Питання до екзамену «Соціальна психологія» (доцент Яремчук О.В.)
Експектації та їх значення в формуванні особистості.
Цінності орієнтації: сутність та методи дослідження.
Контент-аналіз: сутність, предмет, процедура.
Психологічні аспекти групової динаміки.
Спрямованість особистості як одна із найважливіших боків (сторін), її соціально-психологічної характеристики.
Врахування індивідуально-типологічних особливостей особистості у процесі спілкування.
Відмінності маніпулятивного та гуманістичного видів спілкування.
Базові ситуації спілкування (між групова, міжособистісна, діяльнісна).
Рівень домагань та самооцінка особистості.
Номінальна група, група-асоціація, група-кооперація, група-автономія. Суттєві риси.
Базові категорії соціальної психології: особистість та соціальна група.
Соціальні очікування та рольова поведінка особистості.
Керування колективом, його види та типи.
Гуманістичний стиль спілкування. Конгруентність.
Феномен агресивності. Види та форми агресії.
Прийоми привертання та підтримки уваги співбесідника.
Характеристика позицій спілкування за М.Джеймсом та Е.Бьорном.
Фонетичні та семантичні бар’єри спілкування.
Поняття конформізму і колективістського самовизначення особистості.
Види контрсуггестії або бар’єри спілкування.
Соціалізація та індивідуалізація.
Аналіз ситуації, контексту та позиції партнерів по спілкуванню.
П’ять способів регулювання конфліктів за К.Томасом.
Рівні психологічної сумісності.
Емпатія як механізм соціального сприйняття.
Структура міжособистісних відносин у групі.
Концепція конфлікту К.Томаса.
Локус-контролю. Екстернальність, інтернальність (Дж.Роттер)
Класифікація соціальних груп.
Соціальна психологія як галузь психологічних знань. Предмет та об’єкт дослідження.
Співвідношення понять «індивід», «особистість», «індивідуальність»
Соціальна роль. Рольова поведінка особистості.
Сутність поняття «спілкування».
Інтерактивний аспект спілкування.
Три аспекти спілкування.
Вербальне та невербальне спілкування.
Колектив як вищий рівень розвитку групи. Істотні ознаки.
Поняття стилю спілкування.
Структура процесу ведення бесіди (особистісний контакт, пасивне та активне слухання, вирішення проблеми)
Фактори, що впливають на перше враження: фактор переваги, фактор привабливості, фактор відношення до нас.
Метод соціометрія Морено.
Структурування інформації у спілкуванні. Правило рамки та правило цепі.
Ознаки соціальної ситуації за Аргайлом.
Логічний бар'єр спілкування. Види аргументації, прийом риторичного запитання.
Способи подолання бар'єрів спілкування.
Маніпулятивний стиль спілкування. Маніпулятивна деформація особистості.
Соціальні групи і їх класифікація. Психологічні особливості неофіційної групи.
Сутність комунікацій. Види спілкування.
Види трансакцій. Можливості гармонійної взаємодії.
Конформність поведінки.
Соціально-психологічні типи особистості по Е.Фрому.
Використання феномену авторитету для долання бар'єрів у спілкуванні.
Соціально-психологічна характеристика процесу формування колективу.
«Я»-концепція, її сутність та структура.
Поняття соціального характеру Е.Фрома.
Психологічні особливості масової поведінки.
Соціально-психологічні механізми формування особистості.
Етапи формування соціально-психологічних ідей.
Перцептивний аспект спілкування.
Комунікативний аспект спілкування.
Методи соціальної психології.
Особистість та соціальна установка.
Визначення. Головні ознаки соціальної групи.
Поняття про лідерство. Типи лідерства.
Сутність трансактного аналізу.
Використання спеціальних прийомів на кожному етапі ведення бесіди (розпитування, перефразування, відображення почуттів, резюмування)
Стереотипізація як механізм соціального сприйняття.
Механізми соціального сприйняття: ідентифікація, рефлексія.
Само подача як управління сприйняттям партнера.
Стилі лідерства.
Ритуальний стиль спілкування: його цілі та обмеження.
Стратометрична теорія групової активності А.В.Петровського.
Феномен групового тиску.
Теорія діадичної взаємодії Тібо та Келлі.
Міжособистісна атракція.
Механізми міжособистісного само сприйняття, явище каузальної атрибуції.
Поняття установки.
Проблеми конфлікту та керування їм. Двохмірна модель регулювання конфліктів по К.Томасу.
Методи опитування у соціальній психології.
Ціннісно-орієнтаційна єдність як ознака гармонійних відносин у групі.
Каузальна атрибуція як механізм соціального сприйняття.
Стилістичний та логічний бар'єри спілкування. Способи їх подолання.
Види само подачі.
Соціальні очікування та рольова поведінка особистості.
Класифікація ситуацій спілкування (А.І.Леонтєв, Е.Берн)
Класифікація стилів спілкування.
Література
Г.Андрєєва «Соціальна психологія»
Д.Майерс «Соціальна психологія»
Орбан-Лембрик Л.Е. «Соціальна психологія»
Крижанская Г. «Грамматика общения»
|