|
Скачати 66.84 Kb.
|
ВИКОРИСТАННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ І ПСИХІАТРИЧНИХ МЕТОДІК У РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМ ІНТЕЛЕКТУ ТА ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВОЇ СФЕРИ. С.К. Євтушенко, О.В. Порошина, Л.Я. Алешнікова, О.О. Дубовцева, О.С. Євтушенко. У Центрі дитячої нейрореабілітації в даний час інтегровані три відділи: психіатричний, психологічний і педагогічний. Зважаючи на те, що велика частина дітей, що проходять курс лікування в Центрі, крім органічних захворювань нервової системи страждають порушеннями психіки, емоційними і поведінковими розладами, робота психіатра, психолога і педагога спрямована на виявлення і корекцію саме цих порушень. Серед 400-х дітей, оглянутих у 2000 р., нами виявлено 240 дітей з розумовою відсталістю різних ступенів важкості. З них – 5% дітей з важкою і глибокою розумовою відсталістю, 10% дітей з помірною, а 45% дітей з легкою розумовою відсталістю. 20% дітей з більш легким зниженням когнітивних функцій. У хворих з розумовою відсталістю нерідко бувають різні психічні розлади, але їхні симптоми часто видозмінені внаслідок низького інтелектуального рівня цих хворих. Отже, при встановленні діагнозу психічного розладу в дітей з розумовою відсталістю нами більше уваги приділяється саме поведінці дитини та її спілкуванню не тільки з матір'ю, але і з дітьми та медичним персоналом. У дітей з легкою розумовою відсталістю частота психопатологічних симптомів і синдромів істотно не відрізняється від аналогічних показників у дітей з нормальними розумовими здібностями. У дітей з важкою розумовою відсталістю значно частіше виявляються визначені типи патологічного поводження: аутизм, гіперкінетичний синдром, стереотипні рухи, поїдання неїстівного. Найбільше часто розумова відсталість сполучається з емоційними і поведінковими розладами. Серед дітей, що спостерігаються, найчастіше зустрічаються тривожні, фобічні розлади, обсесивно-компульсивні та аутичні розлади. Частим типовим особистісним порушенням є емоційна лабільність, включаючи спалахи роздратування, збудження, агресії. Серед поведінкових порушень часто спостерігаються гіперкінези, стереотипії, синдром гіперактивності. Повне обстеження дітей з відхиленням у розумовому розвитку включає кілька етапів:
Рівень психічного розвитку дітей грудного віку визначається по 4 факторам: мова, емоційно-соціальний розвиток (спілкування), сенсорна діяльність, моторика. У результаті аналізу отриманих даних визначається коефіцієнт психічного розвитку дитини і рекомендуються корекціонні заняття на розвиток тієї чи іншої сфери. Психічний розвиток дітей 1-3 року визначається по шести показниках: мова, емоційно-соціальний розвиток, освітня діяльність, навички, уміння, моторика. Надалі вводиться комплексний тест «Мовного розвитку» і виявляються індивідуально- психологічні розходження такі як обсяг словника, короткочасна пам'ять, фонематичний слух і т.д. Для визначення рівня розвитку дітей дошкільного віку використовуються субтести на здійснення простих узагальнень, конкретизацію понять, перебування загального, визначення понять, підбора аналогій, протилежностей, перебування зайвого. Для визначення рівня розвитку інтелекту у дітей застосовується шкала Векслера, що визначає профіль специфічних вербальних і невербальних здібностей а також IQ дітей у віці від 6 до 14 років. Для визначення рівня зорового сприйняття і наочного мислення у дітей 5-10 років використовується тест зростаючих труднощів (прогресуючі матриці Равена), що відносяться до невербальних тестів і застосовується для визначення будь-якого рівня мовного розвитку. Останнє особливо важливо, якщо обстеженню підлягають діти з мовними порушеннями як первинного характеру, так і сформовані в силу інтелектуальної і сенсорної недостатності. Проводиться також оцінка соціального розвитку, що охоплює самообслуговування при вдяганні і прийомі їжі, комунікативність, самостійність у виборі напрямку і т.д. У роботі використовуються методики для оцінки грубої і тонкої моторики, мови, соціальних навичок для дітей у віці до 2-х років (шкала розвитку Денвера), а також методики для оцінки розумового і психо-моторного розвитку. Обстеження дітей з поведінковими розладами проводиться у формі спостережень, у ході яких звертається увага на здатність дитини до соціальної адаптації, а також – на будь-яке незвичайне поводження. Для виявлення поведінкових відхилень використовується шкала адаптаційного поводження, що включає оцінні шкали для визначення здібностей і звичок у десятьох сферах поводження. Обстеження дітей з емоційними розладами містить у собі використання різних рисункових методик (наприклад «Намалюй людину», «Малюнок родини», «Будинок, дерево, людина»). За допомогою цих методик добре діагностується тривожність і наявність агресивних тенденцій. Для виявлення емоційних розладів звертається увага на настрій дитини, прояв депресії, на рівень загальної тривожності, на наявність специфічних страхів. На підставі отриманих діагностичних даних і встановленого діагнозу проводиться курс лікування і реабілітації різний для дітей з розумовою відсталістю і для дітей з емоційними і поведінковими розладами. Курс лікування дітей з розумовою відсталістю містить у собі медикаментозну терапію – ноотропні препарати (пірацетам, енцефабол, когітум, семакс, церебрум композітум); психокоррекційні заняття по розвитку уваги, пам'яті і мислення, що застосовуються у дітей з помірною і легкою розумовою відсталістю. У дітей з помірною, важкою і глибокою розумовою відсталістю застосовуються методики, спрямовані на поліпшення соціальної адаптації. При емоційних і поведінкових порушеннях курс терапії включає застосування седативних засобів (фенібут, персен, магне-В6, рідазин), а так само психокорекцію, спрямовану на стабілізацію афективно-емоційної сфери (тривожність, страхи, агресивність), морально-вольової сфери (примхливість, упертість, негативізм). Проводиться консультативна робота і заняття з батьками для встановлення сприятливого психологічного клімату в родині, видаються спеціальні пам'ятки. Таким чином, психологічні та психіатричні методики в реабілітації дітей з порушенням інтелекту й емоційної сфери, що застосовувалися в Центрі, є ефективними, тому що сприяють подальшій соціальній адаптації дітей. DIE BENUTZUNG DER PSYCHOLOGISCHEN UND PSYCHIATRISCHEN METHODIKEN IN DIE REHABILITATION DER KINDER MIT DER ÜBERTRETUNG DER INTELLIGENZ UNDIST-DER SUBJEKTIVISTISCHE BEREICH EMOTIONAL. S.K. Ewtucshenko, E.W. Poroschina, L.Ja. Aleschnikowa, O.A. Dubowzewa, O.S. Ewtucshenko. Das klinische Gebietskinderzentrum für Neurorehabilitation Donezk,Ukraine. Schüsselwörter: geistige Unterentwicklung, zerebrale Lähmung, psychiatrische Korrektion. Im Artikel sind die Angaben darüber angeführt, dass die zerebrale Kinderlähmung und andere orgarnische Erkrankungen des Nervensystems bei den im Zentrum für Neurorehabilitation zu behandelden Kindern sich häufig mit emotionalen Verhaltensstörungen verschiedenen Schweregrades vereinigen. Es ist gezeigt, dass die Zahl der Kinder mit geistiger Unterentwicklung am höchsten ist. Im Artikel sind die Methoden der psychiatrischen und psychologischen Korrektion beschrieben, die bei Kindern mit organischen Erkrankungen des Vervensystems angewandt werden. Ключевые слова: умственная отсталость, церебральный паралич, психиатрическая коррекция. Ключові слова: розумова відсталість, церебральний параліч, психіатрична корекція. Література.
Відомості про авторів.
Адреса: 83052, м. Донецьк, пр. Ілліча 80-А, тел. (0622) 94-01-73, факс (0622) 94-65-00. E-mail: oleguvika.dn.ua. ___________________
___________________ |
Використана література Дбайлива Н. Ф. Використання пісочниці в корекції емоційно-вольової і соціальної сфер дітей раннього і молодшого дошкільного віку//Дошкільна... |
Вираховується гранично допустиме навантаження на одного учня, при... Насамперед, йдеться, про розвиток логічного мислення, просторових уявлень і уяви, алгоритмічної і інформаційної культури, уваги,... |
ОРГАНІЗАЦІЯ КОМПЛЕКСНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ... |
РОЗДІЛ 1 КОРЕКЦІЙНА РОБОТА ЯК УМОВА ПСИХОЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ВАДАМИ ІНТЕЛЕКТУ Корекція порушень пізнавальної діяльності у молодших школярів з вадами інтелекту |
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського... На базі Вінницького обласного центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів “Промінь” |
Розді Проблеми та потреби незрячих та слабозорих дітей в умовах сучасного суспільства Огляд та аналіз джерел із питань реабілітації дітей з особливим потребами |
«ЕМОЦІЙНО – ОСОБИСТІСНІ ПРОБЛЕМИ ДІТЕЙ ТРУДОВИХ МІГРАНТІВ» |
ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ПРОГРАМИ ЗАНЯТЬ З ІНФОРМАТИКИ... В статті висвітлюються особливості розробки та впровадження програми занятть з інформатики в Волинському центрі соціальної реабілітації... |
Методика дослідження вольової саморегуляції А. Звєрькова та Є. Ейдмана... Дослідження вольової саморегуляції за допомогою тесту-опитувальника може проводитися з однією особою або з цілою групою. Щоб забезпечити... |
«Бабусин сад» ( аплікація) МЕТА : продовжувати вчити дітей малювати фарбами, емоційно відгукуватись на твори мистецтва. Закріпити знання дітей про кольори і... |