|
Скачати 282.78 Kb.
|
Департамент освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної державної адміністрації Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області Науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи “ЗАТВЕРДЖЕНО” Рішенням обласної Експертної комісії НМЦППСР ІППОЧО від 27 лютого 2013 року протокол № 23 голова Експертної комісії _________Д.Д. Романовська Програма психологічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі Упорядник: практичний психолог Чернівецької ЗОШ № 24, ім. О.Кобилянської Мігован О.А. Чернівці - 2013 ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА За офіційними даними Департаменту медичної статистики Міністерства охорони здоров’ я України за останні п’ять років рівень дитячої інвалідності в Україні збільшився на 9,4% . За даними ПМПК обласного та міського рівня значна частина дітей даної категорії навчається сьогодні в масових школах і потребує особливої уваги як педагогів, так і психологів. Найчастіше до інклюзивної чи індивідуальної форми навчання залучаються діти з особливими освітніми потребами, кількість яких у популяції досить численна – це діти із затримкою психічного розвитку, з мовленнєвими вадами, з дитячим церебральним паралічем, з сенсорними порушеннями, з порушеннями поведінки та емоцій. Труднощі, які перешкоджають таким дітям успішно увійти у навчальний процес можна згрупувати наступним чином:
Тому актуальним стає питання організації та проведення корекційно-розвивальної роботи з даною категорією дітей, спрямованої на гармонізацію їх внутрішнього світу, покращення соціально-психологічної адаптації, підвищення рівня загального розвитку. Дана програма може використовуватися у груповій та індивідуальній формі з учнями початкових класів. Вправи програми зручні і прості у використанні, із задоволенням виконуються учнями. Їх можна використовувати по декілька раз, поступово ускладнюючи умови. Запропоновані вправи універсальні, так як сприяють підвищенню психічного розвитку дитини, формуванню довільності та саморегуляції, тому їх можна використовувати у роботі з дітьми різної нозології. Мета програми: гармонізація внутрішнього світу; зниження тривожності; розвиток пізнавальних процесів; сприяти інтелектуальному розвитку дитини через естетичне виховання; підвищення соціальної – психологічної адаптації та навчальної мотивації. Завдання:
Форми та методи роботи
Тривалість заняття – 45 хвилин. На початковому етапі психологічного супроводу дитини з особливими потребами обов’язково проводиться комплексне діагностичне обстеження, яке включає :
Очікувані результати
Тематичне планування
Заняття № 1. Тема: «Подорож у світ самопізнання.» Мета: зняття емоційного напруження, розвиток уяви та фантазії. Хід заняття.
Мета: розвиток міжпівкульної взаємодії. Дитині пропонується заповнити мозок яким-небудь кольором (червоним, синім, зеленим) за їх вибором. Необхідно сконцентрувати увагу на збереженні кольору ясним і чистим. Можна сконцентруватися на схожості чи відмінності кольорів, тоді вони стануть яснішими. Для кожного кольору можна підібрати тілесну позу, яка допоможе візуалізувати колір.
Пропонується з кольору, що побачений під час виконання попередньої вправи, створити будь-який образ, спробувати викликати себе асоціації з отриманим образом. Після виконання малюнка слід запропонувати дитині прокоментувати свою роботу.
Мета: розслаблення м'язів рук, ніг, корпусу. Психолог: "Уявіть собі, що ви на кораблі. Качає. Щоб не впасти, розставте ноги ширше і притисніть їх до підлоги. Руки зчепіть за спиною. Уявіть, що палуба похитнулася, притисніть до підлоги праву ногу (права нога напружена, ліва розслаблена, трохи зігнута в коліні, носком торкається підлоги). Випрямися! Розслаб ноги. Палуба похитнулася в інший бік, притисни до підлоги ліву ногу. Випрямися. Вдих - пауза, видих - пауза. Після навчання розслабленню ніг рекомендується ще раз повторити позу спокою: Кладем руки на коліна, Додаємо трохи ліні ... Вся напруга відлетіла, В нас розслаблено все тіло ... Заняття 2 Тема: «Секрети уважності» Мета: розвиток слухового сприйняття, уваги, уяви, зняття емоційного напруження. Хід заняття.
Закриваємо очі, думок немає ніяких, дихання вільне, легке. Тепер з’являється білий промінь, ми направляємо цей промінь до наших очей, відчуваємо як тепло підходить до очей і вони розслабляються, уявляємо квітку (троянду) і концентруємося на цьому зображенні. Наше бачення поліпшується, зображення стає все чіткіше, ясніше.
Психолог пропонує якийсь рух, а дитина виконує його але в зворотному напрямку. Наприклад: Психолог: « Права рука – вгору, ліва рука - вперед.» Дитина: «Права рука – вперед, ліва рука - вгору» Поступово різноманітність та кількість рухів слід збільшувати.
Психолог говорить дитині якесь слово, потім речення, а дитина говорить його з кінця. Наприклад:
Починати слід з простих слів та речень, поступово ускладнюючи завдання.
Для даної релаксації необхідно мати аудіо програвач та диски з музикою для релаксації. Заняття 3. Тема: «Секрети уважності» Мета: розвиток концентрації уваги та рухового контролю, елімінація імпульсивності, формування емоційної рівноваги. Хід заняття.
В.п. - сидячи на підлозі. Пропонується уявити водопад. Необхідно розглянути високе блакитне небо, яскраве сонце, вершини гірських хребтів і величезну лавину води. При цьому тіло повинне відчути прохолоду гірської води, тисячі найдрібніших бризок на обличчі і запах свіжості. Вуха можуть почути шум падаючої води і стук каменів.
- 15 хв. Старовинна гра «Ковпак ти мій трикутний» Створити коло. Психолог виголошує по одному слову з фрази: «Ковпак ти мій трикутний, трикутний мій ковпак. А якщо не трикутний, то це не мій ковпак». Потім фраза повторюється дитиною, але коли їй випадає говорити слово «ковпак», його замінюють жестом (легке ляскання долонькою по голові). Потім фраза повторюється ще раз, але при цьому жестами замінюються вже два слова: «ковпак» (легка ляскання долонькою по голові) і «мій» (показати рукою на себе). При повторенні фрази втретє замінюються жестами три слова: «ковпак», «мій» і «трикутний» (трикутник зображується руками). Вправа «Що чути?» Вихідне положення — сидячи на підлозі. Інструкторові необхідно підготувати декілька однакових наборів коробочок, заповнених різними матеріалами (пісок, крупа, скріпки, паперові кульки і ін.), які при струшуванні створюють різні шуми. Дитина із закритими очима прислухається до шуму однієї з коробочок, яку трясе психолог, потім перебирає свої коробочки і знаходить аналогічну.
Заняття 4. Тема: «Секрети уважності» Мета: розвиток слухового сприйняття, уваги, мислення. Хід заняття.
Пропонується візуалізувати будинок, квартиру, вулицю. Для цього необхідно уявити себе тим, хто відчиняє двері заходить в квартиру. Запропонуйте дитині сконцентруватися на деталях фурнітури, штор, картин і так далі. Потім необхідно повернутися назад і ретельно досліджувати зовнішній вигляд будівлі.
Вправа «Ритм» (сидячи на підлозі). Психолог задає ритм, відстукуючи його однією рукою, наприклад «2-2-3» (на початку освоєння дається зорове підкріплення — дітина бачить руки, а в процесі освоєння поступово переходить лише до слухового сприйняття, тобто із закритими очима). Потім пропонується повторити ритмічний малюнок правою, лівою рукою, двома руками одночасно (ляскання або удари перед собою), комбінований (наприклад, «2» — правою рукою, «2» — лівою рукою, «3» — одночасно двома. Можна завдання ускладнити, попросивши дитину повторити даний ритм у зворотному порядку. Вправа «Зайве слово» Вихідне положення — сидячи на підлозі. Інструктор пропонує дітям з групи слів (можна на картках) вибрати зайве, не відповідне за значенням: тарілка, чашка, стіл, чайник; червоний, синій, красивий, жовтий, сірий; багато, чисто, мало, наполовину; вчора, сьогодні, вранці, післязавтра; кома, крапка, тире, займенник; старий, високий, молодий, літній, юний. (Можна використовувати програмовий матеріал підручників).
Заняття 5. |
ЗАТВЕРДЖЕНО” Рішенням обласної Експертної комісії НМЦППСР ІППОЧО... Васильєва Г. В., практичний психолог Чернівецького військово-спортивного ліцею-інтернату |
ЗАТВЕРДЖЕНО рішенням обласної ради від 27. 12. 2011 №8/18 України від 18 жовтня 2001 року №992/2001 “Про Національну програму правової освіти населення”, враховуючи рішення постійної комісії... |
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЦЕНТР ПРАКТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ... Головною ланкою в процесі освоєння знань молодшими школярами є рівень розвитку їх пізнавальної сфери, і особливо таких психічних... |
Чернівецької області У штаті НМЦППСР ІППОЧО: завідувач (ставка), три методиста-психолога (три ставки) |
ЗАТВЕРДЖЕНО: Співголова оргкомітету – начальник територіального управління... Держгірпронагляду у Закарпатській області, обласної державної адміністрації, обласної Ради профспілок, Фонду соціального страхування... |
Начальникам управлінь освіти Чернівецької міської ради, Глибоцької,... Про результати засідання обласної експертної комісії науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи Інституту... |
ХМЕЛЬНИЦЬКА ОБЛАСТЬ НОВОУШИЦЬКА РАЙОННА РАДА ШОСТЕ СКЛИКАННЯ Закону України «Про приватизацію державного майна», рішенням районної ради від 22 березня 2012 року №20 -7/2012 «Про затвердження... |
«27» лютого 2013р. Протокол №23 Голова Експертної комісії Романовська Д. Д Васильєва Г. В., практичний психолог Чернівецького військово-спортивного ліцею-інтернату |
ПЛАН з реалізації у 2012 році пріоритетних напрямів Комплексної стратегії... Комплексної стратегії розвитку Дніпропетровської області на період до 2015 року, затвердженої рішенням сесії обласної ради від 24... |
04 червня 2010 року м.... Харківської обласної Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури та про діяльність Голови Харківської обласної Кваліфікаційно-дисциплінарної... |