Навчально-виховний комплекс №8 дошкільний підрозділ ЖИВІ КАЗКИ Автор: Циганок Валентина Іванівна вихователь вищої категорії, дошкільного підрозділу НВК№8


Скачати 364.6 Kb.
Назва Навчально-виховний комплекс №8 дошкільний підрозділ ЖИВІ КАЗКИ Автор: Циганок Валентина Іванівна вихователь вищої категорії, дошкільного підрозділу НВК№8
Сторінка 1/3
Дата 09.02.2014
Розмір 364.6 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
  1   2   3
Відділ освіти Єнакієвської міської ради

Навчально-виховний комплекс №8

дошкільний підрозділ


ЖИВІ КАЗКИ

Автор:

Циганок Валентина Іванівна

вихователь вищої категорії,

дошкільного підрозділу НВК№8

2011

Анотація

«Живі казки» відображають яскраві риси дітей - «іскри» особистостей вихованців автора казок, різні аспекти з їх внутрішнього світу, різноманітні дитячи проблеми.

Те, що героями казок, являються самі діти, дає змогу їм подивитися на себе з боку. Під час виникнення та вирішення казкових проблем дітей, які є проекціями їх життєвих проблем, через емоційні переживання у дитячій особистості може розпочатися процесс психологічних змін.

Переживаючи казку в собі і себе в казці, проходячи через її випробування, дитина ніби-то дорослішає. Спочатку маленька і слабка, стає сильнішою, красивішою, мудрішою.

В деяких казках є філософський зміст, розкриваються проблеми добра і зла, вирішення яких розвиває світогляд дитини.

Роль казкотерапії в створенні душевного комфорту дитині

Перш ніж говорити про роль казкотерапії в створенні душевного комфорту дитині, потрібно зробити невеликий екскурс в науку психологию. Що говорить наука про «творчу силу думки» і про «силу нашої підсвідомості». Вона довела, що існує такий взаємозв'язок:

  1. Реальна подія в житті дитини.

  2. Породжує думку - відношення дитини до події.

  3. Думка переходить в переконання.

  4. Переконання відкладається в підсвідомість.

  5. Підсвідомість керує життям.

З цієї схеми видно, як думка знаходить матеріальну форму і впливає на реальне життя людини. Нам, педагогам, потрібно пам'ятати це, думаючи про те, як сучасна казкова і реальна інформація знаходить своє віддзеркалення в душі дитини. Дуже багато інформації, що йде з самого життя і з екранів телевізорів, носить негативний характер.

Яка в цьому небезпека для дитячої душі? Вона в тому, що підсвідомість дитини засмітнюється інформацією про насильство, стихійні лиха, бідність і занепад. Ця страшна лавина накриває уявлення дитини про добро, красу і щастя. А в дорослому житті за законами підсвідомості (непереборній силі тяжіння того, про що думаєш) ці уявлення відтворюються в дійсності. Як протистояти цій страшній лавині негативної інформації, створювати в дитячих душах позитивні уявлення про життя, де знаходити «оазиси добра»?

Свій внесок у створенні таких «оазисів добра» в дитячих душах може дати казка і впливати на духовне здоров'я дітей.

Що ж таке духовне здоров'я дітей? Духовне здоров'я дітей — це постійне відчуття внутрішнього комфорту. Що може бути перешкодою на дорозі його створення? Це можуть бути психологічні і виховні проблеми дитини. Потрібно своєчасно ці проблеми усувати. Одним з методів їх вирішення може бути казкотерапія.

Головними складовими душевного комфорту є:

  • задоволення потреби дитини у визнанні і любові;

  • визнання і розуміння почуттів дитини з боку навколишніх людей;

  • отримання впевненості в собі (тобто формування у дитини високої самооцінки);

  • надання дитині можливості мріяти і вірити в мрію.

Казка може бути одним із засобів вирішення цих завдань. Вона може бути бальзамом на душу дитини. Але такі складні завдання, як отримання впевненості в собі, підвищення самооцінки дитини не можуть вирішувати відомі традиційні казки. Хоча в них добро майже завжди перемагає зло, але в них є деякі речі, які важко пояснити сучасній, розвиненій, мислячій дитині. Наприклад, при читанні казки «Про Червону Шапочку і сірого вовка» можуть виникнути питання:

  1. Чому мама відпустила дівчинку одну до лісу?

  2. Чому Червоній Шапочці і бабусі довелося пройти такий жахливий щлях — побувати в череві у вовка?

  3. Чому єдиним засобом вирішення всіх проблем в казці — це вбивство сірого розбійника?

Коли вихователь ставить проблемне запитання дітям: «Як врятувати Червону Шапочку і бабусю від вовка»? Діти часто говорять: «Потрібно вбити вовка». Цю думку в їх головах спонукає казка, вона логічно витікає зі змісту казки. Вихователеві доводиться ставити умову «не висловлювати жорстокі ідеї». Але протиріччя є. Як же бути з новим екологічно доцільним поглядом на мешканців живої природи і загальнолюдською цінністю «не вбивай»?

Казка вічна, стара, улюблена. Але як же бути з бальзамом на душу дитини? Її створювали люди минулих століть, вони не знали про вплив на думку дитини і про закони підсвідомості, поняття «добра і зла» також були інші. Може бути прийшов час інших казок з точним психологічним принцілом?

Казки в авторській збірці «Живі казки» написані саме з точним психологічним прицілом. Герої казок — це живі конкретні діти, які відвідують дитячий садок одного міста. До кожної казки поставлена конкретна мета виховного і психологічного значення.

На початку збірки є схема — назва казки і її мета. Частина казок написані саме з метою своєчасного вирішення психологічних і виховних проблем у дитини, без чого не може бути у неї душевного комфорту. Це, наприклад, такі казки:

  1. «Дівчинка — хмаринка» (виховна мета: змінити відношення дитини до їжі, підвести її до розуміння того, що харчуватися потрібно, щоб фізично розвиватися і не хворіти).

  2. «Чарівна ніжка» (психологічна мета: допомогти дитині позбавиться від прагнення маніпулювати своїми батьками з метою добитися чергової покупки).

  3. «Як лисичка подружок посварила» (виховна мета: підвести дівчаток до розуміння того, що недобре підмовляти когось не дружити з кимось).

  4. «Про Яна Несміяна» (психологічна мета: допомогти дитині позбавитися від підсвідомих страхів перед грозою).

Дитячі проблеми, описані в цих казках дуже знайомі і батькам і вихователям. Цікаве те, що деяким дітям казки допомогли. Мама хлопчика Саші з казки «Чарівна ніжка», прочитавши її через рік після написання, сказала: «У нього вже немає ціє проблеми і казка вже не про нього». А рік тому вона частенько йому нагадувала про казку «Чарівна ніжка».

Як же це відбувається? Як спрацьовує казкотерапія? Дитина, слухаючи казку про себе, немов би переживає її, пропускає через свої почуття, а головне — бачить вихід з проблеми, і вона розчиняється в його душі. Хай цей вихід казковий, але думка про те, що не має проблем, які не вирішуються, відкладається в його свідомості, усуває страх і додає впевненості в собі.

Щоб створити дитині атмосферу душевного комфорту, потрібно задовольнити потреби дитини у визнанні і любові. «Жива казка» про дитину це вже прояв неформального підходу до неї, це вже визнання її особи. Її можна піднести як подарунок дитині, прочитати у присутності слухачів — дітей усієї групи. Сама думка про те, що ти - головний герой казки піднімає самооцінку у дитини. Бажання мати свою власну казку виникає у всіх дітей.

Ось приклади казок, написаних з метою підвищення самооцінки у дитини, з метою неформального підходу до її особистості і з метою допомогти дитині відчути свою значущість:

  1. «Маленька художниця» (психологічна мета: допомогти дитині усвідомити свою особливість, унікальність, зрозуміти, які у неї таланти, підвищити самооцінку).

  2. «Подорож «Космічна мрія» (психологічна мета: підвищити самооцінку дитини, розкрити перед дітьми її особистісні здібності і сприяти формуванню установлення «Світ цікавий і прекрасний. Мрії збуваються»).

Психологічним прицілом казки може бути підтримка почуттів дитини, їх розуміння, стимулювання почуттів доброти, проявлення участі до душевних поривів дитини. Прикладом можуть служити такі казки:

  1. «Казка про Червону Шапочку і Бабу Ягу» (психологічна мета: формувати у дітей оптимістичний погляд на життя, сприяти формуванню установлення «все змінюється до кращого, добро переможе»).

  2. «Хлопчик з планети Добра і Зла» (виховна мета: формування у дітей поняття про те, що від кожного з них залежить, чого буде більше довкола добра або зла).

Реакція дітей на перше слухання казки про Сашу — «Хлопчик з планети Добра і Зла» була «із завмиранням серця». Було дуже приємно усвідомлювати, що ця казка знайшла такий відгук в їх душах. Діти її оцінили, як кращу. Може це і є створення грунту для «оазиса добра» в їхніх душах?

Одна із складових душевного комфорту дитини — це віра в диво, віра в мрію. Ця віра присутня в кожній з «Живих казок». Навіщо людині мрія? Дорослі, часто не розуміючи того, що наносять дитині шкоду, говорять йому, щоб не забивав собі голову недосяжними ідеями і підрізають крила дитячій мрії.

А коли мрії збуваются? За законом роботи підсвідомості (неперебірній силі тяжіння того, про що думаєш і в що віриш) саме у тих людей збуваются мрії, які не зраджують їй і твердо та наполегливо йдуть по шляху до неї. Тому нам дорослим не потрібно своїми «тверезими» зауваженнями гасити політ дитячої мрії. Хай казки допоможуть маленьким мрійникам і їх мрії збудуться.




з\п

Назва казки

Психологічна, виховна мета до казки


1

«Хлопчик з планети Добра та Зла»

Формування у дітей поняття про те, що від кожного з них залежить, чого буде більше навколо добра чи зла.

2

«Як лисичка подружок посварила»

Підвести дівчаток до розуміння того, що недобре підговорювати когось не дружити з кимось.

3

«Переполох у дитячому садку»

Зміцнення віри дітей в те, що в житті обов'язково є місце чомусь незвичайному, якомусь диву.

4

«Про маленьку художницю»

Допомогти дитині підвищити свою самооцінку, осмислити свою особливість, унікальність.

5

«Снігове серце»

Допомогти дитині позбавитися від поганої звички їсти сніг.


6

«Катя — краса, довга коса, розумна голівка»

Формування уявлення про те, що свої таланти від народження треба розвивати.

7

«Про Яна Несміяна»

Допомогти дитині позбавитися від підсвідомих страхів перед грозою.

8

«Чарівне молочко»

Виказати дитині неформальну увагу, сприяти виникненню установлення “я” - сильний, зможу перемогти хворобу”.

9

«Червона шапочка та баба Яга»

Закладати у дітей оптимістичний погляд на життя. Сприяти формуванню установлення: “все зміниться на краще, добро переможе”.

10

«Чарівна ніжка»

Допомогти дитині позбавитися від бажання маніпулювати своїми батьками з метою добитися чергової покупки.


11

«Місто брехунів»

Допомогти дитині усвідомити, що бажання говорити неправду, що б не дізналися про негарний вчинок — не кращій вихід із положення.

12

«Дівчинка - Хмаринка»

Змінити відношення дитини до їжі, підвести до розуміння, що їсти необхідно для фізичного існування.

13

«Рецепт дружби»

Виховувати бажання відноситися до товаришів з безумовною любов'ю і зміцнювати дружні стосунки.

14

«Як дружити з літерою “Р”»

Формувати поняття у дитини, що проблеми вирішуються. Можна домогтися успіху.


15

«Подорож - Космічна мрія»

Сприяти формуванню установлення “Світ цікавий і прекрасний. Мрії збуваються”.

16

«Неспляча красуня»

Сприяти зміненню відношення дитини до денного сну, сприяти адаптації дитини до режиму в дитячому садку.

17

«Про дівчинку, яка розуміє мову тварини»

Розкрити перед однолітками таку грань особистості дитини як любов до тварин, підвищити її самооцінку.

18

«Замок для динозаврика»

Допомогти дитині зрозуміти значення взаємодопомоги і того, що в світі є місце дивам.

19

«Чарівний напій для матусі»

Укріпити віру дитини в її силу та сміливість, розуміння того, що із усіх труднощів є вихід.

20

«Про дівчинку, яка загубила кіски»

Викликати бажання самостійно вирішувати свої різні проблемні ситуації.

21

«Хлопчик і зелена жабка»

Допомогти дитині позбавитися від нестерпного почуття жадібності й виявляти щедрість.

22

«Дівчинка Троянда»

Допомогти дівчинці у спілкуванні з однолітками проявляти м'якість, добрі почуття, завойовувати собі друзів.


Казка «Дівчинка – Троянда»
Жила-була дівчинка Кіра. Вона мала особистий маленький садочок, в якому росла гарна квітка – рожева троянда з гострими шипами – колючками. Кіра так часто милувалася трояндою, що й сама стала на неї схожою. Дівчинка була дуже гарною, але колючою. Коли Кіра була серед своїх однолітків, то нахмурювала чорні брівки і нікому не дозволяла до себе доторкнутися – випирала свої злючки – колючки:

  1. А ну геть, не доторкайся до мене!

  2. А ну не чіпай мене!

  3. Ось зараз получиш ляпасу!

Діти, боючись Кіриних шипів, остерігалися її, тому частенько дівчинка гралася на самоті серед дітей.

Якось їй наснився сон, в якому до неї прилетів ангел. Він і каже дівчинці: «Кіра, ти хочеш, щоб тебе любили діти і дружили з тобою?» «Так, - відповіла Кіра, - Дуже хочу!»

Ангел промовив: «Тоді сховай свої колючки – вони відлякують людей!»

На що Кіра сказала: «Так і троянда має колючки. А вона така гарна!» Ангел їй відповів: «Троянді дуже вони потрібні, бо захищають від недобрих людей, які хочуть її зламати. А людям , щоб дружити та любити один одного колючки не потрібні!»

Послухалась Кіра поради ангела і зустрівшись з однолітками стала доброю та усміхненою. Вона придбала багато, багато друзів! Кіра відчула себе так добре, наче сонце засвітилося в її житті!

Але інколи, коли відбувалась якась несправедливість, Кіра ними – колючками могла й скористатись!
  1   2   3

Схожі:

Навчально-виховний комплекс №8 дошкільний підрозділ ІНТЕРАКТИВНІ...
...
Тема : «Безпека в побуті»
Автор проекту : Панченко Наталія Віталіївна, вихователь, спеціаліст вищої категорії. Дошкільний навчальний заклад №8 «Дзвіночок»,...
Дидактичний матеріал з української мови
Лариса Анатоліївна, учитель української мови і літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії комунального закладу «Комсомольський...
Миролюбівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний...
КЗО Миролюбівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІступенів – дошкільний навчальний заклад»
Хрестителівський навчально-виховний комплекс „Дошкільний навчальний...
Матеріали схвалено педагогічною радою Хрестителівського НВК Протокол №4 від 26. 03. 2010 ро
Навчально-виховний комплекс №3 Т. В. Пілець Веселкове різнобарв '...
Бондарчук О. М., вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист
Навчально виховний комплекс №24 «Дошкільний навчальний заклад загальноосвітній...
Вихователь: Ідучи сьогодні до дитячого садка, я зустріла Вовчика і він мені розповів, що з ним трапилась пригода. Ви хочете дізнатись,...
Урок з використанням ІКТ у 10 класі: «Ми лідери»
Автор: учитель англійської мови вищої категорії, старший учитель Савченко Н. М. НВК№16, м. Мелітополь
Назва навчального закладу
Боярський навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Лисянської районної ради...
"Шкільна бібліотека інформаційний центр навчального закладу"
Чаплинський навчально виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І -ІІ ст." Лисянської районної ради Черкаської...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка