Конкурс програм профільного навчання з біології
Курс «Літня школа для обдарованих дітей» для учнів 10 класу профільного рівня навчання
Кількість навчальних годин – 17 годин.
Час проведення: літні канікули – робота у профзагоні.
(Автор ФЕЩЕНКО Т.В., учитель біології Криворізької Тернівської гімназії)
І. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА.
Біологічна освіта в Україні на сучасному етапі спрямована на пізнання учнями закономірностей живої природи та її цілісності, на вироблення життєвих орієнтирів і навичок безпечних умов існування людства, на оптимальне створення умов для самореалізації особистості учня, розвитку його біологічних компетентностей. Впровадження профільного навчання, яке слугує учневі орієнтиром на майбутню професію, сприяє підготовці біологічно і екологічно грамотної особистості, яка має екологічний світогляд і свідоме ставлення до довкілля. Відповідно до Концепції профільного навчання (2003 р.) профільна освіта має бути зорієнтованою на всебічне розкриття індивідуальних особливостей учня, поглиблення його знань з обраного предмету. Одним з пріоритетних напрямків розвитку освіти є екологічне виховання, направлене на формування екологічно свідомої особистості, яка впевнено дивиться у майбуття, впроваджуючи природоохоронну діяльність та здоров’язберігаючі тенденції у сьогодення.
Мета профільного навчання - підготовка особистості, яка глибоко засвоїла знання з курсу, що в подальшому будуть необхідні для практичного застосування знань, необхідних для плідної діяльності у майбутньому. Для успішного виконання цієї мети необхідно дати учням навички самостійної роботи з підручниками, довідниками, визначниками, електронними носіями. Розвиток навичок самостійної роботи учнів реалізується в ході різних видів самостійної діяльності: проведенню практичних досліджень, експериментальної діяльності, створення власних проектів та обговорення їх результатів у ході презентацій і спілкування учнів.
Зміст цієї програми спрямовано на формування особистості учнів з врахуванням їх вікових особливостей. У ході роботи відпрацьовуються практичні дії учнів при вивченні кожної теми, при цьому посилюється практична орієнтація учнів, обов’язкова організація системи проектної роботи, в першу чергу проектна і дослідницька робота під час роботи безпосередньо у профільному загоні. Програма розрахована на учнів 10 – 11 класів, що готуються до вступу у вищі навчальні заклади та прагнуть поглибити свої знання з біології.
Мета екологічної діяльності у профільному загоні:
посилити практичну орієнтацію учнів хіміко – біологічного профілю під час літніх канікул;
формувати екологічно компетентну особистість учня: мотиваційну, соціальну і функціональну.
Завдання:
Забезпечити загальноосвітню профільну підготовку учнів з біології на поглибленому рівні;
Створити умови для самореалізації особистості, розвитку пізнавальної активності, самостійного дослідження довкілля з використанням вже отриманих теоретичних знань з курсу біології;
Продовжити формування у учнів системи наукових знань про закономірності живої природи, вміння проводити пошук і аналіз необхідної інформації;
Розвивати у учнів інтелектуальні здібності під час роботи з довідниками, гербарними зразками, опрацюванні додаткових джерел з теми, що вивчається;
Розвивати вміння створювати власні проекти та презентації екологічної направленості.
ІІ. Зміст навчального матеріалу.
№
|
Назва теми
|
Всього годин
|
У тому числі
|
|
|
|
теоретичні
|
практичні
|
1.
|
Сучасні екологічні проблеми в Україні.
|
1
|
1
|
|
2.
|
Природоохоронна діяльність. Екскурсія. Природоохоронні заходи Криворізького ботанічного саду.
|
2
|
1
|
1
|
3.
|
Організм – цілісна система. Порівняльний аналіз будови клітин рослинного та тваринного організму.
|
3
|
1
|
2
|
4.
|
Дослідження типових біоценозів своєї місцевості.
|
2
|
1
|
1
|
5.
|
Екскурсія. Вивчення рослинних угруповань схилів балки Приворотної: вивчення видового складу, структури та використання наземної екосистеми.
|
2
|
-
|
2
|
6.
|
Визначення та класифікація рослин. Робота з визначниками рослин. Робота з гербаріями.
|
2
|
1
|
1
|
7.
|
Вплив зовнішніх умов середовища на ріст рослин. Вплив світла на ріст рослин. Проведення підживлення культурних рослин.
|
2
|
-
|
2
|
8.
|
Ростові рухи – тропізми.
|
1
|
-
|
1
|
9.
|
Лікарські рослини, їх значення та застосування.
|
1
|
-
|
1
|
10.
|
Народна медицина і нетрадиційні методи лікування.
|
1
|
1
|
-
|
Зміст навчального матеріалу
№
|
Зміст навчального матеріалу
|
Вимоги до рівня підготовки учнів
|
1.
|
Сучасні екологічні проблеми. Екологія – наукова основа охорони і раціонального використання природи.
Сучасні екологічні проблеми в Україні.
|
Учень називає:
екологічні проблеми сучасності;
екологічні фактори;
пояснює:
зв'язок екології з іншими природничими науками;
розкриває:
методи екологічних досліджень;
робить висновки:
про стан екологічної ситуації в країні.
|
2.
|
Природоохоронна діяльність.
Охорона природи – науково обґрунтована система державних і громадських заходів, направлених на збереження цілісності екосистем, раціонального використання і відтворення біоресурсів. Завдання по охороні природи, поліпшенню використання природних ресурсів, їх невід’ємна складова частина планів розвитку країни. Державні заповідні території.
Екскурсія. Природоохоронні заходи Криворізького ботанічного саду ( для ознайомлення з реліктовими, екзотичними та місцевими для нашої місцевості рослинами; опис та організація їх охорони ).
|
Учень називає:
місце людини в органічному світі;
природоохоронні території;
заходи державного і місцевого рівня у справі охорони природи;
наводить приклади:
об’єктів, що занесені до Червоної книги України;
спостерігає:
за зміною чисельності рідкісних видів та видів, що потребують охорони;
застосовує:
метод екологічного моніторингу;
робить висновки:
про необхідність та важливість збереження цілісності рослинних та тваринних угруповань.
|
3.
|
Організм – цілісна система. Порівняльний аналіз будови клітин рослинного та тваринного організму. Загальний план будови клітин еукаріот. Використання сучасних цитотехнологій для лікування захворювань людини та діагностування цих захворювань.
Знайомство з будовою мікроскопа та приготування тимчасових гістологічних мікропрепаратів.
Практична робота. Особливості будови клітин рослин та
тварин (норма та патологія).
Практична робота. Виявлення вмісту органічних речовин в насінні рослин (білка та крохмалю).
|
Учень називає:
складові клітин рослин та тварин;
методи дослідження клітин;
функції органоїдів;
порівнює:
клітин рослин та тварин;
процеси, що протікають в цитоплазмі клітин про – та еукаріотів;
аналізує:
спільні та відмінні ознаки клітин;
наводить приклади:
про – та еукаріотичних організмів;
дотримується правил:
виготовлення гістологічних мікропрепаратів;
робить висновок:
про схожість процесів метаболізму в клітинах рослин та тварин.
|
4.
|
Дослідження типових біоценозів своєї місцевості. Геоботанічний опис рослинності екосистем суходолу: геоботанічне розташування місця опису; розташування у рельєфі; назва угруповань. Опис і уніфікація параметрів фітоценозу.
|
Учень називає:
особливості біоценозів своєї місцевості;
описує:
характерні риси навколишньої місцевості.
|
5.
|
Екскурсія. Вивчення рослинних угруповань схилів балки Приворотної. Опис і характеристика рослинних угруповань південного та північного схилів балки. Збір гербарію.
|
Учень називає:
природоохоронні території;
екологічні проблеми Криворіжжя;
описує:
основні рослинні угруповання своєї місцевості;
збирає гербарні зразки типових представників родин на даному ареалі;
обґрунтовує:
антропогенний вплив на видову різноманітність рослин і тварин дослідницької території;
значення збереження біорізноманіття у регіоні;
застосовує знання:
для визначення стратегії і тактики власної поведінки в сучасних умовах середовища;
для оцінки стану середовища життя в локальних межах;
узагальнює зібраний матеріал.
|
6.
|
Визначення та класифікація рослин. Робота з визначниками рослин. Робота з гербаріями.
Практична робота. Вивчення характеристик родин Відділу Покритонасінні.
|
Учень описує:
родини покритонасінних рослин;
визначає:
рослини, запропоновані вчителем;
робить висновки:
про належність визначених рослин до покритонасінних;
про цілісність та саморегуляцію живих систем;
про значення покритонасінних рослин у природі та житті людини.
|
7.
|
Вплив зовнішніх умов середовища на ріст рослин. Вплив світла на ріст рослин. Проведення підживлення культурних рослин.
|
Учень спостерігає:
за впливом факторів зовнішнього середовища на процеси росту рослин;
адаптацією організму до змін умов середовища;
характеризує:
взаємодію екологічних факторів;
роль добривного поливу на ріст рослин;
розкриває:
можливості і перспективи застосування набутих знань в забезпеченні існування людства;
застосовує знання:
у власній діяльності;
для оцінки соціальних аспектів біологічних досліджень.
|
8.
|
Ростові рухи – тропізми.
Практична робота. Дослідження впливу етилену на геотропічну реакцію кореня і паростків рослини.
|
Учень досліджує:
здатність органів рослин набувати певного положення під впливом земного тяжіння;
порівнює:
вплив етилену на геотропічну реакцію різних органів рослини.
|
9.
|
Лікарські рослини, їх значення та застосування.
|
Учень називає:
лікарські рослини своєї місцевості;
пояснює:
використання лікарських рослин при лікуванні певних захворювань;
застосовує знання:
у власній практиці;
для пояснення дії речовин, що містяться у лікарських рослинах.
|
10.
|
Народна медицина і нетрадиційні методи лікування.
|
Учень порівнює:
методи лікування традиційної та народної медицини;
узагальнює:
дані про застосування народної медицини при лікуванні багатьох хвороб як додаткові засоби для скорішого одужання хворого;
робить висновок:
про цілісність екосистем та необхідність їх збереження для майбутніх поколінь.
|
Список використаної літератури
-
Маслікова І.В. Авторські навчальні програми як об’єкт і предмет дослідної діяльності вчителя біології. – Х.:Видавнича група «Основа»,2008. – 125с.
Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор – укладач Наволокова Н.П. – Х.: Видавнича група «Основа», 2009. – 176с. (Серія «Золота педагогічна скарбниця»).
Падалка О. Педагогічні технології. – К.: Українська енциклопедія. - 1995. – 129с.
Ярошенко О.Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. - К.: Партнер, 1997.- 234с.
Онопрієнко О., Кондратюк О. Метод проектів у початковій школі.-К.:Шк.світ, 2007 –с.4-39.
Савустьяненко Т.Л., Савустьяненко А.В. Інновації на уроках біології. – Х.:Видавнича група «Основа»,2007. – 190с.
Герман О.І. Технологія педагогічного проектування в методичній роботі //Управління школою – 2007. - №1 – с. 18-23.
Климович Л. Від творчого керівництва навчально – виховним процесом до творчого учня (обговорення «Методу проектів») (Текст)/ Климович Л.// Відкритий урок.-2004.- № 7-8.-с. 36-39.
Шемовнева Л.О. Використання інноваційних методів на уроках біології.//Біологія.- 2011.- № 3.- с.2-4.
Ягоднікова В.В.Інтерактивні форми і методи навчання та виховання учнів.// Завуч. – 2009. - № 22.- с.2.
|