Конкурс програм профільного навчання з біології Курс «Літня школа для обдарованих дітей»


Скачати 85.47 Kb.
Назва Конкурс програм профільного навчання з біології Курс «Літня школа для обдарованих дітей»
Дата 01.11.2013
Розмір 85.47 Kb.
Тип Конкурс
bibl.com.ua > Біологія > Конкурс
Конкурс програм профільного навчання з біології

Курс «Літня школа для обдарованих дітей» для учнів 10 класу профільного рівня навчання

Кількість навчальних годин – 17 годин.

Час проведення: літні канікули – робота у профзагоні.

(Автор ФЕЩЕНКО Т.В., учитель біології Криворізької Тернівської гімназії)

І. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА.

Біологічна освіта в Україні на сучасному етапі спрямована на пізнання учнями закономірностей живої природи та її цілісності, на вироблення життєвих орієнтирів і навичок безпечних умов існування людства, на оптимальне створення умов для самореалізації особистості учня, розвитку його біологічних компетентностей. Впровадження профільного навчання, яке слугує учневі орієнтиром на майбутню професію, сприяє підготовці біологічно і екологічно грамотної особистості, яка має екологічний світогляд і свідоме ставлення до довкілля. Відповідно до Концепції профільного навчання (2003 р.) профільна освіта має бути зорієнтованою на всебічне розкриття індивідуальних особливостей учня, поглиблення його знань з обраного предмету. Одним з пріоритетних напрямків розвитку освіти є екологічне виховання, направлене на формування екологічно свідомої особистості, яка впевнено дивиться у майбуття, впроваджуючи природоохоронну діяльність та здоров’язберігаючі тенденції у сьогодення.

Мета профільного навчання - підготовка особистості, яка глибоко засвоїла знання з курсу, що в подальшому будуть необхідні для практичного застосування знань, необхідних для плідної діяльності у майбутньому. Для успішного виконання цієї мети необхідно дати учням навички самостійної роботи з підручниками, довідниками, визначниками, електронними носіями. Розвиток навичок самостійної роботи учнів реалізується в ході різних видів самостійної діяльності: проведенню практичних досліджень, експериментальної діяльності, створення власних проектів та обговорення їх результатів у ході презентацій і спілкування учнів.

Зміст цієї програми спрямовано на формування особистості учнів з врахуванням їх вікових особливостей. У ході роботи відпрацьовуються практичні дії учнів при вивченні кожної теми, при цьому посилюється практична орієнтація учнів, обов’язкова організація системи проектної роботи, в першу чергу проектна і дослідницька робота під час роботи безпосередньо у профільному загоні. Програма розрахована на учнів 10 – 11 класів, що готуються до вступу у вищі навчальні заклади та прагнуть поглибити свої знання з біології.

Мета екологічної діяльності у профільному загоні:

посилити практичну орієнтацію учнів хіміко – біологічного профілю під час літніх канікул;

формувати екологічно компетентну особистість учня: мотиваційну, соціальну і функціональну.

Завдання:

  • Забезпечити загальноосвітню профільну підготовку учнів з біології на поглибленому рівні;

  • Створити умови для самореалізації особистості, розвитку пізнавальної активності, самостійного дослідження довкілля з використанням вже отриманих теоретичних знань з курсу біології;

  • Продовжити формування у учнів системи наукових знань про закономірності живої природи, вміння проводити пошук і аналіз необхідної інформації;

  • Розвивати у учнів інтелектуальні здібності під час роботи з довідниками, гербарними зразками, опрацюванні додаткових джерел з теми, що вивчається;

  • Розвивати вміння створювати власні проекти та презентації екологічної направленості.

ІІ. Зміст навчального матеріалу.



Назва теми

Всього годин

У тому числі










теоретичні

практичні

1.

Сучасні екологічні проблеми в Україні.

1

1




2.

Природоохоронна діяльність. Екскурсія. Природоохоронні заходи Криворізького ботанічного саду.

2

1

1

3.

Організм – цілісна система. Порівняльний аналіз будови клітин рослинного та тваринного організму.

3

1

2

4.

Дослідження типових біоценозів своєї місцевості.

2

1

1

5.

Екскурсія. Вивчення рослинних угруповань схилів балки Приворотної: вивчення видового складу, структури та використання наземної екосистеми.

2

-

2

6.

Визначення та класифікація рослин. Робота з визначниками рослин. Робота з гербаріями.

2

1

1

7.

Вплив зовнішніх умов середовища на ріст рослин. Вплив світла на ріст рослин. Проведення підживлення культурних рослин.

2

-

2

8.

Ростові рухи – тропізми.

1

-

1

9.

Лікарські рослини, їх значення та застосування.

1

-

1

10.

Народна медицина і нетрадиційні методи лікування.

1

1

-

Зміст навчального матеріалу



Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня підготовки учнів

1.

Сучасні екологічні проблеми. Екологія – наукова основа охорони і раціонального використання природи.

Сучасні екологічні проблеми в Україні.

Учень називає:

  • екологічні проблеми сучасності;

  • екологічні фактори;

пояснює:

  • зв'язок екології з іншими природничими науками;

розкриває:

  • методи екологічних досліджень;

робить висновки:

  • про стан екологічної ситуації в країні.

2.

Природоохоронна діяльність.

Охорона природи – науково обґрунтована система державних і громадських заходів, направлених на збереження цілісності екосистем, раціонального використання і відтворення біоресурсів. Завдання по охороні природи, поліпшенню використання природних ресурсів, їх невід’ємна складова частина планів розвитку країни. Державні заповідні території.

Екскурсія. Природоохоронні заходи Криворізького ботанічного саду ( для ознайомлення з реліктовими, екзотичними та місцевими для нашої місцевості рослинами; опис та організація їх охорони ).


Учень називає:

  • місце людини в органічному світі;

  • природоохоронні території;

  • заходи державного і місцевого рівня у справі охорони природи;

наводить приклади:

  • об’єктів, що занесені до Червоної книги України;

спостерігає:

  • за зміною чисельності рідкісних видів та видів, що потребують охорони;

застосовує:

  • метод екологічного моніторингу;

робить висновки:

  • про необхідність та важливість збереження цілісності рослинних та тваринних угруповань.

3.

Організм – цілісна система. Порівняльний аналіз будови клітин рослинного та тваринного організму. Загальний план будови клітин еукаріот. Використання сучасних цитотехнологій для лікування захворювань людини та діагностування цих захворювань.

Знайомство з будовою мікроскопа та приготування тимчасових гістологічних мікропрепаратів.

Практична робота. Особливості будови клітин рослин та

тварин (норма та патологія).

Практична робота. Виявлення вмісту органічних речовин в насінні рослин (білка та крохмалю).

Учень називає:

  • складові клітин рослин та тварин;

  • методи дослідження клітин;

  • функції органоїдів;

порівнює:

  • особливості будови

клітин рослин та тварин;

  • процеси, що протікають в цитоплазмі клітин про – та еукаріотів;

аналізує:

  • спільні та відмінні ознаки клітин;

наводить приклади:

  • про – та еукаріотичних організмів;

  • дотримується правил:

  • виготовлення гістологічних мікропрепаратів;

робить висновок:

  • про схожість процесів метаболізму в клітинах рослин та тварин.

4.

Дослідження типових біоценозів своєї місцевості. Геоботанічний опис рослинності екосистем суходолу: геоботанічне розташування місця опису; розташування у рельєфі; назва угруповань. Опис і уніфікація параметрів фітоценозу.

Учень називає:

  • особливості біоценозів своєї місцевості;

описує:

  • характерні риси навколишньої місцевості.

5.

Екскурсія. Вивчення рослинних угруповань схилів балки Приворотної. Опис і характеристика рослинних угруповань південного та північного схилів балки. Збір гербарію.

Учень називає:

  • природоохоронні території;

  • екологічні проблеми Криворіжжя;

описує:

  • основні рослинні угруповання своєї місцевості;

  • збирає гербарні зразки типових представників родин на даному ареалі;

обґрунтовує:

  • антропогенний вплив на видову різноманітність рослин і тварин дослідницької території;

  • значення збереження біорізноманіття у регіоні;

застосовує знання:

  • для визначення стратегії і тактики власної поведінки в сучасних умовах середовища;

  • для оцінки стану середовища життя в локальних межах;

  • узагальнює зібраний матеріал.

6.

Визначення та класифікація рослин. Робота з визначниками рослин. Робота з гербаріями.

Практична робота. Вивчення характеристик родин Відділу Покритонасінні.

Учень описує:

  • родини покритонасінних рослин;

визначає:

  • рослини, запропоновані вчителем;

робить висновки:

  • про належність визначених рослин до покритонасінних;

  • про цілісність та саморегуляцію живих систем;

  • про значення покритонасінних рослин у природі та житті людини.

7.

Вплив зовнішніх умов середовища на ріст рослин. Вплив світла на ріст рослин. Проведення підживлення культурних рослин.

Учень спостерігає:

  • за впливом факторів зовнішнього середовища на процеси росту рослин;

  • адаптацією організму до змін умов середовища;

характеризує:

  • взаємодію екологічних факторів;

  • роль добривного поливу на ріст рослин;

розкриває:

  • можливості і перспективи застосування набутих знань в забезпеченні існування людства;

застосовує знання:

  • у власній діяльності;

  • для оцінки соціальних аспектів біологічних досліджень.

8.

Ростові рухи – тропізми.

Практична робота. Дослідження впливу етилену на геотропічну реакцію кореня і паростків рослини.

Учень досліджує:

  • здатність органів рослин набувати певного положення під впливом земного тяжіння;

порівнює:

  • вплив етилену на геотропічну реакцію різних органів рослини.

9.

Лікарські рослини, їх значення та застосування.

Учень називає:

  • лікарські рослини своєї місцевості;

пояснює:

  • використання лікарських рослин при лікуванні певних захворювань;

застосовує знання:

  • у власній практиці;

  • для пояснення дії речовин, що містяться у лікарських рослинах.

10.

Народна медицина і нетрадиційні методи лікування.

Учень порівнює:

  • методи лікування традиційної та народної медицини;

узагальнює:

  • дані про застосування народної медицини при лікуванні багатьох хвороб як додаткові засоби для скорішого одужання хворого;

робить висновок:

  • про цілісність екосистем та необхідність їх збереження для майбутніх поколінь.


Список використаної літератури


  1. Маслікова І.В. Авторські навчальні програми як об’єкт і предмет дослідної діяльності вчителя біології. – Х.:Видавнича група «Основа»,2008. – 125с.

  2. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор – укладач Наволокова Н.П. – Х.: Видавнича група «Основа», 2009. – 176с. (Серія «Золота педагогічна скарбниця»).

  3. Падалка О. Педагогічні технології. – К.: Українська енциклопедія. - 1995. – 129с.

  4. Ярошенко О.Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. - К.: Партнер, 1997.- 234с.

  5. Онопрієнко О., Кондратюк О. Метод проектів у початковій школі.-К.:Шк.світ, 2007 –с.4-39.

  6. Савустьяненко Т.Л., Савустьяненко А.В. Інновації на уроках біології. – Х.:Видавнича група «Основа»,2007. – 190с.

  7. Герман О.І. Технологія педагогічного проектування в методичній роботі //Управління школою – 2007. - №1 – с. 18-23.

  8. Климович Л. Від творчого керівництва навчально – виховним процесом до творчого учня (обговорення «Методу проектів») (Текст)/ Климович Л.// Відкритий урок.-2004.- № 7-8.-с. 36-39.

  9. Шемовнева Л.О. Використання інноваційних методів на уроках біології.//Біологія.- 2011.- № 3.- с.2-4.

  10. Ягоднікова В.В.Інтерактивні форми і методи навчання та виховання учнів.// Завуч. – 2009. - № 22.- с.2.

Схожі:

Перелік навчальних програм для факультативних занять і спецкурсів з біології
Збірник навчальних програм для допрофільної підготовки та профільного навчання. Курси за вибором
Опитувальник для вихователів Виявлення обдарованих дітей
Нижче наведені рейтингові шкали, які можна використовувати для збору інформації про обдарованих дітей і для організації розвивальної...
ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУВ...
НДИВІДУАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУВ ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ
ПРОФІЛЬНЕ НАВЧАННЯ: НАУКОВО-ДОПОМІЖНИЙ БІБЛІОГРАФІЧНИЙ ПОКАЖЧИК ЖУРНАЛ "УПРАВЛІННЯ ШКОЛОЮ"
Нормативно-правове та методичне забезпечення профільного навчання, зразки робочих навчальних планів, освітніх маршрутів, програм...
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Метою профільного навчання за спеціалізацією «Основи дизайну» є забезпечення загальноосвітньої проектно-технологічної підготовки...
Програма зовнішнього незалежного оцінювання Пояснювальна записка
ЗНО) розроблено з урахуванням чинних програм зі світової літератури для 5–9 класів (лист Міністерства освіти і науки України №1/11-6611...
Програма зовнішнього незалежного оцінювання Пояснювальна записка
ЗНО) розроблено з урахуванням чинних програм з української мови для 5–9 класів (лист Міністерства освіти і науки України №1/11-6611...
Програма зовнішнього незалежного оцінювання 2012 року Пояснювальна записка
ЗНО) розроблено з урахуванням чинних програм з української мови для 5–9 класів (лист Міністерства освіти і науки України №1/11-6611...
Методичні рекомендації впровадження профільного навчання в загальноосвітніх...
Ятливі умови для врахування індивідуальних особливостей, інтересів і потреб учнів, для формування в них орієнтації на майбутню професійну...
Лекція Тема: Професійне самовизначення учнів у процесі профільного (професійного навчання)
Система профорієнтаційної роботи в загальноосвітній школі в умовах профільного навчання
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка