Соціальна психологія. 2006. №2 (16). C. 97-103 Вивчення організації життя особистості в ракурсі юнгіанських уявлень про функціонально-психологічні типи особистості


Скачати 95.25 Kb.
Назва Соціальна психологія. 2006. №2 (16). C. 97-103 Вивчення організації життя особистості в ракурсі юнгіанських уявлень про функціонально-психологічні типи особистості
Дата 18.05.2013
Розмір 95.25 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Колесников Є. Організація життя особистості // Соціальна психологія. - 2006. - № 2 (16). - C.97-103

Вивчення організації життя особистості в ракурсі юнгіанських уявлень про функціонально-психологічні типи особистості

Колесніков Є.П.

канд. психол. наук, доцент кафедри загальної психології

Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського

контактний тел. 8(0652) 52 00 41

e-maіl: kolj@lіst.ru
Стаття містить методолого-теоретичні та емпіричні аспекти дослідження психологічних особливостей дій з організації життя. На основі розробленої автором методики вивчення дій з організації життя та методики ЮТО «Юнгіанська типологія особистості», були отримані емпіричні дані, які дозволяють робити висновки про деякі типологічні особливості організації життя особистості.
Постановка проблеми

У попередніх роботах [6], [7], [8], для вивчення організації життя особистості нами були розпочаті спроби розкрити психологічну природу діяльності з організації власного життя і провести структурний аналіз її компонентів. У даному дослідженні перед нами стояло завдання виявити специфіку організації життя людей з певними індивідуально-типологічними особливостями особистості.
Основний матеріал та результати дослідження

Аналіз уявлень зарубіжних і вітчизняних психологів із проблеми організації життя особистості дозволив нам виділити в них три основні позиції при підході до визначення суті явища, яке вивчається.

Першу позицію можна сформулювати таким чином: активність суб'єкта, що спрямована на організацію власного життя, виявляється в його здатності планувати, регулювати й аналізувати свої дії та вчинки адекватно до власних життєвих цілей і цінностей.

Активність суб'єкта, яка спрямована на свідому побудову власного життя, вперше позначається поняттям "організація власного життя" у роботах С. Л. Рубінштейна [14] і надалі використовується Б.Г. Ананьєвим [2], К.О. Абульхановою-Славською [1], Л.І. Анциферовою [3], В.К. Каліним [5], а також їхніми учнями й однодумцями. "Розумна організація життя особистості" у соціально-психологічному аспекті вивчалася також колективом київських авторів під керуванням Л.В. Сохань [13].

Вивчення концепцій зарубіжних і вітчизняних авторів показало, незважаючи на те, що далеко не всі вчені визначають проблему організації життя особистості саме в такому вигляді, однак, деякі їхні положення за своїми змістовними характеристиками, у тому чи іншому ступені пов'язані з даним формулюванням проблеми. Перерахуємо основні поняття (та їхніх авторів), які на наш погляд, описують той чи інший феномен, пов'язаний з поняттям організації життя особистості: "самовиконання", "самовизначення" (Ш. Бюлер) [18]; "досягнення життєвого успіху" (прагматики, у тому числі, У. Джеймс) [4]; "цілеспрямована поведінка", "автономізація особистого "Я" (К. Левін) [10]; "усвідомлювання тут і тепер відповідальності за себе і своє життя" (Ф. Перлз) [12]; "самість", "самоактуалізація" (А. Маслоу) [20]; "продуманий вибір" (Дж. Келлі) [19]; "регуляція передбачуваними наслідками", "саморегуляція", "самоефективність", "самоконтроль" (А. Бандура) [17]; "самодетермінація" (С.Л. Рубінштейн) [14]; "саморегуляція поведінки і діяльності" (В.І. Моросанова) [11]; "субєктність" (В.О.Татенко) [15]; "субєктність", "поглиблення субєктності" (Т.М. Титаренко) [ 16].

З перерахованого ряду понять ми бачимо, що практично кожний автор використовує терміни із префіксом "само-". Ця друга позиція досліджень, що належить до проблеми організації життя особистості, на наш погляд, відображає психологічні механізми, за допомогою яких здійснюється організація суб'єктом власного життя. Ми вважаємо, що ці механізми лежать у площині самосуб'єктних відносин особистості [5].

І, нарешті, третє положення, яке зустрічається практично в кожній роботі з вивчення людини як організатора власного життя, пов'язане із твердженням про те, що тільки дія, чи вчинок є реальним втіленням актуальних цінностей та цілей людини. Проте, не будь-яка дія, виражає цінності та цілі людини-суб'єкта життя. На наш погляд, одиницю аналізу активності людини-суб'єкта життя адекватно визначити як дію з організації власного життя.

Дія з організації життя, у найбільш певному вигляді проявляється в процесі подолання суб'єктом проблемних ситуацій, які обумовлені його актуальними життєвими труднощами. Класифікація дій, які організують життя і основних проблемних ситуацій життя, що наведена нижче, була покладена в основу опитувальника "Вивчення дій з організації життя" (ДОЖ).

Класифікація дій з організації життя:

1. Дії з організації життя з вираженою зовнішньою компонентою.

1.1. Дії з пошуку інформації про проблемну ситуацію (ПС).

1.2. Дії з планування поведінки та діяльності в ПС.

1.3. Дії з пошуку способів розвязання актуальної ПС.

1.4. Дії з адаптації до ПС.

2. Дії з організації життя з вираженою внутрішньою компонентою.

2.1. Дії з аксіологічної оцінки ПС.

2.2. Дії з емоційно-вольової регуляції в ПС.

2.3. Дезактивуючі вольові дії в ПС.

2.4. Дії з резюмування ПС.

Класифікація основних проблемних ситуацій життя.

1. Проблемні ситуації, які пов'язані з матеріальним і соціальним статусом суб'єкта.

2. Проблемні ситуації професійної діяльності.

3. Проблемні ситуації внутрішньосімейних взаємин.

4. Валеологічні проблемні ситуації.

Методика "ДОЖ" має форму опитувальника, що складається з 104 конструктів, з яких 40 – дозволяють діагностувати ступінь виразності кожної з виділених вище проблемних ситуацій життя і 64 – досліджувати кількісний і якісний склад дій з організації життя.

Відповідно до заявленої теми найбільший інтерес у рамках нашої роботи представляє дослідження взаємозв'язків функціонально-психологічних типів особистості (за К.Г. Юнгом) і дій з організації життя з вираженою зовнішньою і внутрішньою компонентою. Відбір представників "крайніх" типів з ДОЖ здійснювався на підставі даних, які отримані при безпосередній психодиагностиці ДОЖ за допомогою авторської методики. Діагностика функціонально-психологічних типів особистості за К.Г. Юнгом здійснювалася за допомогою методики В.І. Колесникової "Юнгіанська типологія особистості" (ЮТО) [9].

Дії з організації життя (ДОЖ) розглядалися у зв'язку з такими особистісними конструктами, як екстраверсія-інтроверсія, а також окремо за кожним із восьми функціональних типів особистості: екстравертно-мислячим (Е-М), екстравертно-інтуїтивним (Е-І), екстравертно-відчуттєвим (Е-В), екстравертно-чуттєвим (Е-П), інтровертно-мислячим (І-М), інтровертно-інтуїтивним (І-І), інтровертно-чуттєвим (І-Ч) та інтровертно-відчуттєвим (І-В).

Аналіз результатів емпірічного дослідження

У дослідженні взяли участь 216 осіб. З загальної вибірки випробуваних виділено 8 функціонально-психологічних типів особистості. Показники з кожного психологічного типу особистості порівнювалися за допомогою критерію рангової кореляції R Спірмена з показниками дій з організації життя (ДОЖ) з вираженою зовнішньою (1.1., 1.2., 1.3., 1.4.) і внутрішньою (2.1., 2.2., 2.3., 2.4.) компонентою (див. класифікацію ДОЖ, наведену вище).

Нижче наводимо коефіцієнти кореляцій, отримані у результаті обчислень, та їхню інтерпретацію:

1. Коефіцієнт кореляції між показниками з екстравертного мислення (Е-М) і ДОЖ 1.1., 1.2., 1.3.:

R = 0,37176 (a < 0,01) (N=44) – високий значущий позитивний зв'язок між показниками екстравертного мислення і значеннями ДОЖ з вираженою зовнішньою компонентою.

2. Коефіцієнт кореляції між показниками з Е-М і ДОЖ 2.1., 2.3.:

R = – 0,408028 (a < 0,01) (N=44) – значущий негативний зв'язок між

показниками Е-М і показниками з ДОЖ з вираженою внутрішньою

компонентою. Таким чином, високим показникам Е-М відповідають

низькі показники ДОЖ 2.1. і 2.3.

3. Коефіцієнт кореляції між показниками з Е-Ч і ДОЖ 1.1., 1.3., 1.4.:

R = 0,84536 (a < 0,05) (N=7) – значущий позитивний зв'язок.

4. Коефіцієнт кореляції між показниками з Е-Ч і ДОЖ 2.1., 2.2., 2.4.:

R = – 0,78594 (a < 0,05) (N=7) – значущий негативний зв'язок.

5. Коефіцієнт кореляції між показниками з Е-В і ДОЖ 1.1., 1.3., 1.4.:

R = 0,646075 (a < 0,01) (N=31) – позитивна значуща кореляція.

6. Коефіцієнт кореляції між значеннями з Е-В і ДОЖ 2.1.,2.3., 2.4.:

R = – 0,418479 (a < 0,05) (N=31) – значущий негативний зв'язок.

7. Коефіцієнт кореляції між показниками з Е-І і ДОЖ 1.2.,1.3., 1.4.:

R = 0,65743 (a < 0,05) (N=10) – позитивна значуща кореляція.

8. Коефіцієнт кореляції між показниками з Е-І і ДОЖ 2.2., 2.3.:

R = – 0,79561 (a < 0,01) (N=10) – значущий негативний зв'язок.

Аналіз даних першої частини дослідження дозволяє зробити наступний висновок: у екстравертів спостерігається значуща позитивна кореляція з показниками з ДОЖ з вираженою зовнішньою компонентою, а також значущий негативний зв'язок з показниками з ДОЖ з вираженою внутрішньою компонентою (див. мал. 1).





Мал. 1. Кореляційні плеяди, що відображають залежність функціонально-психологічного типу особистості (екстравертна установка) і дій з ОЖ
1. Коефіцієнт кореляції між показниками з І-М і ДОЖ 2.1., 2.2., 2.4.:

R = 0,79763 (a < 0,001) (N=50) – значуща позитивна кореляція.

2. Коефіцієнт кореляції між показниками з І-М і ДОЖ 1.1., 1.2., 1.3.:

R = – 0,593214 (a < 0,0000001) (N=50) – значущий негативний зв'язок.

3. Розрахуємо коефіцієнт кореляції між показниками з І-Ч і ДОЖ 2.1., 2.2.,2.3.:

R = 0,69674 (a < 0,05) (N=9) – значуща позитивна кореляція.

4. Коефіцієнт кореляції для показників І-Ч і ДОЖ 1.2., 1.3., 1.4.:

R = – 0,75332 (a < 0,05) (N=9) – значущий негативний зв'язок.

5. Коефіцієнт кореляції між показниками з І-В і ДОЖ 2.2., 2.3., 2.4.:

R = 0,843287 (a < 0,01) (N=22) – значуща позитивна кореляція.

6. Коефіцієнт кореляції між показниками з І-В і ДОЖ 1.1., 1.2., 1.3., 1.4.:

R = – 0,934621 (a < 0,01) (N=22) – значущий негативний зв'язок.

7. Коефіцієнт кореляції між показниками з І-І і ДОЖ 2.1., 2.2., 2.3., 2.4.:

R = 0, 845381 (a < 0,01) (N=27) – значуща позитивна кореляція.

8. Коефіцієнт кореляції між показниками з І-І і ДОЖ 1.1., 1.3., 1.4.:

R = – 0,764322 (a < 0,01) (N=27) – значущий негативний зв'язок.

Аналіз даних другої частини дослідження дозволяє зробити наступний висновок: у інтровертів спостерігається значуща позитивна кореляція з показниками з ДОЖ з вираженою внутрішньою компонентою, а також значущий негативний зв'язок з показниками з ДОЖ з вираженою зовнішньою компонентою (див. мал. 2).



Мал. 2. Кореляційні плеяди, що відображають залежність функціонально-психологічного типу особистості (інтровертна установка) і дій з ОЖ

Висновки

Вивчення особливостей самодетермінації життя особистості при різних функціонально-психологічних типах показало наявність складних опосередкованих зв'язків між діями з організації життя і психологічними типами особистості за К.Г. Юнгом. Якщо в представників того самого психологічного типу особистості виявляється стійкий набір дій з організації життя, то можна говорити про типологічні особливості організації життя особистості.

Підводячи підсумок дослідження типологічних особливостей організації життя, можна стверджувати, що в подоланні проблемних ситуацій життя, екстраверти розпочинають дії з організації життя з вираженою зовнішньою компонентою, тоді як дії з організації життя з вираженою внутрішньою компонентою, мають порівняно малу представленість у кількості їхніх способів взаємодії зі світом. Зворотна картина спостерігається в інтровертів: при явній виразності дій з організації життя з вираженою внутрішньою компонентою, в них практично відсутня опора на дії з організації життя з вираженою зовнішньою компонентою.

Література:

  1. Абульханова-Славская К.А. Стратегия жизни. – М.: Мысль, 1991. – 299, [2] с.

  2. Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды: В 2 т. – М.: Педагогика, 1980. – Т. 1. – 230 с.; Т. 2. – 287 с.

  3. Анцыферова Л.И. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование ситуаций и психологическая защита // Психол. журн. 1994. Т. 15. № 1. С. 3-19.

  4. Джеймс У. Личность // Психология личности. Тексты. – М., 1982 с.

  5. Калин В.К. Анализ самоорганизации и самодетерминации активности личности с позиций системного подхода // Наука і освіта. – 1999. – № 1-2. С. 45 – 48.

  6. Колесников Е.П. Теоретико-методологические основы изучения деятельности по организации жизни // Наука і освіта. № 4-5. – 1998. С. 52 –55.

  7. Колесников Е.П. Экспериментальное изучение действия, организующего жизнь / Сборник статей сотрудников Института социальной и политической психологии АПН Украины. – К., 2001.

  8. Колесников Е.П. Опросник «Изучение действий по организации жизни» // Наука і освіта. – № 2. – 2001. – С. 36 – 44.

  9. Колесникова В.И. Опросник «Юнгианская типология личности» // Наука і освіта. – № 3. – 2001. – С. 52 – 64.

  10. Левин К. Динамическая психология. Избранные труды. – М., 2001. – 572 с.

  11. Моросанова В.И. Стилевые особенности саморегулирования личности // Вопр. психол. 1991. № 1. С. 121 – 127.

  12. Перлз Ф. Опыты психологии самопознания. – М.: Гиль-Эстель, 1993. – 240

  13. Разумная организация жизни личности: проблемы воспитания и саморегулирования / Л.В. Сохань, В.А. Тихонович, О.А. Киселева и др.; Ред. кол. Л.В. Сохань, В.А. Тихонович, Н.И. Михальченко; АН УССР. Ин-т философии. – Киев: Наук. думка, 1989. – 328с

  14. Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. – М.: Изд-во АН СССР, 1957. – 328 с.

  15. Татенко В.А. Психология в субъектном измерении. Монография. – К.: «Просвіта», 1996. – 404 с.

  16. Титаренко Т. М. Поняття життєвого шляху особистості // Основи практичної психології / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін. : Підручник. – К.: Либідь, 1999. – 536 с.

  17. Bandura A. Self-regulation of motivation and action through goal systems. In L. A. Perwin [Ed.] Goal concepts in personality and social psychology. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1988.

  18. Buhler C. Basic theoretical concepts of humanistic psychology. American Psychologist, 1971, 26, 378 – 386.

  19. Kelly G. A theory of personality: The psychology of personal constructs. N.Y.: Norton, 1963.

  20. Maslow A. H. Motivation and personality [3rd ed.] N. Y.: Harper and Row, 1987.

Схожі:

ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з професійно-психологічної підготовки...
ТЕМА №2: Психологія особистості працівників МНС України. Поняття особистості в психології. Психологічна структура особистості. Психологія...
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з професійно-психологічної підготовки...
ТЕМА №2: Психологія особистості працівників МНС України. Поняття особистості в психології. Психологічна структура особистості. Психологія...
Питання до екзамену «Соціальна психологія» (доцент Яремчук О. В.)
Спрямованість особистості як одна із найважливіших боків (сторін), її соціально-психологічної характеристики
ПРОБЛЕМА ІДЕНТИЧНОСТІ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
Анотація. У статті виділені і розглянуті соціально-психологічні аспекти розвитку особистості з особливими потребами. Розкриті особливості...
Тема: “Природа емоцій і їх роль в життя людини”
У переживаннях індивідуалізується психічний світ особистості. Афективний простір – то її потяги, емоції, її переживання, пов’язані...
2. Особливості вольових дій
Мотиваційна сфера особистості. Потяги і бажання. Прагнення особистості. Ризик як вияв активності особистості
„Психологічні особливості обдарованої дитини”
Самовизначення, саморозвиток обдарованої особистості потребує вмілого використання різноманітних форм організації навчально-виховного...
Професійна мобільність вчителя як фактор розвитку особистості учня
По суті, життєва компетентність особистості стає інструментом, за допомогою якого особистість будує власне життя, реалізує можливості,...
Гребенюк О. Ю. ПСИХОЛОГІЯ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ ДО ДИТИНИ У ПРОЦЕСІ ВИХОВАННЯ
Творчий пошук завжди зобов’язує людину відмовитися від загальних схем і шаблонів, зосередивши свою увагу на особистості дитини, авансом...
ПРИНЦИПИ ПОПЕРЕДЖЕННЯ М
Насиченість сучасного життя конфліктами, невміння адекватно сприймати та інтерпретувати їх породжують високий потенціал конфліктогенності...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка