МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
УКРАЇНСЬКА ІНЖЕНЕРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ
КАФЕДРА СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ ТА
ПЕДАГОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН
МЕНЕДЖМЕНТ ОСВІТИ
КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ
для студентів спеціальностей:
7.010100(21) Професійне навчання. Технологія та комплексна механізація добування корисних копалин і руд
7.010100(22) Професійне навчання. Електромеханічне обладнання, автоматизація процесів добування корисних копалин і руд
7.010100(36) Професійне навчання. Комп’ютерні технології в управлінні і навчанні
Затверджено
Науково-методичною Радою
Української інженерно-педагогічної академії
Протокол № __ від «____» _________ 200_ р.
Стаханов, 2008
УДК 378.147
Конспект лекцій по дисципліні «Менеджмент освіти». Спеціальності: 7.010100.22, 21, 36 / Упор. Т.В. Яковенко – Стаханов: ГФ УІПА, 2008. –24 с.
В посібнику викладено лекції по дисципліні «Менеджмент освіти», наведено рекомендовану літературу до кожної лекції та
Відповідальний випусковий:
|
М.А. Шегута
|
канд. філос. наук,
зав. каф. СЕПД
|
Рецензент:
|
М.А.Горбань
|
канд екон. наук,
доц. каф. СЕПД
|
ЗМІСТ
Тема 1 . Педагогічний менеджмент як наука і мистецтво. 4
1.1. Поняття педагогічного менеджменту. Предмет, продукт і результат праці менеджера освітньої сфери. 4
1.2. Завдання педагогічного менеджменту у сфері професійної освіти. 6
1.3.Принципи і методи діяльності менеджера освітньої сфери. 7
1.4.Критерії ефективності професійної праці менеджера освітньої сфери. 9
1.5.Роль особи менеджера в підвищенні ефективності функціонування педагогічних систем. 10
Тема 2. Управління учбово-виховним процесом в ПТЗО. 12
2.1.Управління процесом теоретичного навчання ПТЗО. 12
2.2.Управління виробничим навчанням і виробничою практикою учнів. 13
2.3.Внутрішній контроль учбово-виховного процесу. 14
Тема 3. Самоврядування в учнівському колективі ПТЗО. 16
3.1.Учнівський колектив і етапи його становлення. 16
3.2. Учнівське самоврядування, його мета і завдання. 17
3.3.Структура і органи учнівського самоврядування. 19
Рекомендована література 22
Тематика рефератів 23
Тема 1 . Педагогічний менеджмент як наука і мистецтво.
Поняття педагогічного менеджменту. Предмет, продукт і результат праці менеджера освітньої сфери.
Завдання педагогічного менеджменту у сфері професійної освіти.
Принципи і методи діяльності менеджера освітньої сфери.
Критерії ефективності професійної праці менеджера освітньої сфери.
Роль особи менеджера в підвищенні ефективності функціонування педагогічних систем.
1.1. Поняття педагогічного менеджменту. Предмет, продукт і результат праці менеджера освітньої сфери.
Менеджмент в загальному вигляді розуміється, як уміння керівника добиватися поставлених цілей, використовуючи працю, інтелект, і мотиви поведінки інших людей.
Відмінність терміну «менеджер» від терміну «керівник» полягає в тому, що менеджер на відміну від керівника, крім наукових основ теорії управління чудово розбирається в суті справи, якою керує, а також володіє знаннями в області психології і педагогіки, необхідні для ефективної і безконфліктної роботи з підлеглими.
Педагогічний менеджмент – комплекс принципів і технологизованних способів управління освітнім процесом, яке направлене на неухильне підвищення його ефективності і здійснюється за допомогою використання творчого потенціалу не тільки керівників закладів освіти, але і їх педагогів, що вчаться, студентів, слухачів.
Основу будь-якого менеджменту, у тому числі і педагогічного, складає антропоцентриський підхід, в основі якого лежать три вимоги:
проявляти пошану підлеглим;
надавати їм довіру;
забезпечувати успіх їх діяльності.
Антропоцентриський підхід («людина») істотно коректує цілі і завдання управління. Стрижнем управлінської діяльності стає продуктивне використання творчого потенціалу людей. У зв'язку з цим, реалізація менеджменту вимагає розробки нової стратегії діяльності, що базується на реалізації наступних стратегій:
підвищення якості ухвалюваних рішень за рахунок створення творчих груп і залучення виконавців до ухвалення рішень;
розвиток у співробітників відчуття відповідальності і причетності за рахунок делегування повноважень по вертикалі і горизонталі;
поліпшення мікроклімату в учбовому закладі за рахунок надання інженерно-педагогічним працівникам всієї релевантної інформації і умов для більшого спілкування;
своєчасна оцінка праці викладачів і майстрів виробничого навчання, підтримка їх творчих ідей і інновацій;
залучення учнів, студентів до ухвалення рішень і підвищення їх відповідальності.
Предметом праці менеджера освітнього процесу є діяльність керованого суб'єкта, направлена на здобування освіти того або іншого вигляду і рівня.
Для викладача або майстра виробничого навчання – це діяльність що вчиться по засвоєнню систематизованих знань, умінь і навиків, а також придбанню певних якостей і властивостей особи. Для директора школи, ПТУ, ректора вузу – це діяльність педагогів даного закладу освіти по навчанню і вихованню учнів, студентів, слухачів. Для керівників райвно, міськвно, обласного управління освітою – це діяльність вищеназваних директорів і ректорів закладів освіти.
Продуктом праці менеджера є засвоєна учнями, студентами, слухачами освітня інформація, а також наявність у них заданих якостей і властивостей особи.
Результатом праці менеджера освітнього процесу є зафіксований за допомогою педагогічної діагностики ступінь навченої і вихованості, ступінь розвиненості об'єкту управління, тобто що вчаться, студентів, слухачів.
Ефективність управління процесами навчання і виховання учнями, студентів у вирішальному ступені визначається педагогічною компетентністю менеджера сфери освіти.
Розглянувши структуру компетентності педагога професійної школи як систему певних знань в різних сферах і узявши за основу уявлення В.П.Симонова про педагогічну майстерність можна визначити ППК як сукупність наступних умінь:
вирішувати завдання навчання, виховання і розвитку в їх діалектичному взаємозв'язку і єдності;
враховувати вік і психологічні особливості учнів, а також рівень їх розвитку і, на основі цього, забезпечувати індивідуальний і диференційований підхід;
привертати увагу учнів, зацікавлювати їх матеріалом, що вивчається;
уникати шаблонності в проведенні учбових занять і виховних заходів, роблячи їх різноманітними за формою, змісту і методам проведення;
спілкуватися з учнями на гуманній і демократичній основі;
досконало володіти мовою;
поєднувати теорію і практику у викладанні учбового предмету;
перетворювати майбутню професію на засіб виховання що вчаться, студентів;
критично мислити і демонструвати таким, що вчиться органічна єдність слів, переконань і справи;
грамотно використовувати новинки передової педагогічної науки і практики в своїй роботі.
|