Тема: Професійне самовизначення учнів у процесі профільного (професійного) навчання


Скачати 72.8 Kb.
Назва Тема: Професійне самовизначення учнів у процесі профільного (професійного) навчання
Дата 29.04.2013
Розмір 72.8 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Лабораторна робота
Тема: Професійне самовизначення учнів у процесі профільного (професійного) навчання.

МЕТА: сформувати розуміння змісту профільної (професійної) освіти, професійного самовизначення, види професій.

Обладнання: 1. Діючі програми з предметів, професіограми, стандарти професій, тести та анкети для професійного самовизначення учнів.

 

Теоретичні відомості

Профорієнтаційна робота в закладі освіти - це спеціально організована діяльність, спрямована на надання учням психолого-педагогічної підтримки в проектуванні ними варіантів продовження навчання у профільних і непрофільних класах старшої школи, в установах професійної освіти.

Елементи профорієнтаційної роботи:

- допомога кожному школяреві у виборі напрямку й місця подальшого навчання;

- робота з підвищення готовності підлітка до соціального, професійного й культурного самовизначення.

Види профорієнтаційної діяльності:

- професійну інформацію. Вона передбачає повне і всебічне знайомство учнів зі світом професій, з правилами вибору професії, з соціально-економічними, психологічними і медико-фізіологічними аспектами вибору професії, що є найважливішою передумовою для вироблення готовності до професійного вибору.

- професійне виховання - містить низку заходів із формування схильностей і професійних інтересів школярів.

- професійна консультація - науково обґрунтована рекомендація конкретній особі (або групі) у період вибору професії.

- професійна діагностика - певне, головний елемент профорієнтації.

- професійний відбір - виявляє придатність людини до конкретного виду праці.

- професійна адаптація - активний процес пристосування молодої людини до виробництва, нового соціального оточення, умов праці і особливостей конкретної ситуації.

Тим більше, що форми і методи профорієнтаційної роботи можуть органічно входити в систему навчально-виховної роботи в загальноосвітній школі.

Це логічно витікає з функцій кожної складової системи профорієнтації:

I. Професійна інформація

1. Бесіди, лекції, телерадіопрограми профорієнтаційного спрямування.

2. Кінолекторій про професії.

3. Екскурсії на підприємства і в установи, професійно-технічні навчальні заклади.

4. Зустрічі з керівниками підприємств, з передовиками виробництва, молодими робітниками, керівниками підприємств.

5. Професіографічні матеріали, рекламні проспекти навчальних закладів, підприємств і установ різної форми власності.

6. Збірки довідкових матеріалів про навчальні заклади різного рівня.

II. Професійне виховання

1. Трудове навчання.

2. Тематичні батьківські збори, педради.

3. Організація предметних гуртків, факультативів, гуртків за інтересами.

4. Шкільні тематичні вечори, клуби цікавих зустрічей, ток-шоу профорієнтаційної роботи.

III. Профдіагностика

1. Медичні огляди (медичні огляди учнів проводяться з метою виявлення відхилень у фізичному розвитку і стані здоров'я, їх корекції і лікування, а також встановлення можливих обмежень за медичними показаннями для певних видів трудової діяльності).

2. Психодіагностичне тестування.

3. Профорієнтаційна карта.

IV. Профконсультація

1. Вивчення професійних планів школярів шляхом анкетування.

2. Індивідуальна бесіда з профконсультантом.

3. Рекомендації щодо вибору майбутньої професії у відповідності до інтересів і можливостей школяра і щодо можливих шляхів її здобуття.

V. Професійний відбір (підбір)

1. Розробка методик відбору по професіях.

2. Виявлення у претендентів на роботу протипоказань до професії.

3. Відбір учнів для навчання на відділеннях допрофесійної підготовки

технікумів,ВНЗ відповідно до профілів.

VI. Ринок праці

1. Інформація про ринок праці: затребувані і незатребувані професії.

VII. Професійна адаптація

1. Організація наставництва.

2. Контроль за адаптацією випускника протягом двох років.

3. Надання соціально-педагогічної і психологічної допомоги і підтримки в соціальній адаптації на початковому етапі самостійного життя.

Отже професійна орієнтація має два аспекти: перший – її вплив на формування професійних інтересів людей, насамперед позитивних мотивів вибору професії, які забезпечують узгодження інтересів особистості і суспільства; другий – виявлення професійних вимог і психологічний аналіз професії, з одного боку, та оцінка психофізіологічних властивостей і якостей учнів з урахуванням проб їх сил в обраній діяльності, з другого.

Існує безліч класифікацій професій згідно з класифікацією професій за Є. Клімова визначаються п'ять їх типів:

людина-природа,

людина-техніка,

людина - людина,

людина-знак,

людина - художній образ.

Розглядаючи ці типи професій як загальні профілі їх розподіляють за наступними типами:

1. Людина-природа: природничо-науковий, хіміко-біологічний, медичний, екологічний, сільськогосподарський, географічний тощо.

2. Людина-техніка: технічний, технологічний, транспортний, комп'ютерно-інформаційний, виробничий, дизайнерський тощо.

3. Людина-людина: гуманітарний, філологічний, економічний, спортивний, історичний, правознавчий, педагогічний тощо.

4. Людина-знак: природничо-науковий, фізико-математичний, інформаційний, лінгвістичний тощо.

5. Людина-художній образ: естетичний, образотворчий, музичний, хореографічний, театральний, дизайнерський тощо.

Робота по підготовці до вибору учнями професії повинна стати органічною частиною всього навчально-виховного процесу. Вона складається з таких напрямів:

- професійна просвіта - озброєння старшокласника знаннями про різні професії;

- професійна психодіагностика - вивчення психічних особливостей школяра;

- професійна консультація - встановлення відповідності індивідуально-психологічних особливостей старшокласника тій або іншій професії;

- розвиток інтересів, нахилів старшокласника до різних видів діяльності.

Основною метою вчителя-предметника при профорієнтаційній роботі в будь-якому профілі навчання є:

- ознайомити учнів з різними видами праці і професії;

- вивчати їх нахили, здібності професійні інтереси, формувати у них суспільно-значущих мотивів вибору професії;

- консультувати учнів з питань, які пов'язанні з продовження навчання та працевлаштуванням. Вчитель повинен продумати, з якою професією доречно ознайомити учнів у межах програмної теми, враховувати спільні основи профорієнтації під час вивчення різних навчальних предметів.

Для проведення профорієнтаційної роботи в рамках свого предмета, вчитель-предметник повинен мати теоретичну та практичну підготовку.

Теоретична підготовка включає: знання цілей, задач профорієнтації, методів її реалізації в умовах відповідного предмета, психолого-педагогічні основи проблеми.

Практична підготовка включає: знання методики профорієнтаційної роботи в умовах викладання відповідного предмета, вмінь та навиків проведення різних заходів (бесіди, зустрічі, екскурсії).

Програма профконсультаційної бесіди має з'ясувати:

— мотиви вибору чи зміни професії;

— ступінь сформованості професійного плану;

— професійну спрямованість і ціннісні орієнтації;

— професійні інтереси;

— індивідуально-психологічні властивості особистості клієнта. Щоб зібрати повну інформацію щодо цих питань, профконсуль­тант повинен уміти:

• визначати психологічний стан клієнта і його індивідуально-психо­логічні особливості;

• спрямовувати бесіду в потрібне русло, спонукати клієнта говорити по суті;

• уважно вислухати клієнта і зрозуміти, про що він говорить;

• уникати конфліктних ситуацій у процесі бесіди;

• правильно формулювати запитання;

• правильно інтерпретувати отриману в процесі бесіди інформацію й давати адекватні поради і рекомендації.
Корисні посилання:

http://prof.osvita.org.ua/uk/index.html - профорієнтація «Зроби свідомий вибір»

http://osvita.ua/vnz/career/ - профорієнтація

http://myprofession.com.ua/ - консультационный центр

http://prof.osvita.org.ua/uk/determine/testing/7/index.html - тест на визначення типу професій
Література:

1.      Постанова КМ України від 16.11.2000 р. № 1717 «Про перехід ЗНЗ на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання».

2.      Рішення колегії МОН України від 26.08. 2009 р.

3.      Наказ МОН України від 11.09.2009 р. № 854 «Про затвердження нової редакції Концепції профільного навчання у старшій школі».

4.      Гуревич Р. С. Теорія і методика трудового та профільного навчання : навчальна програма / Р. С. Гуревич, Д. М. Луп’як. – Вінниця : ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 2010. – 53 с.

5.      Методика трудового навчання : проектно-технологічний підхід : навчальний посібник / за заг. ред. О. М. Коберника, В. К. Сидоренка. – Умань : СПД Жовтий, 2008. – 216 с.

6. Кон И.С. Психология старшеклассника. -М.: Просвещение, 1980.-192с.

7. Конопкин О.А., Прыгин Г.С. Связь учебной успеваемости студентов с индивидуально-типологическими особенностями их саморегуляции // Вопросы психологии.-1984.-№3.-С.42-52.

8. Лернер П.С. Модель самоопределения выпускников профильных классов средней общеобразовательной школы // Школьные технологии.-2004.-№4.-С.50-63.
Звіт про виконання роботи

Контрольні запитання
1. У чому полягає сутність організації профільного навчання?

2.      Схарактеризувати мету і принципи організації профільного навчання.

3.      Схарактеризувати профілі навчання у 10-11 класах ЗНЗ.

4.      У чому полягає зміст і структура навчальних профілів?

5.      Які форми організації профільного навчання?

6.      У чому полягає зміст допрофільної підготовки школярів?

Творчі завдання:

Завдання 1: Скласти план-конспект та провести аналіз професійної спрямованості учнів

Завдання 2: Провести аналіз планування і проведення профорієнтаційної роботи в ЗНЗ в позаурочний час.




Схожі:

Лекція Тема: Професійне самовизначення учнів у процесі профільного (професійного навчання)
Система профорієнтаційної роботи в загальноосвітній школі в умовах профільного навчання
Лекція Тема: Професійне самовизначення учнів у процесі профільного (професійного навчання)
Система профорієнтаційної роботи в загальноосвітній школі в умовах профільного навчання
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Метою профільного навчання за спеціалізацією «Основи дизайну» є забезпечення загальноосвітньої проектно-технологічної підготовки...
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних...
Метою профільного навчання за спеціалізацією "Деревообробка" є підвищення рівня компетентностей учнів 10-11 класів з основ деревообробки...
ВПЛИВ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГА НА САМОВИЗНАЧЕННЯ ВИПУСКНИКІВ ЗНЗ
Психологічне супроводження професійного самовизначення старшокласників
ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ
Йної економіки, основних компонентів інформаційної культури учнів, забезпечення умов для їх професійного самовизначення, вироблення...
Відділ освіти Верхньодніпровської райдержадміністрації
Профільне навчання в загальноосвітній школі створює реальні умови для професійного самовизначення кожного учня, побудови індивідуальної...
Пріоритетні напрями розвитку позашкільної освіти та професійного самовизначення школярів
«Основні орієнтири виховання учнів 1 – 12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України»[1], в основу якої покладено науково...
КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ для студентів спеціальностей: 010100(21) Професійне...
Професійне навчання. Електромеханічне обладнання, автоматизація процесів добування корисних копалин і руд
Конкурс програм профільного навчання з біології Курс «Літня школа для обдарованих дітей»
Курс «Літня школа для обдарованих дітей» для учнів 10 класу профільного рівня навчання
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка