назва казки і її мета. Частина казок написані саме з метою своєчасного вирішення психологічних і виховних проблем у дитини, без чого не може бути у неї душевного комфорту. Це, наприклад, такі казки:
Дитячі проблеми, описані в цих казках дуже знайомі і батькам і вихователям. Цікаве те, що деяким дітям казки допомогли. Мама хлопчика Саші з казки «Чарівна ніжка», прочитавши її через рік після написання, сказала: «У нього вже немає ціє проблеми і казка вже не про нього». А рік тому вона частенько йому нагадувала про казку «Чарівна ніжка». Як же це відбувається? Як спрацьовує казкотерапія? Дитина, слухаючи казку про себе, немов би переживає її, пропускає через свої почуття, а головне — бачить вихід з проблеми, і вона розчиняється в його душі. Хай цей вихід казковий, але думка про те, що не має проблем, які не вирішуються, відкладається в його свідомості, усуває страх і додає впевненості в собі. Щоб створити дитині атмосферу душевного комфорту, потрібно задовольнити потреби дитини у визнанні і любові. «Жива казка» про дитину це вже прояв неформального підходу до неї, це вже визнання її особи. Її можна піднести як подарунок дитині, прочитати у присутності слухачів — дітей усієї групи. Сама думка про те, що ти - головний герой казки піднімає самооцінку у дитини. Бажання мати свою власну казку виникає у всіх дітей. Ось приклади казок, написаних з метою підвищення самооцінки у дитини, з метою неформального підходу до її особистості і з метою допомогти дитині відчути свою значущість:
Психологічним прицілом казки може бути підтримка почуттів дитини, їх розуміння, стимулювання почуттів доброти, проявлення участі до душевних поривів дитини. Прикладом можуть служити такі казки:
Реакція дітей на перше слухання казки про Сашу — «Хлопчик з планети Добра і Зла» була «із завмиранням серця». Було дуже приємно усвідомлювати, що ця казка знайшла такий відгук в їх душах. Діти її оцінили, як кращу. Може це і є створення грунту для «оазиса добра» в їхніх душах? Одна із складових душевного комфорту дитини — це віра в диво, віра в мрію. Ця віра присутня в кожній з «Живих казок». Навіщо людині мрія? Дорослі, часто не розуміючи того, що наносять дитині шкоду, говорять йому, щоб не забивав собі голову недосяжними ідеями і підрізають крила дитячій мрії. А коли мрії збуваются? За законом роботи підсвідомості (неперебірній силі тяжіння того, про що думаєш і в що віриш) саме у тих людей збуваются мрії, які не зраджують їй і твердо та наполегливо йдуть по шляху до неї. Тому нам дорослим не потрібно своїми «тверезими» зауваженнями гасити політ дитячої мрії. Хай казки допоможуть маленьким мрійникам і їх мрії збудуться.
Казка «Дівчинка – Троянда» Жила-була дівчинка Кіра. Вона мала особистий маленький садочок, в якому росла гарна квітка – рожева троянда з гострими шипами – колючками. Кіра так часто милувалася трояндою, що й сама стала на неї схожою. Дівчинка була дуже гарною, але колючою. Коли Кіра була серед своїх однолітків, то нахмурювала чорні брівки і нікому не дозволяла до себе доторкнутися – випирала свої злючки – колючки:
Діти, боючись Кіриних шипів, остерігалися її, тому частенько дівчинка гралася на самоті серед дітей. Якось їй наснився сон, в якому до неї прилетів ангел. Він і каже дівчинці: «Кіра, ти хочеш, щоб тебе любили діти і дружили з тобою?» «Так, - відповіла Кіра, - Дуже хочу!» Ангел промовив: «Тоді сховай свої колючки – вони відлякують людей!» На що Кіра сказала: «Так і троянда має колючки. А вона така гарна!» Ангел їй відповів: «Троянді дуже вони потрібні, бо захищають від недобрих людей, які хочуть її зламати. А людям , щоб дружити та любити один одного колючки не потрібні!» Послухалась Кіра поради ангела і зустрівшись з однолітками стала доброю та усміхненою. Вона придбала багато, багато друзів! Кіра відчула себе так добре, наче сонце засвітилося в її житті! Але інколи, коли відбувалась якась несправедливість, Кіра ними – колючками могла й скористатись! |
Навчально-виховний комплекс №8 дошкільний підрозділ ІНТЕРАКТИВНІ... ... |
Тема : «Безпека в побуті» Автор проекту : Панченко Наталія Віталіївна, вихователь, спеціаліст вищої категорії. Дошкільний навчальний заклад №8 «Дзвіночок»,... |
Дидактичний матеріал з української мови Лариса Анатоліївна, учитель української мови і літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії комунального закладу «Комсомольський... |
Миролюбівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний... КЗО Миролюбівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІступенів – дошкільний навчальний заклад» |
Хрестителівський навчально-виховний комплекс „Дошкільний навчальний... Матеріали схвалено педагогічною радою Хрестителівського НВК Протокол №4 від 26. 03. 2010 ро |
Навчально-виховний комплекс №3 Т. В. Пілець Веселкове різнобарв '... Бондарчук О. М., вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист |
Навчально виховний комплекс №24 «Дошкільний навчальний заклад загальноосвітній... Вихователь: Ідучи сьогодні до дитячого садка, я зустріла Вовчика і він мені розповів, що з ним трапилась пригода. Ви хочете дізнатись,... |
Урок з використанням ІКТ у 10 класі: «Ми лідери» Автор: учитель англійської мови вищої категорії, старший учитель Савченко Н. М. НВК№16, м. Мелітополь |
Назва навчального закладу Боярський навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Лисянської районної ради... |
"Шкільна бібліотека інформаційний центр навчального закладу" Чаплинський навчально виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І -ІІ ст." Лисянської районної ради Черкаської... |